Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Om det är Telia FiberLAN, så är Telia den enda leverantören du kan få.

EDIT: 100/10 brukar ligga runt ~320kr/mån och 100/100 ~800kr/mån

För ett år sedan så kunde jag köpa en 100/10 från telia för 199 kr månaden. Fast telias fiberlan drogs genom lägenheten samtidigt som det bygges.

Permalänk

Tack ZaInT snabbt svar.
Vad använder du för ip telefoni operatör om man får fråga?
Många som ser bra ut.

Permalänk
Avstängd

Telia var riktigt sega på att starta min ip telefoni tjänst, tog 4dagar extra.. skulle vara inkopplat den 1a men vart inkopplad den 5e, satt utan mobil också så kunde inte ringa dom o kolla vad som va fel heller, lite småjobbigt

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Med IPRED lagen vill man nog inte ha Telia om man inte använder bredbandet lagligt...höhöhö

Så sant som det va skrivet, hahaha

Har också Telias fiber i min lägenhet. Men problemet här är att jag vill koppla in mitt Phonzo IP telefoni. Kört genom Comhems ADSL innan o det har aldrig varit nåra problem.

Den unga kvinna som jag pratade med i Telias sälj support eller vad det heter. Hon sa till mig att man kan bara använda telias grejer genom telias fiber. Alltså inte med andra IP Telefoniföretag.

Är detta sant? Någon som vet om man kan köra eller inte? Blev så jävla förbannad på bruden som bara ville sälja men som inte kunde diskutera och framför allt förstå kunden.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

kan du köra på comhems kabel-internet så lär du kunna köra på telias fiberlan, var väll bara det att bruden inte fattade något.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
kan du köra på comhems kabel-internet så lär du kunna köra på telias fiberlan, var väll bara det att bruden inte fattade något.

Du tror det? Vill vara helt säker så man inte behöver byta till nåt annat sen om det nu mot all förmodan inte skulle fungera.

Om det är någon som har Telias Fiber och kör med annan IP telefoni leverantör, hör gärna av er och berätta.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

kör tele2 som telefon leverantör och med telia fiberlan, har fungerat bra i ~3år

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ditx
kör tele2 som telefon leverantör och med telia fiberlan, har fungerat bra i ~3år

/d

Tele2 genom fiber? IP telefoni???

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

tele2 = iptelefoni
telia = fiber

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ditx
tele2 = iptelefoni
telia = fiber

Ok, I got it !!

Ska beställa Telias fiber nu ikväll. Och avbest. Comhems ADSL.

Tack för era tips.
Mvh Lars

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Avstängd

Telia har alltid haft sjuka priser minns när dom tog 480 kr / månad för en 8mbit lina.

Det är ju därför man väljer någon av dom mindre leverantörerna tex. banhoff eller Riksnet om det går för dom brukar ha bra uppkopplingar till ringa priser tex. jag betalar bara 245 kr i månaden för en 100/100 lina från Riksnet.

Men Telia verkar leva i en dröm där dom tror att man kan ta hur mkt som helst i betalning och fortfarande behålla sina kunder sen är deras kundservice lika kunniga som en gäng dagisbarn med kritor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
Telia har alltid haft sjuka priser minns när dom tog 480 kr / månad för en 8mbit lina.

Det är ju därför man väljer någon av dom mindre leverantörerna tex. banhoff eller Riksnet om det går för dom brukar ha bra uppkopplingar till ringa priser tex. jag betalar bara 245 kr i månaden för en 100/100 lina från Riksnet.

Men Telia verkar leva i en dröm där dom tror att man kan ta hur mkt som helst i betalning och fortfarande behålla sina kunder sen är deras kundservice lika kunniga som en gäng dagisbarn med kritor.

Riksnets support är allt annat än bra, bahnhof har jag ingen erfarenhet av men jag har inte hört nåt speciellt negativt om dom ännu iaf. Jag betalar 99kr/månad för en 100Mb-lina från T3 och deras support är.. tvivelaktig eller överbelastad. Ofta får man det man betalar för Och Telias kundservice är inte ett gäng dagisbarn med kritor, kolla runt på olika forums t.ex swec eller minhembio, hittar du nån annan ISP som bemödar sig att ens möta kunder på forums och bloggar? Skulle inte tro det. Jag har hyfsat bra koll på hur Telias support fungerar och jag kan med gott samvete säga att ingen annan ISP lägger ner lika mycket pengar och resurser på just support och felavhjälpning som Telia. Jag hade strul när fasta telefonin från Telia skulle dras in, vips så hade jag tekniker hemma hos mig efter 2 dagar som såg till att det fungerade normalt och efter det har det fungerat klanderfritt, detta efter att jag hade haft telefon från bredbandsbolaget som strulat av och till i ett år och dom vägrade i sten att skicka nån form av hjälp överhuvudtaget.

