Skapa tunn klient med ICA session

Permalänk
Medlem

Skapa tunn klient med ICA session

Hej,

Har ett gäng Windowsburkar som kör PN Agent till en XenApp server. Använder egentligen inte burkarna till några lokala program, utan tänkte då köra allt via ett publicerat skrivbord istället. Då ter sig ju Linux som ett bra alternativ, med (förhoppningsvis) snabb uppstart och mindre behov av patchning än Windowsburkarna.

Frågan är bara hur jag går tillväga. Har testat Igels (Thin Clients - IGEL Technology - UK & Ireland) tunna klient, men funkar inte bra med hårdvaran i våra burkar (bara VESA stöd ex), så tänkte försöka strippa en Ubuntu dist eller dylikt och sen köra Citrix Receiver därifrån. Nån som har några tips? Eller en färdig tunn klient-dist som funkar bra med ICA sessioner? Den ska inte bootas från nån servern och laddas i realtid så att säga, utan installeras på HDDn.

Vill alltså:

* Få Citrix Receiver att autostarta till TS-servern och dess skrivbord <-- Är väl inte så svårt
* Inaktivera allt på linuxskrivbordet/startmenyn etc <-- Har jag ingen susning om hur jag ska gå tillväga med
* Stänga av datorn när Citrix-sessionen avslutas! <-- Har jag ingen susning om hur jag ska gå tillväga med

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd

Måste du köra Citrix? Annars finns ju SunRay som är mycket trevliga. Jag kör själv såna.

Permalänk
Medlem

Ja, jag måste köra Citrix mot en 2008R2 server.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har labbat ganska mycket med ThinStation för ett företags räkning. Det är ganska knöligt att komma igång med, men det är ett alldeles utmärkt hårdvarustöd.
/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Ja jag höll på och mecka med ThinStation också, men fick det fan inte att funka. Och deras live-cd var ett skämt, så fort man skulle göra nåt klagade den på att den inte kunde skriva till /tmp. Men är det ett av de bästa alternativen får jag försöka grotta vidare i det helt enkelt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead