Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem

Min 3820TG väntar redan på mig, men jag kommer inte hem förrän på måndag, måste ge mig till tåls

Permalänk
Skrivet av sam sky:

Här ser ni några bilder jag tog...

Minhembio.com - Hemma hos samuels3 - Acer TimelineX 3820

Har inte hunnit testa mer, men den e riktigt läcker. Otrolig kvalitetskänsla!

Haha, väldigt estetiska bilder, om man säger så.
Men den ser snygg ut. Tar den åt sig mycket fettfläckar?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om de kraftfullare i5 processorerna kommer till Sverige?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Skulle vara trevligt att veta, faktiskt.
Man skulle ju kunna ana det eftersom att Netonnet inte kommer ta in 4820TG mer... Men vad vet jag.

EDIT: Varför finns det knappt recensioner av TimelineX-serien för? Finns den inte i hela världen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vet inte vad engelsk layout innebär men den jag såg hade svenska tecken och våran större enter/return-tangent.

Det var framförallt enter-tangenten jag var ute efter, är även allergisk mot vad lenovo gjort med sina TGBn.

Om 9-cells batteriet sticker ut sådär så är ju det uteslutet, då kan man kanske falla tillbaka på antingen Asus UL30JT-RX008V eller Acer Aspire TimelineX 3820T-334G32n (har ingen som helst nytta av ett ordentligt grafikkort).

Hur står sig Core i3 330M mot Intel Core i5 520UM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Här ser ni några bilder jag tog...

Minhembio.com - Hemma hos samuels3 - Acer TimelineX 3820

Har inte hunnit testa mer, men den e riktigt läcker. Otrolig kvalitetskänsla!

Hur känns tangentbordet lutar det så mycket att det bli det jobbigt att skriva på efter ett tag eller är det som att jobba med ett vanligt tangentbord som har uppfällda stöd ?

Hur är det när man byter till turbo läge ? tar det någon tid eller märks det inte ?

PS, Det ser ut som riktiga reklam bilder

Permalänk
Medlem

För den som vill ha ett 6-cells batteri till 3820TG

Hitta Battery Acer Aspire TimelineX 3820TG 3820T 3820 AKKU på eBays internationella marknad, där det finns priser i världsklass i alla dina favoritkategorier

Ca 645 kr för ett originalbatteri, leverans från Hong Kong. Kan bli tull+moms också, i så fall ca 160 kr, totalt ca 800 kr.

Lade en beställning just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powder:

Hur känns tangentbordet lutar det så mycket att det bli det jobbigt att skriva på efter ett tag eller är det som att jobba med ett vanligt tangentbord som har uppfällda stöd ?

Hur är det när man byter till turbo läge ? tar det någon tid eller märks det inte ?

PS, Det ser ut som riktiga reklam bilder

Tack, försöker alltid lägga in en estetisk touch i bilderna jag tar

Batteriet blir ett perfekt stöd om du har datorn i knät, den höjer upp den lagom mycket <speciellt om du har benen upplagda på ett bord som är läggre än soffan du sitter i Om du har den på ett bord så blir känslan ungefär som om du hade haft ett tagentbord med uppfällda stöd. Jag tycker inte batteriet borde bli en deal-breaker eftersom det är så lätt ordnat med ett 6-cells som personen ovan beskrev.

Turbo-läge gör ibland att bilden blir svart och ibland går det utan problem, jag antar det beror på om den ska byta till eller ifrån ati-kortet. Det är inte så att man sitter och slår på och av hela tiden så detta är inte ett problem.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Tack, försöker alltid lägga in en estetisk touch i bilderna jag tar

Batteriet blir ett perfekt stöd om du har datorn i knät, den höjer upp den lagom mycket <speciellt om du har benen upplagda på ett bord som är läggre än soffan du sitter i Om du har den på ett bord så blir känslan ungefär som om du hade haft ett tagentbord med uppfällda stöd. Jag tycker inte batteriet borde bli en deal-breaker eftersom det är så lätt ordnat med ett 6-cells som personen ovan beskrev.

Turbo-läge gör ibland att bilden blir svart och ibland går det utan problem, jag antar det beror på om den ska byta till eller ifrån ati-kortet. Det är inte så att man sitter och slår på och av hela tiden så detta är inte ett problem.

Då är det bestämt ! Det blir en 3820TG så fort den kommer in på lagershopen i malmö, förhoppningsvis på måndag. Om jag beställer idag så kommer den inte förens på tisdag ( på Internet )?

Permalänk
Medlem

Så det var batteriet ändå? Var det inte nån som hade ringt till Acer och frågat? Det skulle ju tydligen vara nåt infällbart stöd. Vilka assholes!

Sitter iaf här med en UL30JT och den är mycket trevlig. Har tidigare klämt och känt på en UL30A, och det är en fin uppgradering i kvalitetskänsla från den. Den svarta finishen ger ett mer exklusivt intryck, och musplattan har blivit lättare att känna med fingrarna. Testade lite L4D2 och det funkar riktigt bra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Så det var batteriet ändå? Var det inte nån som hade ringt till Acer och frågat? Det skulle ju tydligen vara nåt infällbart stöd. Vilka assholes!

Jag pratade med supporten angående "stödet" och blev försäkrad om att det var infällbart och bara en smart sak för att ge bättre luftflöde samt bättre vinkel för skrivande. Load of smelly BS där. Men jag behöll henne, och nu efter en dag kan jag meddela att jag inte ångrar mig det minsta, än.

Allt är ominstallerat och den är väldigt bra. Snabb, smidig (trots den stora klumpen) och väldigt skön. Testar just nu batteritid (fast man måste köra några cykler innan den når upp till full potential). Två timmars surf och några installationer osv har dragit 19% batteri.

Har enbart ett problem; den blir så vansinnigt kladdig bara man tittar på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Tack, försöker alltid lägga in en estetisk touch i bilderna jag tar

Batteriet blir ett perfekt stöd om du har datorn i knät, den höjer upp den lagom mycket <speciellt om du har benen upplagda på ett bord som är läggre än soffan du sitter i Om du har den på ett bord så blir känslan ungefär som om du hade haft ett tagentbord med uppfällda stöd. Jag tycker inte batteriet borde bli en deal-breaker eftersom det är så lätt ordnat med ett 6-cells som personen ovan beskrev.

Turbo-läge gör ibland att bilden blir svart och ibland går det utan problem, jag antar det beror på om den ska byta till eller ifrån ati-kortet. Det är inte så att man sitter och slår på och av hela tiden så detta är inte ett problem.

Tack för bilder!

Tangentbordet igen, är det distinkta tangenter eller sladdriga (ta till exempel space-tangenten, kan du slå den långt ut på vänstersidan och den trycks ned ordentligt)? Läste även någonstans att det skall liksom svikta i mitten av tangentbordet, något du märkt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Tack för bilder!

Tangentbordet igen, är det distinkta tangenter eller sladdriga (ta till exempel space-tangenten, kan du slå den långt ut på vänstersidan och den trycks ned ordentligt)? Läste även någonstans att det skall liksom svikta i mitten av tangentbordet, något du märkt av?

Tangentbordet är jag väldigt nöjd med, du kan trycka så långt ut det går på space och den trycks ändå ner. Knapparna har ganska skönt distinkt motstånd, vilket gör att de inte alls upplevs som sladdriga. Trycker du hårt på Y så ser man att det finns en liten svikt där, men i överiga delar är det väldigt solid.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

Jag pratade med supporten angående "stödet" och blev försäkrad om att det var infällbart och bara en smart sak för att ge bättre luftflöde samt bättre vinkel för skrivande. Load of smelly BS där. Men jag behöll henne, och nu efter en dag kan jag meddela att jag inte ångrar mig det minsta, än.

Allt är ominstallerat och den är väldigt bra. Snabb, smidig (trots den stora klumpen) och väldigt skön. Testar just nu batteritid (fast man måste köra några cykler innan den når upp till full potential). Två timmars surf och några installationer osv har dragit 19% batteri.

Har enbart ett problem; den blir så vansinnigt kladdig bara man tittar på den!

Hur kan den bli så kladdig?

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Hur kan den bli så kladdig?

Den suger åt sig fingeravtryck och drar till sig mängder av damm på alla blanka ytor. Tog bara 5 min innan jag störde mig lite på damm kring skärmen. Men det är så med alla saker som är pianolackade.

Permalänk
Medlem

Hur är det med fläktljud? Går fläkten konstant vid surfning?

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på mattsvart som det var på gamla datorer...?? Då blir det inga flottiga fingeravtryck som syns på allt.

* Hur mycket väger datorn då? Hur mycket mer än de 1,8 kilona hamnar den på med 9-cell?
* Hur långt sticker batteriet ut? 3cm eller mer?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

Den suger åt sig fingeravtryck och drar till sig mängder av damm på alla blanka ytor. Tog bara 5 min innan jag störde mig lite på damm kring skärmen. Men det är så med alla saker som är pianolackade.

Men det är väl bara pianolacken som suger åt sig?
Eller gör resten det med?

Permalänk
Medlem

vore kul med super pi & 3dmark tester på båda maskinerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

vore kul med super pi & 3dmark tester på båda maskinerna

ska försöka göra ett 3dmark06 test,

Den är snabbare i uppstarten än min stationära.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

ska försöka göra ett 3dmark06 test,

Den är snabbare i uppstarten än min stationära.

Kör gärna ett Superpi 1M också om du orkar Tack

Permalänk
Medlem

7559 poäng i 3dmark06.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Vad är det för fel på mattsvart som det var på gamla datorer...?? Då blir det inga flottiga fingeravtryck som syns på allt.

* Hur mycket väger datorn då? Hur mycket mer än de 1,8 kilona hamnar den på med 9-cell?
* Hur långt sticker batteriet ut? 3cm eller mer?

Detta skulle jag också vilja veta. Speciellt med vikten. Någon som kan svara på det?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

7559 poäng i 3dmark06.

vad fick ul30jt i 3dmark06 ?

Permalänk

Kan meddela att bettan fortfarande tickar på. Har väl varit någon paus i användningen där den hann gå i viloläge, men det är ganska fint att det är kväll nu och jag fortfarande har någon timme laddning kvar.

Gällande kladdet suger locket också åt sig en hel del. Gällande batteriets storlek skulle jag gissa att det sticker ut cirka 3 cm, kanske någon millimeter mer. Vikten vet jag inte, har inte tillgång till en bra våg

Permalänk
Medlem

Acer 3820TG - 7559p i 3Dmark06

Skrivet av powder:

vad fick ul30jt i 3dmark06 ?

Läste att Dell Vostro 3500 får 3200p i 3Dmark06.
Den har Core i5 430M som går i ungefär samma hastighet som UL30JT med sin i5 520UM gör i sitt turboläge.
Gissar att UL30JT får ungefär samma resultat som Vostron, vilket är hälften av vad 3820TG får tack vare sitt grafikkort

Notebookcheck: NVIDIA GeForce 310M

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Hmm, jag fick 3800p i 3dmark06... Jag har installerat om med en SSD istället, kan jag ha missat någon mer uppdaterad drivrutin?

Permalänk
Medlem

Någon frågade om fläktljudet, jag tycker datorn är helt knäpptyst vid surfning etc., men den drar igång lite vid spelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygren:

Någon frågade om fläktljudet, jag tycker datorn är helt knäpptyst vid surfning etc., men den drar igång lite vid spelning.

Tack! Det låter bra. Hur är det om du kollar klipp på typ Youtube?

En annan fråga: Nån som vet om det finns tweakprogram för undervoltning och över/underklockning som funkar?

Permalänk
Medlem

Imorgon är det julafton!

En TimelineX 3820TG-434G64n + väska, en 80gb SSD, en ny hdmi-kabel, nytt trådlöst tangentbord + mus och en 32gb usbsticka.
Hade det inte varit för jobbet så hade jag legat med kikare och spanat efter posten när de levererar till utlämningsstället.