GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Länkar istället för att posta dubbelt, bökigt med så många olika Fermi-trådar: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=999...

Om temperaturerna från ett nVidia-fan/site owner.

Det där är bara en nyhets tråd, detta är SweC stora Fermi tråd.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

MAINGEAR SHIFT X58
EVGA 3X SLI Classified
Intel Core i7 980X (Stock speeds)
6GB DDR3-1600MHz Kingston HyperX
128GB Crucial RealSSD C300
Windows 7 64-bit
NVIDIA Drivers: 197.17

3xGTX480

Performance:
http://www.maingearforums.com/entry.php?24-So-You-Want-To-Buy...
http://www.maingearforums.com/entry.php?24-So-You-Want-To-Buy...
http://www.maingear.com/nvidiagtx480/

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tack för länken Saint25, det var en verkligen trevlig site

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Börjar nästan tveka över vad man ska tro om GTX470. Några hemsidor säger att det är rent "skit" kort medan andra säger det ger HD5870 en hård match. Hur kan man få så olika resultat med samma GPU?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Börjar nästan tveka över vad man ska tro om GTX470. Några hemsidor säger att det är rent "skit" kort medan andra säger det ger HD5870 en hård match. Hur kan man få så olika resultat med samma GPU?

köp ett 5870 och du kommer inte att ångra dig

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Börjar nästan tveka över vad man ska tro om GTX470. Några hemsidor säger att det är rent "skit" kort medan andra säger det ger HD5870 en hård match. Hur kan man få så olika resultat med samma GPU?

Det är inte skit. Det ligger mellan HD5850 och HD5870 i prestanda. Däremot kostar det för mycket. Det är ingen katastrof som GTX480 när det gäller värme och effekt men det har inte iofs inte heller samma höga standard som ATi korten.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Skit kort tvivlar jag på dyrt ja, drar mycket ström ja.
Men jag betalar gärna för att få ett kvalités kort från Nvidia.

Alla grafikkort jag ägt har varit Nvidia ända sen jag köpte ett Riva TNT.
Sen för nått år sen vart jag för en tid snål och köpte ett ATI kort.
Efter nått halvår med bara strul crasher, ominstallationer, RMA's , drivers som inte funkar, ospelbara temperaturer och gud vet det allt.
Så började jag kika på ett nytt kort och tänkte jag måste ju ha fått ett måndags ex eller något och köpte ett 4870x.

Och efter nått halvår med liknande problem så har jag slutat spela helt å hållet nästan var 4-5 driver release brukar gå att installera ibland.

DET ÄR VÄRT 5000kr att få ett bra kort med fungerande drivers det ända jag har att säga.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

ååh att vissa alltid ska klaga på atis drivrutiner. Vad sägs om att nvidia fixar sina egna?

Att skylla på drivrutiner är verkligen en dålig bortförklaring.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
ååh att vissa alltid ska klaga på atis drivrutiner. Vad sägs om att nvidia fixar sina egna?

http://www.pcmech.com/wp-content/uploads/2008/03/3-27-08-vist...

Att skylla på drivrutiner är verkligen en dålig bortförklaring.

Men nVidia har ju en bra mycket större marknadsandel än ATI plus att det där gäller ju bara Vista och information är ju gammal som satan.

Går nog att hitta ett diagram där vi har 98% ATI problem och 2% other om man vill.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Hedersmedlem

Oerhört intressant info: http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1415401&postcount=55...
ATi/AMD upplever alltså 1W/grad i ökad förbrukning runt driftstemp på 5870. Med tanke på den betydligt större kretsen för GF100 lär det vara ännu mer. Kanske därför TDP inte stämmer i verkligheten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Men nVidia har ju en bra mycket större marknadsandel än ATI plus att det där gäller ju bara Vista och information är ju gammal som satan.

Går nog att hitta ett diagram där vi har 98% ATI problem och 2% other om man vill.

Vet vi om siffrorna är justerade för detta eller ej? Det framgår ju inte av diagrammet.

Exakt hur mycket större marknadsandel skulle nVidia haft vid tiden för Vista? "Bra mycket större" säger inte så mycket. Bara nyfiken på riktig information.:)

Q3 2009 skiljde det 5%-enheter till nvidias favör: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=140590

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Men nVidia har ju en bra mycket större marknadsandel än ATI plus att det där gäller ju bara Vista och information är ju gammal som satan.

Går nog att hitta ett diagram där vi har 98% ATI problem och 2% other om man vill.

Större, visst, men inte tre gånger så stor.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

http://theovalich.wordpress.com/2008/12/14/new-steam-survey-c...

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/04/30/nvidia-incre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Större, visst, men inte tre gånger så stor.

Bilden är från mars 2008 och om jag inte är helt fel ute så såg det ut så här när det gällde grafikkort.

nVidia 65.11%
ATI 27.44%

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem

Det e väll bara o kolla här

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Bilden är från mars 2008 och om jag inte är helt fel ute så såg det ut så här när det gällde grafikkort.

nVidia 65.11%
ATI 27.44%

Okej, jag antar att dina siffror stämmer, vad blir 27*3? det blir mer än 65 i alla fall, kan jag tipsa om.

Nvidia hade 65,11% av marknaden, ATI hade 24,77%.
Nvidia orsakade 28,2% av krascherna i Vista, ATI orsakade 9,3%.
Nvidia hade alltså 2,62 gånger så stor marknadsandel som ATI men orsakade 3,03 gånger så många krascher.

Slutsats - Fler krascher per kort/användare för Nvidia.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Okej, jag antar att dina siffror stämmer, vad blir 27*3? det blir mer än 65 i alla fall, kan jag tipsa om.

Nvidia hade 65,11% av marknaden, ATI hade 24,77%.
Nvidia orsakade 28,2% av krascherna i Vista, ATI orsakade 9,3%.
Nvidia hade alltså 2,62 gånger så stor marknadsandel som ATI men orsakade 3,03 gånger så många krascher.

Slutsats - Fler krascher per kort/användare för Nvidia.

Jag har aldrig sagt något om att nVidias marknadsandel skull vara mer än tre gånger större, jag sa bara att de hade bra mycket större marknadsandel och i min värld så är runt 40% bra mycket större.

Tyckte bara det är fel att bara posta en bild med information från 2008 utan några andra siffror som visar tex. det vi nu diskuterat.

Behöver uppföra dig som en obehaglig person bara för det.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Jag har aldrig sagt något om att nVidias marknadsandel skull vara mer än tre gånger större, jag sa bara att de hade bra mycket större marknadsandel och i min värld så är runt 40% bra mycket större.

Tyckte bara det är fel att bara posta en bild med information från 2008 utan några andra siffror som visar tex. det vi nu diskuterat.

Behöver uppföra dig som en obehaglig person bara för det.

Om jag uppfattades som obehaglig så ber jag om ursäkt, det var naturligtvis inte min mening.
Jag trodde du försvarade antalet kraschar med att de hade så mycket större marknadsandel, så jag räknade på siffrorna för att visa att den större marknadsandelen inte var skäl tillräckligt för den högre andelen krascher.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
ååh att vissa alltid ska klaga på atis drivrutiner. Vad sägs om att nvidia fixar sina egna?

http://www.pcmech.com/wp-content/uploads/2008/03/3-27-08-vist...

Att skylla på drivrutiner är verkligen en dålig bortförklaring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Okej, jag antar att dina siffror stämmer, vad blir 27*3? det blir mer än 65 i alla fall, kan jag tipsa om.

Nvidia hade 65,11% av marknaden, ATI hade 24,77%.
Nvidia orsakade 28,2% av krascherna i Vista, ATI orsakade 9,3%.
Nvidia hade alltså 2,62 gånger så stor marknadsandel som ATI men orsakade 3,03 gånger så många krascher.

Slutsats - Fler krascher per kort/användare för Nvidia.

Din slutsats är bristande.Som alltid när någon tar upp dessa siffror. Varför använder många detta svaga bevisningen? Är det för att man har inte det intellektuella kapacitet att se att denna graff och siffror är bristande eller är det bara att man har en agenda.

Graffen vissar inte om krasher är upprepade från samma kort eller om det kommer från olika grafikkort. Dvs antal krasher motsvarar inte antal grafikkort som denna krash har sket på. Det talar inte om heller om det har varit problem att rapportera krasher.

Det finns många parametrar som omöjlig gör en slutgiltig slutsatt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Din slutsats är bristande.Som alltid när någon tar upp dessa siffror. Varför använder många detta svaga bevisningen? Är det för att man har inte det intellektuella kapacitet att se att denna graff och siffror är bristande eller är det bara att man har en agenda.

Graffen vissar inte om krasher är upprepade från samma kort eller om det kommer från olika grafikkort. Dvs antal krasher motsvarar inte antal grafikkort som denna krash har sket på. Det talar inte om heller om det har varit problem att rapportera krasher.

Det finns många parametrar som omöjlig gör en slutgiltig slutsatt.

Vad sägs om den bristande intellektuella kapacitet som gör att en del mekaniskt upprepar frasen ATI:s drivrutiner är skräp.
Inte mycket att gå på, dock lite mer än dessa grundlösa uttalanden.
Mitt intryck är att ATI:s och Nvidias drivrutiner för det mesta är stabila. Vissa små problem kan finnas när produkterna är nya, men till över 90% beror problemen på skit bakom tangentbordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Din slutsats är bristande.Som alltid när någon tar upp dessa siffror. Varför använder många detta svaga bevisningen? Är det för att man har inte det intellektuella kapacitet att se att denna graff och siffror är bristande eller är det bara att man har en agenda.

Graffen vissar inte om krasher är upprepade från samma kort eller om det kommer från olika grafikkort. Dvs antal krasher motsvarar inte antal grafikkort som denna krash har sket på. Det talar inte om heller om det har varit problem att rapportera krasher.

Det finns många parametrar som omöjlig gör en slutgiltig slutsatt.

Utifrån den informationen som finns är slutsatsen knappast felaktig. Och spelar det någon roll om det är ett fåtal kort som har orsakat en större del av krascherna? Det är väl i så fall bevis för bristande kvalitet snarare än undermåliga drivrutiner. Pest eller kolera, således.
Problem att rapportera krascher är väl det enda i ditt inlägg som är värt att kommentera, och det är ju givetvis något att ta i beaktande. Men vad säger att problem med rapportering skulle drabba Nvidias resultat i undersökningen negativt?
Du får nog allt hitta lite bättre grässtrån att dra i än sådär.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Utifrån den informationen som finns är slutsatsen knappast felaktig.

Jag tog upp vilka viktiga brister det finns i din och andras slutsats men du verkar inte ta åt dig den in informationen. Eller förminskar det bekvämligt. Och slutsattsen är felaktigt eftersom ingen av oss har parametrar för att dra korrekt slutsatt. Så sluta med att vrida och vända.

Citat:

Och spelar det någon roll om det är ett fåtal kort som har orsakat en större del av krascherna? Det är väl i så fall bevis för bristande kvalitet snarare än undermåliga drivrutiner. Pest eller kolera, således.

Att du änne undrar om det spelar någon roll talar tygligt att du inte förstår eller oförmågen att tolkar informationen på ett sunt sätt.

Om det är ett fåtal kort som orsakat en större del av krascher så kan man inte säga att det finns en generell instabilitet i drivrutiner. Det säger att det få kort som har instabile och det kan finnas många anledningar till det som t ex kompabilitet, användare osv. Dvs andra anledningar som är inte kopplade till drivrutiner. Stor antal okända parametrar.

Men detta kan inte fastställas, precis som påstående om undermåliga drivrutiner. Det är pågrund av att vi inte har all information som behövs för att dra en slutsatt.

Citat:

Men vad säger att problem med rapportering skulle drabba Nvidias resultat i undersökningen negativt?

Inget och precis som allt. Eftersom denna variabel är viktigt. Och vi känner inte till den, precis som många andra som är viktiga för att dra en korrekt och opartisk slutsatts. Vilket du verkar inte ta hänsyn till utan driver på med din egen syn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vissa små problem kan finnas när produkterna är nya, men till över 90% beror problemen på skit bakom tangentbordet.

Precis! Så är det. Men många forsätter att trycka på sin linje om att företag X eller Z har dåliga driver eftersom det gagnar deras agenda.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag tog upp vilka viktiga brister det finns i din och andras slutsats men du verkar inte ta åt dig den in informationen. Eller förminskar det bekvämligt. Och slutsattsen är felaktigt eftersom ingen av oss har parametrar för att dra korrekt slutsatt. Så sluta med att vrida och vända.

Självklart finns det brister i den, det finns det i alla sådana undersökningar, men det är likväl den enda slutsatsen som går att dra av underlaget. Strunta du i undersökningen om du vill, men innan det har presenterats något som visar på motsatsen så får du finna dig i att folk använder sig av den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att du änne undrar om det spelar någon roll talar tygligt att du inte förstår eller oförmågen att tolkar informationen på ett sunt sätt.

Om det är ett fåtal kort som orsakat en större del av krascher så kan man inte säga att det finns en generell instabilitet i drivrutiner. Det säger att det få kort som har instabile och det kan finnas många anledningar till det som t ex kompabilitet, användare osv. Dvs andra anledningar som är inte kopplade till drivrutiner. Stor antal okända parametrar.

