Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem

För mig är det avgörande hur tangentbordet känns, då jag sitter och skriver mycket akademiskt material. Det får inte vara för sladdrigt, dvs. det ska vara distinkta tangenter som inte viker sig i sidan av själva tangenten (alla som haft en defekt spacebar vet vad jag pratar om, jag vill kunna träffa en tangent från vilket jädra håll som helst och den ska tryckas ned).

Permalänk
Medlem

Borde inte de första ul30jt dyka upp hemma hos dom som har beställt ??? Jag är väntar med spänning på första recensionen....

vad tycker du är det den största skillnaden mellan ul30jt och vt asus david ? om man bortser ifrån CPU och GPU ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Jo det var precis det jag gjorde, skiljde dem åt. Jag är fullt medveten om att den ena är en ulta low voltage eller mobility-processor. Men det var diskussion tidigare i tråden avseende deras klockhastighet och att vissa trodde att de skulle prestera ungefär lika jag vände mig mot. Klockhastighet är ovidkommande i sammanhanget då dessa två är så helt olika. Kontentan är fortfarande att den ena är mycket bättre än den andra. Att ni prioriterar batteritid må var sant, men att acer klämmer ut 12 h med 9-cells batteri och 8 h med 6-cell tycker jag inte är direkt dålig batteritid, oavsett prioritering.

Edit: såg att UL30JT hade 8- cells batteri. M a o är det inte bättre batteritid för asusen trots er prioritering. Så med en sämre processor och ett sämre grafikkort (läs prestanda + lägre strömförbrukning) lyckas ni ändå inte med er prioritering avseende batteritid? Är det något jag missar här? Förlåt om jag låter rapp i kommentaren men jag försöker verkligen förstå satsningen på er UL30JT. Om inte så borde vikten vara ert största argument, men det skiljer bara 100g mellan acern och asusen.

Ett väldigt intressant inlägg. Stoppa in delarna i ett chassi från Asus och även loggan från Asus och ni har en köpare :). Acer ställer jag mig tveksam till. Vill även passa på att tacka att du tar dig tid för dessa forum David.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Ett väldigt intressant inlägg. Stoppa in delarna i ett chassi från Asus och även loggan från Asus och ni har en köpare :). Acer ställer jag mig tveksam till. Vill även passa på att tacka att du tar dig tid för dessa forum David.

Då hade jag tagit två!

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

Det finns ju en modell från Asus som heter N82 som har bättre speccs än vad Ul30JT har. N82 är väl snarare den modell som ska/bör jämföras med 3820 / 4820. Dock vet jag inte om N82 lanseras i Sverige. Asus N81 som är föregångaren fanns knappt att få tag på i Europa... ;<

N82 har fortfarande ett klenare gfx kort dock samt Nvidia. Jag känner att ATI är the way to go denna generation och det tycker jag att Asus borde insett också :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Det finns ju en modell från Asus som heter N82 som har bättre speccs än vad Ul30JT har. N82 är väl snarare den modell som ska/bör jämföras med 3820 / 4820. Dock vet jag inte om N82 lanseras i Sverige. Asus N81 som är föregångaren fanns knappt att få tag på i Europa... ;<

N82 har fortfarande ett klenare gfx kort dock samt Nvidia. Jag känner att ATI är the way to go denna generation och det tycker jag att Asus borde insett också :).

Sant, den har USB 3.0 också! Tyvärr väger den 2.3 kg och är 33-35 mm tjock.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Liath:

ASUS ät ju generellt neutrala när de kommer till grafikkort, vi är inte lagda mer åt varken ATI eller nVidia. Vet faktiskt inte varför de just är nVidia på våra UL serier. Men på dessa tunna modeller satsar vi mer på strömsnålhet istället för maxprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

ASUS ät ju generellt neutrala när de kommer till grafikkort, vi är inte lagda mer åt varken ATI eller nVidia. Vet faktiskt inte varför de just är nVidia på våra UL serier. Men på dessa tunna modeller satsar vi mer på strömsnålhet istället för maxprestanda.

Jo, visst har ni en bra spridning på era kort. Hade ni dock haft 5650 i några av era mindre datorer hade jag blivit happy ;D. Vare sig det är N82 eller någon UL dator.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Den finns för omgående leverans på websidan.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

Här har vi lite specifikationer för HP Envy 14

Citat:

Powered by Windows 7, the HP Envy 14 can be configured with Intel Dual Core i5, i3 or Quad Core i7 processors, up to 640GB HDD or 256GB SSD, as well as up to 8GB DDR3-1333 memory. Furthermore, the HP Envy 14 incorporates a 14.5" 900p screen (350nit brightness), DVD drive, Wi-Fi 802.11a/b/g/n and an integrated Web camera. The HP Envy 14 also sports a Qualcomm Gobi chip, meaning that wireless broadband with GPS can be enabled when signing up for a wireless plan.

The HP Envy 14 is also powered by an ATI Mobility Radeon 5650 graphics card with 1GB DDR3 RAM. When configured with a Dual Core processor, power consumption can be reduced when switching to integrated graphics (Intel GMA HD). Additionally, the HP Envy 14 offers the following ports: 3x USB 2.0 (1x shared eSATA), Ethernet, HDMI v1.3c, Mini-Display Port, 2-1 Digital Media Reader (SD, MMC), Beats Headphone Jack and Second Headphone + Microphone Combo Jack.

The HP Envy 14 measures 14.01 by 9.33 by 1.09 inches and weighs in at 5.25pounds. Like the Envy 17, it also features a HP Clickpad with multi-touch gestures enabled. Lastly, the notebook will ship with a 59Whr, 8 cell, Li-Ion polymer battery (promising up to 6 hours of battery life).

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Här har vi lite specifikationer för HP Envy 14

Endast "upp till 6 timmar" batteritid var lite dåligt tycker jag. Det är ju trots allt ett 8 cells batteri. Dessutom har HP (vad jag har hört iaf) mest reklamationer av alla tillverkare av laptops vilket inte är något stort +. Dessutom verkar det vara ett tag kvar; "ENVY 14 on June 27th."

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av sam sky:

Den finns för omgående leverans på websidan.

Möjligen, men jag bor väldigt nära lagershopen i Örebro, så det är smidigare att cykla dit (tar 5 min).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Möjligen, men jag bor väldigt nära lagershopen i Örebro, så det är smidigare att cykla dit (tar 5 min).

Eller så beställer du idag och har den hemma imorgon En kort cykeltur till posten bara... nä skämt å sido, jag vet själv hur trevligt det faktiskt är att handla över disk. Gör det sällan men det är schysst att få saken på en gång.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Endast "upp till 6 timmar" batteritid var lite dåligt tycker jag. Det är ju trots allt ett 8 cells batteri. Dessutom har HP (vad jag har hört iaf) mest reklamationer av alla tillverkare av laptops vilket inte är något stort +. Dessutom verkar det vara ett tag kvar; "ENVY 14 on June 27th."

Är det ingen mer än jag som bryr mig om vikt, 2.4 kg är på tok för mycket att släpa omkring på. Lägg till laddaren så är vi nog uppe i 2.7 (den lär behövas:)...

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

Vet någon om man kan kolla / känna på datorerna (Acern och Asusen) någonstans i fysisk butik?

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Jag skulle vara glad om jag vore du. Jag handlade min 4820 på Netonnet i Örebro i förrgår. Det var fel på den. När jag skulle använda vissa länkar så hamnade jag i windows system32 mapp. Jag tog med datorn till Netonnet igen och de återställde den från recovery partitionen som finns i datorn. Väntade minst två timmar- Samma fel! Fick tillslut byta dator till den sista de hade kvar och när jag kommer hem och satt igång den och allt konfigurerats som det ska så är det exakt samma problem på denna!
Efter att ha pratat med Acers support så verkar det vara fel på en img fil på deras skivor som de använder när de installerar operativ på datorn. De skulle skicka nya skivor till mig, dock kommer det ta 14 dagar så jag vet inte om jag ska lämna tillbaka datorn eller vänta och därmed förlora "öppet köp" rätten. Med all säkerhet så kommer ju problemet åtgärdas vid ominstallation. Frågan är om garantin håller om jag installerar ett eget OS innan Öppetköp går ut??

Är det fler som upplevt detta problem med acer aspire 4820TG timelineX?? På supporten trodde de att det ev var ett prob som var begränsat till batchen som gick till Netonnet i örebro. Men eftersom jag provat de två sista de hade där så borde det finnas fler därute med samma problem.

Permalänk

Det finns 3820TG i för omgående leverans hos netonnet (den bästa med 9-cell). Jag vet detta eftersom en redan är på väg hem till mig! Hinner nog precis hämta den innan jag ska på tåget till sthlm imorgon. Postar nog någon liten review på den någon dag efter när jag har laddat upp, blåst och testat den ordentligt.

Permalänk
Medlem

Ska hämta ut min UL30JT + SSD i eftermiddag på posten. Återkommer med kommentar om någon är intresserad

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Skrivet av Mranderzzon:

Jag skulle vara glad om jag vore du. Jag handlade min 4820 på Netonnet i Örebro i förrgår. Det var fel på den. När jag skulle använda vissa länkar så hamnade jag i windows system32 mapp. Jag tog med datorn till Netonnet igen och de återställde den från recovery partitionen som finns i datorn. Väntade minst två timmar- Samma fel! Fick tillslut byta dator till den sista de hade kvar och när jag kommer hem och satt igång den och allt konfigurerats som det ska så är det exakt samma problem på denna!
Efter att ha pratat med Acers support så verkar det vara fel på en img fil på deras skivor som de använder när de installerar operativ på datorn. De skulle skicka nya skivor till mig, dock kommer det ta 14 dagar så jag vet inte om jag ska lämna tillbaka datorn eller vänta och därmed förlora "öppet köp" rätten. Med all säkerhet så kommer ju problemet åtgärdas vid ominstallation. Frågan är om garantin håller om jag installerar ett eget OS innan Öppetköp går ut??

Är det fler som upplevt detta problem med acer aspire 4820TG timelineX?? På supporten trodde de att det ev var ett prob som var begränsat till batchen som gick till Netonnet i örebro. Men eftersom jag provat de två sista de hade där så borde det finnas fler därute med samma problem.

Jobbigt för dig...

"Hej Rasmus

Acer TimelineX AS4820TG-434G64MN Art.nr: 128742 är en utgående model och kommer således inte in I lager igen.

Önskar dig en trevlig dag"

Jobbigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Den har en extra batteri-del som du sätter på under datorn.

YouTube - HP Envy 14

Permalänk
Medlem

Min 3820 med 9-cells batteri skickades precis från netonnet. Skickar upp några bilder imorgon så ni får se hur batteriet ser ut...

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Min 3820 med 9-cells batteri skickades precis från netonnet. Skickar upp några bilder imorgon så ni får se hur batteriet ser ut...

Du får väldigt gärna skriva vad du tycker om den ;). Får se om jag orkar vänta på en Asus med vettigt gfx. ;/

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Är det mycket skillnad mellan 3820TG och 4820TG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

jag ser fram emot att bilder ! Jag hoppas och tror att batteriet inte är så farligt om det stämmer så skickar jag en beställning direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Är det mycket skillnad mellan 3820TG och 4820TG?

Det beror på vilken modell du har, men om vi jämför de bästa modellerna på Netonnet (inklusive 4820tg:n som tagit slut i lager) så ser det ut ungefär såhär:

4820TG har en lite större skärm, en lite större touchpad, lite större i bredd och längd på chassit, men dock lite tunnare. Den har också en DVD-läsare, men endast en kylfläns och en utgång för luftutblås. Denna har 6-cells batteri, 8 timmar. (ej utstickande batteri)

3820TG har alltså lite mindre skärm, lite mindre touchpad, lite mindre i bredd och längd på chassit, men dock lite tjockare. Den har ingen DVD-läsare, och har istället två stycken kylflänsar och två stycken utgångar för luftutblås. Denna har 9-cells batteri, 12 timmar. (vet ej än om batteriet sticker ut)

Slutsatsen man kan dra är att vi har två nästan identiska datorer, med nästan samma innehåll. 4820TG har en dvd-enhet och blir på grund av det lite varmare överlag. 3820TG har en extra kylfläns och håller sig därav svalare. Det finns en del tester ute som tyder på att 4820TG presterar bättre i 3D, men det är på grund av ett fel som går att åtgärda genom att uppdatera drivrutiner och stänga av en sak i Bios. (Förhoppningsvis räcker det att uppdatera drivrutiner så småningom)

Permalänk
Medlem

Är det tänkt att 3820tg modellen ska få en i5 processor... och ska den komma till sverige?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

Det beror på vilken modell du har, men om vi jämför de bästa modellerna på Netonnet (inklusive 4820tg:n som tagit slut i lager) så ser det ut ungefär såhär:

4820TG har en lite större skärm, en lite större touchpad, lite större i bredd och längd på chassit, men dock lite tunnare. Den har också en DVD-läsare, men endast en kylfläns och en utgång för luftutblås. Denna har 6-cells batteri, 8 timmar. (ej utstickande batteri)

3820TG har alltså lite mindre skärm, lite mindre touchpad, lite mindre i bredd och längd på chassit, men dock lite tjockare. Den har ingen DVD-läsare, och har istället två stycken kylflänsar och två stycken utgångar för luftutblås. Denna har 9-cells batteri, 12 timmar. (vet ej än om batteriet sticker ut)

Slutsatsen man kan dra är att vi har två nästan identiska datorer, med nästan samma innehåll. 4820TG har en dvd-enhet och blir på grund av det lite varmare överlag. 3820TG har en extra kylfläns och håller sig därav svalare. Det finns en del tester ute som tyder på att 4820TG presterar bättre i 3D, men det är på grund av ett fel som går att åtgärda genom att uppdatera drivrutiner och stänga av en sak i Bios. (Förhoppningsvis räcker det att uppdatera drivrutiner så småningom)

Men hur mycket storleksskillnad är de på skärmarna egentligen?
Har ju en 14" num och jag vet inte hur smått 13" blir...

Skrivet av Liath:

Är det tänkt att 3820tg modellen ska få en i5 processor... och ska den komma till sverige?

Den finns redan.
Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N 13,3-tums laptop med 12 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Permalänk
Medlem

På ca en timme har jag helt vänt om från en Asus UL30VT till en 30JT vidare till en Acer 3820TG. Klickar jag inte hem en nu så kommer jag aldrig kunna bestämma mig.

Chansar att det är ett extra stöd/"kylardistans" och inte batteriet som sticker ut. Har ca 30 minuter innan sambon kommer, hade varit fint att hålla köpet hemligt tills det är too late to go back.. haha

Edit: Hoppsan, där åkte beställningen iväg! På med mc-hjälmen och ryggskyddet tills hon kommer hem.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av tussii:

På ca en timme har jag helt vänt om från en Asus UL30VT till en 30JT vidare till en Acer 3820TG. Klickar jag inte hem en nu så kommer jag aldrig kunna bestämma mig.

Chansar att det är ett extra stöd/"kylardistans" och inte batteriet som sticker ut. Har ca 30 minuter innan sambon kommer, hade varit fint att hålla köpet hemligt tills det är too late to go back.. haha

Edit: Hoppsan, där åkte beställningen iväg! På med mc-hjälmen och ryggskyddet tills hon kommer hem.

Haha, är din sambo våldsam eller?