Ny burk optimerad för WoW - Cataclysm. ca:12-13k

Permalänk

Ny burk optimerad för WoW - Cataclysm. ca:12-13k

Tjena! Till vardags kör jag med en MacBook, men det funkar inget vidare att lira spel på i höga upplösningar. Tänkte därför köpa mig en ny PC (uuuh) för spelande. Vad jag vill är att den ska vara optimerad för WoW, och den kommande expansionen Cataclysm, vilket kommer vara betydligt mer grafikkrävande än WoW är just nu som jag förstår det. Vad jag också förstår/läst är att WoW drar mer på processorkraft än grafikkort(sminnet?), stämmer det tro? Isåfall är en redig processor att föredra antar jag. Jag förstår att det är halvsvårt att optimera den när dom inte släppt prestandakraven än, men vi kan väl försöka! Gardera oss för framtiden så att säga.

Jag är dock heeelt borta vad gäller PC-byggnation (ja, datorer i överlag faktiskt). Jag menar jag kan inte montera en och jag vet heller inte riktigt vad som är bra och dåligt, rätt/fel tillsammans. Komponenter m.m. Därför jag vädjar om hjälp här på Sweclockers. Och i.o.m. att jag är såpass dålig på datorer så kommer nog klockning inte vara aktuellt.

Krav:
- Ska kunna lira WoW+Expansion flytande på maxade värden på det flesta inställningarna.
- Ska kunna lira Starcraft 2 på höga inställningar.
- Budget runt 12.000 +/- någon tusenlapp
- Bygger den helst in själv, då jag inte vet vart det kommer sluta
- intel + nvidia geforce är väl kanske att föredra då jag haft detta förut och tycker det fungerar fint. Sen har jag läst runt lite, och det verkar som att wow flyter bäst med dessa grejer? (rätta mig gärna om jag har fel, är som sagt helt grön på detta område egentligen)

Och kom nu inte med något snack om att "wow flyter på min 7 år gamla burk, fan ska du ha en ny för???". Köper jag en ny dator vill jag att det ska flyta så bra det bara går, annars kan jag likagärna hålla mig till min lilla MacBook

Tack på förhand!

Permalänk

iom att catlysm inte är släppt än kan man inte veta hur mycket dom kommer ändra

både inför Bc och litch så höjde dom grafikkraven genom att lägga till mer ögongodis så som mer skuggor längre view aria m.m. vilket som automatiskt ökade stressen på grafikkortet

och troligen kommer dom fläska på mer grejer till grafiken iom catlysm eftersom det hittills blivit så så

ända du kan gå efter är litch kraven och att de troligen kommer höjas lite

PC System Requirements

OS: Windows XP / Windows Vista (with latest Service Packs)

Processor:

Minimum: Intel Pentium 4 1.3 GHz or AMD Athlon XP 1500+
Recommended: Dual-core processor, such as the Intel Pentium D or AMD Athlon 64 X2

Memory:

Minimum: 512 MB RAM (1GB for Vista users)
Recommended: 1 GB RAM (2 GB for Vista users)

Video:

Minimum: 3D graphics processor with Hardware Transform and Lighting with 32 MB VRAM Such as an ATI Radeon 7200 or NVIDIA GeForce 2 class card or better

Recommended: 3D graphics processor with Vertex and Pixel Shader capability with 128 MB VRAM Such as an ATI Radeon X1600 or NVIDIA GeForce 7600 GT class card or better

Sound: DirectX-compatible sound card or motherboard sound capability

vet av egen erfarenhet att ram minnet är det som gör mest skillnad i wow på prestandan och i andrahand grafikkortet så en stor buffert av minne på minst 4gb är att rekomendera.

kommer troligen bli overkill då jag ligger på relativt stadiga 60fps V-sync på med mina 2x 8800 gts 640 kort överklockade till ultra

i raids runt 30-40 fps

kör med allt på max utom skuggor som är på medel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
iom att catlysm inte är släppt än kan man inte veta hur mycket dom kommer ändra

både inför Bc och litch så höjde dom grafikkraven genom att lägga till mer ögongodis så som mer skuggor längre view aria m.m. vilket som automatiskt ökade stressen på grafikkortet

och troligen kommer dom fläska på mer grejer till grafiken iom catlysm eftersom det hittills blivit så så

ända du kan gå efter är litch kraven och att de troligen kommer höjas lite

PC System Requirements

OS: Windows XP / Windows Vista (with latest Service Packs)

Processor:

Minimum: Intel Pentium 4 1.3 GHz or AMD Athlon XP 1500+
Recommended: Dual-core processor, such as the Intel Pentium D or AMD Athlon 64 X2

Memory:

Minimum: 512 MB RAM (1GB for Vista users)
Recommended: 1 GB RAM (2 GB for Vista users)

Video:

Minimum: 3D graphics processor with Hardware Transform and Lighting with 32 MB VRAM Such as an ATI Radeon 7200 or NVIDIA GeForce 2 class card or better

Recommended: 3D graphics processor with Vertex and Pixel Shader capability with 128 MB VRAM Such as an ATI Radeon X1600 or NVIDIA GeForce 7600 GT class card or better

Sound: DirectX-compatible sound card or motherboard sound capability

vet av egen erfarenhet att ram minnet är det som gör mest skillnad i wow på prestandan och i andrahand grafikkortet så en stor buffert av minne på minst 4gb är att rekomendera.

http://img535.imageshack.us/img535/1986/14725252.jpg

kommer troligen bli overkill då jag ligger på relativt stadiga 60fps V-sync på med mina 2x 8800 gts 640 kort överklockade till ultra

i raids runt 30-40 fps

kör med allt på max utom skuggor som är på medel

Tyckte paket såg bra ut men skulle inte 5870 vara ett bättre alternativ för honom?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Tyckte paket såg bra ut men skulle inte 5870 vara ett bättre alternativ för honom?

vet inte men sen tidigare har jag iaf märkt att nvidia får något stabilare fps i wow än ati men kan vara fixat i nyare drivare då jag inte kört ATI sen mitten på ccc 7.x.x

men visst ett 5870 är ju ett alternativ till de kortet men han ville ju ha nvidia så tog det.

inte mycket att diskutera 470 eller 5870 kör efter eget tycke

här är billigaste 5870 iaf
http://www.inet.se/artikel/5408656/powercolor-radeon-hd5870-1...

vet inte hur stor skillnad det är prestandamässigt mellan 470 och 5870 men kan tänka mig ungefär samma eller nått då nvidia skröt med att det skulle vara dubbelt så bra och man kan ta bort typ 50% som skryt

ev eftersom hans buget gick ända upp till 13k så kan han kanske t.om klämma in ett av dom billigare 480 korten

http://www.inet.se/artikel/5408828/gigabyte-geforce-gtx-480

spräcker budgeten med ca 100:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

jag vet iof inte så mycket om wow men om du inte ska ha datorn till annat än att spela så har amd/intel inte så stor betydelse. Dessutom så har mitt alternativ ett mycket bättre grafikkort.

om du känner att du inte behöver den kraften skulle du kunna ta ett gtx470 eller 5870 och sen lägga till en intel ssd. då kommer laddningstiderna bli mycket mindre och även windows kommer bli mycket smidigare och snabbare.

Edit: även montering och 2 års garanti ingår

Permalänk
Medlem

jag tycker wow mest beror på Internet uppkoppling. Men snabba hdd's är jävligt najs. Kör själv med 2x ssd i raid 0 som jag så klart har wow installerat på, det tar mindre än en sekund att ladda allt. BGs, instancer och det bästa HS till Dalaran på mindre än 1sec.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelso
jag tycker wow mest beror på Internet uppkoppling. Men snabba hdd's är jävligt najs. Kör själv med 2x ssd i raid 0 som jag så klart har wow installerat på, det tar mindre än en sekund att ladda allt. BGs, instancer och det bästa HS till Dalaran på mindre än 1sec.

det kan ju inte stämma, tar ju 10 sec att använda hs

Permalänk
Medlem

kan juuh börja med att säga att wow är ett processor krävande spel och inte grafik krävande..

en i5a och ett 5870 eller 5850 är nog din bästa bas.. sen en ssd så har du ditt system

typ

eller ta bort ssd'n och ta 2st 40gb istället och kör raid 0

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack för alla svaren! Får fundera lite på det. Är ju lite svårt när man inte vet vad presatndakraven är än. Men jag tycker ju att om jag köper en sådanhär burk bör den ju hålla sig för cata med.

Vad är ssd för något? Låter intressant. Skulle inte säga nej till snabbare laddningstider!

Såg f.ö. att på första listan var inte montering inräknat. Hur är det egentligen, kan en helt oerfaren sätta ihop en burk? Vad är det som kan gå snett?

Edit: hann posta innan sista inlägget kom till. Vad är raid 0 för något? Och jag tror jag läst, som nämnt där ovan, att nvidia gforce fungerar bättre med wow än de andra Men vad vet jag, har inte testat

Permalänk
Medlem

ssd är flashdiskar och har ingen accesstid gentemot hårdiskar som är mekaniska. De är tysta, strömsnåla och generar mindre värme. Du kommer inte märka att spelet flyter på bättre men laddningstiderna kommer sjunka i spel o windows.

Permalänk

Okej då förstår jag! Men vad är då skillnaden att köra på en 80GB's eller 2x 40GB i "raid 0" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbotomte
Tack för alla svaren! Får fundera lite på det. Är ju lite svårt när man inte vet vad presatndakraven är än. Men jag tycker ju att om jag köper en sådanhär burk bör den ju hålla sig för cata med.

Vad är ssd för något? Låter intressant. Skulle inte säga nej till snabbare laddningstider!

Såg f.ö. att på första listan var inte montering inräknat. Hur är det egentligen, kan en helt oerfaren sätta ihop en burk? Vad är det som kan gå snett?

Edit: han posta innan sista inlägget kom till. Vad är raid 0 för något? Och jag tror jag läst, som nämnt där ovan, att nvidia gforce fungerar bättre med wow än de andra Men vad vet jag, har inte testat

Du borde nog fixa att sätta ihop datorn kollar guide först. Det dem flesta glömmer är väll distanserna.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbotomte
Okej då förstår jag! Men vad är då skillnaden att köra på en 80GB's eller 2x 40GB i "raid 0" ?

skillnaden blir att du får högre skriv och läs hastighet.. vilket gör att laddnings tider förbättras en aning till samt att upp packning av filer och liknande går betydligt fortare

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Kanske jag ska köra på 2x 40 då. Ska klura lite på ekonomin

Permalänk

Fick ett positivt besked i form av lite extra skatteåterbäring, så jag har ökat min budget med ca 2000kr. Dock är detta det absolut högsta pris jag kan sträcka mig till. Inte en krona mer. Och skulle ett system för 12-13 fungera snarlikt bra så är jag såklart nöjd med det..

Eftersom jag bytte ut grafikkortet mot ett GeForce, fungerar moderkortet lika bra då? Ska jag söka fram ett gigabyte ist?

Sen HDDn jag valde, är den lika bra? Behöver bara 500GB + 80 från SSDn. Den har ju fått bättre reviews än den andra ni tipsade om. Sen undrar jag om det kommer bli för varmt? Behöver jag mer fläktar? Vad kan jag isåfall skära ned kostnaden på (inte bygge och windows) och vilka fläktar rekomenderas?

Edit: skulle gärna vilja veta hur denna dator skulle stå sig i jämförelse med en jag hade tidigare, som jag sålde pga Mac-köpet. Denna kostade ca: 12000 då det bar sig, och den fungerade fint, dock var den väldigt seg i Photoshop som jag använder i skolan. Hittade nämligen datorn i orderhistoriken på Inet.

Corsair 4GB (2x2048MB) 1066MHz XMS-2 8500C5
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA
Asus M4N72-E
640GB Western Digital Caviar Black SATA II
2x Gigabyte GeForce GTX 260+ OC 896MB i SLI
Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single
Cooler Master Dominator 690 Svart, Utan nätagg
Byggnation av dator med valfria delar
Corsair HX 750W 80+

Permalänk
Medlem

Den nya datorn är mkt bättre? xD

Permalänk

Det var en dumt formulerad fråga kanske, hehe.

Men den nya är alltså mycket bättre? jag är som sagt inet så hajj på komponenterna, jag bara spelar

Något jag såg var att processorn jag hade förut var i 3,0GHz, och den nya har en processor på 2,6GHz. På vilket sätt är den nya processorn bättre?

Skulle vara kanon om någon kunde kolla över allt en sista gång så kanske det blir en beställning efter helgen..

Permalänk

Komplett har faktiskt ett schysst erbjudande fram till söndag där du får en redan ihopsatt dator med Win7, tangentbord, mus för 10 000 (ordinarie pris 12000)

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

Chassi Antec Nine Hundred Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, Fönster
Nätaggregat Corsair VX 550W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin, 1x 6+2-pin PCIe, 6x SATA, 120mm Fläkt
Processorer Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan
Moderkort MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 DDRIII, ATX, 1xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Genie, DrMOS
DDR3 minne Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3
Multikortläsare USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD,MS (Pro, Duo),M2,xD (bulk)
Hårddisk Hitachi Deskstar™ P7K1000.C 500GB, 7200R 16MB Cache, SATA
Optisk läsare/brännare Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black
Grafikkort Sapphire Radeon HD 5830 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, native-HDMI, DisplayPort, Lite-Retail
Tangentbord Keysonic ACK-5600ALU+ Nordic IntuitionXL Full-Size Alu-Keyboard, black, USB
Mus Logitech MX518 Optical Mouse, USB, PS/2
Högtalare Logitech OEM S-120 2.0 högtalare Svart
Operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit Swe. Komplett, Endast användas i PC prod.
Service Garanti 3 års inskicksgaranti PC skickas av kund till Komplett.se

Permalänk

Såg det, men det känns onödigt med mus, tangentbord och högtalare då jag redan har allt det

Permalänk
Medlem

Bara för att jävlas så sitter jag med ett i5 system, 2 st hd5850 i CF och en SSD.

Är inte ens nära att lira med maxade inställningar(WoW / CCC) i WoW.
Problemet med WoW är mer att det är brutalt dåligt optimerat, tyvärr.

Dock så tvivlar jag inte en sekund på att du inte kommer kunna lira det med en väldigt godkännbar nivå, men kan nästan säga med egen erfarenhet att det skulle flyta på lika bra med ett 6/7'000 kronors AMD system.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk

Du går ifrån Macbook (laptop) till stationär? är du säker du ej vill hålla dig till laptops?

Om du nu vill det så rekommenderar jag MSI GX740 11-12,000kr, i5 430m, hd5870 1gb GDDR5, 4gb 1333mhz DDR3 SDRAm

http://www.webhallen.com/hardvara/109431-msi_gx740-065ne-core...
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2914292

men rekommenderar oxå att du tar en kylplatta om du nu tänker på köpa MSI GX740

http://www.webhallen.com/hardvara/87577-zalman_notebook_kylar...
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1810663

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Nu lär ju många whina som fan o säg att omg det är såå overkill, men en i7 930 överklockad till 3.8-4.2 beroende på kylning och ett nvidia 480 skulle ja satsa på om du vill ha en bra dator till expansion då wow är så jävla cpu-baserat och ett grymt grafikkort hjälper en hel del också

Ett annat alternativ är att vänta till amd's nya 6 kärninga processorer kommer och satsa på den värsta där då iaf wow kan använda 4 kärnor och förhoppningsvis 6 kärnor också, men det är svårt att svara på just nu.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Nu lär ju många whina som fan o säg att omg det är såå overkill, men en i7 930 överklockad till 3.8-4.2 beroende på kylning och ett nvidia 480 skulle ja satsa på om du vill ha en bra dator till expansion då wow är så jävla cpu-baserat och ett grymt grafikkort hjälper en hel del också

Ett annat alternativ är att vänta till amd's nya 6 kärninga processorer kommer och satsa på den värsta där då iaf wow kan använda 4 kärnor och förhoppningsvis 6 kärnor också, men det är svårt att svara på just nu.

i5 > i7 i spel då HT är totalt meningslöst i spel så sa ha endå klocka kan han gott och väl klocka en i5a till tillräckligt hög klocka skaffa en bättre kylare bara eller som sagt vänta på Thuban (AMD Hexacore)

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk

Kul med alla svar!

Någon bärbar blir det inte. Älskar mac och kommer inte gå ifrån min MacBook, men dom duger inte att spela på. En iMac kostar ju runt 16 papp, så då tänkte jag att om jag ändå bara ska ha den till spel kan jag köpa mig en PC med bra mkt mer prestanda

Jag förväntar mig inte att maxa wow helt. Skuggor m.m. skiter jag i nästan. Men jag vill inte lagga runt som en kotte som jag gör nu. Tar 3min för portalerna i dalaran att dyka upp t.ex.

men vad tror ni om paketet jag satt ihop? funkar det?

Permalänk

Ja just! Måste ju in med en DVD-brännar med! Vad är "standadbrännaren" nowdays? Billig får den gärna vara.

Edit, hittade en billig med bra betyg. Så här ser då slutpaketet ut:

Kommentarer innan beställning? (gtx480 finns bara 3 i lager :O, måste vara snabb! )

Permalänk
Medlem

WoW är som sagts mest påverkad utav processorn, så skulle jag rekommendera att köpa något billigare grafik kort, ett hd5770, hd5850 etc..

Eftersom i min mening tycker jag ej att du skall köpa fermi i dags läget, invänta nästa kommande generation Fermi åtminstone, (vilket jag gör), bara o prisvärt och onödigt effekt krävande i dagsläget. När det väl kommer någon lockande ny Nvidia grafik generation, är det riktigt simpelt att plocka ur ditt gamla grafik kort sedan sälja det(Eller vad du nu skulle tänkas vilja göra), och stoppa in det nya.

Köp 4GB intern minne till istället, för jag har märkt att det blir stramt ibland på minnes användning med enbart 4GB, eller må hända ett bättre moderkort så som Asus P7P55D (-E) PRO, Maximus III Formula etc..

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk

Hmm okej. Jag dom trodde detta var kortet som var bäst och skulle hålla längst. Men vilka motsvarigheter har Nvidia till korten du nämnde?

Permalänk
Medlem

Till att börja med så föredrar jag Nvidia, men i dagsläget så valde jag ett ATI kort på grund utav att dom är mer prisvärda och mindre effekt krävande som jag nämnde tidigare, Nvidia erbjuder ju dock PhysX men det är WoW helt oberoende ut av.

Ett GTX480 är med några ensiffriga nummer bättre än ett HD5870, men det är allt för låg procent för att bli valt, om man nu har en liten inblick av ekonomi/prisvärd het, dessutom är det "overkill" för WoW.

Mitt förslag är att köpa dig ett, låt säga HD5850>HD5770, sedan väldigt simpelt plocka ur det, sälj det och köp nytt när det kommer ett bättre erbjudande från Nvidia, exempelvis nästa generation Fermi om Nvidia ens tycker att det är värt att vidare utveckla den. (Eftersom jag förstod att du föredrog Nvidia över ATI).

Ett till tipps är att köpa dig en skaplig processor kylare och överklocka processorn för mellan penningen från GTX 480->HD5850, du kan även göra det genom Asus egna super simpla överklocknings program TurboV EVO om du nu inte har några tidigare erfarenheter gällande överklockning.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk

Okej tack för ett utförligt svar

WoW kommer vara huvudspelet, men jag kommer även spela starcraft 2 och diablo 3. men jag förstår vad du menar!

Klockning kan jag inget av. Men är det simpelt så varför inte. Duger moderkortet jag valt?

Permalänk
Medlem

Jag plockar ihop en snabb lista från inet(?) och åter kommer med den snart.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa