Permalänk
Medlem

FPS drop! Varför?

Hejsan!

Har en dator som är bara några månader gammal, Intel core i5, HD 5850 Black Edition, 4GB RAM, etc.

Problemet är att när jag spelar te.x Bad company 2 och Counter-Strike så får jag ibland korta FPS drops, då min FPS sjunker från cirka 60-70 ner till 8 - 10 i några sekunder (2-3 sek). Vad kan detta bero på ? Lite less på att det börjar redan bli problem!

En fråga som inte har med detta att göra:

Sitter bara på en 17" skärm just nu och för att kunna få bättre upplösning tänkte jag köpa en 22"a från min kompis för 700 kr, en LG W2242s, värt det? Kommer det vara lönt?

Andra tips hur jag kan optimera min prestanda för Bad Company 2 ?

Permalänk
Avstängd

Förmodligen värmeproblem vilket leder till att processorn klockar ner sig för att vara stabil/inte ta skada.

Vad har du för processorkylare och vad har du för chassi?

Ladda ner detta programmet:
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Låt det stå på undertiden du spelar och titta på vilken "Max" temperatur då fått då du spelat! Du kan sluta spela/minimera spelet och titta på temperaturen strax efter att lagget har börjat!

Glad Påsk!

Permalänk

Kan vara vcore drops/multiplier drops med, hade det själv pga att mina voltregulatorer eller vad det nu är blev för varma.

Ladda ner HWmonitor och logga din vcore när du spelar så kan du se din max/min värden för vcore samt temp på din övriga komponenter.

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem

Okej! Ska ta en titt på det.

Behöver jag ställa in något eller bara låta det stå på när jag spelar ?

Permalänk
Medlem

Hur ofta händer det?
Det kan inte vara antivirus som uppdaterar sig?
Något annat krävande som körs i bakgrunden?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm