Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Har du Telia så är det ena uttaget ett vidarekopplingsjack till nästa jack.

Ser inte behovet av mer än ett IP för en privatperson, för att använda 100 mbit/s lär de flesta behöva eller iallafall vilja använda mer än en dator åt gången ändå.
Att man får ett statiskt IP ser jag snarare som ett plus.

Statiskt IP är ett finfint plus ja

Att ha flera IP gör det enklare, krävs ingen router, inga portforwards och liknande.

Och helt enkelt faktumet att man sitter direkt på det externa IP't utan att behöva ha någon hårdvara mellan källan och datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Statiskt IP är ett finfint plus ja

Att ha flera IP gör det enklare, krävs ingen router, inga portforwards och liknande.

Och helt enkelt faktumet att man sitter direkt på det externa IP't utan att behöva ha någon hårdvara mellan källan och datorn.

Fördelen är dock att ISPn undviker Lars-Åke 69 och Sven-1337-Haxx0r 12 som sitter direkt mot nätet utan någon brandvägg emellan och därför slipper en hel del problem.
Jag har aldrig riktigt sett något problem med NAT eftersom det dessutom tvingar användaren att lära sig lite om nätverk och hur det fungerar. Ett bra konfigurerat NAT är snarare att föredra i mina ögon, om inget annat så enbart på grund av säkerheten.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag tycker helt klart skrämmande att Telia suger ut pengar från sina kunder när det gäller fiberlan...

Men det är ju klart att man kan göra så när man skriver kontrakt ala microsoft med bostadsrättsföreningar där alla lägenheter måste ha telia som leverantör i 5-8 år(internet, telefon, tv ej avbeställbart dessutom).

Jag bor i en nybyggd(2007) bostadsrätt som jag bokade upp för köp en par år före den var färdig så jag hade inte så mycket till val när jag hörde att vi skulle få Telia Fiberlan ist för att ansluta till umeå stadsnät(fri konkurrens är mycket bättre för kunden än monopol). Ingen info om priser egentligen heller så man fick ju en chock då dom skulle ha 70kr för ett fast IP och 630kr för 100/100.

Lite sniket då många bekanta med 100/100 inom stadsnätet/bostadens(öppna nätet) har minst ett fast ip och fri tankning för 100-300kr i månaden(T3 tex 169kr månaden).

Jag skulle gärna vilja höra Telias försvar för sina priser...

Nu ska inte Telia ha hela skulden då det verkar som Riksbyggen & co är riktigt dåliga på att förhandla och sätta de boende(kunderna) i centrum...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rubinsson
Lite text

Jag skulle gärna vilja höra Telias försvar för sina priser...

Nu ska inte Telia ha hela skulden då det verkar som Riksbyggen & co är riktigt dåliga på att förhandla och sätta de boende(kunderna) i centrum...

Tycker riksbyggen lyckats bra, kostar 800kr/månad här för 100/100 med telia fiberlan..

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk

Vars bor du och vilka andra alternativ finns? Jag menar jämför jag priser här i Umeå(stadsområdet) är det ju svindyrt med telia fiberlan...

edit: var du sarkastisk eller? =P

Permalänk
Medlem

-Tänkte väcka liv i denna tråd ang. Telias Fiberlan. Har fått fiber ( 100/10 ) installerad i villan nu och även fått leverans av switch, telefonadapter och tv-box. Jag tänkte skippa telias switch och koppla inkommande direkt till min D-link 655 och ifrån den ansluta telefonadapter och tv-box. Ser ni några problem med detta eller tänker jag fel?

Telefonadaptern (switchen) för IP-telefoni som sedan ska pluggas in i " 1:a " jacket behöver den konfigureras?
Och måste jag koppla loss den analoga inkommande anslutningen?

Tack på förhand för Era råd och synpunkter!

/Lennart

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli en stor belastning på 655 men bör funka, testa det skadar inte.

Angående telefonadaptern vet jag inte, min lägenhet är helt digital (nätverksuttag för telefoni)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Om det är Telia FiberLAN, så är Telia den enda leverantören du kan få.

EDIT: 100/10 brukar ligga runt ~320kr/mån och 100/100 ~800kr/mån

Fan tar dom så mkt!?? jag ger 199.- för det, då är det TV och Telefoni med i det oxå :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Fan tar dom så mkt!?? jag ger 199.- för det, då är det TV och Telefoni med i det oxå :S

Samma här, men det beror väl på om man får det med lägenheten eller att man måste beställa tjänsten?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har också precis fått Fiberlan till mig.

http://www.inteno.se/files/Datablad_XG6745_SE.pdf

Switchen Inteno XG6745 som levereras är Vlan separerad på de olika
portarna med olika prioritet för trafiken. Därför ska du koppla in det
enligt anvisningarna . Din Dlink till röd port telefonadapter till grön
och digitalboxen till gul port i switchen. Vet inte om det över huvud taget
går att koppla in allt som du tänkte. I vilket som helst blir det nog
störningar på TV och telefon om inte dessa prioriteras högre än
datatrafiken så jag skulle inte rekommendera det i alla fall.
Fast testa kan man ju alltid göra. Telefoniadaptern behöver inte
konfigureras däremot måste man knappa in kontrollsiffrorna man fått
med brevet från Telia när man lyfter luren första gången.
Kabeln med telefonproppen man stoppar i första telefonjacket bryter
bort yttervärlden så du bör inte behöva koppla bort något i jacket om det är rätt inkopplat.
Inkommande par på de undre skruvarna i jacket och ledning till
andra jacket på dom övre skruvarna. Fast inte gör det något att
koppla bort det om du vill.

/Olle

Permalänk
Medlem

Tack Olle för svar, jag har nu också förstått att för att upprätthålla full datahastighet så bör man göra som Telia föreslår. Lite synd att behöva dra en separat lina till tv-boxen, men jag vill inte tumma på bildkvaliten.

Har någon provat telias trådlösa sändare/mottagare Ruckus MediaFlex? Är det en bra produkt och fungerar den i praktiken utan bildstörningar? Och klarar den HD-utsändningar också, dvs. media med högre datamängd?

Eller finns det någon alternativ "bättre" produkt?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Hej Lennart

Jag skulle rekommendera att du besöker forumet

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235 och officiell tråd Telia Digital TV
Där tror jag du kan hitta i stort sätt alla svar på dina funderingar
om du söker bland inläggen. Även Telia svarar på frågor i det forumet.
Tänk dock på att merparten som skriver där har ADSL och inte Fiberlan
så man får gallra lite när man läser inläggen.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rubinsson
Jag tycker helt klart skrämmande att Telia suger ut pengar från sina kunder när det gäller fiberlan...

Men det är ju klart att man kan göra så när man skriver kontrakt ala microsoft med bostadsrättsföreningar där alla lägenheter måste ha telia som leverantör i 5-8 år(internet, telefon, tv ej avbeställbart dessutom).

Jag bor i en nybyggd(2007) bostadsrätt som jag bokade upp för köp en par år före den var färdig så jag hade inte så mycket till val när jag hörde att vi skulle få Telia Fiberlan ist för att ansluta till umeå stadsnät(fri konkurrens är mycket bättre för kunden än monopol). Ingen info om priser egentligen heller så man fick ju en chock då dom skulle ha 70kr för ett fast IP och 630kr för 100/100.

Lite sniket då många bekanta med 100/100 inom stadsnätet/bostadens(öppna nätet) har minst ett fast ip och fri tankning för 100-300kr i månaden(T3 tex 169kr månaden).

Jag skulle gärna vilja höra Telias försvar för sina priser...

Nu ska inte Telia ha hela skulden då det verkar som Riksbyggen & co är riktigt dåliga på att förhandla och sätta de boende(kunderna) i centrum...

De får kickbacks vilket är olagligt. Varför tror du annars de väljer sämre alternativ. Det är detta som är nackdelen då privatpersoner inte själva bilder en förening och bygger. De som säljer försöker suga ut så många kronor som möjligt ur köparna.

Permalänk

I det område där vi bygger vårt hus finns fiber framdragen till tomtgränsen. Offerten på fiber från Telia anlände i veckan och priset för anslutning är 25.000 kronor. Det som dock förvånar mig är att Telia samtidigt kräver att vi binder upp oss till ett abonnemangspaket i inte mindre än 36 månader.

12 eller t o m 24 månaders bindning hade väl känts ok, men 3 år á 359 kr/mån + 2 x 249 kr i krypteringsavgift per år för kanalpaket lagom samt 10 Mbit/s Internet...

Är det fler som fått detta "flotta" erbjudande? Jag vill gärna dra in fibern, men abonnemangen klarar jag mig utan.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia FiberLAN 10/10 men tryckte i en tp-kabel i IPTV-uttaget från Bredbands-switchen. Då fick jag en hastigehet på 100/50 till 50/50 plus att jag kan se på några tvkanaler i vlc på datorn och på så sätt ha "två" boxar för priset av en.

Visa signatur

ASUS M2N-SLI AMD64 X2 6400+@219x15 Corsair DDR2 6400 6GB GeForce 8800 GTS 640@650/1512/918 HDD 1200GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

I det område där vi bygger vårt hus finns fiber framdragen till tomtgränsen. Offerten på fiber från Telia anlände i veckan och priset för anslutning är 25.000 kronor. Det som dock förvånar mig är att Telia samtidigt kräver att vi binder upp oss till ett abonnemangspaket i inte mindre än 36 månader.

12 eller t o m 24 månaders bindning hade väl känts ok, men 3 år á 359 kr/mån + 2 x 249 kr i krypteringsavgift per år för kanalpaket lagom samt 10 Mbit/s Internet...

Är det fler som fått detta "flotta" erbjudande? Jag vill gärna dra in fibern, men abonnemangen klarar jag mig utan.

Telia som äger fibern tyvärr!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Synd att fastigheten jag har min lägenhet i inte har något roligt avtal med Telia.
Är deras fiberlan, men det är inget som ingår, utan man får beställa själv vad man tycker att man vill ha. Dår dock betala fullpriset på 339:-/månad för 100/10.

Hade inte skadat om det var med ett paket till hyffsat pris som vissa andra här verkar ha fått iom avtalen med fastighetsägaren.
Men jag är riktigt nöjd med min uppkoppling!

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite.. undrar hur de funkar ska flytta te en lägenhet nu med telia fiberlan, undra bara om de e stoppa i kabeln i väggen o sen gå in på någon sida o välja 100/10 eller 100/100, eller måste ja beställa? polarn flyttade nämligen te en lägenhet med samma nät fast annat hyresbolag o han stoppa bara in kabeln i väggen o valde va han ville ha för hastighet o skrev i sina person upgifter sen va de bara o köra sa han. Tänkte kolla om det alltid var så?

Visa signatur

Workstation: EVGA Z68 SLI | i7-2600k @ 3.4ghz | Corsair 1600mhz 16 gig ram | Gigabyte Gtx 580 1536mb | SSD Corsair 120gb | Cooler Master Silencio 550 | Corsair 800W |
Server KungarnasKung: Fractal Design Define R2 | Corsair 750W | C2d e4200 @ 2.2Ghz | Corsair 4 Gig ram | Hdd 7.5Tb|
Nätverk: Telia Fiber Lan 100/100 Mbit | Cisco Linksys E4200 |

Permalänk
Medlem

Ja, det är så. Bara koppla in kabeln och så beställer man tjänsten via webbläsaren.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD