Under 1994 vände utvecklaren Parallax Software bokstavligt upp och ned på den etablerade spelindustrin genom lanseringen av Descent. Spelet faller under FPS-genren, och erbjuder "sex grader av frihet" - möjlighet till rörelser och rotation i alla riktningar.

I Descent tar spelaren rollen som legosoldaten MD1032, med uppdrag att utrota ett utomjordiskt datorvirus i automatiska maskiner för gruvdrift. Berättelsen besöker flera delar av solsystemet, bland annat Merkurius och Plutos måne Charon.

Nu vill moddaren Max ge en ny generation möjlighet att uppleva klassikern, med bland annat uppdaterad grafik, nya vapen och mer varierad spelstil. Konceptet påminner om Black Mesa, där Gordon Freemans äventyr i Half-Life återberättas med ny spelmotor under skalet.

Som bas ligger spelmotorn Unreal Engine 3 med utvecklingspaketet UDK, och för användare som vill bidra söker Max hjälp med bland annat modeller och texturer. Mer information finns på projektets temporära webbplats.