HTC Desire vs SE Xperia X10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Det är för att första sändningen är fullbokad, inte att det är försenat så mycket. Telefoner skickas ut fredag 9 april alternativt måndag 12 april till dom som bokat först.

Det är Påsk-helgen som påverkar förseningarna tydligen, inget som varken butiker eller HTC kan rå för, eller jag dom kanske borde planerat bättre men det är ju ingen försening att klaga på.

Nej, men det är en försening. Jag bara poängterar att det diskussionerna har sjunkit till en barnslig nivå och jag driver den lite dit själv medvetet. Det gnälldes grymt mycket på lanseringen av X10, att den skulle bli försenad och allt vet vad, men de levererade i tid. Att de inte kan ge ett konkret datum för när den ska vara uppdaterad till 2.1 eller senare, det är såklart tråkigt, men inget som stör mig. Uppdateringen kommer. Det går att gnälla på allt, om man vill.

X10:an får i alla fall nästan genomgående 10 och 9 i omdöme än så länge av vanliga användare och det är troligen ett litet bevis på att personer är nöjda med den. 11 personer av de 29 som har röstat än så länge har uttryckligen skrivit att den INTE är seg eller laggig som många påstår i jämförelse med olika telefoner, allt från HTC-lurar till iPhone osv. Så, det är nog lite upp till var och en - som alltid - att bedöma det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Ja, i din värld. Helt klart. I din värld. Keep it going.

Haha, patetiska fan boys, ugha. Så du påstår att samtliga recensioner på internet är fel? Att omdömena på prisjakt ljuger?

Bara att kolla Swedroid för recension av Nexus one, sedan se att Desire är en bättre version av Nexus. Nexus får bättre betyg än X10.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=468231
Snittbetyg 8.63

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=538960
Snittbetyg 9.62

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=563575 full pott i fyra recensioner, nio av tio i en.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=468231 - den har lägre snittbetyg.

Jag vet inte vilken värld du påstår jag lever i, men du verkar leva i en ignorant drömvärld.

Permalänk
Medlem

Glada nyheter ang. leveransdatum av Desire:

Citat:

Eftersom HTC inte kommer att leverera några Desire till Sverige före 12 april är det
14 april som gäller som datum för säljstart och leverans av beställda exemplar. Just
nu, alltså. Det kan ändras. Det enda vi kan lova är att förhandsbeställda mobiler
kommer att levereras så snart de anländer till vårt lager.

Erik H/3 PR

Erik Hörnfeldt, PR & Information, 3

Det handlar alltså om några dagars försening vilket jag inte berörs eller bryr mig om, det händer alla företag, säkert Iriver också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Haha, patetiska fan boys, ugha. Så du påstår att samtliga recensioner på internet är fel? Att omdömena på prisjakt ljuger?

Bara att kolla Swedroid för recension av Nexus one, sedan se att Desire är en bättre version av Nexus. Nexus får bättre betyg än X10.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=468231
Snittbetyg 8.63

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=538960
Snittbetyg 9.62

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=563575 full pott i fyra recensioner, nio av tio i en.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=468231 - den har lägre snittbetyg.

Jag vet inte vilken värld du påstår jag lever i, men du verkar leva i en ignorant drömvärld.

Fanboy? Tja, kanske. Jag är inne på min tredje HTC-telefon, så om något så är jag väl en HTC fanboy i så fall. Däremot försöker jag alltid vara objektiv och det klarar inte alla.

Jag har aldrig sagt att recensioner ljuger. Däremot kommer jag att fortsätta vara obstinat - av rent nöje - så länge du bara fortsätter argumentera runt det enda (!) lilla faktum jag belyste för ett par minuter sedan om batteritiden, att X10:an faktiskt har bättre batterikapacitet. Nu har du svarat ett par gånger på det inlägget men ändå inte rakt ut kunna säga "ja, det stämmer". Fascinerande, tycker jag. Jag undrar vem som är fanboy här, egentligen?

Desire är inte bäst på allt, vilket många får det att framstå som. Punkt. That's the way the cookie crumbles. Den är bra, förmodligen en av de bästa telefonerna i sin kategori, men bäst - det beror på vem du frågar och det finns miljoner individer som tycker olika. En recension, är en recension, är en recension...

EDIT: Jag förstår inte varför du drar in Nexus i diskussionen heller, egentligen. Den är inte ens med i ämnet för tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Glada nyheter ang. leveransdatum av Desire:

Det handlar alltså om några dagars försening vilket jag inte berörs eller bryr mig om, det händer alla företag, säkert Iriver också.

Oh, den trodde du skulle störa mig lite eller?

Ja, alla företag drabbas av förseningar. Inte heller där, är HTC bättre än SE. That's my point.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fanboy? Tja, kanske. Jag är inne på min tredje HTC-telefon, så om något så är jag väl en HTC fanboy i så fall. Däremot försöker jag alltid vara objektiv och det klarar inte alla.

Jag har aldrig sagt att recensioner ljuger. Däremot kommer jag att fortsätta vara obstinat - av rent nöje - så länge du bara fortsätter argumentera runt det enda (!) lilla faktum jag belyste för ett par minuter sedan om batteritiden, att X10:an faktiskt har bättre batterikapacitet. Nu har du svarat ett par gånger på det inlägget men ändå inte rakt ut kunna säga "ja, det stämmer". Fascinerande, tycker jag. Jag undrar vem som är fanboy här, egentligen?

Desire är inte bäst på allt, vilket många får det att framstå som. Punkt. That's the way the cookie crumbles. Den är bra, förmodligen en av de bästa telefonerna i sin kategori, men bäst - det beror på vem du frågar och det finns miljoner individer som tycker olika. En recension, är en recension, är en recension...

EDIT: Jag förstår inte varför du drar in Nexus i diskussionen heller, egentligen. Den är inte ens med i ämnet för tråden.

Nexus är en lillebror till Desire. Allt Nexus är, är Desire, fast lite bättre.

Okej, så alla recensioner och totala omdömen säger att Desire är bättre, fast jag lever i min egen värld som påstår att det stämmer...

Jag har länkat till en recension om dess batteritid, den har INTE bättre batteritid än vad Desire har, inte vad som du har visat iaf, och nej, prisjakts siffror gills inte.

Jag är en evig fan boy av pris/prestanda. När Desire har blivit utsedd till den bästa mobilen idag och X10 beviserligen är sämre, ja, då argumenterar jag också för den.

Desire är inte bäst på allt, den är dock den bästa androidmobilen där ute, detta kan du inte förneka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Desire är inte bäst på allt, den är dock den bästa androidmobilen där ute, detta kan du inte förneka

Ja, det kanske jag skulle kunna sträcka mig till att köpa. Jag är på gott humör just nu så, det får bli kvällens avslut. Bra med en smiley där. Man ska aldrig somna osams.

Nu ska jag fortsätta drömma lite om X10 och Legend som jag velar lite mellan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det kanske jag skulle kunna sträcka mig till att köpa. Jag är på gott humör just nu så, det får bli kvällens avslut. Bra med en smiley där. Man ska aldrig somna osams.

Nu ska jag fortsätta drömma lite om X10 och Legend som jag velar lite mellan.

Osams hoppas jag inte vi varit någonsin? Det har iaf aldrig varit min mening. Mitt argumentationssätt får det säkert att verka lite väl hatiskt så jag förstår om det tolkas så

God natt, dröm sött, släng in en Desire också så är drömmen komplett

Permalänk
Medlem
Citat:

Oh, den trodde du skulle störa mig lite eller?

Ja, alla företag drabbas av förseningar. Inte heller där, är HTC bättre än SE. That's my point.

Nej, var snarare med glimten i ögat Det blir mycket hårda ord i sådana här trådar, men jag menade inte alls på det sättet. Ursäkta om du uppfattade det så.

Jag förstår hur du tänker och du förstår antagligen hur jag tänker när jag köper en Desire. Huvudsaken är att vi båda är nöjda med vår telefon!

SE levererade X10 i tid, HTC har några dagars förseningar, båda telefonerna är bra och frågan vilken man ska välja är högst individuell.

Trevlig kväll! Dags att hälsa på John Blunder nu.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Ampari: glimten i ögat är också bra. I like!

Allt som stjäl uppmärksamheten och intresset från Apples produkter lägger jag för övrigt mitt fulla stöd för. De behöver mer konkurrens. Hoppas HTC och andra aktörer äter upp dem.

Dreas89: jag slänger in en Desire i drömmen också, men klär den i X10-kläder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Allt som stjäl uppmärksamheten och intresset från Apples produkter lägger jag för övrigt mitt fulla stöd för. De behöver mer konkurrens. Hoppas HTC och andra aktörer äter upp dem.

