HTC Desire vs SE Xperia X10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niz3
Nu har M3 släppt en video där de visar hur seg eller snabb X10an egentligen är.
Döm själva.
http://m3.idg.se/2.1022/1.307318/sa-har-seg-ar-sony-ericssons...

Allvarlig talat: hans mobil måste vara sönder alternativt kör han en jättegammal Firmware. Min mobil är inte långsam och reagerar alltid på knapptryckningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
"Unfortunately the Sony Ericsson XPERIA X10 failed to deliver in terms of audio quality. In addition to being pretty quiet in terms of pure volume, its noise levels reading (indicating the signal-to-noise ratio) and the dynamic range are plain very poor. So much that the XPERIA X10 background noise is comparable to that of an analogue tape."

Hoppas att detta kan fixas med en firmwareuppgradering, men innan det är fixat ska man inte räkna med det.

EDIT: Ursäkta dubbelposten, klickade "Citera" av misstag istället för "Ändra"

Menar de telefonens högtalare: för den kan jag hålla med om att den inte var något att hänga i julgranen direkt. Men vem lyssnar på musik med den? De medföljande hörlurarna (blåtand, stereo) gör lätt att den slår alla andra Androidtelefoner med lätthet. Jag har provat dem länge och jag blev imponerad över ljudet (och där är jag kräsen!). Att telefonen saknar EQ kan sägas vara ett minus; men INGEN Android-telefon har EQ.

Jag förstår inte denna smutskastningskampanj mot X10. Bara det att den har ljudtillbehör för 500-1000 kr i form av hörlurar i lådan samt en 8MP-kamera gör att den kan motivera sitt pris. Desire klarar inte av att använda Blåtand och Wlan samtidigt vilket är en katastrof om man vill lyssna på musik i hemmet mot W-lanet (typ Spotify).

Att HTC:s OLED-skärmar är av undermålig kvalité, med döda pixlar som mer regel än undantag, bidrar ju till X10-ans överlägsenhet. HTC:s OLED-skärmar skall också göra det nästan omöjligt att se skärmen i solljus.

Nej: Du får vad du betalar för.

De enda egentliga minusen på telefonen är att den kommer med Android 1.6 (kommer patchas) samt att den inte har "pinch zoom" vilket jag inte ens saknar. I övrigt är telefonen (inklusive skärmen och dess kvalité) mycket väl godkänd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Allvarlig talat: hans mobil måste vara sönder alternativt kör han en jättegammal Firmware. Min mobil är inte långsam och reagerar alltid på knapptryckningar.

De e tydligen fler som klankat ner på responstiden, såg nån bild där dom jämförde X10 med nån HTC-mobil(kommer inte ihåg vilken) i nått skärmtest. HTC:n hade typ en svarsfrekvens på 72hz o X10 på 29hz.

Ska kolla om ja hittar källan, lite fail utan den.

edit: här va nått: http://planetmobile.idg.se/2.14476/1.306662/sony-ericsson-for...

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
De e tydligen fler som klankat ner på responstiden, såg nån bild där dom jämförde X10 med nån HTC-mobil(kommer inte ihåg vilken) i nått skärmtest. HTC:n hade typ en svarsfrekvens på 72hz o X10 på 29hz.

Ska kolla om ja hittar källan, lite fail utan den.

edit: här va nått: http://planetmobile.idg.se/2.14476/1.306662/sony-ericsson-for...

Ja: skärmuppdateringen är 29hz men å andra sidan är detta ingenting som gör att mobilen eller skärmen känns långsam. Tvärt om är ju imponerad över hur SE lyckats göra skärmen såpass responsiv; att den använder 29hz kan vara ett sätt att spara batterikraft. Gå in och prova den i butik om du vill se själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Ja: skärmuppdateringen är 29hz men å andra sidan är detta ingenting som gör att mobilen eller skärmen känns långsam. Tvärt om är ju imponerad över hur SE lyckats göra skärmen såpass responsiv; att den använder 29hz kan vara ett sätt att spara batterikraft. Gå in och prova den i butik om du vill se själv.

Men dom går faktiskt inte enbart efter dom siffrorna, snarare att dom använder dom för att stödja sina uttalande om att dom tycker den känns långsam. SE verkar själva vara medvetna om bristerna.

Men de e ju jättebra att inte alla märker av detta, hur bra som helst.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Allt över 24hz borde ju ta bort all form av lag; så länge det är uppdaterat mot skärmen. Nu provade jag samma test själv och kom upp i 32 hz som mest. All uppdatering som inte är nödvändig lär ju bara suga batterier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Menar de telefonens högtalare: för den kan jag hålla med om att den inte var något att hänga i julgranen direkt. Men vem lyssnar på musik med den? De medföljande hörlurarna (blåtand, stereo) gör lätt att den slår alla andra Androidtelefoner med lätthet. Jag har provat dem länge och jag blev imponerad över ljudet (och där är jag kräsen!). Att telefonen saknar EQ kan sägas vara ett minus; men INGEN Android-telefon har EQ.

