Inlägg

Inlägg som Halldin har skrivit i forumet
Av Halldin
Skrivet av oqvist:

nock och richies plank experience månadens quest+ spel. Undvek en mina helt klart med richies plank experience. Så fruktansvärt dåligt

Nock har jag inte testat än.

Lite utbränd på fallout 4 undrar vad är oddsen för att få igång lone echo II via virtual desktop streaming till quest 3? Är det helt dödfött behöver jag damma av min Rift S? Eller om man är vågad och tror sig kunna rädda usb kabeln fungerar det bättre köra med kabel och direkt via oculus store om det nu är möjligt för den att identifiera quest 3n?

Ska inte vara några problem att köra Lone Echo II via Virtual Desktop, jag körde ettan så.

Av Halldin

Quest 2 verkar vara permanent prissänkt med $50, blir 3790kr från Meta (borde vara mer åt 3290kr men dom verkar köra på en gammal kronkurs). Även tillbehören är prissänkta. Kanske talar för att man vill tömma lagren inför ”Quest 3 Lite”.

Av Halldin

Som motvikt till domedagsskrivningarna:

Meta Quest Was The #1 Free iPhone App On Christmas Day

Citat:

UploadVR independently verified that the app held the position on December 25, and multiple screenshots posted to social media suggest it maintained the position until at least December 27.

Citat:

There's also evidence that Quest headset sales were strong on Black Friday, with a market research firm estimating that Black Friday saw the "biggest ever revenue week for VR" in the UK.

https://www.uploadvr.com/meta-quest-iphone-app-christmas-day-...

Vad gäller spelutbudet så går det nu att köra tusentals Unreal Engine 4- och 5-titlar med 6DoF och rörelsekontroller:

A new mod makes more than 11,000 PC games playable in VR

Citat:

The list of features is long. Here are some of them:

Full 6DOF support out of the box (HMD movement)
Full stereoscopic 3D out of the box
Native UE4/UE5 stereo rendering system
Frontend GUI for easy process injection
3 rendering modes: Native Stereo, Synchronized Sequential, and Alternating/AFR
Automatic handling of most in-game UI so it is projected into 3D space
Optional 3DOF motion controls out of the box in many games, essentially emulating a semi-native VR experience
Optional roomscale movement in many games, moving the player character itself in 3D space along with the headset

https://mixed-news.com/en/uevr-mod-beta-launch/

Och Asgards Wrath 2 som släpptes för några veckor sen (och bundlas med Quest 3 för tillfället) har nått "universal acclaim" på Metacritic.

Detta har inte specifikt med PSVR2 att göra, utan mer tongångarna mot VR generellt. Positiva nyheter verkar inte få något direkt utrymme och ibland känns det som att redaktionen reagerar så här så fort det florerar en negativ VR-nyhet:

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/033/100/eht0m1q...

Av Halldin

Praydogs Unreal Engine injector släppt, video nedan (som jag inte kollat på själv än):

Av Halldin

Vision Pro 2 Rumored to Gain Brighter and More Efficient Displays

Citat:

Apple is reportedly planning to upgrade the Vision Pro to an RGB OLEDoS display in 2027, a notable improvement over the WOLED with color filter used in the first-generation model. RGB OLEDoS technology produces light and color directly from nearby RGB sub-pixels on a single layer, putting an end to the need for a color filter.

This results in significantly higher brightness compared to WOLED and color filter OLEDoS displays, which depend on filtering white light through an RGB color layer. It is also markedly more efficient than WOLED and color filter technology.

https://www.macrumors.com/2023/12/28/vision-pro-rumored-to-ga...

Av Halldin
Skrivet av Herr Kantarell:

Vilket är mest bang for the buck headset idag? Vill använda det för spelutveckling i Unity. Behöver inte vara jättehög upplösning men gärna +90fps

Går nog inte att komma mycket billigare undan än en Quest 2, finns ny för under 4kkr och begagnad för under 3kkr. Ryktas komma en ”Quest 3 Lite” som i princip är en Quest 2 med nytt chip under 2024.

Av Halldin
Skrivet av martinot:

Tror du har helt rätt i din analys här.

Delar inte alls din analogi ovan som är helt fel.

Problemet med VR är att det kom på 90-talet, och trots alla år av utveckling så är det fortfarande inte en produkt som efterfrågas av den stora massen.

Även om mobiltelefoner och persondatorer var dyra och enklare på 80-talet, så var de ändå framgångsrika och något som alla använder i dag. Så är det inte med VR.

VR på 90-talet har ungefär ingenting att göra med dagens VR, hade du testat båda varianter (vilket jag har) så hade du vetat. Det första VR-systemet kom för övrigt på 60-talet: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Sword_of_Damocles_(virtua... men det var först i samband med smartphone-racet som teknologin blev något så när mogen för den ursprungliga visionen.

Det kommer på tal varje gång SweClockers kör en VR-floppar-tråd, men Quest 2 har sålt i paritet med Xbox Series X och S tillsammans (över 20 miljoner exemplar) och även om retentionen kunde varit bättre genom att ha vettiga releaser oftare så har det florerat en siffra om 6 miljoner aktiva användare för drygt ett år sen.

Om Quest 2 har sålt mycket bättre än något som har kommit före (eller hittills efter) så kanske det är indikativt för att det finns en serie egenskaper som ett VR-headset behöver ha för att slå brett: trådlöshet, oberoende av dator, lågt pris, brett spelbibliotek, fitnessapplikationer, tillbehör etc.

Det folk i allmänhet inte gillar med Quest 2 kan förbättras i framtida iterationer: komfort, vikt, upplösning, FOV, vergence-accomodation, UI, mjukvara, spel, passthrough, grafik, linser, etc. Rätt vad det är finns det en produkt som är behaglig och enkel att använda och ger en inlevelse och ett användningsområde som en platt skärm inte kan mäta sig med.

VR kan mycket väl hålla sig som en nisch för några tiotals miljoner människor (vad det nu spelar för roll, det räcker för att hålla ett ekosystem vid liv och allting behöver inte mätas mot mobiltelefoner) men det är för mig lite trångsynt att döma ut det helt baserat på dagens teknologi (som dessutom tagit ordentliga skutt de senaste åren). Meta, Apple med flera har också sett hur framtida headset kommer se ut genom avancerade prototyper vilket tydligen är tillräckligt övertygande för att plöja ner miljardtals dollar i utveckling för att nå dit.

Edit: Ta bara en sån sak som codec avatars, Lex Fridman blev helt mållös över hur otroligt det kändes:

Att nämna VR på 90-talet i samband med det blir helt befängt. Det är som att döma ut Cyberpunk 2077 för att man testade Pong på 70-talet, eller nåt.

Av Halldin

Är inte lika övertygad som vissa om att det är en fråga om pris. Palmer Luckey hade ett blogginlägg om det för några år sen, Free isn’t cheap enough: https://palmerluckey.com/free-isnt-cheap-enough/

Citat:

No existing or imminent VR hardware is good enough to go truly mainstream, even at a price of $0.00. You could give a Rift+PC to every single person in the developed world for free, and the vast majority would cease to use it in a matter of weeks or months. I know this from seeing the results of large scale real-world market testing, not just my own imagination – hardcore gamers and technology enthusiasts are entranced by the VR of today, as am I, but stickiness drops off steeply outside of that core demographic

Förutom att PSVR2 hade delvis föråldrad hårdvara redan vid release så skulle den antagligen behöva en formfaktor som är närmare ett par tjocka solglasögon, halverad vikt och möjlighet att använda den som en skärm.

Av Halldin

MKHBD, bland negativa delen kallar han spatial video för en gimmick och headsetet för obekvämt:

Blir intressant att höra från fler när den släppts. Jag är inte förvånad att den är obekväm, den hade mått bra av mindre metall och glas. Spatial video är jag också fundersam till, kollade någon exempelvideo med Quest 3 och blev gravt underväldigad men har hoppats på att det ser bättre ut i AVP.

Av Halldin
Skrivet av Bad boy rune:

Förlorar man något på att gå på alternativet med USB-A? laddning? överförning? osv osv?

Bokstaven (A, B och C) är bara formen på kontakten. En USB-C-kabel kan vara USB 2.0-spec.

Av Halldin
Skrivet av Alphahanne:

Kommer det göra någon skillnad i förlängningen för oss med WMR-headsets?

Microsofts svar verkar vara att det kommer fortsätta fungera så länge du inte uppgraderar till Windowsversionen där stödet försvinner: https://www.uploadvr.com/windows-mixed-reality-headset-suppor...

Av Halldin

Microsoft Is Killing Windows Mixed Reality, Will Remove Support For It From Windows

Citat:

Microsoft announced this week that Windows Mixed Reality is now officially deprecated, and will be "removed in a future release of Windows". This deprecation includes both the required Mixed Reality Portal application and the SteamVR driver

https://www.uploadvr.com/microsoft-killing-windows-mixed-real...

Av Halldin

Amerikansk release i februari vad det verkar: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-12-20/when-will-...

Av Halldin
Skrivet av oqvist:

Ska komma någon patch med quest 3 uppdateringar de säger sig inte hunnit med till lanseringen. Får vi se hur mycket det är för att stilla vågorna eller om det blir något revolutionerande.

Patch 1 som ska komma i veckan ger 90Hz (upp från 72Hz), ökad upplösning och ökad LOD. Ytterligare förbättringar kan komma men då först nästa år.

Av Halldin
Skrivet av oqvist:

Jag är nyfiken på link cable. Men bara om det går köra via steamvr då jag vill åt index kontrollerna. Sen vore det ju tragiskt om link cable inte ger bättre bild än via trådlöst även om man förhoppningsvis får mindre input lag. Vart hittar man dem billigt? Men bara intressant om det fungerar med steamvr.

Oculus Link är bara en fiberoptisk USB 3-kabel, så den är lätt och böjlig trots att den är 5 meter lång. Du kan testa med vilken USB-kabel som helst, upp till 960 (?) Mbps bitrate med hjälp av Oculus Debug Tool.

Av Halldin

Microsoft Word, Excel & PowerPoint Are Now Available As Web Apps On The Quest Store

https://www.uploadvr.com/meta-quest-microsoft-word-excel-powe...

Av Halldin
Skrivet av dblade:

Är det någon annan som är lika kritisk till den grafiska kvaliteten på spel för Quest? Jag har svårt att njuta av Asgards Wrath 2 även om spelet är bra, eftersom grafiken påminner om ett mobilspel, och jag skulle säga att den är jämförbar med grafiken från PS2-eran.

Efter att ha använt PC-VR på en högpresterande dator under flera år, har jag också testat många Quest-porteringar. Nyligen testade jag Blade & Sorcery Nomad på min Quest 3 och fann det nästan omöjligt att spela. Spelen ser markant bättre ut när de körs på PC-VR och streamas med Virtual Desktop. Om det inte hade varit för den här möjligheten, hade jag nog returnerat min Quest 3.

Specifikt Asgards Wrath 2 är utvecklat för Quest 2 och ser likadant ut på båda, vilket är lite udda för en ”flaggskeppstitel” som bundlas med Quest 3. Förhoppningsvis lägger dom lite krut på att få det att se bättre ut för Quest 3 framöver.

Av Halldin

Elite Strap med batteri verkar lagad:

Citat:

Meta is resuming orders of its Elite Strap with Battery for Quest 3, which for now is only available direct from Meta. The company has yet to resume orders for the device through third-party vendors such as Amazon or Best Buy, as it seems the company is catching up to fulfill replacements made by existing customers who initially encountered faulty units.

In the US, new orders for the battery strap placed today result in a December 19th shipment date, while European orders are slated to arrive a bit later, estimated for December 29th.

— RoadToVR

Av Halldin
Skrivet av Fetskaft:

Har haft Quest 2, som har 2 års garanti, i ca 2 år och det har gått sönder 2 gånger. Första gången fick jag ett helt nytt set och andra gången fick jag pengarna tillbaka eftersom Inet inte längre är återförsäljare för Quest. Så nu står jag utan VR och är så klart sugen på ett Quest 3 men ser att de bara lämnar "1 års begränsad garanti" vilket gör mig väldigt fundersam. 7k för en produkt med ett års garanti känns inte ok. Ser så klart framför mig hur det kommer gå sönder efter 13 månader.

Det är 2 års garanti inom EU oavsett vad Meta hittar på.

Citat:

Duration: 1 year from the date of purchase or delivery of the Product, whichever is later (the “Warranty Period”). If you are a consumer, this does not affect your statutory rights which may provide for longer warranty coverage

Av Halldin

Enkelt: Baldurs Gate 3.