Microsoft Flight Simulator-utvecklare pratar multiplayer

I Flight Simulator 2020 får flygfantaster flera möjligheter att dela luftrummet med andra spelare i multiplayer-lägen.

Under E3 2019 avslöjade Microsoft att en ny del i Flight Simulator-serien är under utveckling hos franska Asobo Studio. Utvecklaren publicerar med jämna mellanrum nya avsnitt i en videoserie om spelet, och i det senaste avsnittet förklaras hur multiplayer fungerar.

Den största nyheten som avslöjas i videon är att Microsoft Flight Simulator 2020 tillämpar en enda stor delad spelvärld. Alla spelare flyger alltså i samma luftrum och upplevelsen är sömlös, det vill säga att spelaren inte behöver konfigurera vilka servrar spelsessioner ska utspela sig på. Virtuella piloter som uppskattar att få en översiktsbild av flygtrafiken kan också övervaka denna i realtid i spelet.

FlightSimulatorMP-11.jpg
FlightSimulatorMP-2.jpg
FlightSimulatorMP-3.jpg
FlightSimulatorMP-9.jpg

Övervakningen spårar piloter i realtid, och skulle servrarna tappa kontakten med en spelare tar en AI-funktion vid till dess att kontakten återupprättats. Sett till vilka multiplayer-lägen som erbjuds finns dels vad som kallas Live Players Only, där piloter flyger samtidigt enligt en uppsättning regler för flygturerna. Här påverkas flygningen exempelvis av realtidsuppdaterat väder och trafik.

Ett andra läge kallas All Players, och som namnet antyder bjuds samtliga piloter in till att flyga efter egna preferenser, och styrs alltså inte av ett regelverk som med Live Players Only. Spelare kan här skapa grupper där de själva konfigurerar preferenser för exempelvis väder, tid på dygnet och antal spelare.

Tekniken som möjliggör den öppna spelvärlden bygger på datacenter med kluster av Microsofts Azure-servrar. Dessa datacenter har placerats i olika delar av världen, med stora sådana i USA och Europa. När en spelare startar en session i Flight Simulator 2020 väljer spelet automatiskt den bäst lämpade servern baserat på den responstid (ping) servern erbjuder.

FlightSimulatorMP-6.jpg
FlightSimulatorMP-5.jpg
FlightSimulatorMP-4.jpg
FlightSimulatorMP-8.jpg

För den som vill kunna spela nära en grupp vänner är det dock möjligt att välja specifika servrar. Vid varje givet tillfälle väntar sig utvecklaren att tiotusentals eller hundratusental flygplan befinner sig i luften samtidigt, och det är inte praktiskt eller tekniskt genomförbart att spelaren ska se samtliga flygplan i spelvärlden.

Av denna anledning strömmar servrarna endast information om flygplan som befinner sig inom en radie av 200 kilometer för spelare som flyger solo. Samma radie gäller i multiplayer, men här visas endast upp till 50 flygplan samtidigt. Anledningen till detta är att kraven på bandbredd skulle bli för stora för de flesta spelare.

Hur kraftfull spelarens dator är styr också över vilka avstånd andra flygplan visas. Om grafikinställningar behöver justeras ned visas de närmare spelaren, men då servrarna alltid skickar bakomliggande information kan spelarnamn visas även när själva flygplanet inte syns. Flygplanen syns också på radarn.

Till sist utlovar Asobo Studio också att upplevelsen ska flyta på bra tekniskt, utan de problem som är vanliga i stora multiplayer-upplevelser. Företaget menar att vanliga multiplayer-problem som att flygplan försvinner och studsar runt på skärmen inte kommer plåga spelare här.

Microsoft Flight Simulator 2020 släpps någon gång under år 2020, till Xbox One och Windows 10.

Läs mer om Microsoft Flight Simulator 2020:

Skicka en rättelse
I samarbete med AOC
71

AOC del 4: CQ27G2U och Q27G2U – VA-paneler med allroundegenskaper

Del 4 går igenom de två 27-tummarna CQ27G2U och Q27G2U, krökt respektive plan, vilka har mer allroundkaraktär jämfört med de övriga VA-panelerna i genomgången Läs mer

3

Fredagspanelen 195: Comet Lake-S, Matisse Refresh och dyra trådlösa tangentbord

Jonas och Kenneth möts i SweClockers studio för att snacka om processorer, moderkort och otroligt dyra tangentbord. Läs mer

21

Sony avtäcker Playstation 5-nyheter nästa vecka

Den 4 juni avtäcker Sony nyheter om kommande spelkonsolen Playstation 5, vilket förhoppningsvis innefattar konsolen i sig. Läs mer

14

Steam Cloud Play stöder strömmande speltjänster – Geforce Now först ut

Valves satsning på strömmande speltjänster heter Steam Cloud Play och låter Steam-titlar strömmas på andra speltjänster. Läs mer

9

Samsung lanserar Galaxy Book S med Intel "Lakefield" under huven

Som tidigare avslöjats överger Samsung ARM-processorer till förmån för Intel "Lakefield" i bärbara datorn Galaxy Book S. Läs mer

36

HP introducerar Reverb G2 – VR-headset i samarbete med Valve och Microsoft

HP ser ut att skaka om på marknaden för VR-headset genom nya Reverb G2 som bland annat bjuder på 9,3 miljoner pixlar. Läs mer

12

Qualcomm introducerar nätverkskretsar med Wifi 6E och Bluetooth 5.2 i år

Qualcomm introducerar en rad trådlösa nyheter i år som integrerar både Bluetooth 5.2 och nästa generations Wifi över 6 GHz-bandet. Läs mer

125

Brittiska konsumentverket granskar enhet som "skyddar" mot 5G-strålning

BBC rapporterar om en granskning gällande produkten 5Gbioshield, som i ett test visar sig vara ett USB-minne på 128 MB. Läs mer

86

Windows 10 med Linux-stöd och DirectX 12 Ultimate rullas ut nu

Med version 2004 av Windows 10 introducerar Microsoft stora uppgraderingar som DirectX 12 Ultimate och förbättrat stöd för Linux. Läs mer

24

Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

DirectX 12 Ultimate gör premiär i vårens uppdatering av Windows 10 passar Anton och Andreas på att prata om den nya tekniken. Läs mer

I samarbete med Inet
71

Inet storsatsar på eget headset – utvecklas med SweClockers medlemmar

Inet ber SweClockers medlemmar om hjälp med att ta fram ett gamingheadset och önskar feedback om form, funktion och finesser. Läs mer

52

Nvidia ändrar regelverket för Geforce Now

Regeländringarna för den strömmande speltjänsten ska hämma utgivarnas flykt, men innebär att 91 spel försvinner i slutet av maj. Läs mer