Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag med 3820TG:n å trådlös mus, just avinstallerat alla bloatwares, installerat Firefox och AVG.

Tycker än så länge batteriet känns helt okej eftersom vinkeln på datorn blir schysst när man skriver, stör inte alls än så länge. Köpte med ett skydd för 13"-14" i neopren, datorn fick plats i den, även med batteriet på, det känns bra iaf.

Blev först tagen av hur liten den är och hur den glänser i solskenet genom fönstret. ME like!

Återkommer efter lite mer lekande och pillande. hoj hoj!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussii:

Nu sitter jag med 3820TG:n å trådlös mus, just avinstallerat alla bloatwares, installerat Firefox och AVG.

Tycker än så länge batteriet känns helt okej eftersom vinkeln på datorn blir schysst när man skriver, stör inte alls än så länge. Köpte med ett skydd för 13"-14" i neopren, datorn fick plats i den, även med batteriet på, det känns bra iaf.

Blev först tagen av hur liten den är och hur den glänser i solskenet genom fönstret. ME like!

Återkommer efter lite mer lekande och pillande. hoj hoj!

Härligt. Kan du vända på steken och rapportera statsen för batteriet? Tack.

Permalänk
Medlem

Lär dröja åtminstone en vecka till innan batteriet anländer Återkommer då.

Permalänk
Medlem

Hade Asus haft en liknande modell hade jag slagit till direkt. Jag vill väldigt gärna ha Asus med andra ord ;D. Acer är jag ytterst tveksam till. Just nu lutar det åt varken eller då Asus tyvärr misslyckats med att släppa en tilltalande modell.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Instämmer med Liath, hade gärna införskaffat mig en Asus, men pga att de inte har en liknande modell, så finns det inte mycket att göra. Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska vänta tills en modell med USB 3.0 kommer:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Instämmer med Liath, hade gärna införskaffat mig en Asus, men pga att de inte har en liknande modell, så finns det inte mycket att göra. Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska vänta tills en modell med USB 3.0 kommer:P

Jag hade skaffat N82 direkt om det inte vore för 335 kortet. Jag vill ha ett ATI kort i min och så är det bara :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Jag hade skaffat N82 direkt om det inte vore för 335 kortet. Jag vill ha ett ATI kort i min och så är det bara :).

Kortet är ju inte så värst dåligt? Det är ju skillnad jämfört med tex 5650, men ingen dunderskillnad. Sen är Optimus-teknologin bättre i mina ögon, även om jag själv gillar att ha kontroll på grejerna. När tror du att N82 blir tillgänglig? Eller Asus.David, du kanske vet detta bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Kortet är ju inte så värst dåligt? Det är ju skillnad jämfört med tex 5650, men ingen dunderskillnad. Sen är Optimus-teknologin bättre i mina ögon, även om jag själv gillar att ha kontroll på grejerna. När tror du att N82 blir tillgänglig? Eller Asus.David, du kanske vet detta bättre?

Jag vill ändå ha ett ATI kort, det väger mer än tex USB 3.0 tycker jag. Jag fortsätter hålla tummarna på att Asus släpper en N82 med Ati. I N81 modellen fanns det en version med Nvidia kort och ett med ATI kort. Däremot fanns det knappt att köpa i Europa överhuvudtaget och hos svenska återförsäljare kom den aldrig så vitt jag vet. Därför ställer jag mig tveksam till om N82 kommer hit överhuvudtaget. Såg på ett annat forum att tex UK blir utan N82 (confirmat från en Asus kill på AsusUk).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Det trillade in två nya modeller med 450m (jämförelse med 430m nedan): Produktjämförelse hos Prisjakt
Första modellen har 450m, 5650, 640gb, 6cell och kostar ca 10 000 kr (komplett)
andra modellen har 450m, 5650, 320gb, 6cell och kostar ca 9 000 kr (komplett)
"gamla" modellen har 430m, 5650, 640gb, 9cell och kostar ca 9 000 kr (netonnet)

egentligen är den gamla modellen den mest prisvärda från mitt perspektiv då 430 räcker mer än väl för mina behov, men batteriet ställer till med så pass mycket problem vad gäller utseende och väskor att jag blir mer sugen på den andra modellen med lite mindre hårddisk. Vad tycker ni andra?

Jag har gjort lite research om de nya modellerna.

Den för 10K verkar ha core i3 330M enligt både Komplett och Inwarehouse, medan det på Prisjakt står 450M. Den har även 640 gigs hdd.

Den för 9K har enligt Komplett i5 450M, 320 gig hdd.

Båda har 6-cells batteri och HD5650.

Fattar inte, man betalar 1000 spänn för en sämre processor och 320 gig extra hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Den för 10K verkar ha core i3 330M enligt både Komplett och Inwarehouse, medan det på Prisjakt står 450M. Den har även 640 gigs hdd.

Fattar inte, man betalar 1000 spänn för en sämre processor och 320 gig extra hdd?

Står på själva rubriken:

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

"Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED
Radeon HD5650,Core i5-450M,4GB RAM,640GB HDD,kamera,90 Wh batteri,BT,W7H"

Förmodligen står det fel på produktbeskrivningen.

Permalänk
Skrivet av leffo1:

Nja, det ser ut att troligtvis vara samma processor. Om man googlar på LX.PXZ02.003 resp. LX.PXZ02.004 så verkar det framgå att det är samma processor. Vad jag kan se vid en snabb koll på dessa så verkar det vara HDD och kanske batteri som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias.m:

Nja, det ser ut att troligtvis vara samma processor. Om man googlar på LX.PXZ02.003 resp. LX.PXZ02.004 så verkar det framgå att det är samma processor. Vad jag kan se vid en snabb koll på dessa så verkar det vara HDD och kanske batteri som skiljer.

Okej det går jag med på. Såg även att antalet watttimmar (wh) skiljde sig!

9K modellen, 67 wh
10K modellen, 90 wh.

Om det fortfarande är ett sexcellsbatteri (icke utstickande) så vore det jäkligt sweet med det senare batteriet.

Permalänk
Medlem

Mina första intryck av AS3820TG-434G64N:

Vikten med 9-cells batteriet är 2,0 kg. Batteriet är på 99 900 mWh. Har laddat upp det helt och laddat ur helt en gång hittills. Slitaget (Wear Level) är redan 7% enligt Everest och kapaciteten är nere på 92 696 mWh. Har mina tvivel om hållbarheten för detta batteri.

Det trådlösa nätverkskortet är ett Atheros AR5B93, som INTE stödjer dualband. Kan alltså inte koppla in Acern till mitt 5GHz nätverk. Hade ett Intel 4965AGN liggandes, som jag trodde att jag kunde använda istället, men icke. Bara half-size pciE-kort får plats.

Så jag har nu lagt två beställningar till mina Hong Kong leverantörer på eBay:
ett 6-cells batteri,
ett Half Size Atheros Dual-Band AR9287 AGN 300M Over AR9280 (som jag hoppas ska fungera).

Mellan högtalarna finns en plastlist med texten "Dolby Home Theater - Virtual SurroundSound". Den lossnade direkt, så fick fästa den med lite plastlim.

På baksidan finns en stor plastlucka som döljer hårddisken, RAM-minnesplatserna och det trådlösa nätverkskortet. Den är rätt flimsig och en plasttapp gick av direkt när jag försökte trycka tillbaka det, men skruvarna håller locket på plats trots allt. Hårddisken var bara fastsatt med två skruvar så fick leta upp ytterligare två så att jag kunde fästa det ordentligt.

Förutom den tveksamma byggkvaliteten är Acern riktigt trevlig att jobba med. Tangentbordet är skönt att skriva på. Minus för vänster skift-tangent, alldeles för liten.

Skärmen är godkänd, inte så mycket mer. Hade föredragit matt skärm, men det finns inte som tillval. Skärmen är en B133XW03 och tillverkas av AU Optronics.

Mitt WEI hamnar på 5,9 vilket jag tycker är helt Ok!

Permalänk
Medlem

Tja, har efter läsning i detta forum nästan bestämt mig för en 4820GT. Såg nu att det finns en modell som finns på komplett mfl sidor där man får mindre hdd och sämre grafikkort än hos netonnet, så tur att jag inte beställde därifrån. Undrar även om nån med denna kan svara på om batteriet verkligen inte sticker ut som på 3820? För på dessa bilder Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 4820TG 14" HD LED ser det ju ut som det...
Kan det vara så att det är olika batterier på den på komplett och netonnet?
Tacksam för svar, för sticker batteriet ut så mkt blir det inget köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Tja, har efter läsning i detta forum nästan bestämt mig för en 4820GT. Såg nu att det finns en modell som finns på komplett mfl sidor där man får mindre hdd och sämre grafikkort än hos netonnet, så tur att jag inte beställde därifrån. Undrar även om nån med denna kan svara på om batteriet verkligen inte sticker ut som på 3820? För på dessa bilder Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 4820TG 14" HD LED ser det ju ut som det...

ang. batteriet kan jag inte bekräfta, men rör det sig om 9-cellsbatteriet så sticker det förmodligen ut eftersom det är samma batteri som sitter på min 3820.

Jag gillar faktiskt batteriet nu, det ger en skön vinkel och det har inte varit några problem för mig att få plats i väskan. Batteriet har ju de sedvanliga gummikuddarna under så det blir ungefär som ett vanligt desktoptangentbord med "stöden" utfällda.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berenpx:

Mina första intryck av AS3820TG-434G64N:

Vikten med 9-cells batteriet är 2,0 kg. Batteriet är på 99 900 mWh. Har laddat upp det helt och laddat ur helt en gång hittills. Slitaget (Wear Level) är redan 7% enligt Everest och kapaciteten är nere på 92 696 mWh. Har mina tvivel om hållbarheten för detta batteri.

Så vad fick du för batteritid då? Och var gjorde du medan den gick på batteri? ingenting, surfra eller officejobb?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Bilderna verkar vara samma som för Netonnets 3820. Tycker det är riktigt dåligt att Acer släpper en handfull generiska bilder som ska täcka alla modeller, med utstickande batteri som utan. Om du kollar på tangentbordet så är det inte ens svenskt. Pudelns kärna är att man inte kan lita på bilderna utan man får köpa grisen i säcken eller fråga andra snälla forumanvändare som har köpt produkten. Tycker detta "problem" blir allt mer förekommande med mer produktdifferentiering och kortare produktcykler. Nåväl ursäkta mitt kannstöperi.

Nu till fakta: 9-cells batterier är det enda som vi vet sticker ut. Det har 12 timmars batteritid. Om du ser något av dessa påståenden kan du misstänka att du har och göra med det utstickande batteriet oavsett vad bilderna säger.

Permalänk
Medlem

Fick min 3820TG från netonnet och passade på att svänga förbi en datorbutik för att testa 6-cells batteriet, passar bra och datorn startade med det.

Här har ni en jämförelsebild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fick min 3820TG från netonnet och passade på att svänga förbi en datorbutik för att testa 6-cells batteriet, passar bra och datorn startade med det.

Här har ni en jämförelsebild:

http://pici.se/pictures/small/fxEUKqlvA.jpg

ah vad skönt. rakt på sak den där bilden ;). Härligt initiativ där

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Någon här som kan säga hur kvalitén på 3820TG är om man jämför med hur Acer varit innan? Är lite orolig.

Kolla på bilden. HP sämst och Acer på tredje plats nästan lika dålig.
3-Year Netbook Failure Rate is 20% Higher Than Laptop Failure Rate | NetbookBoards.com

Från "notebookreview.com"

Citat:

After using my wifes Acer AS5741G with the i3 core 330m / 4GB. The laptops performance is great, very fast. Good performance vs the cost of it.

However I'm concerned about the build qaulity, this Acer has the same exact style floating keys keyboard and the same palm rest as the 3820TG (in photos). Just larger and with the numeric keypad. I'm starting to doubt the 3820TG's build qaulity some what. As my wifes computer has a lot of flex in the keyboard and the keyboard will full up with dust and crap in no time. Also there is a squeak noise near the hinge on the right side when you open and close it. The screens viewing angles are horrible, one of the worst I've seen.

The screen surround (glossy black plastic) is a shocker for fingerprints, worse than my 6831fx gateway..

Really I don't know now as looking at the 3820TG photos it seems to have the exactly the same materials, keyboard apart from the back of the lid.

Can any owners comment on the new TimelineX's build quality Vs other laptops they have owned?

Vad tycker ni man ska göra? Satsa på 3820TG eller köpa en annan med sämre prestanda men bättre kvalité?

Har väldig svårt och bestämma mig vad jag ska göra....

Permalänk
Skrivet av DoRF:

Någon här som kan säga hur kvalitén på 3820TG är om man jämför med hur Acer varit innan? Är lite orolig.

3-Year Netbook Failure Rate is 20% Higher Than Laptop Failure Rate | NetbookBoards.com

Vad tycker ni man ska göra? Satsa på 3820TG eller köpa en annan med sämre prestanda men bättre kvalité?

Om du läser vad där står innan stapeldiagrammet med failure-rate så ser du att den handlar om Netbooks, inte premium notebooks vilken är kategorin 3820TG tillhör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoRF:

Jag har varit skeptisk till acer innan, men med dessa specs kunde jag inte låta bli att slå till. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av den nya TimelineX serien, den håller väldigt hög finish. Jag har svårt att se att denna skulle kunna övergå till att bli riktigt dålig i kvaliten, jag ser liksom inte var detta skulle ske. Tydligen är värme en stor bov vad gäller åverkan på en bärbar, men denna blir bara ljummen undertill och batteriet håller sig svalt. Vem vet, kanske har acer slagit till med en fullträff vad gäller byggprestanda? Kanske inte. Det är iaf för tidigt att säga vilket det kommer att bli. Man får alltså dra de slutsatser som de användare nu har fått av den, jag sällar mig till dem som tycker att den är kvalitativ och välbyggd.

Sedan kan man ju hoppas att acer lärt sig något av tidigare byggen av bärbara och att utveckligen har gått framåt så pass mycket så att de flesta barnsjukdomarna är bortbyggda. I pressreleasen (vilken man ska läsa med en stor nypa salt) står ju att de verkligen har satsat på kylningen "Laminar Wall Jet har utvecklats tillsammans med Intel, och tillämpar en teknologi som har använts framgångsrikt för kylning av turbinblad"... jag vet inte... återkommer med fler åsikter ju längre jag haft den

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

Jag tror även man ska ta kvalitetsrykten om olika tillverkare m.m. med en nypa salt (menar ej undersökningen som länkats till ovan), här från asus UL30JT forumet:

"Jag fick min UL30JT i förra veckan från Dustin. Efter fyra timmars arbete med att installera alla program och uppdateringar som jag ville ha, kraschade hårddisken. Allt på partitionen försvann spårlöst. Jag gjorde en HDD scan igår och det visade sig att hårddisken hade 5 BAD sectors, och ett flertal långsamma sektorer. Riktigt tråkigt att äntligen få datorn man väntat på i en två månade, och så händer detta."

jag menar det kan hända vilken tillverkare som helst. Vad som däremot är viktigare är
den service man får, detta skriver samma kille:

"Har ringt Asus support, vilket var helt värdelöst. De vill att jag skickar in datorn på service, som tar ca 2veckor, för att de ska konstatera exakt samma sak som mig, ersätta hårddisken och sen skicka tillbaka den till mig. Seriöst?

Snackade med Dustin, som bara skickar mig vidare till Asus support. "Vi kan inte göra någonting".

Eftersom jag självklart förväntade mig att datorn skulle fungera när jag köpte den, slängde jag orginalförpackningen, så jag kan inte skicka tillbaka den till Dustin. Då jag bor på 17kvm finns det inte plats för en massa emballage.

