Permalänk
Medlem

Valde jag rätt moderkort?

Spontanshoppade på webhallen under lunchen. Ville ha ett AMD-moderkort som jag kan återanvända några DDR2-minnen i, och kortet skulle finnas i lager på Stockholmsbutiken. Jag ska ha kortet till en Phenom II X2 550 Black Edition 3.1GHz / 7MB. Jag ville inte ha Nforce trots att jag har minibudget.

Valet stod mellan:

Asus ATX AMD 780G (M4A78 PRO)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=94103

och

Gigabyte - Socket AM2+ - mATX AMD 785G (GA-MA785GM-US2H)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=101770

Jag köpte Gigabyte-kortet men vill kolla att jag inte gjort bort mig.

Hur rankar ni dessa moderkort, om man bortser från att de integrerade grafikretsarna är olika? Ska jag vara nervös för att det är sämre byggkvalitet på ett micro-ATX-kort än ett ATX-kort?

PS
Ser nu att de även har ett
Gigabyte - Socket AM2+ - ATX AMD 790X (GA-MA790X-UD3P)
för 1065 kr, vilket är lite över min budget, men om det är ett mycket bättre kort kanske man ska slå till. Crossfire kommer dock inte att bli aktuellt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=101727

Permalänk
Medlem

Hm, ser att jag som vanligt krånglat till min fråga...

Kort och gott: Vilket av ovanstånde kort skulle ni valt?

Permalänk

Jag undrar också vilket som är no1 av dessa två.
De är väl de reala budgetvalen för oss som vill ha am2+ och ddr2 utan att försaka möjligheten att uppgradera.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Skrivet av OllO:

Hm, ser att jag som vanligt krånglat till min fråga...

Kort och gott: Vilket av ovanstånde kort skulle ni valt?

Om du inte skall köra Crossfire och vill ha ett billigt moderkort och skall köra 550BE, så skulle jag valt Gigabyte 785-kortet. Om inte jag missminner mig skall det moderkortet stöda upplåsning av stängda kärnor, så du har en chans att låsa upp din 550BE (kräver ju lite tur med processorn iofs). Kvaliteten och utrustningsnivån på dagens mATX-kort är mycket högre än för bara för några år sedan, så det är inget att oroa sig för.

Om man vill ha möjlighet att köra CF, så skulle jag kört på 790X-kortet (stöder x8/x8 på PCI-e i CF).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Båda moderkorten ska ha VCC,
Frågorna är mer av praktisk natur, verkar behövas diskettstation till Gigabyten för att kicka igång sata och uppgradera BIOS? Vissa problem med strömförsörjning kan tillkomma... Och jag vet inte om mina minnen funkar på Gigabyten: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (TWIN2X2048-6400) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR2-minnen
Någon som vet?

ASUSet tar inte min gamla 3800+ så det krävs både prolle och moderkort..
Då känns det lite väl att inte köpa allt nytt.
Poängen är ju att min 3800+ funkar OK och att jag har iaf 2gb minne.
Men jag vill ju ha minst 4gb, speciellt utan sideport.

Och att köpa allt nytt är inte en affär runt 700, det är MK för minst 700, processor runt samma, minnen, ngt mer, vi kommer säkert till 2500:-. Och det blir ingen toppdator.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Skrivet av HerrParasit:

Båda moderkorten ska ha VCC,
Frågorna är mer av praktisk natur, verkar behövas diskettstation till Gigabyten för att kicka igång sata och uppgradera BIOS? Vissa problem med strömförsörjning kan tillkomma... Och jag vet inte om mina minnen funkar på Gigabyten: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (TWIN2X2048-6400) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR2-minnen
Någon som vet?

ASUSet tar inte min gamla 3800+ så det krävs både prolle och moderkort..
Då känns det lite väl att inte köpa allt nytt.
Poängen är ju att min 3800+ funkar OK och att jag har iaf 2gb minne.
Men jag vill ju ha minst 4gb, speciellt utan sideport.

Och att köpa allt nytt är inte en affär runt 700, det är MK för minst 700, processor runt samma, minnen, ngt mer, vi kommer säkert till 2500:-. Och det blir ingen toppdator.

Det där att du måste ha diskettstation för att sparka igång SATA gäller bara om du har en gammal installtionsdisk för Windows 2000, eller XP som inte har SP2 eller senare med på skivan. Dessutom har alla nyare Gigabuýtekort Qflash, vilket gör att du kan uppdatera BIOS från t.ex. en USB-sticka.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack för bra svar.
Det skingrade en del av oron, nu är bara frågan om minnena funkar...
De är ju så vanliga att jag bör kunna köpa ett 1x2 gb-kit billigt begagnat eller på utförsäljning..

Men jag undrar fortfarande över powerkontakten, varför behöver den så mkt ström, troligen klarar jag mig på en 4-pin utan grafikkort och med en max 65w processor. Men prylen skulle vara bra att ha.

Likaså den extra sp/dif-bracketen då jag har koax ingång på ljudet. Men jag kan köra med ett SB live som jag redan har.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett..

Själv köpte jag ett ASUS M4N78 Se. Stödjer Socket AM2 AM2+ och AM3

Vet dock inte hur bra det fungerar med AM3, använder min gammla Athlon 64 x2 5400+ just nu. Funderar på att uppgrader grafikkort har idag ett ATI radeon x1900 nån som har förslag om ett prisvärt kort?

Permalänk
Medlem

Jag har moderkortet du valde. Det är billigt, använder ddr2 och har bra inställningsmöjligheter för OC/upplåsning av kärnor. Det stämde in bra på mina kriterier!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man istället för att köpa ddr2 kan använda ett snabbt USB/eSATA-minne.
De kostar ju runt 1000-lappen för 32 gb för de snabbaste.
Kanske bättre än att köpa 2-4 gb DDR2-ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stön:

Jag undrar om man istället för att köpa ddr2 kan använda ett snabbt USB/eSATA-minne.
De kostar ju runt 1000-lappen för 32 gb för de snabbaste.
Kanske bättre än att köpa 2-4 gb DDR2-ram?

Du kan aldrig ersätta internminne med något annat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nej, inte ersätta men kanske komplettera? Jag har inte så bra koll på hur väl det funkar med ett snabbt USB-minne till RAM-minnet.

Permalänk

Jag beställde ett som jag får idag eller imorrn.
Sen får man se om det var klokt gjort, funderar på om jag kanske ändå behöver ett grafikkort om jag får nöja mig med 2 gb minne. Men det är en senare fråga, nu gällde det mest att hitta ngt där minnen och processor passar och jag kan uppgradera.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Skrivet av Stön:

Nej, inte ersätta men kanske komplettera? Jag har inte så bra koll på hur väl det funkar med ett snabbt USB-minne till RAM-minnet.

RAM-minnet är väldigt mycket snabbare än ett USB-minne. Man skulle kunna tänka sig att du ställer in så att windows swappar till USB-minnet när RAM är för litet, men det skulle innebära rejäla prestandaförsämringar och är inget att rekommendera. Att använda något annat än RAM är inget alternativ helt enkelt, då RAM är så mycket snabbare.

Visa signatur

~Pelle~