+1 på det första, Deal på det andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ampari: glimten i ögat är också bra. I like!

Haha precis så det är! Vi är ändå ett enat Andorid folk som som har ett osynligt hat mot Apple! Jag kan erkänna att jag tycker X10an är snyggare, så i min dröm är det en Desire med X10:ans utseende

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

Jävlar va mycket liv för en pryl som kommer vara glömd om 2 år...

Permalänk
Medlem

http://tv.idg.se/2.8683/1.307318/sa-har-seg-ar-sony-ericssons...

Kan inte annat än hålla med, för 6k tycker man att man kanske ska få en likvärdig skärm som finns i andra telefoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jca
Jävlar va mycket liv för en pryl som kommer vara glömd om 2 år...

...inte ens ett år...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Desire funkar att köra WLAN och b-tooth på samma gång. Enligt davomrmac på youtube. Frågade honom och fick nyss svar ^^

"@Eroiish seems fine on mine "

Tar det som att det går...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://tv.idg.se/2.8683/1.307318/sa-har-seg-ar-sony-ericssons...

Kan inte annat än hålla med, för 6k tycker man att man kanske ska få en likvärdig skärm som finns i andra telefoner.

Sådär beter sig inte de X10 jag har tittat på. Det är något gravt skadat med det/de exemplar som M3 har tittat på. FYI så har jag lång tidigare erfarenhet av M3 i recensionssammanhang och jag AVSKYR M3 sedan ett par år tillbaka. De är genomusla på att göra noggranna och/eller korrekta recensioner och halva företaget älskar Apples produkter. Att de är usla och att jag har tappat all respekt för deras tester och tidning säger jag inte för att jag tycker det, utan för att jag vet hur usla de är i tester av allt från mediaspelare, hörlurar, MP3-spelare och en rad andra prylar.

Andra recensioner litar jag betydligt mer på, men förtroendekapitalet för M3, är sänkt sedan länge, och jag vet att jag inte är ensam här.

Sen kan man alltid battla med länkar. Det är så underhållande.
http://www.mobil.se/articles/Webb-tv-Nya-X10-snabb-eller-seg-...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eroish
Det verkar som att Desire funkar att köra WLAN och b-tooth på samma gång. Enligt davomrmac på youtube. Frågade honom och fick nyss svar ^^

"@Eroiish seems fine on mine "

Tar det som att det går...

Det är i så fall glädjande.

Permalänk
Medlem

Även jag frågade en kille på Youtube som har en Desire, och han sa även han att det fungerade. Bra isf

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

Gött mos! Aldrig använt btooth dock, kanske ska börja nu ^^

Permalänk
Medlem

Det går väl egentligen inte att jämföra Desire med X10 innan X10an har fått Android 2.1.. Så det som egentligen spelar mest roll är inte telefonerna i sig, utan när SE kan klämma fram denna uppdatering...
Sen går det säkert att klämma in HTC Sense gränssnittet i X10an om ett tag när grabbarna på XDA har fått leka lite, om man nu bara måste ha en X10 med HTC Sense..
Personligen blir det mest troligt en HTC Desire för min del då jag inte har möjlighet att vänta på en uppdatering av X10an speciellt länge till då jag har bestämt mig för att skrota mitt Tre-abb pga för dålig täckning här i norrland.. Så vill nån köpa en X1a (olåst) skicka ett pm

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Sen går det säkert att klämma in HTC Sense gränssnittet i X10an om ett tag när grabbarna på XDA har fått leka lite, om man nu bara måste ha en X10 med HTC Sense..
Personligen blir det mest troligt en HTC Desire för min del då jag inte har möjlighet att vänta på en uppdatering av X10an speciellt länge

Det vore fint om det gick att få X10 med Htc sense.
Men själv lutade jag mycket mot Htc Desire tills jag fick höra att Htc släpper snart Htc Inredible (typ som Desire fast med 8 megapixel kamera och finns i helsvart), den ska släppas slutet av April i usa så man vet inte riktigt när den kommer till Europa.

Htc Incredible

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Desire kommer i svart också...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Bara för att öka på din vånda.
Jag var också på väg att beställa en Desire men sen såg jag den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=mbJFJ2pmedA
Super amoled! Och den syns riktigt bra i solljus http://www.youtube.com/watch?v=XMEarDy0QgM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Desire kommer i svart också...

Finns inte i Sverige än, bara England. (såvit jag kan hitta)

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slasher11
Bara för att öka på din vånda.
Jag var också på väg att beställa en Desire men sen såg jag den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=mbJFJ2pmedA
Super amoled! Och den syns riktigt bra i solljus http://www.youtube.com/watch?v=XMEarDy0QgM

Den där kommer inte förrän tidigast Juni dock...
Själv kan jag inte vänta så länge..

Visa signatur

/ Preed

Permalänk
Medlem

Beställde en HTC Desire igår. Var visserligen sugen på att vänta på Samsung Wave, men jag har suttit med en skräpmobil så länge att jag inte orkar skjuta på nyköp längre. Super AMOLED vs AMOLED, ja, skillnaden finns, men jag tror du behöver sätta dem bredvid varandra för att den ska gå att upptäcka.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska man vänta på nästa grymma mobil som kommer snart hela tiden så kan man vänta tills man dör.. kommer alltid nya, köp nu i stället..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jca
Ska man vänta på nästa grymma mobil som kommer snart hela tiden så kan man vänta tills man dör.. kommer alltid nya, köp nu i stället..

Tänkte precis skriva samma sak igår. När lanseringen av Samsungen börjar närma sig så är det nån som presenterar en ännu bättre mobil som lanseras snart och då vill man vänta på den.

Sen sitter man där om 50 år och har ingen mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Sluta fåna dig.

X10 har bättre kamera. X10 har bättre tillbehör i form av blåtandshörlurar för musiklyssnande. TFT är bättre än OLED i utomhusmiljö samt att OLED har mycket kortare livslängd. De enda fördelarna med OLED är betraktningsvinklarna (vilka är bra på X10) samt färgåtergivningen. Skärmen på X10 är större och har högre upplösning i jämförelse mot Desire. Desire klarar inte av att köra blåtand samtidigt som Wifi, så det är bara att glömma musiklyssnande via Spotify med trådlösa hörlurar på X2000 eller långdistansflyget, (eller annan valfri hotspot).

Telefonerna är i övrigt jämbördiga i form av responsivitet. Den största fördelen med Desire är Android 2.1 men det har SE lovat oss till X10:an och deras GUI är ändå uppgraderat till den milda grad att det inte spelar någon större roll. Pich Zoom är en annan funktion som Desire har som X10 saknar; men det är också allt. Båda telefonerna har för- och nackdelar men X10 tyckte jag verkade som den bättre telefonen; och det tycker jag fortfarande. Men smaken är som baken.

Observera dock att båda Telefonerna är bra! Den som säger något annat är bara en galen Fanboy.

Skrivet av sean.wiklund:

Därtill kan du lägga till att X10:an har:

- längre standby-tid (2G) med 415 h mot Desires 340 h
- längre standby-tid (3G) med 425 h mot Desires 360 h
- längre taltid (2G) med 10 h mot Desires 6,67 h
- längre taltid (3G) med 8 h mot Desires 6,5
* batteritiden gnälls det för övrigt redan på hos alla smartphones så bättre batteritid är ju helt klart trevligt.

Desire är inte alls bättre på allt, som många påstår. Ska ni försöka smutskasta X10:an så är det ju bra om ni håller er till fakta.

Återigen, båda telefonerna är bra. Som sagt, det skulle kunnat bli en Desire för min del, men jag fixar inte designen på den. Jag tycker X10:an är ljusår snyggare och jag tittar inte bara på skärmen när jag har min telefon, utan på telefonen i helhet.

För er som tvekar eller velar, gå och känn på dem på stan och jämför.

Jag ser att en väldigt viktig aspekt i jämförelsen har missats här!

Jag tror att den det viktigaste man bör ta i åtanke när man jämför skärm på x10 och Desire är att Desire inte har riktiga 480x800 i upplösning utan 392x653, så pixlarna delar på röd och blå färg(varannan pixel har röd varannan har blå). Så text i utzoomat läge är väldigt suddig!! Sen att vissa x10 skärmar verkar krångla gör en ju lite osäker på x10, men annars skulle jag lätt tagit x10and skärm och få verklig upplösning. Text är grymt mycket skarpare på x10n.

Källa:
http://arstechnica.com/gadgets/news/2010/03/secrets-of-the-ne...

Desire Drawbacks:
Oled reiskerar på döda pixlar
Inte verklige upplösning(suddig)
Lite sämre i solljus

X10
Touchen riskerar krångla
Inte lika klara färger