Permalänk
Medlem

Hjälp med termenologin!

Hej forumdel,
jag har en liten fråga angående termenologin i datorvärlden.

Om jag för första gången ska installera drivrutiner för ett mobo heter det väl bara "installera drivrutiner"?
Om jag ska uppdatera mobo drivrutiner heter det "flasha" bios?
Eller är "flasha" bios något annat, isf vad?

Samma frågor behöver jag ställa när det gäller GPU.
Om jag för första gången ska installera drivrutiner för en GPU heter det väl bara "installera drivrutiner"?
Om jag ska uppdatera GPU drivrutiner heter det "flasha" bios?
Eller är "flasha" bios något annat, isf vad?

Tack på förhand!

Permalänk

Att flasha bios är aldrig att uppdatera några drivrutiner. Om du flashar moderkortets bios så kommer du kunna använda fler processorer, och i vissa fall är det en buggfix. Om du däremot flashar bios på grafikkortet, så kan man få tillgång till volthöjning, och då kan man överklocka bättre.

Att uppdatera heter att uppdatera, helt enkelt

Failade lite :p
Permalänk
Medlem

BIOS står för Basic Input/Output System, och är programmet som körs när datorn startar. Det letar reda på all hårdvara, och kontrollerar att allting fungerar som det ska. BIOS finns oftast på moderkortet som ett så kallat firmware, vilket betyder att det är ett litet hårdvarunära program som är inprogrammerat i ett skrivskyddat minne. Även grafikkort har firmware som styr hur de fungerar, men det är nog egentligen lite fel att kalla dem BIOS, även om många gör det ändå. Firmwares brukar ofta lagras på så kallade flash-minnen, och när man "flashar" ett firmware så betyder det helt enkelt att man skriver över ett existerande firmware med ett nytt (även om minnet vanligvis är skrivskyddat så kan man skriva till det i vissa lägen). Detta gör man bl.a. för orsakena som Cellomannen listar.

Om du vill veta mer om detta ämne så kan du kolla på Wikipedias artiklar för [url="http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS]BIOS[/url] och firmware.

Permalänk
Medlem

mmm tack för svaren.
Men om jag nu ska overklocka, behöver jag "flasha"mobon då?
gäller samma sak gpu? (fel forumdel i know...) Men tyckte det var lika bra att skriva frågan här

Permalänk
Skrivet av Calimi:

mmm tack för svaren.
Men om jag nu ska overklocka, behöver jag "flasha"mobon då?
gäller samma sak gpu? (fel forumdel i know...) Men tyckte det var lika bra att skriva frågan här

Om byggde din dator själv så behöver du inte flasha

GPUn ska du bara flasha om du klockar väldigt mycket

Permalänk
Medlem

aah ok, tack för hjälpen.