Självklart mäter de ljudsignalen ur 3.5mm-jacket. Som sagt, högtalaren är ju helt ointressant utom i ljudvolym för ringsignal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
De e tydligen fler som klankat ner på responstiden, såg nån bild där dom jämförde X10 med nån HTC-mobil(kommer inte ihåg vilken) i nått skärmtest. HTC:n hade typ en svarsfrekvens på 72hz o X10 på 29hz.

Ska kolla om ja hittar källan, lite fail utan den.

edit: här va nått: http://planetmobile.idg.se/2.14476/1.306662/sony-ericsson-for...

Tror du tänker på denna?
http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jca
Tror du tänker på denna?
http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x10

jupp, artikeln i min länk refererar just dit.

Allt över 24hz borde ju ta bort all form av lag; så länge det är uppdaterat mot skärmen.[/url] [/QUOTE]

Men uppenbarligen flaskar skärmen. Men som jag sa är de ju tur att alla inte har samma uppfattning, M3 verkar se betydligt värre på responstiden än swedroid förslagsvis. Bros väl helt på hur kräsen man är.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Även Feber har gjort lite tester.

Permalänk
Medlem

Alla VS. trådar blir bara

- men den telefonen har det!
- men den telefonen har det jUUU!!
- ja men det här har den telen!
- kanske den har, men den här är mycket bättre på det!

Nä jag vet jag bidrar inte till nånting men så här ser det ut och när man kollar igenom tråden så ser det ganska patetiskt ut.

Det enda konkreta som finns ute är att : (finns mer men orkar inte skriva mer)

X10 - Kommer inte få Multitouch
Desire - Har begränsad Multitouch (pinch to zoom)
X10 - Har låg frekvens på skärmen
Desire - Har hög frekvens på skärmen

Alla som säger mot varandra med diverse (vad dom kallar) fakta! Är bara egna tankar egentligen, finns inget svart på vitt i nånting många säger.

- Jamen jag tycker skärmen reagerar bra
- Jamen jag tycker inte skärmen reagerar bra

Det enda man kan göra med något sådant är att prova själv. Man kan bara kvitta åsikterna mot varandra.

Så tipset jag ger alla som KAN VÄNTA LITE TILL.

GÅ UT OCH PROVA LURARNA!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Desire klarar inte av att använda Blåtand och Wlan samtidigt vilket är en katastrof om man vill lyssna på musik i hemmet mot W-lanet (typ Spotify).

Låter intressant. Vart kan jag läsa mer om det testet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Oj! Var har du läst detta? Det gör ju så att det inte går att lyssna på musik i blåtandshörlurarna när du är hemma och kör via w-lanet. Om det stämmer så är det ju en enorm dealbreaker jämfört mot att X10 saknar MT.

Varför skulle man lyssna på musik via mobilen och WLAN när man är hemma? Bara undrar, jag skulle iaf aldrig utnyttja det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Alla VS. trådar blir bara

- men den telefonen har det!
- men den telefonen har det jUUU!!
- ja men det här har den telen!
- kanske den har, men den här är mycket bättre på det!

Nä jag vet jag bidrar inte till nånting men så här ser det ut och när man kollar igenom tråden så ser det ganska patetiskt ut.

Det enda konkreta som finns ute är att : (finns mer men orkar inte skriva mer)

X10 - Kommer inte få Multitouch
Desire - Har begränsad Multitouch (pinch to zoom)
X10 - Har låg frekvens på skärmen
Desire - Har hög frekvens på skärmen

Alla som säger mot varandra med diverse (vad dom kallar) fakta! Är bara egna tankar egentligen, finns inget svart på vitt i nånting många säger.

- Jamen jag tycker skärmen reagerar bra
- Jamen jag tycker inte skärmen reagerar bra

Det enda man kan göra med något sådant är att prova själv. Man kan bara kvitta åsikterna mot varandra.

Så tipset jag ger alla som KAN VÄNTA LITE TILL.

GÅ UT OCH PROVA LURARNA!

Det har du rätt i, men det är alltid bra med en tråd där man kan diskutera och se vad andra har för tankar.

En sak till som man nu vet är att X10 märkbart sämre ljud än många andra telefoner, och med största sannolikhet Desire. Detta är bland det viktigaste för mig.

Citat:

"Unfortunately the Sony Ericsson XPERIA X10 failed to deliver in terms of audio quality. In addition to being pretty quiet in terms of pure volume, its noise levels reading (indicating the signal-to-noise ratio) and the dynamic range are plain very poor. So much that the XPERIA X10 background noise is comparable to that of an analogue tape."

Källa: http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_xperia_x10-review-463p5...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Varför skulle man lyssna på musik via mobilen och WLAN när man är hemma? Bara undrar, jag skulle iaf aldrig utnyttja det.

Nej, men alla kanske inte är hemma? Det kanske finns de som jobbar och samtidigt använder telefonen... Kanske de som har WLAN hotspots tillgängliga... Världen kretsar inte kring hemmet, du vet.

Angående testet, så ser jag inte HTC Desire med i listan.

Anyway, för alla som fortfarande läser tråden. Allt är sjukt subjektivt så - gå och känn på telefonerna. Jag började dreggla över en X10 igår på stan - och nej - den är fan inte seg. Sen är ju allt relativt. Vissa kommer aldrig bli nöjda om produkten inte är lika snabb som en Cray-dator eller något.

Permalänk
Medlem

Som sagt det mesta är egna åsikter.

Jag tycker Desire är betydligt snyggare än X10, men det är fortfarande bara min åsikt. Många andra tycker tvärtom, det betyder inte att någon av oss har rätt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Relik 📜

Var och klämde på X10 idag, blev mycket positivt överraskad. Hade förväntat mig en plastleksak, men den kändes väldigt robust och trevlig. Bredvid min N1 kändes OS:et lite trögt, men inte så det störde.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Själv funderar jag på en HTC Legend. Tycker det är den klart snyggaste mobilen på marknaden idag (fräst ur ett enda stycke aluminium!!), skärmen skall tydligen vara fantastisk trots att den är mindre än dessa 2 giganter.

utöver det android 2.1.

Det enda som är lite synd är att den inte har 1Ghz Snap dragon cpu.

Fast alla videos, recesioner jag sett så verkar det grymt snabb (ser ingen skillnad emot disire).

Var o kände på på både en legend och en x10 idag, och även om jag blev positivt överaskad av x10:an så har jag aldrig känt på en telefon som har så hög bygg kvalité som legend, så för mig är valet självklart.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cove
Själv funderar jag på en HTC Legend. Tycker det är den klart snyggaste mobilen på marknaden idag (fräst ur ett enda stycke aluminium!!), skärmen skall tydligen vara fantastisk trots att den är mindre än dessa 2 giganter.

utöver det android 2.1.

Det enda som är lite synd är att den inte har 1Ghz Snap dragon cpu.

Fast alla videos, recesioner jag sett så verkar det grymt snabb (ser ingen skillnad emot disire).

Var o kände på på både en legend och en x10 idag, och även om jag blev positivt överaskad av x10:an så har jag aldrig känt på en telefon som har så hög bygg kvalité som legend, så för mig är valet självklart.

Jag har klämt på en Legend med, hehe, syrran köpte en i fredags.
Håller med fullständigt, känns som riktigt hög kvalitet rakt igenom. Jag saknar den högre upplösningen från N1, men lider man inte av det är det ju typ ett givet val.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

För mig som använder Spotify enormt mycket är det lugnande att se att Iphone 3GS fortfarande har det bästa ljudchippet, med en viss betryggande marginal. Helt klart bästa Head-Fi luren. Jag har inte bråttom att byta, Spotify gör ju att man tom slipper använda Itunes för att tanka låtar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Nej, men alla kanske inte är hemma? Det kanske finns de som jobbar och samtidigt använder telefonen... Kanske de som har WLAN hotspots tillgängliga... Världen kretsar inte kring hemmet, du vet.

Angående testet, så ser jag inte HTC Desire med i listan.

Sant! Alla använder vi våra enheter på olika sätt.

Jag är medveten om att Desire inte finns med på listan, men eftersom både Desire och Legend utvecklats samtidigt och har många likheter så antar jag att Desire har likartat/bättre ljud än Legend. Antagligen har dom precis samma teknik för ljudet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Litet test mellan X10 & Desire (litet) Bilda er en egen uppfattning. Jag tycker X10:an ser väldigt tråkig ut :/

http://www.youtube.com/watch?v=6UzNYvHMz-A

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kan ju slänga in min personliga åsikt om X10'an om den skulle vara till hjälp. Den är absolut inte knarrig. Den är kvalité rakt igenom. OS'et är inte segt. Möjligtvis timescape eller vad det heter men det är inte ens en sekund man får vänta.

Ljuden i högtalaren är inget vidare eller så har jag väl dålig hörsel. Men med lurar i är det skitbra. Även den där bluetooth grejen man får med är grymt användbar. Bara att connecta med mobilen och gå iväg. Räckvidden är överraskande bra När du är klar så är det bara att stänga av den så kopplas ljudet tillbaka till högtalaren.

Tänker dock inte rösta då jag inte testat Desire'n.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Litet test mellan X10 & Desire (litet) Bilda er en egen uppfattning. Jag tycker X10:an ser väldigt tråkig ut :/

http://www.youtube.com/watch?v=6UzNYvHMz-A

Ja; den ser lite tråkig ut med Vanilla-bakgrunden. Men det ändrar du på ett par klick. På testet verkar det som att Desire och X10 är lika responsiva iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Ja; den ser lite tråkig ut med Vanilla-bakgrunden. Men det ändrar du på ett par klick. På testet verkar det som att Desire och X10 är lika responsiva iaf.

Menar att hela intrycket ser tråkigt ut (timescape, mediascape). Men ja standard interfacet dom lagt dit gör det inte bättre Gillar sense mycket bättre till utseendet!

Japp dom verkar bra båda två

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle inte lyssna för mycket på Daniel @ M3, men visst finns det lite nackdelar med X10an. Videon har de säkert tagits om för att hitta argument (tycker det verkar som sekvensen där han drar tummen från hö till vänster visas två gånger). Kolla mer på swedroid som, enligt mig, är mycket mer kompetenta att recensera android lurar (eller ngt för den delen ).

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på en och kan inte hitta några direkta stora nackdelar. Segheten är dementerat... + det är OS 1.6 vilket begränsar den en del. Vilket kommer att fixas. Det ända som fortfarande är lite oklart från min sida är det med SMS skrivningen. Om man råkar skriva för snabbt utan att lyfta ena fingret, ballar den ur då? (Inge multitouch/double) samt tangenterna utmed kanten, fungerar de lika bra som de i mitten?

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Är riktigt sugen på en och kan inte hitta några direkta stora nackdelar. Segheten är dementerat... + det är OS 1.6 vilket begränsar den en del. Vilket kommer att fixas. Det ända som fortfarande är lite oklart från min sida är det med SMS skrivningen. Om man råkar skriva för snabbt utan att lyfta ena fingret, ballar den ur då? (Inge multitouch/double) samt tangenterna utmed kanten, fungerar de lika bra som de i mitten?

Ingen multitoch, varken 2000 eller 3000. TFT istället för OLED. 1.6 istället för 2.1

Finns inget som talar för X10 :S

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte spel på min telefon, ser ingen direkt... WOW multitouch DET har jag användning för. Däremot eftersom jag pumpar iväg 1500+ sms i månaden så vill jag SMSskrivningen ska gå klanderfritt (det jag undrade över).

Ang skärmtypen, finns fördelar/nackdelar med båda men inget som berör "average user"

1.6 ist för 2.1, detta kommer att fixas. Kollar man på hur telefonen är nu, tänk då på hur den kmr bli sen. Nu är den likvärdig de andra i kvickhet trots att den blir begränsad

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Jag spelar inte spel på min telefon, ser ingen direkt... WOW multitouch DET har jag användning för. Däremot eftersom jag pumpar iväg 1500+ sms i månaden så vill jag SMSskrivningen ska gå klanderfritt (det jag undrade över).

Ang skärmtypen, finns fördelar/nackdelar med båda men inget som berör "average user"

1.6 ist för 2.1, detta kommer att fixas. Kollar man på hur telefonen är nu, tänk då på hur den kmr bli sen. Nu är den likvärdig de andra i kvickhet trots att den blir begränsad

Nee, inte likvärdig i snabbhet, kolla Swedroids test av Xperia.

Du vill att sms-skrivningen ska gå smärtfritt, och det skulle det inte göra på en Desire? Fördelar och nackdelar? Enda nackdelen jag vet med Amoled är att det kan bli svårt i skarpt solljus, inget någon sagt som har en sådan skärm dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Nee, inte likvärdig i snabbhet, kolla Swedroids test av Xperia.

Du vill att sms-skrivningen ska gå smärtfritt, och det skulle det inte göra på en Desire? Fördelar och nackdelar? Enda nackdelen jag vet med Amoled är att det kan bli svårt i skarpt solljus, inget någon sagt som har en sådan skärm dock.

De flesta testerna är kraftigt vinklade. De är likvärdiga helt enkelt, trots X10 har 1.6

Har inte sagt något om Desire. Den uppfyller mina tekniska krav men inte två andra saker vilket gör att jag inte kommer att köpa Desire.

1. X10 har snyggare GUI
2. Desire är rent utsagt ful

Detta är personliga reflektioner och utseendet väger väldigt högt hos mig.

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2