Nvidia tillåter PhysX med Radeon

Permalänk
Medlem

Vilka idioter

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Här är ett test med Radeon 5870 och ett GeForce GT 220

ATI HD 5870 + NV GT 220 PhysX Benchmarks | PhysXInfo.com - PhysX News

Lol. Galna resultat. Undrar om dom är överdrivna eller inte.

Blev galet sugen på att skaffa en nu när jag såg dom XD

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tycker jag var ett bra drag av nVidia, nu ska de bara släppa PhysX fritt för AMD-korten också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Fan jag som just satt och tänkte på att sälja mitt gamla goda ageia physx kort som inte funkat sen många forcewareversioner,funkar det med denna versionen igen tro eller funkar det bara med ett nvidiakort som komplement till physx??

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Tror att folk inte läser inlägg.. Det var en BUGG!!! inte en feature.

Inte värd att bli fast med denna driver version...

/t

Permalänk
Avstängd

Kollade just på deras increasebar för vissa spel,varför måste dom överdriva så mycket och visa baren som en helsida nästan bara för att det skall se ut som överdrivet bra förbättringar??

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

Blir ju att behålla denna drivern ett tag till isåfall, bara att ladda hem på tex 3dguru

Iofs så har jag inte ett nvidia kort

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Lol. Galna resultat. Undrar om dom är överdrivna eller inte.

Blev galet sugen på att skaffa en nu när jag såg dom XD

Använd knoppen, du kan inte ta resultat från physxinfo.com som kvalitetstester. Finns inga spel som gör det värt pengarna att köpa ett Nvidia kort för att få PhysX effekter. Låt dom ta smällen och släpp PhysX fritt eller satsa på en öppen standard som Havok eller liknande som gynnar oss konsumenter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dinoman:

Tycker jag var ett bra drag av nVidia, nu ska de bara släppa PhysX fritt för AMD-korten också.

...vadå ett bra drag??

Läs inläggen för ditt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Använd knoppen, du kan inte ta resultat från physxinfo.com som kvalitetstester. Finns inga spel som gör det värt pengarna att köpa ett Nvidia kort för att få PhysX effekter. Låt dom ta smällen och släpp PhysX fritt eller satsa på en öppen standard som Havok eller liknande som gynnar oss konsumenter.

Testet har de tagit härifrån: Google Translate

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd

Intressant finns det någon "step by step guide" för hur man gör för att få detta att fungera?
Kör 5770 i crossfire + har ett 8800 512 liggandes..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Intressant finns det någon "step by step guide" för hur man gör för att få detta att fungera?
Kör 5770 i crossfire + har ett 8800 512 liggandes..

How to Activate Hardware PhysX to play with an ATI Video Card - [H]ard|Forum exempelvis.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Klart det var medvetet. Frågan är bara varför de fick idiot-idén från början att de som kör radeon inte ska få en fördel av att också köpa ett nvidia-kort. Ibland så vill man sätta sig ned och prata vett med vissa företag. Typ: "Varför i helvete vill du inte ha mina pengar!?!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I de senaste drivrutinerna till grafikkort i Geforce-serien är blockeringen av hårdvaruaccelererad PhysX i datorsystem med AMD Radeon försvunnen.

Läs artikeln

Har bara en sak att säga, De behöver pengar pga att deras nya skitkort inte säljer...

Och med skitkort så menar jag såklart att de är dyrare, betydligt varmare och har sämre prestanda än AMDs, INTE att jag kan göra ett bättre själv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Har bara en sak att säga, De behöver pengar pga att deras nya skitkort inte säljer...

Och med skitkort så menar jag såklart att de är dyrare, betydligt varmare och har sämre prestanda än AMDs, INTE att jag kan göra ett bättre själv..

kunde inte sagt detta bättre själv trots att jag kör med nvidia

Permalänk
Medlem

Ja skit samma om det var en bugg. Det är ju bara att köra på de drivare som funkar då om de ska fjanta sig att låsa fysikstödet när det sitter ett ATI-kort i också. Fortfarande urlöjligt att de inte har stöd, om man nu tex. redan har köpt ett sånt här kort en gång i tiden och har bytt upp sig och om det då råkade bli ett ATI-kort.

Det är ju sånt här som gör att folk blir anti-nvidia. Fjantigt, töntigt och åter igen fjantigt. Vad de än har för uttalad förklaring är det så klart inte den som är den egentliga förklaringen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Ja men det var ju därför jag flikade in i mitt egna inlägg att det kunde vara möjligt

Dock:

Skrivet av Blazter:

Testet har de tagit härifrån: Google Translate

Vore kul om någon oberoende här på swec kunde göra en snabb benchrunda för att se skillnaden 5-800 kr är ju inte speciellt mkt pengar för att höja sin prestanda i vissa spel (ja, bara de med phys X)

och misstag eller ej, drivrutinen går ju fortfarande att ladda ner och använda hur länge man känner för.

Sen köper ju inte jag för 5 öre att det skulle vara ett misstag. Hur lyckas man göra ett sånt misstag? Nej, det händer inte

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Ja skit samma om det var en bugg. Det är ju bara att köra på de drivare som funkar då om de ska fjanta sig att låsa fysikstödet när det sitter ett ATI-kort i också. Fortfarande urlöjligt att de inte har stöd, om man nu tex. redan har köpt ett sånt här kort en gång i tiden och har bytt upp sig och om det då råkade bli ett ATI-kort.

Det är ju sånt här som gör att folk blir anti-nvidia. Fjantigt, töntigt och åter igen fjantigt. Vad de än har för uttalad förklaring är det så klart inte den som är den egentliga förklaringen.

helt rätt, för om fler kunde använda physx så blir det väl fler spel med stöd vilket borde gynna dom och vi konsumenter får fräshare spel, för kan dom i dagsläget ej sälja prestandakort så kan dom få sälja physx kort

Permalänk
Medlem

We just got done talking with NVIDIA about the matter and they clarified the issue for us. In what we expect is going to be a disappointment for many of you, the lack of a PhysX restriction on the current 257.15 beta drivers is a bug, not a feature - the restriction should have been in those drivers and it was not. NVIDIA will be reinstating the restriction in new downloads of the beta driver and in the WHQL build of these drivers.

NVIDIA Forceware 257 & Heterogeneous GPU PhysX: It's a Bug, Not a Feature - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sgart:

Sen köper ju inte jag för 5 öre att det skulle vara ett misstag. Hur lyckas man göra ett sånt misstag? Nej, det händer inte

Ooookej... Och du har så lång erfarenhet från att snickra ihop drivrutiner... -.-'

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Kommer jag fortfarande kunna köra min crossfire setup med PCIe x8/x8 om jag kör mitt 8800 på PCIe x4 som PhysX med ett P7P55D PRO?
ASUSTeK Computer Inc.

Permalänk
Skrivet av Mr.3:

Det menar du inte?
Fan att jag inte visste det innan jag köpte mina 2 st GTX 470

ja nu när du säger det så ser jag i GPUZ att mina grafikkort ligger på 3000 grader Celsius
och jag har bara 3 FPS i Pacman,
borde nog köpt ATI ist...
attans då..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Här finns drivrutinen innan de fixade "buggen" + Physx (Windows 7 64bit):

NVidia 257.15.zip

a) Avinstallera ev. befintliga PhysX / Nvidiadrivrutiner
b) Installera drivrutinen (257.15_desktop_win7_winvista_64bit_english_beta.exe)
c) Avinstallera PhysX som installeras automatiskt med drivrutinen
d) Installera PhysX (PhysX_10.02.22_9.10.0222_SystemSoftware.exe)
e) Se till att Nvidiakortet är secondary display
f) Rock'n'roll

källa: Overclock.net - Overclocking.net - View Single Post - [NGOHQ] NVIDIA Removes Hybrid ATI PhysX Blockage

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rewt:

Här finns drivrutinen innan de fixade "buggen" + Physx (Windows 7 64bit):

NVidia 257.15.zip

a) Avinstallera ev. befintliga PhysX / Nvidiadrivrutiner
b) Installera drivrutinen (257.15_desktop_win7_winvista_64bit_english_beta.exe)
c) Avinstallera PhysX som installeras automatiskt med drivrutinen
d) Installera PhysX (PhysX_10.02.22_9.10.0222_SystemSoftware.exe)
e) Se till att Nvidiakortet är secondary display
f) Rock'n'roll

källa: Overclock.net - Overclocking.net - View Single Post - [NGOHQ] NVIDIA Removes Hybrid ATI PhysX Blockage

tackar !

Permalänk
Medlem

vi behöver ändå inte physx nu när opencl är här, lite tråkigt kanske att vi missar lite effekter på spel som redan har gjorts, dock är det ju inte livsavgörande enligt mig. Annars kan man köra dessa beta så länge det går, fungerar väll till alla äldre spel också, det blir ev nya som inte kommer att fungera om det nu är nåra som kommer använda sig av physx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

vi behöver ändå inte physx nu när opencl är här, lite tråkigt kanske att vi missar lite effekter på spel som redan har gjorts, dock är det ju inte livsavgörande enligt mig. Annars kan man köra dessa beta så länge det går, fungerar väll till alla äldre spel också, det blir ev nya som inte kommer att fungera om det nu är nåra som kommer använda sig av physx.

Nu blandar du nog ihop saker. OpenCL har i sig inget med fysikaccelleration att göra utan är snarare en api liknande CUDA eller DirectCompute. En rimligare jämförelse vore PhysX mot tex. Havok, Bullet eller ODE.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vad för kort man har? Tex att ett GTX 260 gör att man får fler fps mot ett GT 220 om dom är physXkort?
Om det spelar mindre roll så är ju 8600GT, 9500GT och GT 220 självklara val då dom är väldigt billiga och drar minimalt med ström.

Som sagt finns väldigt få spel (13st närmare bestämt) men spelar man dessa spel så kan det vara värt.

Permalänk
Medlem

Då blir mitt fina klockade GTX 280 ett PhysX kort!
Dock efter sommaren!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag jätteinsatt, men så länge (Nvidia)kortet har minst 32 streamprocessorer så klarar de PhysX. Det borde kanske betyda att ju fler streamprocessorer kortet har, destå snabbare kunde det göra fysikberäkningar?

Här är iaf en lista över korten som officiellt stöds av Nvidia: PhysX GPUs

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

tråkigt att det var en miss och faktist inte meningen . aja

Skrivet av fesen:

Spelar det någon roll vad för kort man har? Tex att ett GTX 260 gör att man får fler fps mot ett GT 220 om dom är physXkort?
Om det spelar mindre roll så är ju 8600GT, 9500GT och GT 220 självklara val då dom är väldigt billiga och drar minimalt med ström.

Som sagt finns väldigt få spel (13st närmare bestämt) men spelar man dessa spel så kan det vara värt.

om ett 220 klarar av alla beräkningar som ska göras så bör ett 260 vara överflödigt.

det gissar jag på i alla fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |