Permalänk
Medlem

Phenom x4, recensioner test

Är Phenom x4 bra processorer? Finns det några överklockningsmöjligheter? Över huvudtaget hittar jag välidigt lite om phenomfamiljen. Någon som har en? nöjd?

//L-M

Permalänk
Medlem

Du kan inte letat mycket...

Men ja, de är bra, de klockar till runt 4GHz beroende på modell.

edit: Ah, läste Phenom II först men det kanske du inte menade. Bortse från min kommentar om så är fallet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag menar phenom ej phenom II. Problemet är att mitt moderkort inte stöder phenom II, annars är det ett självklart val, såklart. Är Agenakärnan bättre än Toliman? Jag har windsor nu och den är ju inte lika bra som brisbane som var mer klockvänlig. Finns det någon modell av phenom som står ut lite jämfört med andra i familjen?

Permalänk
Medlem

Spara några hundralappar till och köp ett begagnat moderkort som stödjer phenom II säger jag.

Permalänk
Medlem

Tänkte inte lägga för mycket pengar på att uppgradera nu. Ska försöka få en stor prestandaökning till billig penning.

Permalänk
Avstängd

Finns det nån som säljer den gamla modellen fortfarande? AMD's gamla brukar ju försvinna nya kommer fram. Som sagt så tror jag också att man får leta på begagnade avdelningen

[Edit]
Såg att en del hade 9650 i lager, men den verkar vara lite dyr för en så pass gammal CPU
AMD Phenom X4 9650 2,3GHz Socket AM2+ Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

AMENTIO AB / AMD PHENOM X4 9650 2.3GHZ SKT AM2 4MB 95W P

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare inlägg, börja med att byta till ett nyare moderkort phenom II är väldigt bra, phenom inte
och finns väldigt billiga moderkort och en billig x2 eller x3 phenom II, är bättre än x4 phenom

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Ratatosk http://www.sweclockers.com/profil/ratatosk har en 9750 tror jag, om du vill veta om den är bra eller inte så fråga honom

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar! phenom är svår att överklocka men är å andra sidan ungefär dubbelt så snabb som den jag har nu (en phenom med högre nummer). De med lägre nummer och x3 blir ingen upphetsande prestandaökning. Jag försöker också hålla nere strömförbrukningen. Man vill ju vara miljövänlig;-) Då brukar ju oftast nya modeller vara ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Har en 8750 x3 klockad till 3ghz. Bytte från en 6000+x2 och det är rejäl skillnad för mig. JAg fick den för 50kr så är väldigt nöjd.

http://www.sweclockers.com/recension/6055-amd-phenom-x4-9850-... Den nästbästa som släpptes under namnet phenom tror bara att de va 9950 som var bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ska du spela är det inte värt det, vänta tills du har råd med helt nya grejer. För program duger X4 rätt bra dock.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.