Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Programmera till mac

Hej!

Jag undrar hur man gör när man ska programmera till mac. använder man samma språk som till windows? Vilket språk är dom flesta mac programmen skrivna i? Är det andra kommandon? och i så fall var kan man lära sig dom? etc.

Är tacksam för svar.

//Einarsson

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Vart kan man lära sig Objective-c? Har letat men inte hittat, är det jag som är dålig på att hitta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk

Okej förlåt... kom på att jag googlade aldrig på just objective-c när jag gogglade... men tack för svar Skriv gärna om det är nåt mer jag behöver veta

Permalänk

Om du inte redan har en mac så lär du behöva skaffa en. Anmäl dig sedan som utvecklare på Apple's hemsida och ladda ner utvecklingsmiljön (Dashcode). Därefter är det bara att följa lite exempel och vägledningar om hur du skall utveckla i Objective-C.

En fråga, är det första gången som du programmerar? Objective-C är ett tämligen obskyrt språk, vilket gör tröskeln hög. Jag skulle rekommendera att du kikar lite på Java innan du börjar med C, C++, Objective-C eftersom det är betydligt "snällare". Vidare är Apples utvecklingsmiljö ljusår efter till exempel IntelliJ, vilket kan vara bra att känna till...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompalompa:

Om du inte redan har en mac så lär du behöva skaffa en. Anmäl dig sedan som utvecklare på Apple's hemsida och ladda ner utvecklingsmiljön (Dashcode). Därefter är det bara att följa lite exempel och vägledningar om hur du skall utveckla i Objective-C.

En fråga, är det första gången som du programmerar? Objective-C är ett tämligen obskyrt språk, vilket gör tröskeln hög. Jag skulle rekommendera att du kikar lite på Java innan du börjar med C, C++, Objective-C eftersom det är betydligt "snällare". Vidare är Apples utvecklingsmiljö ljusår efter till exempel IntelliJ, vilket kan vara bra att känna till...

Lycka till!

Eller hur. Först och främst: Det är inte Dashcode man använder för att utvecka apps för OS X / iPhoneOS, utan Xcode. Dashcode användas för att skriva dashboard-widgets. Så har du försökt använda det till annat så förstår jag att du tycker det är ljusår efter andra utvecklingsmiljöer.

Vad gör Objective-C obskyrt?
Sedan tror jag inte på allvar att du faktiskt använt Xcode ordentligt om du blandar ihop det med Dashcode, men du får gärna förklara vad som är "dåligt" med _Xcode_.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Skrivet av thompalompa:

Om du inte redan har en mac så lär du behöva skaffa en. Anmäl dig sedan som utvecklare på Apple's hemsida och ladda ner utvecklingsmiljön (Dashcode). Därefter är det bara att följa lite exempel och vägledningar om hur du skall utveckla i Objective-C.

En fråga, är det första gången som du programmerar? Objective-C är ett tämligen obskyrt språk, vilket gör tröskeln hög. Jag skulle rekommendera att du kikar lite på Java innan du börjar med C, C++, Objective-C eftersom det är betydligt "snällare". Vidare är Apples utvecklingsmiljö ljusår efter till exempel IntelliJ, vilket kan vara bra att känna till...

Lycka till!

Får väll säga att jag inte håller med dig på en enda punkt där, möjligen kan det sista vara sant men det kan jag inte svara på då jag inte provat IntelliJ.

Som tidigare nämnt så verkar det som att du inte ens använt dig av rätt IDE?
Sen så påstår jag att Objective-C är enklare än Java när det kommer till applikationer. Varför? Jo för i Objective-C slipper du Swing och kan använda dig utav Interface Builder istället. Vilket snabbar upp, gör det enklare och helt enkelt trevligare att skapa grafiska gränssnitt. Något som är helt värdelöst att hålla på med i Java+Swing. Dessutom behöver du i och med Mac OS X 10.5 (senaste är numera 10.6) inte ens bry dig om minneshantering utan det blir precis som i Java.

Xcode + Interface Builder är enligt mig väldigt trevliga verktyg för att skapa applikationer för Mac OS X i språket Objective-C med det grafiska ramverket Cocoa.

Einarsson: Läs följande dokument ifrån Apple (i den ordnings jag postar de; ja, de är bra!):
1. Introduction to The Objective-C Programming Language
2. Cocoa Fundamentals Guide
3. Introduction to Cocoa Application Tutorial
Resterande rekommenderas också starkt att läsas för att göra bättre applikationer:
4. Introduction to Apple Human Interface Guidelines
5. Xcode Workspace Guide
6. Interface Builder User Guide

För all dokumentation, guider och exempelkod se Mac OS X Reference Library, där bör du även registrera dig som utvecklare (gratis).

På Mac OS X DVD du får med när du köper en Mac finns Xcode, men den versionen är troligen utdaterad så när du reggistrerat dig som en utvecklare gå in på Mac Dev Center och ladda ner den senaste versionen av Xcode (i skrivande stund version 3.2.2).

Andra bra sidor att kolla på om man vill hitta information är:
CocoaDev (wiki med mycket(!) matnyttigt)
Cocoa Dev Central (diverse guider för olika saker, börjar bli lite väl gammal men finns ändå bra information att hämta därifrån)

Fastnar du kan du för det mesta få hjälp antingen i Swecs Programmering och digitalt skapande forumsdel eller i CocoaDev:s forum. Om du väljer att också betala för Apples extra betalmedlemsskap får du också tillgång till deras utvecklarforum där du kan få hjälp av andra utvecklare.

Lycka till och håll dig bort från (skräp-)Java!

Visa signatur

Permalänk

Tack för många bra svar. Har nu förstått lite mer. Sedan har jag en fråga, är objective-c det enda språket man kan programmera med till mac?

Tack för alla tips Jag ska hålla mig borta från Java =P

Permalänk
Skrivet av Einarsson:

Tack för många bra svar. Har nu förstått lite mer. Sedan har jag en fråga, är objective-c det enda språket man kan programmera med till mac?

Tack för alla tips Jag ska hålla mig borta från Java =P

Nej det är det inte, du kan skriva din kod i C, C++, Python, Ruby eller något annat språk. Objective-C är dock standard eftersom Cocoa (det grafiska ramverket i Mac OS X) är skrivit i just Objective-C. Det är med andra ord väldigt passande att skriva sina applikationer i Objective-C som ju dessutom (imho) är ett väldigt trevligt språk.

Edit: Om du gillar att ha en bok att kolla i så är den, enligt de flesta, bästa boken om Cocoa (och väldigt lite om Objective-C) "Cocoa Programming for Mac OS X" av Aaron Hillegass. Dock måste du lära dig lite Objective-C först innan du läser den boken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einarsson:

Tack för många bra svar. Har nu förstått lite mer. Sedan har jag en fråga, är objective-c det enda språket man kan programmera med till mac?

Tack för alla tips Jag ska hålla mig borta från Java =P

Som andra har skrivit, skall du koda Cocoa så måste du koda i Objective-C men detta rör användargränsnitten. Du kan koda i Carbon men då är du låst till 32 bitar och du kommer sakna lite kontroller. Apple styr ganska hårt mot att du skall koda ditt UI i Objective-C.

Du kan koda i C eller C++ och kombinera detta med Objective-C för UI't.

En lite ovetenskaplig test: Ta ut de 10 bästa programmen du vet och kolla vilket språk de är gjorda i.

Min lista kommer mestadels handla om program skrivna i C++ och Objective-C.

Objective-C används nästan uteslutande hos Apple. C++ är vanligt på alla platformar.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6