Permalänk
Medlem

Mouse over

Här kommer en nybörjare...
Jag håller som bäst på att skapa min första hemsida på egen hand! Använder NVU och vill ha mouse over på mina länkar, så de byter färg, och ta bort understrecket. Därför använder jag denna kod:

<style type="text/css">
<!--
A:link { text-decoration: none; color:"#FF9900" }
A:visited { text-decoration: none; color:"#FF9900" }
A:hover { text-decoration: none; color:"#990000" }
-->
</style>

Effekten funkar i IE, men inte i Mozilla och Chrome - vad gör jag för fel, kanske bara lite för mycket nybörjare (eller dum i huvet... ).
Någon som kan mer än mig och hjälpa?

Ulf

Permalänk
Medlem

Det här borde fixa biffen

<style type="text/css"> a { text-decoration: none; color:#FF9900; } a:hover { color:#990000; } </style>

det är onödigt att deklarera om samma sak för alla pseudoklasser på tillexempel länkar, då de ändå ärver atributen från a-selectorn. Sedan behövs inga citat-tecken när man anger färger i css, och alla specificationer ska avslutas med semikolon.

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem

Biffen fixad, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysse S:

Det här borde fixa biffen

<style type="text/css"> a { text-decoration: none; color:#FF9900; } a:hover { color:#990000; } </style>

det är onödigt att deklarera om samma sak för alla pseudoklasser på tillexempel länkar, då de ändå ärver atributen från a-selectorn. Sedan behövs inga citat-tecken när man anger färger i css, och alla specificationer ska avslutas med semikolon.

Man behöver inte avsluta den sista raden i ett block med semikolon, fast det är bra att göra det i alla fall för det är lätt att glömma att lägga till ett semikolon om man lägger till ytterligare en till rad senare.