Permalänk
Inaktiv

Corsair 550w. Skräp?

Nu är jag inne på mitt tredje Corsair 550w.

Första gången, bara tvärcrasha det efter 1 och en halv timme och tog både processor och moderkort med sig i fallet.

Andra gången, det tvärcrashade efter 2 månader, resten klarade sig dock.

Nu, på mitt tredje så har fläkten helt plöstligt börjat låta och rassla som bara själva fan. Så, nu är det ju bara att skicka in till komplett igen.

Jag har ett 4870, Phenom II 955 och en hårddisk. Det borde väl ändå ett 550w klara? Alla prisar ju Corsair som gud men är det verkligen så bra som alla säger?

Jag, ska iallafall försöka få tag på nåt annat än Corsair om det går för komplett (tips på nåt annat?)

Permalänk

kör med cougar och har funkat fint hittils ljudnivån är 0, så där har du ett riktigt tyst nätagg

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Ett 550W Corsair ska klara ditt system med bravur och helt utan problem.

Jag börjar dock ana ugglor i mossen då tre separata nätagg gått sönder. En gång, ok shit happens, två gånger, grymt ovanlig och tre gånger, det händer liksom inte.

Är du helt säker på att ingenting annat påverkar nätagget? Spänningsfall, felaktig montering osv?

Jag är ialf väldigt nöjd med mitt corsair, inga problem överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Hmm, har haft mitt i 1,5 år nu och har inte haft några problem med det. Har en
Phenom + 4850 i CF och har då klockat en del.

Antingen har du haft en väldans otur eller så gör du väl nått med det

Permalänk

Re: Corsair 550w. Skräp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Nu är jag inne på mitt tredje Corsair 550w.

Första gången, bara tvärcrasha det efter 1 och en halv timme och tog både processor och moderkort med sig i fallet.

Andra gången, det tvärcrashade efter 2 månader, resten klarade sig dock.

Nu, på mitt tredje så har fläkten helt plöstligt börjat låta och rassla som bara själva fan. Så, nu är det ju bara att skicka in till komplett igen.

Jag har ett 4870, Phenom II 955 och en hårddisk. Det borde väl ändå ett 550w klara? Alla prisar ju Corsair som gud men är det verkligen så bra som alla säger?

Jag, ska iallafall försöka få tag på nåt annat än Corsair om det går för komplett (tips på nåt annat?)

Låter som extrem otur, eller väldigt kraftiga transienter på nätspänningen, eller något annat mysko. har sjäv Corsair VX550 och det tuffar på lika tyst och obemärkt nu som när jag köpte det (strax efter lansering).
Även kompisars VX450, VX550 och HX520/620 tuffar på utan problem sedan länge.

Men känner du att du förlorat förtroendet för Corsair (eller CWT som är de som gör just det aggregatet), så kan du ju prova Silverstone Strider 500W, Coolermaster eller Fractal Design. Men jag tror ärligt talat att de varken håller bättre komponentkvalitet eller byggkvaliet än Corsair (har kört Corsair i ungefär tio byggen både själv och åt kompisar och släktingar och inte ett enda aggregat har krånglat).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

550W är utmärkt till din setup. Tror som tidigare posters att du antigen har haft otur eller så gör du något galet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att du får börja leta fel någon annan stans, ingen eldar 3 corsair 550W med din setup utan vidare.

Och ja, sitter själv med ett 550, crossfire 4870, e8500@4ghz, 2xHD, x-if faital1ty, tickar och går efter mera än 1.5 år

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

En del har mer otur än andra...

Permalänk

Har du bra utblås i lådan? Kanske blir överhettat?

Permalänk
Medlem

Tyvärr, Det där köper jag inte!

Inte ens fast de sku ha varit Ace det var frågan om...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Har du bra utblås i lådan? Kanske blir överhettat?

Har ett inblås i sidan och ett utblås på baksidan av chassit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av muf3

Är du helt säker på att ingenting annat påverkar nätagget? Spänningsfall, felaktig montering osv?

Jag vet inte riktigt vad kan orsaka spänningsfall, men jag har jordat uttag om det gör nån skillnad i det hela. Felaktig montering, går det ens? Är helt säker på att jag monterat rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Tyvärr, Det där köper jag inte!

Inte ens fast de sku ha varit Ace det var frågan om...

Och till dig skriver jag bara, har du inget vettigt att säga - säg inget alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
En del har mer otur än andra...

Antar det, den rasslande fläkten känns ju inte som det har nåt med dom 2 första problemen att göra iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisthegamez
kör med cougar och har funkat fint hittils ljudnivån är 0, så där har du ett riktigt tyst nätagg

Jag har corsair 620 i dagsläget, men nästa agg jag köper blir garanterat ett Cougar. 700cm/R eller 550CM/R utgåvan.
Riktigt bra 80plusare

Permalänk

Skulle det möjligtvis kunna vara något annat som är felkopplat i ditt hus som gör att jordningen inte funkar som den ska, något är kopplat på jord som inte borde, har hört att maskiner brukar dö direkt då ström är kopplad på jord, men jag vet icke säkert bara en chansning men kanske nåt att kolla.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig hade också ett corsair 550 watt som stendog redan 5 timmar efter montering. Han fick ett nytt och det värkar funka bra. Men personligen så tror jag att Corsairs nätagg är lite för överskattade. tror mer på Antec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Tyvärr, Det där köper jag inte!

Inte ens fast de sku ha varit Ace det var frågan om...

Så du menar att han gör en tråd för att han egentligen ljuger om att hans nätagg dött?

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

also Where can i get the conformation of S/N......? There is no registration on corsair website.
överskattat china/taiwan agg. eller? vart tillverkas corsair aggen? ngn som vet? . man vill ju inte köpa Qtec med corsair plåtskal.....

Visa signatur

Don't Touch Moderator(du måste folda för att få +poäng)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rbg09
also Where can i get the conformation of S/N......? There is no registration on corsair website.
överskattat china/taiwan agg. eller? vart tillverkas corsair aggen? ngn som vet? . man vill ju inte köpa Qtec med corsair plåtskal.....

Nej Corsair har inga kina grejor i sina nätagg, det är japansk kvalitet genomgående i alla serier förutom på 400w modellen där dom tummat lite för att få ner kostnaden, Qtec med annan label behöver man inte oroa sig för då Qtec inte ens orkar leverera utsatt watt oftast men ett Corsair 550w kan man säkert klämma ur mer än vad som står.

Om jag får gissa så skulle jag tippa på kass kvalitetskontroll från Corsairs eller CWTs sida då det är ett midrange agg som nästan kom för att fylla ut med ett icke modulärt runt 500w eller så har du haft förbannat oflyt, maila å klaga och byt nätagg/märke. Tror inte det finns en modell i Corsairs utbud som blivit fått annat än lovord från vettiga testsiter så det här är lite av ett mysterium annars är inte RMAn högre än något annat märke, 3% i Corsair tråden har haft något som är ostabilt/gått sönder och 3.5% har ett som funkar men klagar på ljudet och Andreas D har förtydligat att RMA i regel landar runt 5-10% oavsett märke och tillverkare, nätagg är levande delar oavsett om det är Japan kondisar eller från Kina liksom en Bmw håller inte bättre än en Volvo på vägen även om den kostar mycket mer.

http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=482850&sku=585843
Ligger i samma prisklass och håller nästan lika bra klass på komponenterna, dom är 80+ och levererar det som ska utan hög rippel och ljunivå iaf så det är bra val.

Permalänk

Kan ju också vara ostabila spänningar i ditt område. Om nästa nätagg också pajar bör du skaffa en UPS

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Kan ju också vara ostabila spänningar i ditt område. Om nästa nätagg också pajar bör du skaffa en UPS

Är det en sån där liten vit grej man sätter i eluttaget?

Isåfall tror jag nästan jag redan har en liggandes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Är det en sån där liten vit grej man sätter i eluttaget?

Isåfall tror jag nästan jag redan har en liggandes

Nej, de är ofta stora och tunga saker som innehåller blybatterier.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Nej, de är ofta stora och tunga saker som innehåller blybatterier.

Där ser man

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
...Jag vet inte riktigt vad kan orsaka spänningsfall, men jag har jordat uttag om det gör nån skillnad i det hela. Felaktig montering, går det ens? Är helt säker på att jag monterat rätt...

Visst går det. Finns folk på forumet som monterat nätagg med fläkten nedåt i Antec 300 t e x.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Visst går det. Finns folk på forumet som monterat nätagg med fläkten nedåt i Antec 300 t e x.

Folk med omoddade lådor utan luftintag i botten? Jisses.... Vad hände med logiken?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Folk med omoddade lådor utan luftintag i botten? Jisses.... Vad hände med logiken?

Jadu...;)

Egentligen inte så stor skillnad där folk monterar moderkort utan distanser och varken bakplåt eller grafikkort passar iom det. Är ju någon/några varje vecka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jadu...;)

Egentligen inte så stor skillnad där folk monterar moderkort utan distanser och varken bakplåt eller grafikkort passar iom det. Är ju någon/några varje vecka.

Får mig att tänka på killen som skulle installera ett grafikkort och försökte trycka in det från utsidan, Haha.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Avstängd

Till trådskaparen: Det kan vara 3 olika fel

1. Du har haft Extrem otur med 3 likadana nätagg (högst otänkbart)
2. Ditt ATI kort har felkonstruerade komponenter som drar med sig agg efter agg (detta är väldigt troligt då det har hänt många andra och är ett vanligt problem med vissa ati kort)
3. Du har något helt galet i ditt hus med elen (också ganska troligt, be någon elektriker kolla detta)

Om det inte är nr1 eller 3, så är det ett självklart nr2.

Tips: testa med ett annat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Till trådskaparen: Det kan vara 3 olika fel

1. Du har haft Extrem otur med 3 likadana nätagg (högst otänkbart)
2. Ditt ATI kort har felkonstruerade komponenter som drar med sig agg efter agg (detta är väldigt troligt då det har hänt många andra och är ett vanligt problem med vissa ati kort)
3. Du har något helt galet i ditt hus med elen (också ganska troligt, be någon elektriker kolla detta)

Om det inte är nr1 eller 3, så är det ett självklart nr2.

Tips: testa med ett annat grafikkort.

Finns det någon legitim källa till den andra orsaken du nämner?

Permalänk

haft en kass elektriker hos er kanske ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Visst går det. Finns folk på forumet som monterat nätagg med fläkten nedåt i Antec 300 t e x.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Folk med omoddade lådor utan luftintag i botten? Jisses.... Vad hände med logiken?

Sen finns det ju folk som inte har koll på Antecs olika burkar också. I just Antec 300 så går det utmärkt att köra nätagget med fläkten neråt eftersom det är ca 8-10 mm luftspalt ned mot botten. Man kanske får lite mer blåsljud om fläkten varvar upp men nätagget får fullt tillräckligt med luft.
Däremot så går det inte att sätta nätagget på samma sätt i vissa av Antecs andra modeller eftersom nätagget trycks direkt mot golvet i burken.

Det fanns lite skräckbilder från någon som fått sitt Corsair-agg felmonterat i ett Antec 900 (eller var det 600?). Konstigt nog höll det nätagget i över ett år i alla fall.

Jag tycker trådskaparen ska testa ett annat märke, men om det också går sönder så är det nog UPS som gäller.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Sen finns det ju folk som inte har koll på Antecs olika burkar också. I just Antec 300 så går det utmärkt att köra nätagget med fläkten neråt eftersom det är ca 8-10 mm luftspalt ned mot botten. Man kanske får lite mer blåsljud om fläkten varvar upp men nätagget får fullt tillräckligt med luft.
Däremot så går det inte att sätta nätagget på samma sätt i vissa av Antecs andra modeller eftersom nätagget trycks direkt mot golvet i burken.

Det fanns lite skräckbilder från någon som fått sitt Corsair-agg felmonterat i ett Antec 900 (eller var det 600?). Konstigt nog höll det nätagget i över ett år i alla fall.

Jag tycker trådskaparen ska testa ett annat märke, men om det också går sönder så är det nog UPS som gäller.

Jag har byggt ett antal Antec 300-burkar. Att montera agget med fläkten nedåt kommer kraftigt minska luftflödet och förkorta livslängden. Det strider dessutom mot allt sunt förnuft.

Edit: Med reservation för att modellen är helt omgjord senaste halvåret.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro