Corsair Dominator GTX4 når 2 533 MHz

Permalänk
Melding Plague

Corsair Dominator GTX4 når 2 533 MHz

Minnestillverkaren Corsair slår rekord när Dominator GTX4 lanseras i 2 533 MHz, men de nya DDR3-modulerna är inte för alla.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att klockhastigheterna börjar sticka iväg nu, ingen som vet om det kommer motsvarande 2GB stickor till oss som vill ha 6gig till våra i7or =)?

Det är ingen som råkar veta om man kan få tag i dessa minnen i Sverige (GTX serien alltså) eller är ända sättet att beställa direkt ifrån Corsairs Webbshop?

Permalänk
Avstängd

Dom lär vara allt annat än billiga.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Dom lär vara allt annat än billiga.

står över 3000 kr om du läser ^^ fast ingen som vet när DDR 4eller 5 kommer?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Trevligt !

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av -GufuX-:

Riktigt roligt att klockhastigheterna börjar sticka iväg nu, ingen som vet om det kommer motsvarande 2GB stickor till oss som vill ha 6gig till våra i7or =)?

Det är ingen som råkar veta om man kan få tag i dessa minnen i Sverige (GTX serien alltså) eller är ända sättet att beställa direkt ifrån Corsairs Webbshop?

Vet inte vad du har för moderkort men mitt stödjer 6 stickor vilket betyder att det går utmärkt att ha 6gib (6*1gb).

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Gaston85:

Vet inte vad du har för moderkort men mitt stödjer 6 stickor vilket betyder att det går utmärkt att ha 6gib (6*1gb).

Sen är det ju så att du inte har P55 moderkort som dessa minnen var anpassade för...

"Corsair Dominator GTX4 1 GB är anpassad för Intel P55 och säljs i paket om två för totalt 2 GB DDR3-minne"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrikfotograf:

står över 3000 kr om du läser ^^ fast ingen som vet när DDR 4eller 5 kommer?

Enligt DDR4 SDRAM - Wikipedia, the free encyclopedia kommer det 2012

Permalänk

Alltid kul när folk inte läser artikeln och ställer frågor efter det som dem lätt kunnat läsa sig till.

On-topic, kul att se att Corsair visar musklerna än en gång

Permalänk
Medlem

2 GB är väl lite RAM även för en överklockare? G.skill säljer 4 GB 2500 MHz: G.SKILL-Products
Haft Corsair minnen till mitt P55 system, massa minnesfel och det står ingen dokumentation om minneskompatibilitet för mitt moderkort Gigabyte P55-UD3, nu har jag Crucial som har en mycket mer heltäckande dokumenterad minneskompatibilitet. Men med Corsairs nätaggregat är jag nöjd med i alla fall...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem

Använder inte extremöverklockare X58?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Vet inte vad du har för moderkort men mitt stödjer 6 stickor vilket betyder att det går utmärkt att ha 6gib (6*1gb).

Jag har inte testat på x58 men iaf på tidigare generationers moderkort funkar det nästan alltid mycket sämre med fler stickor. 1GB stickor har för mig inte något användningsområde alls i dagläget. Kanske kan man nöjaa sig med 2Gb i en netbook men annars är 4GB minimum. Dessa minnen har bara släppts för sitt marknadsföringsvärde tror jag. (kanske kan man i något obskyrt benchmark program köra dessa för marginellt bättre poäng)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Vet inte vad du har för moderkort men mitt stödjer 6 stickor vilket betyder att det går utmärkt att ha 6gib (6*1gb).

Du kan garanterat glöma 2500mhz+ med 6st stickor. En pär kanal. Att dom väljer P55 paltformen primärt beror på att 2 stickor stresar minneskontrollern mindre än 3st men å andra sidan du kan köra både en eller 2 stickor i varsin kanal på 1366 med så i sig iget problem.

Men 2 stickor i samma kanal oavset plattform är skit för överklockning.
har inte sett någon köra 100% stabilt med 6x2Gb på 1366 över 1600mhz med stickor avsedda för 1866 till 2000Mhz. Sett 1700mjz benchbart men ostabilt vid 1700Mhz.
Och det är av den enkla anledningen att signalen degraderas mellan stickorna. En sticka så finns det igen signal mellan stickor bara mellan minneskontroller och en sticka. Därför servrar kör med buffrad stickor där bufferten minimerar signaldegraderingen då effekten förstärks med fler stickor och servers ofta kör med upp till 4stickor per minneskanal.

Så ja man är rätt begränsad i mängden minne med dessa, 2Gb för P55 och 3Gb för 1366 max är vad som gäller om du vill pusha dom så mycket som möjligt. Så dessa minnen är bara bra för applikationer som har litet krav på mängd minne. Alltså från överklocknigsresultat. Totalt värdelösa för dagliga användning.

Minnena kommer köpas eller ges till folk som överklockar på elitnivå alternativ köpas av folk med för mycket pengar som måste köpa sig uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

För att köra stickan i den högsta hastigheten är det ofta en nödvändighet att kyla ned processor under rumstemperatur, vilket gör att traditionella kylningsmetoder med vatten eller luft inte klarar kraven.

Ok? Så om man förstår de rätt så testar han minnena med eh?! luft... k

edit: Min relevans är, "Hej vi tar några stickor, sätter på högpressande kylare av återanvändningsmodell, så om sticka inte funkar så av med skal å på med budget kylning" tss å de dumma av allt är att de finns folk som går på reklam

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Ok? Så om man förstår de rätt så testar han minnena med eh?! luft... k

edit: Min relevans är, "Hej vi tar några stickor, sätter på högpressande kylare av återanvändningsmodell, så om sticka inte funkar så av med skal å på med budget kylning" tss å de dumma av allt är att de finns folk som går på reklam

Blev också lite konfus över den bilden
Men det vissa inte har förstått är att dessa minnen är för OC proffs och tävlande och inte för att det ska vara vackert eller praktiskt i vardagen.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

ska introduceras i uppföljaren till socket c32 vid 2014 om jag inte minns fel, så det dröjer ett tag. dock kan det ju komma specialmobon från intel som stödjer ddr4 tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/05/07/Smsystem.jpg?...

Ok? Så om man förstår de rätt så testar han minnena med eh?! luft... k

edit: Min relevans är, "Hej vi tar några stickor, sätter på högpressande kylare av återanvändningsmodell, så om sticka inte funkar så av med skal å på med budget kylning" tss å de dumma av allt är att de finns folk som går på reklam

Mjo verkar lite skumt men å andra sidan vet vi ju inte om det är just dom minnena som testas där eller om det rör sig om en första utsållnings process där dom bästa väljs ut för att testas hårdare på ytterligare en rigg kanske.

Permalänk
Medlem

De var faktiskt mycket billigare än väntat. När de skriver om att alla minnen väljs ut och testas för hand så tror man ju den ska få en riktigt fet prislapp

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ren idioti. För 2500Kr fick jag 12Gb XMS3 1333Mhz 1.5V minnen på inet. Visst får man mer banbredd med dessa men 2Gb ram? jag hade 2Gb ram 2003. Det är ju inget i dag ju.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om dom har luft kylare på CPU'n??

Dom kan ju än då köra CPU'n nästan orginal frekvens men fortfarande klocka upp minnena, även om minnes kontrollern sitter i CPU'n så utveklar den knappt nå mer värme bara för man kör en högre divider för minnena.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ren idioti. För 2500Kr fick jag 12Gb XMS3 1333Mhz 1.5V minnen på inet. Visst får man mer banbredd med dessa men 2Gb ram? jag hade 2Gb ram 2003. Det är ju inget i dag ju.

Håller med, man ska ha minst 4 GB RAM idag.
Jag skaffade 2 GB år 2005 men då tyckte vissa folk det var "onödigt mycket".

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Vad spelar det för roll om dom har luft kylare på CPU'n??

Dom kan ju än då köra CPU'n nästan orginal frekvens men fortfarande klocka upp minnena, även om minnes kontrollern sitter i CPU'n så utveklar den knappt nå mer värme bara för man kör en högre divider för minnena.

Sisst jag kollade hade i7 stock det svårt att köra minnen i 2Ghz eller mer då minneskontroller ofta börjar grina vid sådär 4Ghz. Den ska ju gå 2x frekvensen av minnena och default går den i 2.13Ghz eller 2.66Ghz på en i5 eller i7. Den behöver gå i över 5Ghz för dessa minnen det kräver lite mer än ett par knapptryck i lilla bios som du verkar tro.
Tar nog lite mer än bara Fett med spänning till minneskontroller och ett par bra minnen. Handplockat moderkort, CPU och bra kylning i from av kompressor eller LN2.

Skrivet av Calle2003:

Håller med, man ska ha minst 4 GB RAM idag.
Jag skaffade 2 GB år 2005 men då tyckte vissa folk det var "onödigt mycket".

Skaffade 2Gb 2003, corsair facktiskt men dom var kassa och räkande fel. Var Corsairs finaste Athlon64 FX-51 minnen som skulle vara bästa som fan. Var fel på hela jävla serien så fugnerade typ inte för någon så hävde köpet hoss DB efter jag talade om det för dom och bytte till 4x512Mb Kingston.

Drog en rövare med Corsair nu med mina XMS3 och dom fungerar fint men Corsair i min handbock är lite luriga för dom lovar massa som dom inte alltid håller. Deras lovord om noggranna tester osv som dom lovade med dom minnena visade sig vara ren bullshit i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du kan garanterat glöma 2500mhz+ med 6st stickor. En pär kanal. Att dom väljer P55 paltformen primärt beror på att 2 stickor stresar minneskontrollern mindre än 3st men å andra sidan du kan köra både en eller 2 stickor i varsin kanal på 1366 med så i sig iget problem.

Men 2 stickor i samma kanal oavset plattform är skit för överklockning.
har inte sett någon köra 100% stabilt med 6x2Gb på 1366 över 1600mhz med stickor avsedda för 1866 till 2000Mhz. Sett 1700mjz benchbart men ostabilt vid 1700Mhz.
Och det är av den enkla anledningen att signalen degraderas mellan stickorna. En sticka så finns det igen signal mellan stickor bara mellan minneskontroller och en sticka. Därför servrar kör med buffrad stickor där bufferten minimerar signaldegraderingen då effekten förstärks med fler stickor och servers ofta kör med upp till 4stickor per minneskanal.

Så ja man är rätt begränsad i mängden minne med dessa, 2Gb för P55 och 3Gb för 1366 max är vad som gäller om du vill pusha dom så mycket som möjligt. Så dessa minnen är bara bra för applikationer som har litet krav på mängd minne. Alltså från överklocknigsresultat. Totalt värdelösa för dagliga användning.

Minnena kommer köpas eller ges till folk som överklockar på elitnivå alternativ köpas av folk med för mycket pengar som måste köpa sig uppmärksamhet.

Jag funderar på att köpa ytterligare 4GB RAM, sett någon högsta möjliga stabila MHz med 4 stickor?
För att få ner Volten och värmen kör jag numera 1448 MHz på minnena.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag funderar på att köpa ytterligare 4GB RAM, sett någon högsta möjliga stabila MHz med 4 stickor?
För att få ner Volten och värmen kör jag numera 1448 MHz på minnena.

Inte primärt antalet stickor som är problemet utan antalet stickor per kanal då signalen försämras mellan stickorna.
maximala frekvensen man kan nå sjunker i regel alltid med fler s tickor så vida minneskontrollern inte har en fysisk begränsning i maximal frekvens tex bris på multiplicerar och att cpu/moderkort inte klockar speciellt högt. Men är igen sådan facktor ett problem så kommer fler minnen per kanal sänka maximala frekvensen systemet kan köra ett par minnen i.
Kör man dessutom redan minnen över frekvensen som officiellt stödjs av CPU tillverkaren så riskerar man att komma närmare vad dom faktiskt utlovar.

men 1600mzh verkar fungera i dom flesta fall på 1156 och nästan alla fall på 1366 med 2 stickor per kanal men det beror lite på vad det verkar som. har sett dom som inte har problem alls och dom som har svårt att få det stabilt. Men mest kollat på 1366 platformen då.

Själv kör jag 6x2Gb 1333mhz DDR3 i 1483Mhz så.
men jag skulle inte hoppas på mycket över 1600mhz oavset plattform i dag med 2 stickor per kanal så att ödsla pengar på överjävligt snabba minnen är bara dumt. Visst köpa stickor med lite marginal om man ska pusha systemet är ju inte fel om man så vill. Tex köpa 1866Mhz stickor och ha 1600mhz som mål lägsta mål går ju fint. Har man mer rimliga mål att inte komma över 1600mhz så räcker väl ett par bra 1600Mhz minnen. Men köpa 2000Mhz stickor tex är ju då dumt mer eller mindre om man ska ha 2 stickor per kanal.

Har inte kollat några tester på 1156 vad man lyckats komma upp där med 4st stickor men för 1366 med 6st så var det 1600Mhz stabilt med rätt tajta timings möjligt med bra stickor och lite pill i bios. 1700mhz gick inte så bra i något av dom 2 testerna jag kollade, gick att bencha men det var ej stabilt.

1156 vet jag inte exakt vad folk kommit upp i med 4st stickor som sagt men googlar man envetet på det så går säkert ett test att hitta.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Håller med, man ska ha minst 4 GB RAM idag.
Jag skaffade 2 GB år 2005 men då tyckte vissa folk det var "onödigt mycket".

Skulle säga att det beror på användningsområde och hur systemet ser ut i övrigt, jag tror inte 4 GB är en nödvändighet för de flesta ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Skulle säga att det beror på användningsområde och hur systemet ser ut i övrigt, jag tror inte 4 GB är en nödvändighet för de flesta ännu.

4Gb får ju anses minimum i dag på en dator annars är det en low till mid end dator om den har 2-3Gb endast. 4Gb var ju normen för 1-2 år sedan. Byggde man high end speldator tex så var 4Gb DDR2 standard. 6-8Gb är standard i dag för high end och 4gb är mid end mer eller mindre.

Själv hade jag 4Gb DDR 2006 och uppgraderade till 8Gb det sista. Är inga större problem att göra slut på 4Gb ram om man pillar med lite hobbyarbete på datorn av nåt slag, bilder, 3D animationer eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Sisst jag kollade hade i7 stock det svårt att köra minnen i 2Ghz eller mer då minneskontroller ofta börjar grina vid sådär 4Ghz. Den ska ju gå 2x frekvensen av minnena och default går den i 2.13Ghz eller 2.66Ghz på en i5 eller i7. Den behöver gå i över 5Ghz för dessa minnen det kräver lite mer än ett par knapptryck i lilla bios som du verkar tro.
Tar nog lite mer än bara Fett med spänning till minneskontroller och ett par bra minnen. Handplockat moderkort, CPU och bra kylning i from av kompressor eller LN2.

Jag vet vad som behövs, har kört en hel del minnen i 2000Mhz på i7or och i5or.
Har man bara en vettig exemplar så är det inga problem på luft. och det beövs absolut inge kompressor eller LN2 för det.

Men klart ska du köra CPU i högt också så då är det klart man behöver fetare kylning.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

ska introduceras i uppföljaren till socket c32 vid 2014 om jag inte minns fel, så det dröjer ett tag. dock kan det ju komma specialmobon från intel som stödjer ddr4 tidigare

Eftersom att minneskontrollern numera är inbyggd i processorerna så kan det inte komma special mobon som har en annan typ av minneskontroller. Därför måste vi numera helt enkelt vänta på att Intel eller AMD ska implementera det på Processor Die'n. Förut med Socket 775 gick det ju bra då minneskontrollern satt i nordbryggan.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Inte primärt antalet stickor som är problemet utan antalet stickor per kanal då signalen försämras mellan stickorna.
maximala frekvensen man kan nå sjunker i regel alltid med fler s tickor så vida minneskontrollern inte har en fysisk begränsning i maximal frekvens tex bris på multiplicerar och att cpu/moderkort inte klockar speciellt högt. Men är igen sådan facktor ett problem så kommer fler minnen per kanal sänka maximala frekvensen systemet kan köra ett par minnen i.
Kör man dessutom redan minnen över frekvensen som officiellt stödjs av CPU tillverkaren så riskerar man att komma närmare vad dom faktiskt utlovar.

men 1600mzh verkar fungera i dom flesta fall på 1156 och nästan alla fall på 1366 med 2 stickor per kanal men det beror lite på vad det verkar som. har sett dom som inte har problem alls och dom som har svårt att få det stabilt. Men mest kollat på 1366 platformen då.

Själv kör jag 6x2Gb 1333mhz DDR3 i 1483Mhz så.
men jag skulle inte hoppas på mycket över 1600mhz oavset plattform i dag med 2 stickor per kanal så att ödsla pengar på överjävligt snabba minnen är bara dumt. Visst köpa stickor med lite marginal om man ska pusha systemet är ju inte fel om man så vill. Tex köpa 1866Mhz stickor och ha 1600mhz som mål lägsta mål går ju fint. Har man mer rimliga mål att inte komma över 1600mhz så räcker väl ett par bra 1600Mhz minnen. Men köpa 2000Mhz stickor tex är ju då dumt mer eller mindre om man ska ha 2 stickor per kanal.

Har inte kollat några tester på 1156 vad man lyckats komma upp där med 4st stickor men för 1366 med 6st så var det 1600Mhz stabilt med rätt tajta timings möjligt med bra stickor och lite pill i bios. 1700mhz gick inte så bra i något av dom 2 testerna jag kollade, gick att bencha men det var ej stabilt.

1156 vet jag inte exakt vad folk kommit upp i med 4st stickor som sagt men googlar man envetet på det så går säkert ett test att hitta.

Jag kompenserar låg MHz med låga timings, men det verkar som man inte kan köra 4 stickor med Command Rate 2T? Support Question OCZ3G1333LV4GK & GA-P55-UD3R Random BSOD

Samma problem som när man hade sin Socket 939 AMD.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Jag vet vad som behövs, har kört en hel del minnen i 2000Mhz på i7or och i5or.
Har man bara en vettig exemplar så är det inga problem på luft. och det beövs absolut inge kompressor eller LN2 för det.

Men klart ska du köra CPU i högt också så då är det klart man behöver fetare kylning.

Nu är det ju frågan om jsut 2533Mhz minnen varav minneskontrolelrn minst ska gå i 5066Mhz så et är ju en bra bit över vad do mfelsta i5 och i7 normalt sett klarar. 2Ghz på minnet är mer än vad dom flesta pressar i5 och i7 men jag är medveten om att det går absolut men so msagt viss skillnad på 4Ghz och 5.06Ghz på minnes kontrollern.

Skrivet av Calle2003:

Jag kompenserar låg MHz med låga timings, men det verkar som man inte kan köra 4 stickor med Command Rate 2T? Support Question OCZ3G1333LV4GK & GA-P55-UD3R Random BSOD

Samma problem som när man hade sin Socket 939 AMD.

Nu påverkar Timigsen och Frekvensen 2 olika aspekter av minnets prestanda. Frekvensen avgör teoretiska banbredden medans timigsen avgör accesstiden primärt. Högre accesstid ger mer latency vilket resulterar i lägre väntetider på data från minne till processorns cachd som så sklart kan ledda till att processorn står still pga cache missar etc oftare.

Men likväl kan låg banbred leda till samma problem. Dessutom anges timings på minnet efter clockcyklar därmed har minne på 1000Mhz med 10-10-10 timings precis samma accesstid som 100Mhz minne med 1-1-1 timings men det tar precis lika låg tid att accessa båda minnena då timigsen är mätt i klockcyklar inte i tidsenhet. Däremot bör ju minnet på 100mhz ha en tiondel av banbredden så i slutändan är 1000Mhz minnet bättre på alla vis. Så högre banbred ser till att mätta sysemets behov av data och låga timings lindrar latencerna i systemet vilket lättar trycker på processorn och dess prefetch logick som bara har en begränsad förmåga att begära instruktioner och data i förtid innan processorn behöver det.