Permalänk
Medlem

Cpu -><-Gpu= Flaskhals...

Hej alla swevänner.

Jag undrar om det finns nån sida på nätet lr nån slags lista på vilka processor till vilka grafikkort, lr tvärtom så man vet typ att den processor inte blir en flaskhals till det grafikkortet lr tvärtom.

Gärna även nån lista gällande cf/sli system.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk

Ja, jag har sett massor på forumet. Men jag har inget länk. Om du söker lite så kan du nog dock hitta det.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet om jag söker på just en exakt processor lr grafikkort så kan ja få reda på mer. Men jag tänkte mer på en typ komplett lista över detta.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

En lista som berättar om en CPU flaskar till en specifik GPU skulle bli väldigt o exakt då det är många faktorer som spelar in.
T.ex. vilket spel, grafikinställningar och upplösningen som du spelar på.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

oki. Får försöka att läsa mer på foumet å uppfatta sig egen uppfattning. Annars vore bra om det fanns nån sån lista som på ungefär stämmer.

Nån som är sugen att göra en sån som är kunnig innom området??

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crapmind
oki. Får försöka att läsa mer på foumet å uppfatta sig egen uppfattning. Annars vore bra om det fanns nån sån lista som på ungefär stämmer.

Nån som är sugen att göra en sån som är kunnig innom området??

Som redan nämnts så skulle den bli väldigt komplex. För det första så skulle man behöva avgöra vad man menar med att "flaska". Är det när man kan se minsta skillnad mellan två processorer som kör samma grafikkort i ett spel, eller är det först när skillnaden i FPS börjar närma sig säg 10-20%%?
Dessutom skulle man få specificera vilket/vilka spel, vilken/vilka upplösningar och vid vilken grafikkvalitet.

Med andra ord skulle listan bli enorm om man skulle få med allt.

Rent generellt är det inte möjligt att få ett perfekt balanserat system, uppgraderar man CPU tillräckligt mycket kommer grafikkortet vara flaskhalsen så småningom och om man sedan uppgraderar grafikkortet tillräckligt mycket kommer det att vara flaskhalsen. Vad som är flaskhals kommer dessutom variera beroende på spel eller applikation.

Desutom tycker jag att ordet "flaskhals" missbrukas rätt friskt här på forumet. Det används så fort man misstänker att en komponent begränsar prestandan det minsta. Personligen skulle jag vilja definiera en flaskhals som när någon komponent markant begränsar datorns prestanda.

Bästa sättet att skaffa sig en uppfattning om en viss processor räcker till ett visst grafikkort, får man genom att kolla tester som dessa på Legion Hardware:

http://www.legionhardware.com/articles_pages/cpu_scaling_with...

http://www.legionhardware.com/articles_pages/clock_for_clock_...

http://www.legionhardware.com/articles_pages/cpu_scaling_with...

http://www.legionhardware.com/articles_pages/cpu_scaling_with...

Visserligen kör de med high-end kort, men man kan ju se tendenser på dessa tester, när skillnaderna i FPS blir stora vid de olika upplösningarna.

Rent allmänt kan man väl säga att om man har budget och mid-end grafikkort, så måste man ha en mycket klen processor innan det är processorn som begränsar prestandan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Oki. tack så alla för svaren.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB