Ny dator fryser vid hög belastning GA-P55A-UD3 / i3 540

Permalänk
Medlem

Ny dator fryser vid hög belastning GA-P55A-UD3 / i3 540

Tjena

Har precis satt ihop en ny dator åt en bekant med följande konfiguration
Yfrog Image : yfrog.com/1sscreenshot20100512at940p

Datorn kör Win XP Pro SP3 med alla senaste patchar och senaste grafikkortsdrivrutiner.
Datorn fungerar bra i allmänhet, spela starcraft2 surfa osv. Men belastar processorn hårt fryser hela den.

Kör Hyper Pi för att belasta processorn fryser datorn, men olika snabbt beroende på vad jag har för inställningar i bios. Med vissa inställningar klarar den bara 8-10 loopar på 1M beräkningar, med andra kan den köra igenom en hel runda på 4M beräkningar men kraschar när man börjar nästa runda. Tänkte aldrig på att köra Prime95 och hann aldrig med Memtest under gårdagen men planen är att prova det idag.

Det jag märkt ger bäst resultat är att stänga av eist och höja qpi till 1.2-1.25 men trots det fryser datorn.
Andra inställnigar jag provat med är att ställa minnestiming manuellt, dram volt till standard, dram volt till 1.6v, c3/c6/c7 avstängt, c1e avstängt, 1.2v på vcore, system performence enhance till standard.
Moderkortet levererades med F5 bios men är nu flashat till F7 utan bättre resultat.

Även provat att koppla bort alla komponenter som inte är nödvändiga och installera om windows samt alla förslag i denna tråden

Någon som har fler förslag på vad jag kan försöka?

Permalänk
Medlem

Kollat temps?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Kollat temps?

Inte under tiden jag körde Hyper Pi tyvärr men i bios såg dom normala ut (33-35c). Kör med stock kylaren och öppet chassi just nu.
Skall kolla när jag kommer hem men jag *tror* inte att det är det som är problemet eftersom datorn blir stabilare med högre qpi t.ex.

Edit:
Aldrig temps över 65, ide runt 30