Permalänk
Medlem

AMD Processor låter

Tja min AMD 6000+ Processor låter jätte mycket nästan så man inte kan använda datorn. Ljudet är högfrekvent och det är störande. Men när jag stänger när alla program med amd utility version så försvinner ljudet. Jag har haft Processorn i 2 år nästa tror jag. Så frågan är kan jag lämna tillbaka den? men garantin har gått ut

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Det är väl inte processorn i sig som låter utan fläkten

Har du öppnat burken och kollat hur mycket damm det sitter i Cpu kylaren/fläkten ?

Har en 6000+ i min HTPC, med orginal kylare och när ja drar igång nå spel så låter den en hel del.

Permalänk
Medlem

Agreed, cpun i sig har inga rörliga delar.. Som Ellok sa så är det förmodligen damm i Processorkylaren, eller så är fläkten utsliten/skev och behövs en ny..

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Medlem

Som ovan sagt, inte processorn som låter utan kylningen.. du får kolla upp i chassit hur det ser ut

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Kan vara ett högfrekvent pipande, tex coilwhine från moderkortet, voltregulatorer/mosfet.

Men som ovan, det är inte fläkten?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Nej nej det är inte fläkten jag är 100% säker. Jag har till och med provat stänga av alla fläktar. Men det ät CPUn eller moderkortet jag är 100% säker på det med. Jag har provat med andra Processorer då let det inte så. Och jag damsuger datorn 1 gång i månaden

Edit: Fin hund du har

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Isåfall är det moderkortet. Processorn är det då inte.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zrra
Nej nej det är inte fläkten jag är 100% säker. Jag har till och med provat stänga av alla fläktar. Men det ät CPUn eller moderkortet jag är 100% säker på det med. Jag har provat med andra Processorer då let det inte så. Och jag damsuger datorn 1 gång i månaden

Edit: Fin hund du har

Processorn KAN inte låta, även moderkort har jag svårt att tro att det låter. Skulle vara coil-whine då men tveksamt att det ska låta så högt.

Testat med dina hårddiskar? Nätaggregatet? Grafikkortets fläkt?

Inte bra att dammsuga sin dator direkt iheller, med allt vad ESD innebär.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ljudet kommer från Processorn eller moderkortet jag är säker på det, hårddiskarna sitter långt från moderkortet och ljudet kommer inte där i från. Som sagt det låter bara när Processorn är belastat och när jag stänger när alla program så försvinner det. Vad är coil-whine?

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zrra
Ljudet kommer från Processorn eller moderkortet jag är säker på det, hårddiskarna sitter långt från moderkortet och ljudet kommer inte där i från. Som sagt det låter bara när Processorn är belastat och när jag stänger när alla program så försvinner det. Vad är coil-whine?

Coil-whine är vibrationer i en spole som oftast händer vid belastning.

Och igen, du kan ta bort processorn från listan för dom låter inte överhuvudtaget.

Ifall det låter vid belastning är det nätaggregatet isåfall, vilket har du?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair nånting kommer inte ihåg den ligger på 650 watt, bara 2 eller 3 månader gammal

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zrra
Jag har en Corsair nånting kommer inte ihåg den ligger på 650 watt, bara 2 eller 3 månader gammal

Lyssna på det isåfall, och hör om det låter därifrån.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

De kommer inte därifrån Jag hade samma problem när jag hade Cooler master 500w. Ljudet kommer närheten av CPUn men jag vet inte exakt var

Visa signatur

De du

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
http://geekswithblogs.net/dlussier/archive/2007/06/12/113193.... kan det vara ett liknande problem?

Ett laptop problem? Från en sida som inte känns trovärdig? Står fast vid att processorer inte kan låta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zrra
De kommer inte därifrån Jag hade samma problem när jag hade Cooler master 500w. Ljudet kommer närheten av CPUn men jag vet inte exakt var

Sitter det spolar runt processorn på kortet då? Kan vara kondensatorer som piper med, ser dom svällda ut?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat ordentligt att där inte ligger ett lager damm i flänsarna? För även om du dammsuger, vilket man helst inte skall, så får du inte bort allt.
testa att använda tryckluft på burk (Biltema, Kjell&Co och Clas Ohlsson etc.).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du kollat ordentligt att där inte ligger ett lager damm i flänsarna? För även om du dammsuger, vilket man helst inte skall, så får du inte bort allt.
testa att använda tryckluft på burk (Biltema, Kjell&Co och Clas Ohlsson etc.).

Jag använde tryckluft i pappas bilverkstad för 2 månader sen.

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Du har stängt av alla fläktar säger du? Processorfläkten GÅR inte att stänga av. Öppna burken och sätt fingret i mitten av varje fläkt så att den stannar. Då märker du ju vilken fläkt som låter när det slutar låta;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hahaha nu efter flera månader hitta jag problemet:):) Det var en bluetooth usb som orsakade de konstiga ljudet, jag vet att det låter dumt men det är sant. Så fort jag sätter in den börjar det låta från dator.

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd

Det "låter" ju bra och helt normalt att det bara var en bluetooth usb.
Du hittade inget annat konstigt när du ändå var där ?

Visa signatur

Töm minnet å gör en omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Tja min AMD 6000+ Processor låter jätte mycket nästan så man inte kan använda datorn. Ljudet är högfrekvent och det är störande. Men när jag stänger när alla program med amd utility version så försvinner ljudet. Jag har haft Processorn i 2 år nästa tror jag. Så frågan är kan jag lämna tillbaka den? men garantin har gått ut

Har den låtit så mycket sen du fick datorn? I så fall säger jag det nedan...

Min original fläkt till AMD Phenom II X6 1055T låter som ett jetplan tror inte att det är något du kan ställa in permanent, annars så kan du ändra hastigheten på din cpus fläkt med "speed fan"... Men rekommenderar att du köper en ny cpu kylare med större fläkt så att den slipper att ha så hög rpm för att kyla.

MVH Robin Carlsson

Visa signatur

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9|ASUS M4A79XTD EVO|AMD Phenom II X6 1055T|Cooler Master GX 650W PSU|ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5|

Permalänk
Avstängd

coil whine. googla vad det är.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loooken:

Har den låtit så mycket sen du /../ Robin Carlsson

Lol, tror du missade att detta problem blev nyss löst 2-3 postar uppåt:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Lol, tror du missade att detta problem blev nyss löst 2-3 postar uppåt:D

haha ja jag läste inte allt e trött :S

Visa signatur

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9|ASUS M4A79XTD EVO|AMD Phenom II X6 1055T|Cooler Master GX 650W PSU|ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5|