Inlägg
fan sorry fattar nada, kan ni förklara på något annat sätt. känner mig helt ut och cyklar nu, men förstår ingenting....
Just nu har du skrivit så att din while-loop alltid kommer att köras. Du måste på något vis kunna avsluta din loop, t.ex. när användaren gissat rätt ord.
bool continue = true;
while(continue){
//Gissa ordet
string ord = Console.ReadLine();
if(ord == slumpatord){
continue = false;
}else{
//Du har gissat fel
}
}
Det går även att göra på ditt sätt, men då måste du bryta loopen med "break;" där du vill att det ska brytas. T.ex.
while(true){
//Gissa ordet
string ord = Console.ReadLine();
if(ord == slumpatord){
break;
}else{
//Du har gissat fel
}
}
har skrivit in det här nu men får felmeddelande Operator '==' cannot be applied to operands of type 'string' and 'Random'. varför blir det så?
case 2:
Console.WriteLine("\tMata in gissning");
Random word = new Random();
int index = word.Next(0, 5);
while (true)
{
string Ord = Console.ReadLine();
if (Ord == word)
{
Console.WriteLine("Grattis du gissa rätt");
break;
}
else
{
Console.WriteLine("Du har gissat fel");
}
}
break;
eller hur ska jag skriva för när jag gör att man skrivit in fel ord så att loopen körs igen tills det blir rätt?
så om jag lägger till så här:
bool isRunning = true;
while (isRunning)
{
Console.WriteLine("\n\t------Välkommen till Menyn------");
Console.WriteLine("\n\t[1] Mata in spelord");
Console.WriteLine("\n\t[2] Mata in gissning");
Console.WriteLine("\n\t[3] Avsluta spelet");
Console.Write("Välj mellan 1-3: ");
int menyVal = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
int.TryParse(Console.ReadLine(), out menyVal);
switch (menyVal)
{
case 1:
Console.WriteLine("\tMata in spelord");
spelord[0] = Console.ReadLine();
spelord[1] = Console.ReadLine();
spelord[2] = Console.ReadLine();
spelord[3] = Console.ReadLine();
spelord[4] = Console.ReadLine();
Console.Clear();
break;
case 2:
Console.WriteLine("\tMata in gissning");
Random word = new Random();
int index = word.Next(0, 5);
while (true)
{
Console.WriteLine("Grattis du har gissat rätt");
}
case 3:
isRunning = false;
break;
default:
Console.WriteLine("\n\tFelaktig inmatnig, pröva något annat");
break;
}
Console.ReadLine();
blir det rätt då eller kommer jag behöva lägga till mer grejer för att få det att funka och vad isåfall?
glömde det, la till det där uppe
hjälp med programmering 1 c#
hej, ska skapa ett spel där jag ska använda mig av en array med 5 index, där användaren ska kunna lägga till 5 ord som sedan ska kunna användas för att man ska ta dom orden användaren har skrivit in och random ta fram ett ord som användaren själv ska gissa sig fram till rätt ord.
vet att man ska använda sig av en while-loop tills användaren gissar rätt och annars ska det bara fortsätta tills ordet är rätt.
vet dock inte hur jag ska få till så att man använder sig av sin array för att random ta ett ord och sedan låta användaren gissa sig fram, har letat skitlänge och inte hitta något. har en bok som "ska" vara till hjälp men den förklara så dåligt och den ger inget vettigt att använda så skulle behöva lite hjälp.
så här långt har jag kommit än så länge.
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
namespace Projekt___komplettering
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
string[] spelord = new string[5];
bool isRunning = true;
while (isRunning)
{
Console.WriteLine("\n\t------Välkommen till Menyn------");
Console.WriteLine("\n\t[1] Mata in spelord");
Console.WriteLine("\n\t[2] Mata in gissning");
Console.WriteLine("\n\t[3] Avsluta spelet");
Console.Write("Välj mellan 1-3: ");
int menyVal = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
int.TryParse(Console.ReadLine(), out menyVal);
switch (menyVal)
{
case 1:
Console.WriteLine("\tMata in spelord");
spelord[0] = Console.ReadLine();
spelord[1] = Console.ReadLine();
spelord[2] = Console.ReadLine();
spelord[3] = Console.ReadLine();
spelord[4] = Console.ReadLine();
Console.Clear();
break;
case 2:
Console.WriteLine("\tMata in gissning");
while (true)
{
Console.WriteLine("Grattis du har gissat rätt");
}
case 3:
isRunning = false;
break;
default:
Console.WriteLine("\n\tFelaktig inmatnig, pröva något annat");
break;
}
Console.ReadLine();
}
}
}
}
- Igår Microsoft förenklar Windows 11-uppgradering 26
- 6 / 5 Nintendo kräver att Github rensar emulator-kod 44
- 6 / 5 Efter kritikstormen – inget PSN-krav för Helldivers 2 52
- 5 / 5 Nu går det att mäta internethastigheten direkt i Microsoft Edge 18
- 5 / 5 Microsoft optimerar Utforskaren och Aktivitetshanteraren 30
- En ryss bakom utpressningstjänsten Lockbit11
- Nintendo visar upp Switch 2 innan april 202538
- Vad har ni i lön?13021
- Låna pengar eller sälja av aktier och fonder?30
- Moderkort AM5 HDMI audio?3
- Steam problem9
- Lägga nätverkskablar i villa!0
- Uppgradera filmsamlingen från bluray till 4k, värt de?28
- GymClockers/TräningClockers862
- Nya Google Pixel 8a är snäll mot plånboken59
- Säljes PNY RTX 3080 Ti 12GB
- Säljes Nytt NZXT H200i och Lian Li PC-Q37. Ej kompletta
- Säljes MSI Ventus 3X 4080 Super
- Säljes Asus rog strix RTX 3080 OC (defekt)
- Säljes SVS SB2000 Pro
- Köpes Komponenter till budget/mid range build sökes
- Säljes Speldator/Gamingdator
- Säljes Presentkort Netonnet, Xbox Spel
- Säljes Lg LS10YG Soundbar med rear surround (LG SPK8-S)
- Säljes Sennheiser HD 560S
Tester av chassi, grafikkort, processorer m.m.
- Prispressat mejselkit är Testlabbets favorit30
- Corsair Platform 6: För dig som inte nöjer dig med Ikea-skrivbord11
- Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk127
- Snabbtest: Bli mer Pro med mindre tangentbord43
- Snabbtest: Högre spelprestanda med Intel APO46
- Snabbtest: Asus ROG Swift PG32UCDM – kryss i nästan alla rutor38
- Cooler Master Ncore 100 Max – lättbyggt minstingchassi17
- Gömda strömkontakter med Asus och Corsair37
- Grafikprestanda i Horizon Forbidden West108
- Snabbtest: Streacom VU1 – analoga mätare i en digital värld25
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Hades II har redan en dubbelt så stor Steam-spelartopp som Hades idag
- En av Helldivers 2:s community managers sägs ha fått sparken idag
- Community-insats vänder negativa Helldivers 2-omdömen till positiva igår
- Beat Saber-supporten upphör på Quest 1 i år igår
- Remedy skrotar co-op-shootern "Kestrel" igår