Dator fryser till i ungefär en sekund HELA tiden

Permalänk
Medlem

Dator fryser till i ungefär en sekund HELA tiden

Tjenare

Min far har precis köpt en ny SONY VAIO vpcs11x9e laptop, i3 versionen. Datorn fungerar bra förutom ett konstigt problem. Det fryser nämligen till ibland i ungefär en sekund. Ljudet hakar upp, det låter precis som det gör när datorn fryser och ljudet loopas. Fast detta försvinner alltså efter en sekund. Det skiftar mellan 1 minut men oftast ungefär 1 minuts mellanrum och upp till 5-10 minuter mellan frysningarna. När detta händer så hakas bilden och musen blir också okontrollerbar under den här lilla sekunden i koma.

Det här är väldigt frustrerande eftersom vi använder datorn mest som medacenter, att spela upp ljud genom förstärkaren. Så det här störande ljudet förstör väldigt mycket.

Vad kan orsaka detta? Är något defekt? Hoppas det inte är hårdvaru problem för då blir min far inte glad ^^

Jag har uppdaterat ljudkortet till de nyaste drivrutinerna utan resultat. Tips?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan utläsa något i ev. loggar:

kontrollpanelen-->Administrationsverktyg-->Loggboken--->System

(Testa också att flytta musen till något annat USB-uttag )

Permalänk
Medlem

Har ingen aning vad man ska leta efter i loggboken, och hittils har jag inte hittat något skumt som går igång hela tiden.

Jag använder tyvärr ingen mus så kan inte prova flytta den :<

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med min Sony Vaio EB Du är den första jag hört om som har samma problem.

Permalänk
Medlem

frysningar låsningar, är drivrutiner eller minnesfel

Permalänk
Medlem

Har kört minnestest nu, inga problem. Vet inte vilka drivrutiner som kan fela. Har uppdaterat genom Vaio och jag har senaste drivrutinerna för ljudkortet.

Tittade på lite filmer på YouTube alldes nyss och märkte att datorn började uppföra sig väldigt konstigt efter ett tag. Jag kunde se i ungefär 30 minuter utan några problem men efter det så började datorn frysa så där hela tiden, nu med väldigt kort mellanrum, endast några sekunder. Det gick inte att se längre då det frös hela tiden. Kan detta vara PGA att datorn blir varm? Jag såg på 1080p videos med en HMDI sladd kopplad till min TV om det spelar någon roll.

Jag har kollat temperaturerna i HW monitor och där såg jag att CORE #0 blir cirka 15 grader varmare än den andra. Även i Idle.

Ska filma det här problemet med en kamera och sedan lägga upp på YouTube så kan ni enklare se vad som händer, lite svårt att förklara.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

har du något antivirusprogram, vilket isåfall ?

testa att deaktivera antivirusprogrammet.

( Leta efter Loggboken--->System--->Fel ... )

Dubbelklicka på felen för att försöka avgränsa orsaken.

Permalänk
Medlem

Har kollat i loggboken, system fliken och det är oändligt med händelser där.

Tänkte rabbla upp några som antingen återkommer ofta eller ser suspekt ut och se vad ni tycker:

1. "Drivrutinen \Driver\WUDFRd kunde inte laddas för enheten USB\VID_147E&PID_1001\6&1c445b80&0&1."

2. "En timeout (30000 ms) inträffade vid väntan på att tjänsten Roxio Upnp Server 10 skulle ansluta."

3. "Drivrutinen för tjänsten Browser har tvingat fram ett val på nätverk \Device\NetBT_Tcpip_{1F366635-DB73-43CB-A8D0-A0A5C7A3AED6} på grund av att en master browser stoppades."

+ nedstående direkt efter

"Tjänsten TCP/IP NetBIOS Helper skickade en kontroll av typen stoppa.

Angiven orsak var: 0x40030011 [Operativsystem: Nätverksanslutning (Planerad)]

Kommentar: Ingen"

4. "Namnmatchning för namnet dns.msftncsi.com orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade."

#3 & #4 återkommer ganska ofta. Ibland 10 minuters mellanrum och ibland någon enstaka minut.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

har samma problem med 4820TG , skriv om du hittar en lösning

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att en avinstallation av de befintliga drivrutinerna följd av omstart och sedan låta Windows 7 automatiskt installera med någon universal eller gammal drivrutin löste problemet.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

nu letar du upp all hårdvara, och går till tillverkarna av dessa och hämtar det senaste som finns i drivrutiner.när du postar en fråga, tala om vad för OS du har mycket enklare att hjälpa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av chander:

nu letar du upp all hårdvara, och går till tillverkarna av dessa och hämtar det senaste som finns i drivrutiner.när du postar en fråga, tala om vad för OS du har mycket enklare att hjälpa dig

Egenskaper för Sony Vaio VPC-S11X9E

Och min "lösning" att använda gamla drivrutiner fungerar inte, det kändes som det först

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Det finns en ny biosuppdatering till modellnr VPCS11X9E från 2010-04-23 på länken:

VAIO : Sony Europe

med beskrivningen:
"This update fixes a sound distortion issue.."

Testa den och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Egenskaper för Sony Vaio VPC-S11X9E

Och min "lösning" att använda gamla drivrutiner fungerar inte, det kändes som det först

Vista drivare fungerar med W7, då de är kompatibla