Permalänk
Medlem

internet via elnätet

Hej

Jag funderar på att köpa

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351777&view=detailed#Pro...

för att köra internet via elnätet så att jag slipper trådlöst. Men hittar inte så mycket information om just internet via elnätet.
Fungerar det bra?
Får man ut full hastighet även med en 100/100 lina?
Är det bra adaptrar jag linkat eller skulle ni rekommendera något annat?

Permalänk
Medlem

Nej, enligt tester så är de absolut värdelösa. Varför föredrar du sådana framför trådlöst? Du är väl ingen foliehatt?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Säljer Level One på jobbet Home plugg som de kallas. Funkar jätte bra. Men dock inga bra hastigheter.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Nej, enligt tester så är de absolut värdelösa. Varför föredrar du sådana framför trådlöst? Du är väl ingen foliehatt?

Vet ett fall där trådlösa inte räcker för hela huset och det är för mycket arbete att dra en kabel.

Permalänk
Medlem

köp en wifi extender då om det inte täcker hela huset, du kommer blir väldigt väldigt besviken när du har 100Mbit också.

dom måste ligga på samma fas, och du får völ ca 0.007Mbit om du har tur.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Hastigheten kan vara svår att förutspå då hastigheten avgörs av elnätet i huset. Själv kör jag Home plugs som är specade upp till 80Mbit/s, men jag får ut en hastighet på 50mbit vilket är ganska bra.

Ett litet tipps är att inte sätta dem i förgreningsdoser, utan man sätter dem direkt i vägutaget.

Permalänk
Medlem

jag funderar seriöst på att köpa home plug.

jag vet inte om det är något speciellt med våra väggar här, för man har ingen mottagning med mobilen, samt att det trådlösa dör efter första vägg (i princip).

i mitt rum, som självklart är i andra ändan av lägenheten har jag noll mottagning och när jag sitter i vardagsrummet, som nu har jag uppemot ~30 Mbit/s ner och ~10 Mbit/s upp enligt bredbandskollen.se

i mitt rum däremot har jag ~0.03 Mbit/s ner och ~3 Mbit/s upp

jag har testat med olika routrars i olika prisklasser utan märkvärd förbättring och denna teknik låter bra för mig.

ska jag använda mig av denna teknik och vad ska jag leta efter isf? ingen aning om vilka specifikationer och dylikt jag bör leta efter, vad är rimligt pris?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Jag har två ZyXEL PLA-401 Powerline hemma.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=582787

Tyvärr, kommer jag bara upp i c:a 10 Mbit förmodligen p.g.a. elledningarna (och att de inte är kopplade i samma fas). Klar besvikelse... vilken hastighet du får ut vet du nog inte förens du har testat.

Mjukvaran har inget stöd för W7 heller... Från Zyxels hemsida:
"The latest firmware works with Windows 7. The software supporting Windows 7 will be available in March 2010." Nu är det april... fortfarande ingen ny version av mjukvaran.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch