Permalänk
Medlem

Gamla Bettan och Minnesproblem

Tjenare!

Sitter på 4x Minnesbrickor á la PC3200 200fsb 512mb ddr1 (antikviteter). Problemet jag har är att dom vägrar fungera tillsammans, hur jag än kopplar eller flyttar dom mellan "dual channel" så startar datorn upp med olika konstiga meddelanden när alla 4 är i.
Lite om minnena.

2x OCZ platinum edition, timings 2 2 2 5
2x OCZ gold edition, timings 2 3 3 8

Har provat med att confa biosen till att hantera alla minnen på 2 3 3 8 men utan resultat.
Mitt moderkort är LANPARTY SLI-D NF4.

Så finns det någon äldre clockare där ute som antar sig utmaningen så skulle jag vara evigt tacksam!
Sker detta någorlunda snabbt så kanske jag slänger in en SC2 beta key europe till den som ger det rätta resultatet.

Mvh
Silkoraz

Datorspecificationerna nedan är felaktiga

Visa signatur

AMD athlon64 3200+ | DFI lanparty UT NF3 250GB | Western Digital 72GB 10 000Rpm | 2x512MB OCZ el Platinum Rev2.0 | XP-120 CPU fan | Radeon 9800 Pro

Permalänk
Medlem

är det för meddelande som poppar upp?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Öka minnesspänningen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Olika, ibland så piper det en gång och ännu en gång efter 3-4 sekunder, inget syns på skärmen.

andra meddelandet är ROM checksum error sen står det något om DRIVE A: vilket är en ren gåta

Visa signatur

AMD athlon64 3200+ | DFI lanparty UT NF3 250GB | Western Digital 72GB 10 000Rpm | 2x512MB OCZ el Platinum Rev2.0 | XP-120 CPU fan | Radeon 9800 Pro

Permalänk
Medlem

bump

Visa signatur

AMD athlon64 3200+ | DFI lanparty UT NF3 250GB | Western Digital 72GB 10 000Rpm | 2x512MB OCZ el Platinum Rev2.0 | XP-120 CPU fan | Radeon 9800 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är ju en härlig gammal klassiker med Socket 939 å 4 st minnen. Du har inte lust å delge vad det är för processor som driver härligheten?

Var ju mycket problem med Socket 939 och 4st minnen.
Prova öka minneslatenserna lite till och se till att köra med 2 t timing. Du kan också testa öka minnespänningen lite och prova sänka hastigheten på dem till 333MHz (om nu inte detta skett själv).

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hittade detta i en av de utomordentliga F.A.Q's här på forumet:

"Varför får jag problem när jag har 4stickor?
För er som fått problem när ni haft 4 stickor i systemet så kan det bero på flertalet anledningar.
En av dessa är att moderkort oftast är kräset vad gäller flertalet moduler, eftersom det belastar nordbryggan mer att köra med fler moduler. Nordbryggan kallas på intel-brädor för MCH (Memory Controller Hub) och på nvidiamoderkort för MCP (Media Communications Processor).

Oftast för att lösa problemet med 4stickor i ett system så krävs det att man ökar spänningen på antingen minnesmodulerna ett snäpp över vad man annars kört med, eller vad som annars krävs för stabilitet vid respektive hastighet eller inställning man utgår ifrån att använda på minnet.
Funkar inte det så kan man prova öka spänningen på nordbryggan ett snäpp eller två för att se ifall önskad stabilitet uppnås. Funkar inget av detta så kan man prova en combo mellan dom två.

Har man nu provat detta och fortfarande inte får det att funka, så kan det vara så illa att moderkortet helt enkelt inte vill funka tillsammans med de 4 stickor av det du valt att stoppa i moderkortet eller för att man valt att köra dom i alldeles för hög hastighet. Många moderkort lider av att man inte kan köra dom i över 1000Mhz när man kör med 4 minnesmoduler.

Man bör även prova att köra med 2 stickor i taget för att utesluta så inget är fel på några av stickorna, bara för att se så de funkar individuellt i respektive minnesport på moderkortet."
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/773012-faq-minnen-o...

Mycket av det är redan nämnt i denna tråd, men det kanske är något av det som du missat.
Lycka till, jag hoppas att det löser sig.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Tack, ska försöka med detta nu.

AMD Athlon 64 3500+ är processorn jag använder.

Visa signatur

AMD athlon64 3200+ | DFI lanparty UT NF3 250GB | Western Digital 72GB 10 000Rpm | 2x512MB OCZ el Platinum Rev2.0 | XP-120 CPU fan | Radeon 9800 Pro

Permalänk
Medlem

Provade runt lite och om jag sänker timingsarna på mitt nuvarande minne som är 2 2 2 5, så ballar det ur totalt och och jag kommer till windows och får bluescreen.
rör jag CAS (Tcl) från 2 till något annat så startar inte ens dator och jag får manuellt ta bort CMOS batteriet.
då kommer frågan vilken av inställningarna ändrar jag till 2 så att det blir T2 och inte T1? Har ingen aning om vad förkortningarna säger =/

DFI LANParty UT NF4 SLI-DR Expert PCSTATS Review - Inside the DFI Expert BIOS

EDIT
----------------------------------------------------------------------

Lyckades få igång så jag kör på båda minnena nu men windows verkar inte fatta att jag har 2gig, dock upptäcker CPU-Z och process explorer det.

http://img571.imageshack.us/img571/2503/minne.jpg

Visa signatur

AMD athlon64 3200+ | DFI lanparty UT NF3 250GB | Western Digital 72GB 10 000Rpm | 2x512MB OCZ el Platinum Rev2.0 | XP-120 CPU fan | Radeon 9800 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Command per clock är det som du söker, den stod på Enabled, testa att ändra detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)