Man får det man betalar för, flertalet kunder har aldrig problem och i dom fallen är billigast bäst men när det väl strular, då ser man dom riktiga skillnaderna mellan olika ISP's och där ligger Telia klart i topp enligt alla undersökningar som gjorts sista åren.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
Telia har alltid haft sjuka priser minns när dom tog 480 kr / månad för en 8mbit lina.

Det är ju därför man väljer någon av dom mindre leverantörerna tex. banhoff eller Riksnet om det går för dom brukar ha bra uppkopplingar till ringa priser tex. jag betalar bara 245 kr i månaden för en 100/100 lina från Riksnet.

Men Telia verkar leva i en dröm där dom tror att man kan ta hur mkt som helst i betalning och fortfarande behålla sina kunder sen är deras kundservice lika kunniga som en gäng dagisbarn med kritor.

Spelar ingen roll vilken support man ringer till, finns idioter överallt. Känner en _duktig_ som jobbar på Telia som har berättat ett o annat. Fast ändå är Telias support bäst enligt undersökningar. Kan lova det alltid finns nån på Telia som KAN hjälpa en om det behövs, då dom har över 200 arbetsplatser för support när det gäller bredband. En del tror det finns många dagisbarn på Telia... skulle bara veta hur många dagisbarn som ringer till dom och tror dom kan något.

Att ta 900 kr för 100/100 är däremot idioti. ~~ synd att jag är låst till telia bara. Hade velat haft 100/100

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
Telias kundservice är inte ett gäng dagisbarn med kritor, kolla runt på olika forums t.ex swec eller minhembio, hittar du nån annan ISP som bemödar sig att ens möta kunder på forums och bloggar?

Jag skulle kalla det damagecontrol, inget mer.

De kunderna som inte känner att de är tillräckligt insatta sätter dem åt sidan, men på ställen som t.ex Swec där telia kan förlora mycket kunder, där finns det damagecontrol.

Deras rapportsida vänder sig till och med främst till bloggar (namnet) för att de ska gå igenom bloggar och stoppa spridningen av negativa kunder.

Damagecontrol.

(Är enormt sjuk, så kan vara lite svår)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag skulle kalla det damagecontrol, inget mer.

De kunderna som inte känner att de är tillräckligt insatta sätter dem åt sidan, men på ställen som t.ex Swec där telia kan förlora mycket kunder, där finns det damagecontrol.

Deras rapportsida vänder sig till och med främst till bloggar (namnet) för att de ska gå igenom bloggar och stoppa spridningen av negativa kunder.

Damagecontrol.

(Är enormt sjuk, så kan vara lite svår)

intressant att du fick någonting positivt till att vara något negativt Det får stå för dig dock, dom som får hjälp är nog glada i alla fall.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
intressant att du fick någonting positivt till att vara något negativt Det får stå för dig dock, dom som får hjälp är nog glada i alla fall.

Jag tycker helt tvärtom

Varför kan man inte få hjälp på studs av supporten istället?

Varför ska man behöva vända sig till publika forum och *skvallra* och först då faktiskt få hjälp, ursäkter och "så här ska det ju inte vara" från företaget?

Om kunderna varit nöjda med det svar man fick från supporten så hade det inte funnits negativa trådar i sammanhanget.

Men jag är faktiskt lika glad ändå, nu håller det på att dras in Telia Fiberlan i lägenheten här, så inom kort kommer jag att gå över till Telia igen.

Nu vet jag att om jag skulle få problem igen, så är det bara att skriva det på 3 olika stora forum, så fixas min lina inom ett par timmar.

Istället för som senast då jag ringde supporten veckovis i ett halvår, och löste problemet själv tillsist genom att byta operatör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag tycker helt tvärtom

Varför kan man inte få hjälp på studs av supporten istället?

Varför ska man behöva vända sig till publika forum och *skvallra* och först då faktiskt få hjälp, ursäkter och "så här ska det ju inte vara" från företaget?

Om kunderna varit nöjda med det svar man fick från supporten så hade det inte funnits negativa trådar i sammanhanget.

Men jag är faktiskt lika glad ändå, nu håller det på att dras in Telia Fiberlan i lägenheten här, så inom kort kommer jag att gå över till Telia igen.

Nu vet jag att om jag skulle få problem igen, så är det bara att skriva det på 3 olika stora forum, så fixas min lina inom ett par timmar.

Istället för som senast då jag ringde supporten veckovis i ett halvår, och löste problemet själv tillsist genom att byta operatör!

Det är en alternativ supportväg, inte så mycket annat. Om du läser dom inlägg som dom flesta från Telia skriver så är dom inte speciellt ursäktande utan handlar mer om att faktiskt hjälpa en kund med problem. Du sätter fokus på fel sak i mitt tycke.