Detta är banne mig sista gången jag köper något från Asus. Jag till och med föreslog att jag skulle köpa en ny hårddisk, dvs lägga ännu mer pengar på samma dator, för att sedan installera om Windows. Då säger Asus support att jag jag måste betala 250kr för recovery-skivorna... "Du kan ju göra egna recoveryskivor med datorn" Hur fan då? 1. Jag kommer inte in i Windows eftersom hårddisken är defekt. 2. Det finns ingen DVD/CD brännare på datorn. 3. Den var inte ens fungerande i mer än fyra timmar.

Ska det vara såhär? Trodde verkligen Asus var bättre än så... Jag är riktigt besviken på både Asus och
Dustin"

Är det någon som har erfarenhet av acers garantihantering?

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Skrivet av sam sky:

Jag tror även man ska ta kvalitetsrykten om olika tillverkare m.m. med en nypa salt (menar ej undersökningen som länkats till ovan), här från asus UL30JT forumet:

"Jag fick min UL30JT i förra veckan från Dustin. Efter fyra timmars arbete med att installera alla program och uppdateringar som jag ville ha, kraschade hårddisken. Allt på partitionen försvann spårlöst. Jag gjorde en HDD scan igår och det visade sig att hårddisken hade 5 BAD sectors, och ett flertal långsamma sektorer. Riktigt tråkigt att äntligen få datorn man väntat på i en två månade, och så händer detta."

jag menar det kan hända vilken tillverkare som helst. Vad som däremot är viktigare är

"Har ringt Asus support, vilket var helt värdelöst. De vill att jag skickar in datorn på service, som tar ca 2veckor, för att de ska konstatera exakt samma sak som mig, ersätta hårddisken och sen skicka tillbaka den till mig. Seriöst?

Snackade med Dustin, som bara skickar mig vidare till Asus support. "Vi kan inte göra någonting".

Eftersom jag självklart förväntade mig att datorn skulle fungera när jag köpte den, slängde jag orginalförpackningen, så jag kan inte skicka tillbaka den till Dustin. Då jag bor på 17kvm finns det inte plats för en massa emballage.

Detta är banne mig sista gången jag köper något från Asus. Jag till och med föreslog att jag skulle köpa en ny hårddisk, dvs lägga ännu mer pengar på samma dator, för att sedan installera om Windows. Då säger Asus support att jag jag måste betala 250kr för recovery-skivorna... "Du kan ju göra egna recoveryskivor med datorn" Hur fan då? 1. Jag kommer inte in i Windows eftersom hårddisken är defekt. 2. Det finns ingen DVD/CD brännare på datorn. 3. Den var inte ens fungerande i mer än fyra timmar.

Ska det vara såhär? Trodde verkligen Asus var bättre än så... Jag är riktigt besviken på både Asus och
Dustin"

Det gäller bara att man står på sig. Acer är ju egentligen inte alls inblandat utan det är serviceverkstan som Netonnet använder sig av (om du köpte där). Är det Infocare så har jag enbart dåliga erfarenheter därifrån. När min gamla skräpiga Compaq överhettade och hade sig så kunde Infocare inte hitta felet. Jag fick i besked att den erfarna expertteknikern med en miljon års utbildning osv hade testat graffet med 3dmark och en dvd-film för att framkalla överhettning. 3dmark, seriöst?
Det är ju ett benchmarkprogram och inte ett belastningstest. Jag försökte förklara detta men det var tydligen HPs riktlinjer (ja bra tillämpning av källkritik där Infocare). Föreslog Furmark och Orthos men det vägrade Infocare. Därefter följde 4 månader strid innan jag fick pengarna tillbaka för datorn (som hade varit på service för samma fel 2 ggr förut).

Ursäkta ramsan, är fortfarande väldigt bitter över att jag fick jobba halvtid i några månader enbart för att få reklamera den erkänt sämsta datorn någonsin producerad.

Med lite tur håller Acern, i andra fall rekommenderar jag att testa datorn själv och dokumentera felet (loggarna från testprogrammet). Lägg på skrivbordet och skriv i felbeskrivningen att loggarna ska kollas av teknikern. Med lite tur är det någon som kan sitt jobb.

syftningsfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Dustin"

Såg inte att det gällde netbooks bara. Ska kanske ge Acer en känns för jag orkar inte vänta längre.
Hade jag haft pengarna hade jag köpt Sony vaio z. Men tycker det är lite för saftigt och lägga ut så mycket på en laptop.

Sen kan man alltid köpa till och utöka till 3års garanti. Funderar och göra det ifall det skulle hända något.

Permalänk
Skrivet av DoRF:

Såg inte att det gällde netbooks bara. Ska kanske ge Acer en känns för jag orkar inte vänta längre.
Hade jag haft pengarna hade jag köpt Sony vaio z. Men tycker det är lite för saftigt och lägga ut så mycket på en laptop.

Sen kan man alltid köpa till och utöka till 3års garanti. Funderar och göra det ifall det skulle hända något.

Du har tre års garanti enligt lag. Det skräpet som du får köpa till är bara lurendrejeri såvida det inte är en drulleförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golanisheli:

Du har tre års garanti enligt lag. Det skräpet som du får köpa till är bara lurendrejeri såvida det inte är en drulleförsäkring.

Nja. Garantin brukar oftast vara 1-2år. Du har däremot rätt till att reklamera en produkt upp till 3år. Och efter 6 mån är det upp till köparen att bevisa att felet fanns från början.

Läs mer på
Reklamera/klaga - Konsumentverket

Permalänk
Skrivet av Caveo:

Nja. Garantin brukar oftast vara 1-2år. Du har däremot rätt till att reklamera en produkt upp till 3år. Och efter 6 mån är det upp till köparen att bevisa att felet fanns från början.

Läs mer på

Det här med bevisbörda vältras över på köparen när säljarens garantitid har tagit slut, dvs efter två år på de produkter som har två års garanti. Har en produkt ingen garanti specificerad gäller 6 månader.

Att köpa till en förlängd garanti är dyrt, och ger oftast inget extra skydd. Går en dator sönder av annan anledning än handhavandefel inom tre år så har man rätt att reklamera (ingår inte slitdelar). Skulle den helt plötsligt dö en dag efter 2,5 år är det bara att åberopa KKL eftersom en produkt av denna typ förväntas leva längre än så.

Se §16 i KKL nedan
SFST

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caveo:

Läs mer på

Skrivet av golanisheli:

Det här med bevisbörda vältras över på köparen när säljarens garantitid har tagit slut, dvs efter två år på de produkter som har två års garanti. Har en produkt ingen garanti specificerad gäller 6 månader.

Att köpa till en förlängd garanti är dyrt, och ger oftast inget extra skydd. Går en dator sönder av annan anledning än handhavandefel inom tre år så har man rätt att reklamera (ingår inte slitdelar). Skulle den helt plötsligt dö en dag efter 2,5 år är det bara att åberopa KKL eftersom en produkt av denna typ förväntas leva längre än så.

Se §16 i KKL nedan
SFST

Så med andra ord köper jag 3820TG som har 1års garanti och garantin löper ut så får kunden dvs jag bevisa att felet fanns från början? Sen enligt lag har man 3års reklamations rätt? Har jag förstått detta rätt?

Så ingen ide och köpa till 3år från komplett.se ?

Detta kanske har mer skydd?
Acer Advantage förlängd garanti 1-3 år ink. försäkring, till TravelMate/Extensa/Aspire (ej Aspire One)
Komplett.se - Acer Advantage förlängd garanti 1-3 år

Permalänk
Skrivet av DoRF:

Så med andra ord köper jag 3820TG som har 1års garanti och garantin löper ut så får kunden dvs jag bevisa att felet fanns från början? Sen enligt lag har man 3års reklamations rätt? Har jag förstått detta rätt?

Så ingen ide och köpa till 3år från komplett.se ?

Detta kanske har mer skydd?
Acer Advantage förlängd garanti 1-3 år ink. försäkring, till TravelMate/Extensa/Aspire (ej Aspire One)
Komplett.se - Acer Advantage förlängd garanti 1-3 år

Beror på hur pass bra försäkringen är. Är det en drulle med låg eller ingen självrisk så kan det vara värt det. I andra fall är det inte lönt. Gällande bevisbördan bör du läsa lite i KKL, § 16 och framåt.

Och ja, du har förstått helt rätt