Permalänk
Medlem

Tjena,

Phunky eller någon med lite insikt i Comhem, har haft Bredband XL sedan det kom, har fungerat väldigt bra dock så har nätagget till modemet pajat en gång, fick ett helt nytt modem då och det är efter detta (tror jag) mitt Cisco EPC2607 modem har börjat starta om sig då och då när man har lite last på linan. När man inte har någon last så startar det inte som sig.
Comhem säger att detta är ett fel i firmwaren och att det skall släppas en fix för detta inom 2-3 veckor, det konstiga är att den firmwaren jag kör nu heter "epc2607-E10-5-v202r1274-090311.bin", gissar att dom sex sista siffrorna är datumet på firmaren dvs mer än ett år gammal och samma jag hade på mitt gamla modem som fungerade bra.
Comhem sade vidare att om den nya firmwaren inte fixade problemet så kunde jag få det nya Netgear modemet/routern till ingen kostnad.
Är detta bara ett sätt för att få mig att byta modem för att dom inte vet vad som är fel på det gamla?
Netgear modemet fungerar som en påse skit om jag förstått denna tråd rätt....

Permalänk
Medlem

Känner inte till nån ny mjukvara till 2607 men inget är ju omöjligt. Fullt möjligt att de vill byta till Netgear för att de inte vet vad som är fel, ingen bugg jag känner till på den modellen. Det modem jag vet ska få en ny mjukvara härnäst är cisco 2425 vilket är välbehövligt. Netgear tycker jag fungerar bra bara man lyckats få v20 av mjukvaran. Varför vissa inte fått den ännu vet jag inte...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Testat factoryresettat modemet? Ibland tar inte alla uppdateringar ordentligt förrän man gör det. Iofs lite jobbigt om man gjort många inställningar i modemet Ingen aning om det det fungerar. Inte stött på några märkliga wifirellaterade fel med v20. Har modemen haft problem med wifi så har det varit direkt från fabrik med kass antenn osv vad jag hört.

Jag har varit bortrest några dagar men när jag kom hem så testade jag factory resetta och då funkade det fint igen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med mitt Comhem XXL 100.

Problemet är att när jag skriver på msn så kommer inte meddelanden fram, jag får heller inget meddelande om att det inte kunde levereras utan jag märker det när jag vibbat ett par gånger och man får ett "Va?".

Jag har sökt runt på forumet/google och det verkar som att det finns fler som har/haft problemet men ingen lösning funnen.

Jag har testat ändra dnser mm. Kör jag Msn på jobbet samtidigt så fungerar det att skriva därifrån men inte hemifrån. (Ibland kommer det fram och ibland inte, värre till vissa personer(telia?))

Permalänk
Medlem

Det som gör att man tror felet ligger hos MS är att det fungerar för de som bytt till aMSN. Sett detta själv på äldre MSNversioner med annan ISP. Dessutom om du verkligen googlat så ser man snabbt att det inte bara gäller comhem och uppstår på diverse routrar. Det verkar dock fungera bättre om man stänger av NAT i comhem's netgearmodemet. På de äldre wifimodemen kan man dock inte inaktivera NAT. De som verkligen skulle kunna återskapa felet och veta vad det beror på, är just MS men ingen av de som påtalat problemet verkar sugen att ta upp saken med dem. Kanske inte kör med legalt windows?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har varit kund hos comhem tidigare. Såg till att avsluta mitt abonemang när jag flyttade innan sommaren 2008 till ett icke comhemhus. Blev lovad att allt var klart och sista fakturan skulle skickas sedan.

Nu flytta jag igen och tyckte det fungerade hyffsat tidigare och blev kund hos comhem igen. När jag nu får min första räkning får jag helt plötsligt betala för samtal jag gjorde för 2 år sedan. Jag har inget emot att betala för det jag använt, men efter 2 år efter man blivit lovad att det skulle vara löst? Ringde och undra, men kan inte säga att personen jag prata med gav mig något att hurra över. Det handla mer om att det var en för liten skuld att skicka faktura över, men hade jag alltså inte blivit kund så skulle jag aldrig behövt betala...

Det är väl mer en principiell fråga, där jag har blivit lovad något som uppenbarligen inte stämde. I övrigt är min upplevelse av comhem att ändrar man inget så fungerar det oftast.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Comhem har ring mig ungefär 3 gånger om dagen de senaste veckor, har inte orkat svara då jag har bestämt mig att inte handla något mer av dem. Tillslut så tröttnade jag i alla fall och lyfte på luren ändå. Visade sig att de har uppgraderat vårat område då det har varit kapacitetsproblem och störningar på TV:n (något som inte jag har märkt av) ett par månader. Nu har de i alla fall varit jättegenerösa och höjt min lina med hela 1 MBit/s, från 24 till 25! (...) De passar dessutom på att stänga av det analoga nätet helt när de gör uppgraderingen. På grund av det så får vi även en hög extra kanaler i fortsättningen, samt att de släpper på precis varenda kanal som finns i ett par månader. Så var de "snälla" och skickade med telefonipaketet helt "gratis" samtidigt med. Blev ingen merkostnad för mig så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Blir mer saker att säga upp om ett år igen typ. Sa upp TV och telefoni i september förra året just för att jag inte ser på tv eller ringer något. Känns rätt onödigt detta

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Det som gör att man tror felet ligger hos MS är att det fungerar för de som bytt till aMSN. Sett detta själv på äldre MSNversioner med annan ISP. Dessutom om du verkligen googlat så ser man snabbt att det inte bara gäller comhem och uppstår på diverse routrar. Det verkar dock fungera bättre om man stänger av NAT i comhem's netgearmodemet. På de äldre wifimodemen kan man dock inte inaktivera NAT. De som verkligen skulle kunna återskapa felet och veta vad det beror på, är just MS men ingen av de som påtalat problemet verkar sugen att ta upp saken med dem. Kanske inte kör med legalt windows?

Klart man gör.

Jag har installerat aMSN hemma, samma sak där. Men då får jag veta att det inte kommit fram.

Permalänk
Medlem

MS kanske har nått diagnostikprogram de kan använda om man ger dom sin användare. Tror inte comhem kan säga vart felet är oavsett vilka uppgifter de har på respektive MSNkonto. Jag säger inte att felet kanske inte ligger hos comhem men man bör nog ta frågan i första hand med Microsoft precis som man vänder sig google om gmail strular...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

--> Phunky

Jag undrar vad det är för skillnad att ha NAT av och på ..

med nat av fungerar modemet som ett vanligt modem ?

och med nat på så fungerar modemet som en router ?

MED nat AV, fungerar brandväggen ? för jag kan inte ändra nått med det om nat är av . enbart med nat PÅ..

har XXL netgear modemet ..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Med NAT off finns ingen brandvägg. Allt sådant inaktiveras. Resten har du rätt i.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Med NAT off finns ingen brandvägg. Allt sådant inaktiveras. Resten har du rätt i.

okej tack för svaret . någon försökte ta sig in på min dator , men antiviruset stoppa det . de höll på i flera timmar , till slut så var jag tvungen att stänga av nat så sluta de ..

är det verkligen så lätt att ta sig in på ens med nat på ? =S

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått rätt efter att ha läst runt lite i tråden: Ska jag alltså factory resetta mitt modem och starta upp det för att få V20 firmwaren ? Jag har nämligen startat om flera gånger på sistone för att försöka få hem den ,men jag har fortfarande V19, inte för att jag har några direkta problem för tillfället mer än att jag på tptest.se och speedtest.net kommer upp i ungefär 80 - 85 mbit högst. Och när jag drar ner en torrent eller en ubuntu ISO kommer jag upp i 11.5 mbps vilket inte riktigt stämmer, men känns som modemet "throttlar" och tappar fart när jag når högsta hastighet, vilket det inte gjorde den första veckan då jag uppgraderade min uppkoppling från 24/10 till 100/10, jag har inte ändrat något på någon av mina datorer och jag har även stängt av ipflooddetection osv.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Så om jag förstått rätt efter att ha läst runt lite i tråden: Ska jag alltså factory resetta mitt modem och starta upp det för att få V20 firmwaren ? Jag har nämligen startat om flera gånger på sistone för att försöka få hem den ,men jag har fortfarande V19, inte för att jag har några direkta problem för tillfället mer än att jag på tptest.se och speedtest.net kommer upp i ungefär 80 - 85 mbit högst. Och när jag drar ner en torrent eller en ubuntu ISO kommer jag upp i 11.5 mbps vilket inte riktigt stämmer, men känns som modemet "throttlar" och tappar fart när jag når högsta hastighet, vilket det inte gjorde den första veckan då jag uppgraderade min uppkoppling från 24/10 till 100/10, jag har inte ändrat något på någon av mina datorer och jag har även stängt av ipflooddetection osv.

Testat igen? Jag har sett ett modem uppgradera sig idag åtminstonde...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Testat igen? Jag har sett ett modem uppgradera sig idag åtminstonde...

Ja jag har nog testat 10 gånger eller nåt. Jag tror Com Hem hatar mig. Om ett år får jag fiber hit, har jag inte flyttat innan dess blir det till att byta lika fort som det går ^^

Edit: Nu ska jag väl iofs inte klaga alltför mycket, på sistone har linan ändå hållit sig väldigt stabil osv. För några månader sen innan jag bytte till 100 så var det katastrofläge här, det gick ner varje timme. Fick ringa 5 gånger innan de ordnade upp det... Var tydligen något fel i huset ^^

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem ett modem idag och är ny kund hos comhem. Det är ett cisco 2425 med fw ...v20....-090313cs-comhem.bin

Ingen aning om detta är den nya fw som ni talar om. Har problem med att uppkopplingen mot internet dör rätt ofta och modemet går i discoläge med och allt blinkar. Händer ett par ggr i timmen. Kommer detta kanske lösas med en uppdatering av fw och har denna isf redan släppts.

Har redan en linksys 54:a som router men har inte hunnit koppla in den ännu. Är det någon som upplever att modemet beter sig bättre om den enbart sätts i bridge-läge?

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusen:

Har precis fått hem ett modem idag och är ny kund hos comhem. Det är ett cisco 2425 med fw ...v20....-090313cs-comhem.bin

Ingen aning om detta är den nya fw som ni talar om. Har problem med att uppkopplingen mot internet dör rätt ofta och modemet går i discoläge med och allt blinkar. Händer ett par ggr i timmen. Kommer detta kanske lösas med en uppdatering av fw och har denna isf redan släppts.

Har redan en linksys 54:a som router men har inte hunnit koppla in den ännu. Är det någon som upplever att modemet beter sig bättre om den enbart sätts i bridge-läge?

Vi diskuterar Netgear-modemet och dess v20-mjukvara. cisco 2425 har inte fått en ny mjukvara på kanske 1 år men det ska tydligen vara en pågång närmaste veckorna. Modemet verkar bli instabilt för vissa om man aktiverar trådlöst Har för mig att 2425 inte går att bryggas i huvudtaget. Med nästa mjukvara så ska man dock tydligen kunna slå av NAT dvs brygga.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

sitter på ett CG3100 modem och XXL.. När vi precis hade fått modemet fick jag ut 70-80/10 på tptest.se och speedtest.net och cirka 7-8 mb/s när jag tankade i utorrent. Nu i dagsläget får jag ut 10/10 på speedtest och tptester och jag tankar mellan 5-10mb/s i utorrent konstigt nog . men jag fattar inte varför jag får så dåligt på tptest/speedtest? någon som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

Testa och mät med "riktig" trafik istället för dessa mätsidor dom ger nästan aldrig riktiga resultat endå. Testa FTP trafik ifrån nån snabb site istället.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Hej.
Orkar inte läsa igenom 100+ sidor så jag frågar istället.

Bor i ett "Comhem"-hus i Göteborg och tänkte skaffa XXL 100.
Comhem har ju inte det bästa ryktet så jag tänkte kolla hur det fungerar för er som har det ?

Har Bredbandsbolaget ADSL nu och det fungerar ju klockrent och är aldrig nere, men jag vill gärna ha lite mera fart på't.

Permalänk
Medlem

Jag bor i ett hus med pensionärer så jag kanske inte kan säga så mycket men hade XL först med 55/11 och har nu XXL med 118/12 och kan verkligen inte klaga. Mitt tidigare 2607 modem startade om rätt ofta men netgear modemet har inte startat om sen jag uppdaterade firmwaren för 15 dagar sedan. NAT är avstängt och använder en annan router.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ligger nätet nere mycket ? Bredbandsbolaget jag har idag är i stort sett aldrig nere.
Spelar en hel del online och hatar när uppkopplingen försvinner.

Permalänk
Tele2

Hej,

Vi har i dag, 2010-05-21, skickat ut ett nyhetsbrev via e-post som några av er som läser här kan ha fått. Brevet gäller ett erbjudande om vår tjänst Spara Smart.

I huvudet på e-postbrevet har vi av misstag skrivit ut inloggningsuppgifterna till ’Mina sidor’ tillsammans med lösenordet. Vi har under eftermiddagen fått många frågor om kryptering och vi kan berätta att vi lagrar våra kunders lösenord krypterade men olyckligtvis användes krypteringsnyckeln när vi skapade breven. Vi ser nu över våra rutiner för att säkerställa att det som inträffat i dag inte kommer att inträffa igen.

I eftermiddag informerade vi berörda kunder per e-post om att deras lösenord ändrats till ett nytt slumpvist automatiskt genererat lösenord, och att de har möjlighet att gå in på sina ’Mina sidor’ och skapa ett nytt eget personligt lösenord. Informationen gällande detta kommer även gå ut per brev.

Det som har inträffat är olyckligt och vi beklagar det misstag vi gjort i detta utskick.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Fredrik Söderlund

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag bor i ett hus med pensionärer så jag kanske inte kan säga så mycket men hade XL först med 55/11 och har nu XXL med 118/12 och kan verkligen inte klaga. Mitt tidigare 2607 modem startade om rätt ofta men netgear modemet har inte startat om sen jag uppdaterade firmwaren för 15 dagar sedan. NAT är avstängt och använder en annan router.

Jag har fått ett erbjudande om att byta till Comhem vilket lät bra då det skulle bli billigare (eller samma pris men snabbare) i mitt fall. Det som är viktigast för mig är stabiliteten. Kör nu på bredbandsbolaget ADSL som i princip aldrig går ner för mig, det är hur stabilt som helst. Lustigt nog så bor jag också i ett hus med mest pensionärer så borde få bra hastighet. Jag vill också ha ett modem utan NAT (sköta brandvägg själv), precis som jag har med bredbandsbolaget nu. Ska se till att jag får en Netgear med senaste firmware alltså (annars så uppgraderar den väl sig själv). Om Comhem inte klarar stabiliteten så får de tillbaks grejerna och ingen affär.

Permalänk
Medlem

Det enda modemet comhem har till 100/10 tjänsten är netgear modemet. Och tittar man tidigare i tråden verkar det även finnas en nyare modell som löser värmeproblemen om modemet ligger ner.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Som det lät när jag pratade med försäljaren som ringde kommer jag få möjlighet till den kapaciteten även fast jag tänkt välja det som heter Large. Med andra ord skickar de Netgear modemet även för 25/1, i alla fall under den kampanj som de ringde upp mig och erbjöd.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa genom de senaste 80 sidorna jag missat, så frågar istället.
Har själv tjänsten 100/10 vilket jag får ut 95/11 utav, så det funkar kanoners.
Nu till frågan: Är högre UPload inplanerad, isåfall när och hur stor ökning är tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knicke:

Är högre UPload inplanerad, isåfall när och hur stor ökning är tänkt?

Inte under detta år i alla fall, det är vad jag uppfattat av att ha tittat i tråden. Men det kommer säkert när kapacitet och marknad finns.

högre upload än 10Mbit/s?

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar..
1 upstream av fyra det innebär ju i teorin att det ska klara av 40 Mbit/s..
Marknaden finns och jag är övertygad om att efterfrågan med är där så det är ju bra öppna kranarna

Permalänk
Medlem

Fick min bredbands tjänst (XXL) från comhem i förrgår, först funkade den inte alls eftersom något annat hus hade fått våran tjänst. Men efter kontakt med comhem så fixade dom det och vi fick våran tjänst. Till en början funkade allt perfekt och jag fick ut ~93/11 mbt.

Problemet är att vi tappar kontakten periodvis, Internet stängs av och sätts på lite hur som helst. Ibland funkar det i en halvtimme och sedan tappar det kontakten i kanske 10 min, ibland stängs det bara av och på hela tiden. Det brukar helt enkelt variera.

Vad kan det här felet bero på? Har snackat med comhem och de lyckades inte fixa det under den timme vi talades vid i telefon. Finns det något jag kan testa innan jag hör något från dom igen? Då tänker jag på inställningar i modemet osv, har f.ö Netgear CG 3100 modemet. Har ännu inte riktigt förstått hur man fixar inställningarna i modemet.

När Internet inte funkar och jag ska reparera Internet står det att det inte går att kommunicera med primär DNS-server.

Är väldigt tacksam för hjälp