Än en gång, du får något positivt till att vara något negativt. Det är inte bättre om Telia inte bryr sig om att besvara frågor publikt, du kanske tycker det men det tycker inte jag och säkerligen heller inte dom som får den hjälp dom behöver.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
Telia har alltid haft sjuka priser minns när dom tog 480 kr / månad för en 8mbit lina.

Det är ju därför man väljer någon av dom mindre leverantörerna tex. banhoff eller Riksnet om det går för dom brukar ha bra uppkopplingar till ringa priser tex. jag betalar bara 245 kr i månaden för en 100/100 lina från Riksnet.

Men Telia verkar leva i en dröm där dom tror att man kan ta hur mkt som helst i betalning och fortfarande behålla sina kunder sen är deras kundservice lika kunniga som en gäng dagisbarn med kritor.

Hela problemet är ju att det är Telia som drar in fibern i bostadshuset/lägenheten - dvs deras fiber dom som äger den.

Telia FiberLan != Stadsnät.

Har f.ö. haft brendband genom telia sedan ... ADSL 0.5Mbit var high-tech. Av dom cirka 10 gånger jag snackat med deras support har jag endast snackat med EN idiot. Dom andra gångerna dom inte kunnat har dom kopplat mig högre upp i hierarkin.

För några år sedan hade Telias support ett bespottat rykte, verkar som lite avd et hänger kvar än i dag. Och ja, ALLA supporter har idioter.

Permalänk
Medlem

Kan påpeka att man även kan få statisk IP med Telias FiberLAN. Vet inte om det är nytt men jag fixade till det nyss iaf.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Kan påpeka att man även kan få statisk IP med Telias FiberLAN. Vet inte om det är nytt men jag fixade till det nyss iaf.

Hur många IP får man?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hur många IP får man?

edit läste helt fel..

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miggish
edit läste helt fel..

Hehe, det var ju inte mycket jag skrev så jag måste bara veta....

Vad läste du?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hehe, det var ju inte mycket jag skrev så jag måste bara veta....

Vad läste du?

haha det ska vi inte ens gå in på.
Skyller på det bruna guldet

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hur många IP får man?

Ett, men det får man ju med dynamiskt också så.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Ett, men det får man ju med dynamiskt också så.

Ett?

Man får seriöst endast ETT ip på Telia Fiberlan?

Herregud, jag har ju redan 5 med ADSL, pinsamt dåligt detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ett?

Man får seriöst endast ETT ip på Telia Fiberlan?

Herregud, jag har ju redan 5 med ADSL, pinsamt dåligt detta.

Du får ett med både telia adsl och fiber. Långt ifrån alla som ger mer än ett.

Men å andra sidan behöver man inte mer än ett.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Har också fiber från telia, 100/10 för 200kr i månaden, ingår i hyran, knappast dåligt direkt.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Du får ett med både telia adsl och fiber. Långt ifrån alla som ger mer än ett.

Men å andra sidan behöver man inte mer än ett.

Behövs och behövs....

Vi har just fått 2 uttag installerade i lägenheten med 2 ethernetportar i varje, vilket blir max 4 sladdar på en gång.

Ironin är ju att man max kan använda ett uttag åt gången.... så vad man ska med de andra till, eller varför dosorna ens är dubbla förstår jag inte.

Happ, då blir man väl tvungen att köpa en router också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Behövs och behövs....

Vi har just fått 2 uttag installerade i lägenheten med 2 ethernetportar i varje, vilket blir max 4 sladdar på en gång.

Ironin är ju att man max kan använda ett uttag åt gången.... så vad man ska med de andra till, eller varför dosorna ens är dubbla förstår jag inte.

Happ, då blir man väl tvungen att köpa en router också.

Har du Telia så är det ena uttaget ett vidarekopplingsjack till nästa jack.

Ser inte behovet av mer än ett IP för en privatperson, för att använda 100 mbit/s lär de flesta behöva eller iallafall vilja använda mer än en dator åt gången ändå.
Att man får ett statiskt IP ser jag snarare som ett plus.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Behövs och behövs....

Vi har just fått 2 uttag installerade i lägenheten med 2 ethernetportar i varje, vilket blir max 4 sladdar på en gång.

Ironin är ju att man max kan använda ett uttag åt gången.... så vad man ska med de andra till, eller varför dosorna ens är dubbla förstår jag inte.

Happ, då blir man väl tvungen att köpa en router också.

Föredrar att ha ett eget nät bakom en router än att alla datorer ska sitta med externa adresser.

Lösningen för dig är att koppla alla dessa uttag till en och samma switch/router.

Visa signatur

CCNP