Permalänk
Medlem

Unlock Keyring

En grej jag funderat på länge. Varje gång man har skrivit in koden till ett nätverk och tryck ok kommer en till ruta upp,

'Enter password for default keyring to unlock'
The application 'NetworkManager Applet' wants access to the default keyring, but it is locked
Password: ___

Inget password som jag har valt sen jag installerade ubuntu passar i rutan. Så då kan man ju bara trycka Deny.
Saken med detta är dock att lösenordet inte sparas vilket man måste skriva in de igen nästa gång.

Vad händer?!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Kommer upp för mig ibland också, men jag skriver bara in adminlösenordet så funkar det.

Permalänk
Medlem

Alla lösenord som sparas från t ex wifi-anslutningar sparas krypterat med lösenordet man väljer till sin nyckelring, alltså till skillnad från hur det brukar vara i t ex Windows lagras inte dessa lösenord i klartext. Man får välja lösenord första gången man t ex ansluter till en wifi-anslutning, men det är lätt att missta rutan för lösenord till t ex adminkontot. (och då sätts lösenordet mao till samma som till adminkontot)

Lösenordet kan bytas i "Kryptering och nyckelringar", samt där kan man även se de lagrade lösenorden (om man kan lösenordet till nyckelringen dvs).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Öppnar man seahorse kan du ställa in att använda "osäker lagring av lösenord", och behöver du inte skriva in något lösenord för din keyring :>

Permalänk
Medlem

Det går även att skapa pam-regler som låser upp din keyring vid inloggning.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här