Men detta kan inte fastställas, precis som påstående om undermåliga drivrutiner. Det är pågrund av att vi inte har all information som behövs för att dra en slutsatt.

Som du säger, det saknas parametrar för att kunna dra en absolut slutsats, men om jag säger att alla ATIs krascher består av elefanter som har satt sig på datorerna så innebär det väl inte att man inte kan använda sig av informationen? Problemen med att det skulle kunna vara ett fåtal kort som står för majoriteten av krascherna och att det skulle vara problem att rapportera in resultaten finns ju för alla parter som representeras, och tills annat bevisats torde dessa riskerna antas vara lika för alla. Att Nvidias användare vore mer korkade än övriga och därmed öka andelen krascher som består av SBS vore ju bara dumt att ens antyda så vi får anta att kompetensen hos användarna av samtlig hårdvara ligger på överlag liknande nivåer.

Vad jag menar är att tills annat har bevisats så får vi väl anta att dessa okända parametrar påverkar resultatet lika för alla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Inget och precis som allt. Eftersom denna variabel är viktigt. Och vi känner inte till den, precis som många andra som är viktiga för att dra en korrekt och opartisk slutsatts. Vilket du verkar inte ta hänsyn till utan driver på med din egen syn.

Exakt, okända parametrar igen. Jag uppmanar dig att presentera en mer komplett undersökning som visar på annat resultat än det som finns. Tills vidare är det det enda vi har att gå på, ofullständig eller ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Precis! Så är det. Men många forsätter att trycka på sin linje om att företag X eller Z har dåliga driver eftersom det gagnar deras agenda.

Du tjatar om min agenda, så jag ska tala om för dig vad den är - att få slut på detta evigt upprepade mantra om att ATI har sämre drivrutiner än Nvidia, trots att inget faktiskt pekar på det. Däremot har vi något som pekar på raka motsatsen.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Angående vad jag skrev
Bara en sån grej att man fått lära sig hur man ska installera drivers på ati kort som man fått av ati fans osv.
Tanka ner.
Avsinstallera driver manuellt.
Kör drivecleaner eller något.
Starta i felsäkert läge och kör drivecleaner igen.
formatera om datorn.
Installera nya drivern
Sen kaaanske man kan få det att fungera.

När man är van vid
Tanka ner dubbelklick på autoinstall
next, next, next
Klart
spela.

Fick man ett rätt fint intryck på drivrutinerna.
Men alla verkar ju inte ha det problemet så kanske jag som fått 2 dåliga kort vem vet. Jag saknar Nvidias kvalité iaf och går garranterat över till ett gtx 480 när det kommer.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
När man är van vid
Tanka ner dubbelklick på autoinstall
next, next, next
Klart
spela.

Så gjorde jag senast med CCC 10.3 med.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
---Text--
När man är van vid
Tanka ner dubbelklick på autoinstall
next, next, next
Klart
spela.

Så gör jag jämnt.
Att rensa innan, riskerar bara att ställa till problem.
XP kan ibland tjäna på att man fipplar lite (välja standard VGA innnan uppgradering), men inte Vista eller W7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Fick man ett rätt fint intryck på drivrutinerna.
Men alla verkar ju inte ha det problemet så kanske jag som fått 2 dåliga kort vem vet. Jag saknar Nvidias kvalité iaf och går garranterat över till ett gtx 480 när det kommer.

Kvalité? När knappt 2% av chippen på en yield funkar?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
---Text---
Du tjatar om min agenda, så jag ska tala om för dig vad den är - att få slut på detta evigt upprepade mantra om att ATI har sämre drivrutiner än Nvidia, trots att inget faktiskt pekar på det. Däremot har vi något som pekar på raka motsatsen.

Är också less på detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Kvalité? När knappt 2% av chippen på en yield funkar?

Dom har nog fått upp yielden betydligt högre än så vid det här laget.
Men det finns inget som pekar på att Nvidia skulle ha högre kvalite än ATI har, vare sig vad gäller hårdvara eller drivrutiner, det är sant.

Hoppas att ni som köper GTX4800 trivs med korten, ni kanske kan återkomma med några miniresensioner, skall bli kul att höra vanliga användares intryck.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jo det borde dom iofs fått nu när dom sket i att ha 512 shaders.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Klart att yielden har ökat, men knappast tack vare att produktionskvalitén är bättre på kretsarna. Kretsar som tidigare ansågs defekta har blivit fungerande när energiförbrukningen tillåts skena och bara 480 av 512 cuda cores behöver fungera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara