Muskampen 2025: Segraren korad!

GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Vad jag menar är att tills annat har bevisats så får vi väl anta att dessa okända parametrar påverkar resultatet lika för alla.

Du gör verkligen lätt för dig och vände så att det passar din egen linje. För annars skulle du inte stå på stolen och säga att man kan anta att de (okända parametrar) är lika för båda parter som någon mer sannolikt än det motsatta, att de är olika.

Om du vill styrka din agenda så får du göra det på mer påbyggda grunder med flera källor. För att den enda källa som du använder är ofullständig och kan argumenteras till dennes fördel, vilket du har gjort. Din argumentation fallit platt när det kommer till objektivitet och analys. Även om du känner till brister i din källa så väljer du helt att bortse från de även om de har ytterst viktig betydelse och relevans för att dra någon form av slutsatts.

Bli inte förblindad av din agenda. Ingen vinner på det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du gör verkligen lätt för dig och vände så att det passar din egen linje. För annars skulle du inte stå på stolen och säga att man kan anta att de (okända parametrar) är lika för båda parter som någon mer sannolikt än det motsatta, att de är olika.

Om du vill styrka din agenda så får du göra det på mer påbyggda grunder med flera källor. För att den enda källa som du använder är ofullständig och kan argumenteras till dennes fördel, vilket du har gjort. Din argumentation fallit platt när det kommer till objektivitet och analys. Även om du känner till brister i din källa så väljer du helt att bortse från de även om de har ytterst viktig betydelse och relevans för att dra någon form av slutsatts.

Bli inte förblindad av din agenda. Ingen vinner på det.

Man kan undra vad din 'agenda' är i det här fallet
Nvidia besikrivs ofta som att de är mer tekniskt fulländade men flera av AMD's gamer kort kan göra flyttals opperationer med dubbel precision direkt i hårdvaran och är fullständigt överlägsna Nvidia på det området.

Nvidia har vad jag bara den kappasiteten på betydligt dyrare kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Man kan undra vad din 'agenda' är i det här fallet

Vad är min agenda tror du?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad är min agenda tror du?

Herregud, DataNusse. Väx upp!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att vi återigen går lite för mycket off-topic.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Lite fler recensioner:

HardwareCanucks

Bit-Tech

HardwareHeaven

ExtremeTech

Legitreviews

TechSpot

Tomshardware

MultiMan
Om du har inget konstruktivt att framföra låt bli att säga något, sätt dig ner och va tyst. Alla mår bättre av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite fler recensioner:

HardwareCanucks

Bit-Tech

HardwareHeaven

ExtremeTech

Legitreviews

TechSpot

Tomshardware

MultiMan
Om du har inget konstruktivt att framföra låt bli att säga något, sätt dig ner och va tyst. Alla mår bättre av det.

+1
Techreport

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

www.bjorn3d.com
Hardspell
Ett par länkar till i listan över reviews

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Läste recensionen på 470 på HardwareCanucks. Efter en tveksam början när man jämförde siffrorna står sig 470 riktigt bra mot 5870 och man blir ju lite sugen på ett köp och ersätta mitt "gamla" 275. Får se vad som händer närmaste månaden.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Läste recensionen på 470 på HardwareCanucks. Efter en tveksam början när man jämförde siffrorna står sig 470 riktigt bra mot 5870 och man blir ju lite sugen på ett köp och ersätta mitt "gamla" 275. Får se vad som händer närmaste månaden.

Jag har beställt 2st EVGA 470 om jag blir nöjd det vet jag ju inte. Prestanda mässigt tror jag dom är riktigt bra och blir säkert bättre när drivrutinerna har hunnit mogna. När det gäller temp och ljudnivå så får jag väl se hur jag uppfattar dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har beställt ett ASUS GTX470. Det enda som oroar mig är ljudnivån, men de är något som kommer gå att lösa senare när tystare fläktar lanseras. Annars är jag säker på att kortet kommer leverera schyst prestanda, och när nyare drivrutiner kommer så blir kortet ännu bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vet inte hur trovärdig den här bilden är men det verkar som att det kommer mer grafikkort inom GTX400 serien.

Källa: Razethew0rld

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Är det som med HD5870 att endast vissa märken av GTX 480 har voltage tweak? Isåfall vilka märken har det?
Jag vet att Asus har det, vilka fler?

Vill försöka hålla mig borta från Asus skit eftersom det lär aldrig komma in några ASUS GTX 480 kort precis som med HD5870, Asus är det märke som hade och fortfarande har absolut sämst tillgång av HD5870.
Asus grafikkort är icke existerande produkter, de existerar bara på papper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Vet inte hur trovärdig den här bilden är men det verkar som att det kommer mer grafikkort inom GTX400 serien.

Källa: Razethew0rld

Att det kommer mer är känt, men varken namn eller specifikation ser inte speciellt trovärdig ut.
Namnen lämnar bara GT405-425 för mindre derivat av Fermi. Blir väldigt trångt, men visst kan de landa i 300-serien bara för att förvirra.
Shader är låst till 2x GPU på GF100. Har svårt att tro att det blir ändring på det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Är det som med HD5870 att endast vissa märken av GTX 480 har voltage tweak? Isåfall vilka märken har det?
Jag vet att Asus har det, vilka fler?

Vill försöka hålla mig borta från Asus skit eftersom det lär aldrig komma in några ASUS GTX 480 kort precis som med HD5870, Asus är det märke som hade och fortfarande har absolut sämst tillgång av HD5870.
Asus grafikkort är icke existerande produkter, de existerar bara på papper.

Nej men va säger du? Måste jag lägga en ny order på ett annat märke? Jag som tyckte deras voltage tweak som lovar upp till 50% snabbare hastigheter verkade hur nice som helst

Aja just nu finns ju inget märke i lager, så man får väl hålla koll och byta om så behövs.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Nej men va säger du? Måste jag lägga en ny order på ett annat märke? Jag som tyckte deras voltage tweak som lovar upp till 50% snabbare hastigheter verkade hur nice som helst

Aja just nu finns ju inget märke i lager, så man får väl hålla koll och byta om så behövs.

Chansen finns ju förstås att de kommer ha bättre tillgänglighet av GTX 480 än vad de hade/har av HD5870, men tillgängligheten på deras 5870 var/är ruskigt dålig så man börjar ju undra vad de håller på med..

Permalänk
Medlem

Rent spontant så känns det som vattenkylning är önskvärt om man överklockar och tänker höja spänningen (voltage tweak).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Chansen finns ju förstås att de kommer ha bättre tillgänglighet av GTX 480 än vad de hade/har av HD5870, men tillgängligheten på deras 5870 var/är ruskigt dålig så man börjar ju undra vad de håller på med..

Ja man får väl hoppas att tillgängligheten är bra, vore ju synd annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Rent spontant så känns det som vattenkylning är önskvärt om man överklockar och tänker höja spänningen (voltage tweak).

Mjo de kan ju kanske vara bra, speciellt då Fermi är varm redan oklockat.

Finns de ingen nätbutik i Sverige som har 470 på lager? Och stämmer de att man kan få vänta så länge som till 1 maj innan svenska lager fylls?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Jag har beställt 2st EVGA 470 om jag blir nöjd det vet jag ju inte. Prestanda mässigt tror jag dom är riktigt bra och blir säkert bättre när drivrutinerna har hunnit mogna. När det gäller temp och ljudnivå så får jag väl se hur jag uppfattar dom.

Ljudnivå, temp och ström är inte så viktigt för mig. Kollade lite snabbt bara och såg att det drog ungefär lika mycket ström som mitt 275GTX så det är inte så mycket mer. Jag föredrar hög prestanda framför strömsnåla saker. Men jag förstår att en del är väldigt måna om dessa saker. Återstår att se.
Sen tror jag inte ljudnivån blir högre än det jag har heller då det låter väldigt mycket vid fullload. Men jag ska vänta till tillgången blir lite bättre. Har ingen brådska egentligen.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Jag har heller inga problem med att en produkt drar mer ström om den presterar.

Samma sak som att en bil med hög effekt får dra mycket soppa.

Med ett fermi känns det inte som man får valuta för strömmen med tanke på att ati pumpar samma fps på mindre än halva strömmförbrukningen..

Permalänk
Medlem

Techpowerup visade något intressant. De överklockade GTX 480(770/1541/1048) och fick en prestandaökning på 8,5% i Call of Duty 4. En ökning från 119 FPS till 130 FPS. I samma test fick HD5870 115 FPS. För att jämföra överklockade de HD5870(1000/1370) och fick då 132 FPS.

HD5870 är med andra ord snabbare överklockat, åtminstone i Call of Duty 4. Med tanke på att det var långsammare oklockat, har HD5870 en större klocknings potential. Genom en enkel överklockning blir HD5870 med andra ord lika snabbt/snabbare även om GTX 480 är överklockat. Lägg där till fördelar som 61% bättre effektivitet och 1500 kr billigare.

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_480_Fer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Techpowerup visade något intressant. De överklockade GTX 480(770/1541/1048) och fick en prestandaökning på 8,5% i Call of Duty 4. En ökning från 119 FPS till 130 FPS. I samma test fick HD5870 115 FPS. För att jämföra överklockade de HD5870(1000/1370) och fick då 132 FPS.

HD5870 är med andra ord snabbare överklockat, åtminstone i Call of Duty 4. Med tanke på att det var långsammare oklockat, har HD5870 en större klocknings potential. Genom en enkel överklockning blir HD5870 med andra ord lika snabbt/snabbare även om GTX 480 är överklockat. Lägg där till fördelar som 61% bättre effektivitet och 1500 kr billigare.

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_480_Fer...

De du glömde var ju att de inte kommit nåra optimerade drivare än, kom tillbaks då med dina siffror Skulle vilja ha sett Första drivrutinen som kom ut med HD 5870 å sen jämfört... så mycke var din lilla jämförelse värd tyvärr

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Behöver vi ta det en gång till?

AMD hade inte 6 extra månader på sig att optimera drivare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Behöver vi ta det en gång till?

Och? Vänta en månad, AMD lär ju ha bra drivrutiner nu...

Kan man inte jämföra i typ Crysis eller nåt, eller iaf något riktigt tungt spel, vem bryr sig om CoD4 flyter jättejättejättebra eller bara jättejättebra ?

115 vs 111 FPS, lär ju göra stor skillnad...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Och? Vänta en månad, AMD lär ju ha bra drivrutiner nu...

Ja, men min poäng var att det inte går att peka på att drivrutinerna är fruktansvärt omogna eftersom Nvidia dragit ut på lanseringen 6 månader.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men min poäng var att det inte går att peka på att drivrutinerna är fruktansvärt omogna eftersom Nvidia dragit ut på lanseringen 6 månader.

Ja självklart är det snyggare av AMD att lansera ett kort som är (innan drivrutinerna iaf ) lika bra för flera månader sen

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Dom behövde mer än så Hotfix efter hotfix... funkar dom nu? 6 månader efter lansering?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Dom behövde mer än så Hotfix efter hotfix... funkar dom nu? 6 månader efter lansering?

De funkar hur fint som helst, precis som att de har gjort från början.

Hotfixar släpps för vissa spel mellan WHQL drivarna. De har vanligtvis inget att göra med buggfixar. Visste du inte det?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750