Apostrofer i Ubuntu/Chrome/Firefox

Permalänk
Medlem

Apostrofer i Ubuntu/Chrome/Firefox

Antagligen är jag korkad, men varför fungerar inte apostrofer i min Ubuntu-installation?
Jag har språkstöd för svenska och engelska installerat, men ändå funkar det inte att skriva vissa saker på ett "normalt" sätt.

Exempelvis "can't". Normalt, i t.ex. Windows/Firefox, så gör man inmatningen c, a, n, apostrof, t.
Gör jag samma sak i min ubuntu-installation, så blir resultatet "can. Den missar helt enkelt apostrofinmatningen, och dumpar även t-et. Lösningen är att göra inmatningen c, a, n, apostrof, mellanslag, och t. Visst, det går, men det är besvärligt, och ofta glömmer jag mig, och i slutändan skriver jag saker som är tvärt emot vad jag vill.....

Det gäller inte bara browsers, utan i det mesta. Men det stör mig mest i browsers och epost-program, då det gör att snabba svar oftast blir totalt fel.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Byt tangentbordslayout till en med "Eliminate dead keys"

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Man tackar och bugar! Borde kommit på det själv, men det har stått helt still i träklossen.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Hmmh, jag har faktiskt fortfarande problem. Visst, nu kan jag skriva saker som can´t på rätt sätt, men istället kan jag inte skriva ide´er med apostrof över första e-et.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Varför använder du den knappen för apostrof? Jag använder iaf knappen till höger om "Ä" för att göra '. Den för saker som can't, och sedan den du använder för idéer osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sant. Men det är väl en vana som är svår att ändra. Lära gamla hundar sitta o.s.v.
I windows så fungerar det med apostrof till både och, så det är ju inte något omöjligt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Hmmh, jag har faktiskt fortfarande problem. Visst, nu kan jag skriva saker som can´t på rätt sätt, men istället kan jag inte skriva ide´er med apostrof över första e-et.....

Om du kör "eliminate dead keys" är det en bra idé att ha en "compose key" definierad. Du ställer in vilken tangent du vill använda i Preferences->Keyboard->Layouts->Options->Compose Key (själv använder jag 'Menu', till vänster om R_CTRL).

Mer info finns hos Google.

EDIT: Kan också påpeka att ` och ´ är accenterna grave och acute som används till tecken som é, à etc. Apostrof ' är som MarcusW påpekat tecknet bredvid ä på ett svenskt tangentbord och det som skall användas i can't och won't etc. Lär om och lär rätt innan du ger någon stackars typograf en aneurysm.