Permalänk

Avskalat Ubuntu

Jag söker ett avskalat Ubuntu, typ motsvarighet till Splashtop (det går ju inte att ladda ner!!!).
Hade tänkt att dualboota med XBMC live.
Det jag främst vill kunna använda är en webläsare (som funkar på ex. SVT Play).
Det är nästan ett krav att det ska vara ett simpel UI (som splashtop).

Tack

Permalänk
Medlem

Försök att inte vara så trångsynt, titta på andra distar så kommer du säkert hitta det du söker.

Visa signatur

Powered by Gentoo

Permalänk
Medlem

Kika som sagt på andra distar än Ubuntu. Men nya Ubuntu bootar ju på under 10 sekunder på en hygglig dator, så det är ju inte direkt jobbigt att dual-boota.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

här finns minimala images. sen är det bara att lägga på den mjukvaran du behöver (typ x, wm och browser).

svensk länk som kanske är intressant.

inte så svårt att googla fram.

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera Arch Linux med något lätt grafiskt gränssnitt som tex fluxbox, du måste såklart kunna en del om Linux eftersom du måste installera X osv..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Lubuntu kan vara värt att prova annars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad är det för fel med ubuntu-minimal + xbmc live installation från PPA? det kör jag på min htpc o mindre avskalat lär du inte kunna få... bara X + xbmc... inge gdm, gnome eller annat skräp

edit: helmet hade visst redan nämt ubuntu minimal.

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte riktigt om t ex XBMC fungerar i denna, men kolla in jolicloud?

Jolicloud

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Jag körde XBMC Live och installerade Fluxbox, FF och Launcher scriptet till XBMC för att kunna surfa med HTPC:n. Men det var lite småtrixigt för att få det att funka bra. Spotify fungerade också fint med wine.

Permalänk
Medlem

crunchbang linux kör jag och det kan jag rekommendera

Permalänk

tack för alla tips, jag ska kolla på dem och se vad jag väljer

Permalänk

Eller så får du vänta på Ubuntu Light, men det tar nog ett litet tag tyvärr
Canonical unveils new 'Unity' desktop environment at Ubuntu Developer Summit | Ubuntu

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

crunchbang linux kör jag och det kan jag rekommendera

Säger det samma! Riktigt trevlig dist! Ser fram emot en färdig version av #! 10 som är baserad på Debian istället för Ubuntu.

Permalänk
Skrivet av MacWahle:

Säger det samma! Riktigt trevlig dist! Ser fram emot en färdig version av #! 10 som är baserad på Debian istället för Ubuntu.

Känns iofs som att man får vänta ett tag där. Dock ser betan rätt ok ut.

Permalänk

Har checkat dem alla nu och tror bestämt det blir jolicloud med det finfina gränsnittet <3
Men tack för alla tips ändå