Geforce GTX 465 på Computex i juni

Permalänk

Om detta är sant och priset rätt gissat så kan jag nog tänka mig byta ut mitt 5970 mot en 3-way SLI

Permalänk
Medlem

Tidigare rykten var på 384 shaders och uppskruvade klockfrekvenser och även med lite fabriksklockning ansågs korten ha svårt att konkurrera med 5850 och 5830. Nu får vi alltså 352 shaders, nerklockat minne och en GPU på samma frekvens vilket får mig att tvivla på skalbarheten i GF100 och framförallt prestandan på GTX 465

Troligtvis är det en marknadsstrategi från nvidia som i stil med tidigare avtal mot korttillverkare för att få upp lönsamheten och yieldsen på GF100 genom att tvinga på dem x antal GTX 465 kort om de vill köpa GTX 480. Folk vill ju troligtvis har 480 för att det är det tuffaste single GPU kortet men om nvidia bara säljer 480 räcker inte yieldsen för att få lönsamhet så nu tvingas troligtvis tredjepartstillverkare att köpa en massa potensiella skitkort för dyra pengar.

Permalänk

Tycker folk borde sluta bråka om vilket märke som är bäst.

Permalänk
Skrivet av snozan:

Men nåt som lika säkert som amen i kyrkan är att om de dyker upp en Nvidia tråd så kommer ATI anhängarna med sitt konstanta gnäll. Som att kasta brödsmulor efter änder....

Tror de flesta gnäller mest för att nvidia släpper tråkiga grafikkort, och dessutom kanske redan i juni..

Detta kortet skulle kommit i höstas. Möjligtvis kan det vara lite intressant för de som gillar nvidia och sitter på typ 8800 eller 4830.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

de är väll ändå så här
480 - 5970
470 - 5870

men 470 presterar som ett 5850 så hur ska 465 kunna slå 5850 ?

Hur kan du jämföra ett dual gpu kort med ett singel gpu kort !? /Ironi

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Om detta är sant och priset rätt gissat så kan jag nog tänka mig byta ut mitt 5970 mot en 3-way SLI

Jo. Varför inte. När du ändå är i farten kan du sälja din processor och moderkort och istället köpa en gammal serverbräda med två processorsocklar och köpa två gamla Pentium 4-processorer. Desto mer skräp man kopplar ihop, desto bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Hur kan du jämföra ett dual gpu kort med ett singel gpu kort !? /Ironi

Nu är du iofs ironisk men du skriver den klassiska fanboy kommentaren som en del använder sig seriöst av, det är riktigt komiskt. Att vissa inte jämföra korten passerat på deras kostnad är inget annat än komiskt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Jo. Varför inte. När du ändå är i farten kan du sälja din processor och moderkort och istället köpa en gammal serverbräda med två processorsocklar och köpa två gamla Pentium 4-processorer. Desto mer skräp man kopplar ihop, desto bättre?

Med tanke på hur bra 480 skalar i sli så tror jag att det inte är allt för en dålig idé då jag snabbt tröttnar på delarna i de system jag bygger oberoende på deras prestanda, dvs jag skulle byta 5970 mot 3st 465 för sakens skull inte för en super prestanda boost. Nästa gång så lätta lite på sarkasmen, det är inte så komiskt som du tror

Permalänk
Medlem

Jag tror också att det kan bli intressant med sånna här kort i SLI. Det skalas rejält bra i de spel som jag sett benchar på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kan inte alla ATI-fantaster ta och vakna upp lite och se sanningen i vitögat. Det ni kallar Nvidias misslyckande, kostar ER (oss) pengar. Så är det bara.

Gör det ena eller det andra företaget en icke konkurrenskraftig produkt sticker priserna i höjden, och det mina vänner har vi redan kännt av genom ATI´s prishöjning strax efter release.

Ibland (inte alltid) önskar man, när man ser vad vissa av er skriver i dessa nyhetstrådar, att Nvidia skulle göra en timeout på ett år eller två och se vad ett Radeon i toppsagmentet skulle kosta då. 9000-10000 skulle JAG tro, vad tror ni?

Blir så trött.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Inaktiv

Sedan är väl ändå de flesta för en grafikkortsfight, vi tjänar ju alla på det som sagt. Hoppas, som tidigare sagt, att detta kort får fart på det efterlängtade kriget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Tror de flesta gnäller mest för att nvidia släpper tråkiga grafikkort, och dessutom kanske redan i juni..

Detta kortet skulle kommit i höstas. Möjligtvis kan det vara lite intressant för de som gillar nvidia och sitter på typ 8800 eller 4830.

Vem bestämer att de är tråkiga? Ja anser ATI's kort vara skittråkiga, ja menar en stor majoritet köper ju till ett Nvidia kort för att få Physx, de måste ju betyda att ATI på egen hand är ett direkt tråkigt kort om man måste köpa ett Nvidia kort för att få en helhet...

470/480 är highend, precis som 5970/5870 - hur kul skulle de vara om de bara fanns de 2 ATI korten å välja mellan? De om nåt skulle va tråkigt.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Tycker folk borde sluta bråka om vilket märke som är bäst.

Tycker jag också.. folk får väl köpa vad dom vill?

Permalänk
Skrivet av snozan:

Vem bestämer att de är tråkiga? Ja anser ATI's kort vara skittråkiga, ja menar en stor majoritet köper ju till ett Nvidia kort för att få Physx, de måste ju betyda att ATI på egen hand är ett direkt tråkigt kort om man måste köpa ett Nvidia kort för att få en helhet...

470/480 är highend, precis som 5970/5870 - hur kul skulle de vara om de bara fanns de 2 ATI korten å välja mellan? De om nåt skulle va tråkigt.

Det tråkiga är att folk har fått vänta på prestanda som de kunnat köpt för ett halvår sedan. Nu vet jag inte vad priset blir på detta så kanske inte ska säga för mycket. Men det måste ju hamna under ett 5830 för att attrahera non-fanboys som mig själv.

Sen tycker jag inte physx är så spec fancy idag, känns mest som dekaltrimm,

Och ja klart det hade varit tråkigare om inte nvidia släppt sina kort. Men det skulle varit kul om iaf något Fermi-kort känts klockrent.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabite:

Tycker jag också.. folk får väl köpa vad dom vill?

Ingen har väl sagt något annat heller. En diskussion måste man väl kunna ha ändå? Varför är man annars på ett forum!? Varför är du själv här om inte för att diskutera?

Det här att "folk får köpa vad dom vill" fattar jag inte, vem skulle bestämma att någon inte får köpa dittan eller dattan. Som sagt, ingen har väl sagt något om det, eller? Jag trodde att vi diskuterade och ställde frågor.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

TechSweden.org: MSI N480GTX M2D15 mot XFX HD 5870 XXX i 22 benchmarks
Tycker GTX480 verkar skala ricktigt bra nu med senaste drivrutinerna. I det testet vinner det i majoriteten av fallen ofta med 10-20% utan problem över HD5870 och i en del tester är det grymt mycket, nästan 2 falldigt i vissa tester.

GeForce GTX 480 3-way SLI review
Någon kollat detta testet av 3st GTX480 i sli?
Skalar grymt bra. 2 vägs SLi 1.7-1,9x facktor enligt reviewn.
3 vägs SLi som dom testade primärt skalade också med den facktorn så LÄNGE inte processorn var flaskhals. Det krävdes i många tester 2560x1600 med en del AA för att en i7 975 tror jag det var eller 965 i ca 3.8Ghz inte skull flaska 3 kort. Men när processorn räckte till så i vissa tester var 3st GTX480 3 gånger så snabbt.

Nvidia har verkligen med senaste drivrutinerna fått fart å Fermi korten.
Går inte att neka till att fermi är varm, dyr men den är high end.

vid 32 eller 28nm får vi nog se dual GPU kort och skalar 3 GPU:er så här grymt bra så GTX480X2 28nm tex kommer bli GRYMT snabbt. 2st sådana ja en i7 kommer få problem. Som dom skriver i reviewn i det läget så är det Next Gen CPU som gäller för att driva FERMI fullt ut.

Får säga vad man vill om fermis senas och problemfyllda start men jag tror nvidia gjorde rätt i satsningen på mer GPGPU liknande design som är mer programmerbar då dom förutspår med senaste trenderna sedan G80 att spel går mot mer GPGPU liknande implementationer än traditionell GPU som ej är programmerbar.

Och man kan nog förutspå att GTX470 och GTX460/GTX465 kommer skala rätt bra i SLI också så man kan nog få ganska grym 2 elelr 3 vägs SLi setup för en inte allt för stor summa i framtiden.

Bara tänkta tillbaks när GTX260 216sp kostade 1400Kr för ett år sedan och ett par sådan i SLI var redigt snabbt då.

Folk är så förbannat pessimistiska till Fermi att dom inte ens bryr sig om att kolla vad Fermi korten blivit kapabla av efter släppet. Mer förbättringar lär komma i form av drivrutiner och mer optimerad hårdvara.

Nästa match med krympta Fermis VS HD6000 serien lär inte bli lika ojämn tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Vem bestämer att de är tråkiga? Ja anser ATI's kort vara skittråkiga, ja menar en stor majoritet köper ju till ett Nvidia kort för att få Physx, de måste ju betyda att ATI på egen hand är ett direkt tråkigt kort om man måste köpa ett Nvidia kort för att få en helhet...

470/480 är highend, precis som 5970/5870 - hur kul skulle de vara om de bara fanns de 2 ATI korten å välja mellan? De om nåt skulle va tråkigt.

Fast 470 ~ 5850 prestandamessigt så det blir lite larvigt om de nu släpper en som (enligt specc) är betydligt sämre med till ungefär samma pris som 5850..
Att tala om "tråkiga kort" är ju bara ett patetiskt försök att försvar en generation som för tillfället inte erbjuder mycket vad gäller pris/prestanda i förhållande till konkurenten.

Skrivet av Spill:

Ibland (inte alltid) önskar man, när man ser vad vissa av er skriver i dessa nyhetstrådar, att Nvidia skulle göra en timeout på ett år eller två och se vad ett Radeon i toppsagmentet skulle kosta då. 9000-10000 skulle JAG tro, vad tror ni?

Är det inte där nVidia brukar ligga när de är först med en generation? Faktum är ju att denna generation är ovanligt billig historiskt sett, sen att nVidia kommer med sina överpriser ett halvår efter behöver vi ju inte bry oss om..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Fast 470 ~ 5850 prestandamessigt så det blir lite larvigt om de nu släpper en som (enligt specc) är betydligt sämre med till ungefär samma pris som 5850..
Att tala om "tråkiga kort" är ju bara ett patetiskt försök att försvar en generation som för tillfället inte erbjuder mycket vad gäller pris/prestanda i förhållande till konkurenten.

Summasumarum: Folk med ATI kort bestämmer vad som är tråkigt eller bra? Jag som Nvidia ägare anser att allt under 5870 är skittråkigt eftersom tillochmed gamla GTX 295 kan va med å konkurrera med de kortet inom vissa områden.

ATI erbjuder inte ett skit mer än boostade frekvenser å möjlighet till att använda fler än 3 skrämar samtidigt. Va dom istället är bra på är å gråta offentligt hur dumma Nvidia är som säljer PhysX stöd till spelutvecklare, utan egentligen utveckla något själva.

En sista grej, om nåt är patetiskt, hur patetiskt är då inte 5830?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av snozan:

---Text--
En sista grej, om nåt är patetiskt, hur patetiskt är då inte 5830?

Lika patetiskt som ett Geforce GTX 465?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lika patetiskt som ett Geforce GTX 465?

Men sånt talar vi tyst om på sweclockers ATI forum

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

ATI erbjuder inte ett skit mer än boostade frekvenser å möjlighet till att använda fler än 3 skrämar samtidigt. Va dom istället är bra på är å gråta offentligt hur dumma Nvidia är som säljer PhysX stöd till spelutvecklare, utan egentligen utveckla något själva.

Boostade frekvenser ger iallafall bättre prestanda, medans boostad energiförbrukning bara ger värme.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Summasumarum: Folk med ATI kort bestämmer vad som är tråkigt eller bra? Jag som Nvidia ägare anser att allt under 5870 är skittråkigt eftersom tillochmed gamla GTX 295 kan va med å konkurrera med de kortet inom vissa områden.

ATI erbjuder inte ett skit mer än boostade frekvenser å möjlighet till att använda fler än 3 skrämar samtidigt. Va dom istället är bra på är å gråta offentligt hur dumma Nvidia är som säljer PhysX stöd till spelutvecklare, utan egentligen utveckla något själva.

En sista grej, om nåt är patetiskt, hur patetiskt är då inte 5830?

Drick mycke vin eller snurra runt runt runt Det som inte snurrar är du!

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Summasumarum: Folk med ATI kort bestämmer vad som är tråkigt eller bra? Jag som Nvidia ägare anser att allt under 5870 är skittråkigt eftersom tillochmed gamla GTX 295 kan va med å konkurrera med de kortet inom vissa områden.

ATI erbjuder inte ett skit mer än boostade frekvenser å möjlighet till att använda fler än 3 skrämar samtidigt. Va dom istället är bra på är å gråta offentligt hur dumma Nvidia är som säljer PhysX stöd till spelutvecklare, utan egentligen utveckla något själva.

En sista grej, om nåt är patetiskt, hur patetiskt är då inte 5830?

Asså, vad snackar du om??
Tråkigt eller bra?? Motsatserna är väl snarare tråkigt eller roligt och min poäng var snarare att vad har det ens med grafikkort att göra?? Hur är ett kort roligt? Får det dig att skratta??
Du verkar ha ett så enormt behov av att försvara ditt kära nVidia att om någon säger något som går emot vad du tycker så är de direkt en ATI fanboy och du behöver inte ens läsa vad de egentligen skriver utan bara anta vad som står och svara lite spydigt och intetsägande?

Måste ett kort vara absoluta top prestandan för att vara värt något enligt dig? även om du kan få ett kort med 90% av prestandan till 80% av priset?

Jag har haft nVidia kort tidigare, ett flertal men de senaste två generationerna så har ATIs kort varit betydligt mer värda att köpa sett till prestanda/pris, om detta skulle förändras till nästa generation eller genom en behövlig prissänkning på nVidias nya serie så kommer jag ändra denna åskit och köpa ett nVidia om de skulle ge mig mest för pengarna nästa gång jag ska köpa ett kort.
Det är det som spelar roll för mig och många andra, var jag får mest för de pengar jag lägger ut inte vilket märke som står på kortet som du och vissa andra verkar tro..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Asså, vad snackar du om??
Tråkigt eller bra?? Motsatserna är väl snarare tråkigt eller roligt och min poäng var snarare att vad har det ens med grafikkort att göra?? Hur är ett kort roligt? Får det dig att skratta??
Du verkar ha ett så enormt behov av att försvara ditt kära nVidia att om någon säger något som går emot vad du tycker så är de direkt en ATI fanboy och du behöver inte ens läsa vad de egentligen skriver utan bara anta vad som står och svara lite spydigt och intetsägande?

Måste ett kort vara absoluta top prestandan för att vara värt något enligt dig? även om du kan få ett kort med 90% av prestandan till 80% av priset?

Jag har haft nVidia kort tidigare, ett flertal men de senaste två generationerna så har ATIs kort varit betydligt mer värda att köpa sett till prestanda/pris, om detta skulle förändras till nästa generation eller genom en behövlig prissänkning på nVidias nya serie så kommer jag ändra denna åskit och köpa ett nVidia om de skulle ge mig mest för pengarna nästa gång jag ska köpa ett kort.
Det är det som spelar roll för mig och många andra, var jag får mest för de pengar jag lägger ut inte vilket märke som står på kortet som du och vissa andra verkar tro..

Huvet på spiken.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Finns läckta benchmarks ute från crysis, farcry 2 o ungine heaven.. Tydligen ska det komma två kort enligt dom nissarna, inte vad jag tror dock..

bbs.pczilla.net

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit