"How Nvidia blacklists sites like Hardware Secrets"

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

sågades inte mer eller mindre 2xxx seiren?

2900XT sågades ganska ordentligt på grund av hög effekt och hög ljudnivå samt lite dålig texturprestanda. Även om prestandan som oftast låg ganska bra till konkurrenterna.

Det är därför jag, och många andra, som oftast drar paralleller mellan GTX470/480 och 2900XT i form av halvslarvigt utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

ATI/AMD gör aldrig sånt här.....Dom är änglarna på denna planet.....FSS ATI gör exakt likadant som Nvidia gör....

Så trött på ATI Cry fanboys... jefla P12'or

Hade man rotat runt lika mycket i ATI's hemligeter så tror jag att dom är minst lika ivriga/dåliga som Nvida påstås vara.

Just nu är median på Nvidia och rotar precis som median var på ATI när deras 2xxx-serie lanserades.

Vad står "FSS" för?

OnT:
Om någon har något på AMD kan den väl starta en ny tråd och visa hur AMDs PR avdelning sköter sig?

Permalänk
Avstängd

Alla företag har skit under mattan.
Detta gäller AMD/ATI också, tro inte att dom är helt felfria.
Inget företag är helt cleant, alla har skit bakom sig.

Att vara fanboy för ett grafikkorts märke är nog det mest patetiska som finns, gå ut och få lite sol för bövelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Att vara fanboy för ett grafikkorts märke är nog det mest patetiska som finns, gå ut och få lite sol för bövelen.

Jag fattar inte den här typen av inlägg. Ingen har väl påstått att nvidia är unika? Ingen i träden kastar skit på nvidia utan nyheten diskuteras balanserat. Däremot kommer det in sådana här snilleblixtar med jämna mellanrum och börjar skrika fanboys och drar upp Ati. Varför just Ati?

Ingen har påstått att Ati är felfria? Är folk verkligen så inskränkta att de tror den här diskussionen drivs av ati versus nvidia? Det här har betydelse för konsumenterna. Ati skiter åtminstone jag fullständigt i och skulle de syssla med med liknande ofog så är det självklart lika illa.

Det här problemet berör nvidia och konsumenterna.
Ati/nvidia har inget att göra med saken.

Är nvidialägret verkligen så pressat att man inte får diskutera ämnen som inte är odelat positiva för nvidia?

Om det hade varit fanboys som diskuterat det här hade tråden varit full av inlägg som. "nvidia epic fail" och "nvidia sux" etc. Däremot, de som kommer in och trashar diskussionen, kastar skit på deltagarna, skriker fanboys och börjar, helt irrationellt. jämföra med Ati, de bör se sig i spegeln och fråga sig om allt står rätt till där inne.
Varför gör ni det till en nvidia/ati fråga?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av definition:

Som sagt, att ATI skulle ha lika mycket skit under mattan är ren spekulation, du får komma med lite mer än vad du tror.
Jävligt märkligt att man inte kan få kritisera ett beteende som man anser vara dåligt, utan att bli kallad "patetisk fanboy".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tannat:

Där var det ju svart på vitt för alla som tycker att nvidia gör så otroliga drivrutiner:))
Riktigt bra artikel btw:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Där var det ju svart på vitt för alla som tycker att nvidia gör så otroliga drivrutiner:))

Men hallå!!!Han kör ett rykande färskt DX11-kort på XP!!! Det har inte ens stöd för nu gamla DX10. Tacka för att drivarna inte är speciellt bra, det är knappt ens meningen att de skall fungera alls

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Skulle CUDA bara vare en rolig grej så skulle den inte bli etablerat på den professionella och industriella marknaden samt stå som grund för utveckling av OpenCL.

Om du inte ser inte grejen med CUDA så är det troligen pågrund av att du inte förstår.

Jag vet att du har sagt att du är för gammal för att leka i den här sandlådan (fint sätt att säga att du är bättre än människorna i tråden) men jag tänker säga det här ändå:

Ni pratade om vad den -genomsnittlige- grafikkortsköparen hade för användning av CUDA och PhysX, inte vad professionella användare har för användning av det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Men hallå!!!Han kör ett rykande färskt DX11-kort på XP!!! Det har inte ens stöd för nu gamla DX10. Tacka för att drivarna inte är speciellt bra, det är knappt ens meningen att de skall fungera alls

Klart att man skall kunna använda kortet även om man har XP och han fick ju även liknande resultat i W7, vi får hoppas att de uppdaterade drivarna funkar bättre för honom nu.
Lite lustigt är det, att testaren öppet säger sig gilla Nvidia lite mer, för spel, han är också förvånansvärt förlåtande i sitt omdöme och sen får han stryk av nämnda företag.
Det jag saknade lite var test av GTX285 i W7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

För att hålla sig till verkligheten så är det inte värre än så att de sk "hårdvarusiterna" föväntar sig gratis exemplar av den senaste hårdvaran, som de kan leka runt lite med och i bästa fall skriva en recension.

Det Nvidia har gjort är att vägra leverans av gratisexemplar. De är sannerligen i sin fulla rätt att göra så, det är inte så att de har försökt stämma eller på annat sätt försökt att skada den aktuella siten. De har bara undanhållit gratis godis.

Om siten vore seriös ut i fingerspetsarna är det bara för dem att låna ett ex. av valfri kompis som råkar inneha ett för att testa och dissa skiten ur om de känner för det. Eller gud förbjude, göra som de stackars konsumenterna och faktiskt KÖPA ett exemplar. Ouch!

Det som är mer beklämmande är isåfall om man vänder på steken, att de som hela tiden matas med dessa gratisex utan att konstra och skriva "dåliga saker" förmodligen blir beroende och klarar inte av att skriva en enda dålig recension efter ett tag.

Men är felet Nvidias, eller redaktörernas? Nvidia får ju faktiskt ställa nästan vilka krav de vill i utbyte mot att dela ut gratisex, inget olagligt i det, det är fullt frivilligt att säga ja eller nej.

edit. kudos till xbitlabs som testade, och dissade, ett LÄCKT exemplar av GTX465

Jag skulle nog tro att de flesta test-sidorna inte ser eventuella 'gratis kort' som den största fördelen med att driva en sida, varken ekonomiskt eller som nöje.

Väntar fortfarande på svar Har du några liknande exempel med AMD som
du kan länka till?

Permalänk
Medlem

Fan vad du var envis då, it's been slashdotted;

Slashdot | AMD NDA Scandal

inte helt unikt mao

edit. det övriga resonamanget är konstigt, om siterna inte bryr sig om gratis kort tidigt, varför då klaga om tråden blir avklippt ... det är klart att de bryr sig

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klart att man skall kunna använda kortet även om man har XP och han fick ju även liknande resultat i W7, vi får hoppas att de uppdaterade drivarna funkar bättre för honom nu.
Lite lustigt är det, att testaren öppet säger sig gilla Nvidia lite mer, för spel, han är också förvånansvärt förlåtande i sitt omdöme och sen får han stryk av nämnda företag.
Det jag saknade lite var test av GTX285 i W7.

Det är klart kortet går att använda, det ser du ju, men man köper inte ett DX11 kort för 3-4kKr för att köra XP ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

inte helt unikt mao

edit. det övriga resonamanget är konstigt, om siterna inte bryr sig om gratis kort tidigt, varför då klaga om tråden blir avklippt ... det är klart att de bryr sig

En överambitiös NDA från AMD från en pressträff gällande CPU delen för tre år sen? Absurda NDAs ser du med jämna mellanrum när du har att göra med amerikanska företag. Det är ett otyg men då skulle du se vad för klausuler jag sett i en del kontraktsförslag genom åren. Tillochmed från amerikanska universitet.

Om det är ditt bästa exempel så har du inget att komma med. Och du inser att korten är till låns över testperioden? Även om du fortsätter att kalla dem gratiskort? Jag är ledsen men det verkar faktiskt bara som du hittar på allteftersom.

Har du något exempel på att Ati har svartlistat en sida som nvidia har gjort med Hardware Secrets och Alienbabeltech nyligen och som de försökte med Anandtech och [H] under GTS250 släppet?
(Där var det Charlie som avslöjade dem så att nvidia kröp till korset och tillhandahöll kort senare, för att undvika skandal)

Och nu behöver inte ens korten fungera på XP? OK, daterat operativsystem men det har fortfarande en ganska stor marknadsandel.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Citat:

For What it's Worth

Early last week Charlie over at The Inquirer posted a story saying that a number of reviewers were cut out of the GeForce GTS 250 launch. We felt a bit hurt, by the time the story launched we weren't even asked to be briefed about the GTS 250. Cards had already gone out to other reviewers but we weren't on any lists. Oh, pout.

Magically, a couple of days after Charlie's article we got invited to a NVIDIA briefing and we had a GTS 250 to test. Perhaps NVIDIA was simply uncharacteristically late in briefing us about a new GPU launch. Perhaps NVIDIA was afraid we'd point out that it was nothing more than a 9800 GTX+ that ran a little cooler. Or perhaps we haven't been positive enough about CUDA and PhysX and NVIDIA was trying to punish us.

Who knows what went on at NVIDIA prior to the launch, we're here to review the card, but for what it's worth - thank you Charlie

Här är länken till anandtechs recension:
NVIDIA GeForce GTS 250: A Rebadged 9800 GTX+ - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Här är länken till Charlies artikel som gjorde att [H] och anandtech verkligen fick kort:
Nvidia cuts out reviewers for the gts250 - The Inquirer

Man kan nästan se en snar framtid där bara tomshardware, guru3d, fudzilla och brightsideofnews erhåller kort när GF104 släpps

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DataNusse:

Att påstå att en vanlig användare har ingen användning av CUDA och/eller PhysX är idiotiskt och ignorant. Speciellt om man gör en recension om GF100.

Om det var rätt eller inte att de blev svartlistade tänker jag inte yttra mig om men jag kan förstå nVIDIA’s positionshållning till svartlistningen.

Självklart kan du det, det gröna trollet i dig brinner starkt som vanligt. Etik och moral verkar inte falla högt på din agenda.

Oetiskt beteende kan få hela världen att skaka, ta till exempel den senaste heta potatisen med Israels ingripande på internationellt vatten, detta bara för att skydda sig själva som suverän stat.

Är det då helt ok för ett företag att göra precis hur man vill för att tjäna pengar? Styra media till sin egen vinning?

När Svensson ser levande plockade fåglar så blir det ett jävla liv men att det pågår en massa påtryckningar och styrande under ytan i media det är helt ok, eller? För alla gör ju så och alla vill ju tjäna pengar, inte sant? Tror ni inte att de and-farmarna som plockade fåglarna levande för att spara en slant inte också bara ville tjäna pengar?

Hycklare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

inte helt unikt mao

Lugna ner dig lite och läs originalartikeln först. Försökte göra det själv men länken var nu död efter tre år.
Vad jag förstår från kommentarerna ska AMD ha arrangerat en visning och ett besök på en fabrik, och när du är besökare på en fabrik är det märkligt om du inte behöver skriva på ett avtal. Det verkar som att reportern från bankock post har gjort en höna och nyheten har spridit sig.

Det handlar inte om gratis-kort, hur svårt är det att förstå? De skiter i att de måste skicka tillbaka korten inom en viss tidsram, det är resultaten och artiklarna som är hela poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är klart kortet går att använda, det ser du ju, men man köper inte ett DX11 kort för 3-4kKr för att köra XP ....

Hmm.. Och här trodde jag att det du pratar om var grunden till hela artikeln.... Märkligt..

Sen att W7 resultaten inte var vad han hoppats på förstår jag att du har svårt att kommentera.

Hade hoppats på att det inte skulle bli en ATI vs Nvidia tråd men det verkar vara dödfött.
Vill inte säga det men det måste verkligen va tungt att va Nvidia älskare i dessa tider. Det bästa med att inte vara det är att man alltid kommer ha bäst kort. Oavsett vad som står på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Man kan ju fråga sig hur vissa siter lyckas få så otroligt dåliga resultat med Nvidia kort?

Skrivet av the squonk:

inte helt unikt mao

Och så försöker vi sopa det här under mattan. Välkommen till ATI-clockers forum.

Finns det något sätt att avsluta sitt medlemskap på den här siten???

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart att man ska få ställa krav när man skickar ut testkort, man kan ju inte bara skicka kort till random testsiter och säja "gör vad ni vill med kortet".

Sen är det "roligt" att ni länkar till Charlie, då han kanske är datorvärldens mest extrema AMD fanatiker.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Självklart kan du det, det gröna trollet i dig brinner starkt som vanligt. Etik och moral verkar inte falla högt på din agenda.

Oetiskt beteende kan få hela världen att skaka, ta till exempel den senaste heta potatisen med Israels ingripande på internationellt vatten, detta bara för att skydda sig själva som suverän stat.

Är det då helt ok för ett företag att göra precis hur man vill för att tjäna pengar? Styra media till sin egen vinning?

När Svensson ser levande plockade fåglar så blir det ett jävla liv men att det pågår en massa påtryckningar och styrande under ytan i media det är helt ok, eller? För alla gör ju så och alla vill ju tjäna pengar, inte sant? Tror ni inte att de and-farmarna som plockade fåglarna levande för att spara en slant inte också bara ville tjäna pengar?

Hycklare.

Lunga ner dig ditt förvuxna barn.

Förklara istället vad gör mig till en hycklare. För att jag kan förstå varför nVIDIA skulle göra något sådant? Det är inget hyckleri eller något andra stort ord du namngav mig att vara. Det är driften till att försöka se frågeställningen från var varje part sida.

Att jag kan förstå betyder inte att jag håller med, moraliskt eller etiskt. Tredje gången jag behöver säga detta. Läsförståelse och intellektuell förmåga verkar har brustit helt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

det fäktas vilt med det slagkraftiga ordet svartlistning här ser jag. Är det inte bättre att använda mer passande, om än mindre slagkraftiga termer?
En bättre beskrivning är väl ändå att nvidia tar sig rätten att plocka bort utvalda från sin "VIP"lista. Detta är inte samma sak som att bli svartlistad. Inte i min värld iaf.
Att detta påverkar konsumenter genom media är inte heller så unikt egentligen. En annan klassiker som brukar användas kallas reklam och är en ganska vanlig metod för att få ut produkter/tjänster på marknaden.

Sedan ser jag ju såklart problemet med att de recensioner som kommer tidigt har störst genomslag och är reglerna från en tillverkare hårda vid utskick av demotester så kommer mottagaren inte våga kritisera för mycket. Men var den egentliga skulden ligger här är väldigt svårt att svara på. Kan det vara så att det är recensenterna som är lättköpta som skall ha en känga kanske? Att företag får skicka ut testexemplar innan release är ju inte fel i sig. I min mening är det inte heller fel att ställa vilka tok-krav som helst för dessa utskick heller. Att recensenter sedan går med på dessa och utger sig för att vara objektiva är inte så bra dock. I den bästa av världar skjuter lättköpta recensenter sig själva i foten och blir lågt skattade av läsarna, men detta händer inte automatiskt. Därför behövs trådar som denna som tar upp förhållandena inför tester så att recensioner kan bli ifrågasatta. Ser ingen annan rimlig lösning på problemet med snedvridna tester. För det är väl egentligen detta som är den dåliga konsekvensen man vill undvika. Eller är det något jag missat?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DataNusse:

Lunga ner dig ditt förvuxna barn.

Förklara istället vad gör mig till en hycklare. För att jag kan förstå varför nVIDIA skulle göra något sådant? Det är inget hyckleri eller något andra stort ord du namngav mig att vara. Det är driften till att försöka se frågeställningen från var varje part sida.

Att jag kan förstå betyder inte att jag håller med, moraliskt eller etiskt. Tredje gången jag behöver säga detta. Läsförståelse och intellektuell förmåga verkar har brustit helt.

Förvuxet barn eller inte så har jag haft hundratals diskussioner med dig och de talar alla sitt tydliga språk, du behöver dock inte ta åt dig av hela mitt inlägg för det var inte riktat till dig, första meningen räcker. Vet inte vad det är men jag stör mig något fruktansvärt på dig, så jag bör nog be om ursäkt för mitt påhopp. Jag ber om ursäkt.

Man kan ju tycka att nVidia helt klart kan förbehålla sig rätten att inte skicka testkort till de sajter som snackar ner deras produkt, knappast bra PR. Det hade inte jag heller gjort. Det som stör mig i frågan är att nVidia ställer krav på att man ska snacka upp deras bubbla av funktioner på deras kort. Samt att man även har med att man bör snacka skit om konkurrenten på marknaden. Gör bra produkter så sköter sig allt sådant själv och man kan aldrig vinna hela opinionen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Man kan ju tycka att nVidia helt klart kan förbehålla sig rätten att inte skicka testkort till de sajter som snackar ner deras produkt, knappast bra PR. Det hade inte jag heller gjort. Det som stör mig i frågan är att nVidia ställer krav på att man ska snacka upp deras bubbla av funktioner på deras kort. Samt att man även har med att man bör snacka skit om konkurrenten på marknaden. Gör bra produkter så sköter sig allt sådant själv och man kan aldrig vinna hela opinionen.

Är inte AMD likanda så säg.
First off, the non-disclosure agreement covered everything confidential said or written over the next two years on the product, and had a duration of five years, during which anything published or used in marketing would have to receive written approval from AMD before it could be used. Worse, at the end of the five years, all copies of the information made would have to be returned to the chipmaker

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

First off, the non-disclosure agreement covered everything confidential said or written over the next two years on the product, and had a duration of five years, during which anything published or used in marketing would have to receive written approval from AMD before it could be used. Worse, at the end of the five years, all copies of the information made would have to be returned to the chipmaker

Jag hade missat att de var en visning av AMDs fabrik. Isf var det självklart att ställa en sådan NDA. Allt annat hade varit totalt oansvarigt. Jag förstår inte vilket ljushuvud på AMD som fick idén att visa upp det allra heligaste i första taget.

"Sopa under mattan" Tsss

Visar man upp potentiella företagshemligheter bör NDAn vara skriva så långt som möjligt. Journalistren gjorde en höna av en fjäder eller var bara okunnig om korrekt förfarande.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Man kan ju fråga sig hur vissa siter lyckas få så otroligt dåliga resultat med Nvidia kort?

Korten är väl inte felfria. Recensionen fick både dåliga och resultat med korten. Besvikelsen var prestandan i äldre spel.

Skrivet av MarkSix:

Och så försöker vi sopa det här under mattan. Välkommen till ATI-clockers forum.

Finns det något sätt att avsluta sitt medlemskap på den här siten???

Om du tror att jag skulle bedöma proportioner på beteende efter vilket företag så är du djupt vilse.

Jag kastar inte skit på vare sig nvidia eller Ati. Det är klart att du menar min post med sopningen under mattan. Du kallar mig Ati-fanboy men vågar inte göra det i person.

Isf får du komma med exempel på att jag har kommit med obalanserad kritik eller kastat onödig skit på nvidia.
Jag sysslar inte med sånt

Gillar du inte att folk inte tycker som du så finns det kyrkor för trosfränder.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

det fäktas vilt med det slagkraftiga ordet svartlistning här ser jag. Är det inte bättre att använda mer passande, om än mindre slagkraftiga termer?
En bättre beskrivning är väl ändå att nvidia tar sig rätten att plocka bort utvalda från sin "VIP"lista. Detta är inte samma sak som att bli svartlistad. Inte i min värld iaf.
Att detta påverkar konsumenter genom media är inte heller så unikt egentligen. En annan klassiker som brukar användas kallas reklam och är en ganska vanlig metod för att få ut produkter/tjänster på marknaden.

Jag har också problem med ordet. Försökte köra med "ignore" list i början av tråden. Svartlistning är väl mest en direktöversättning av "Blacklisting" i ursprungsartikeln.

Det mest oroande med "Ignore" strategin är att man får alla sidor att skriva smöra. De ignorerade fungerar som avskräckande exempel men den värsta effekten får man med ringarna på vattnet.

Man kan inte låta bli att konstatera att så många av de sidor som har fått GTX465 visar upp dåliga resultat gör sitt bästa för att ge kortet en positiv vinkling ändå.

Varför? Jag trodde review siter var till för att ge tummen upp eller tummen ner för konsumenten.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Ingen aning, har inte tid att läsa igenom det just nu, kanske de är men det rättfärdigar inte ett likadant beteende av nVidia.

Som sagt, jag tycker det är en sak att nVidia väljer att inte skicka ut sina testkort till vissa recensenter, men att de vägrar av den anledning att recensenten inte vinklar en vänlig och positivi syn gentemot nVidia samt skriver upp funktioner med kortet som i det stora hela spelar mindre roll är ur min synvinkel moraliskt tvivelaktigt.

Jag köper inte vissa personers uppfattning att om man vill tjäna pengar så är det på något sätt fritt fram och göra precis hur man vill för att tjäna dessa pengar, styra media t.ex. Bara för att man är ett vinstdrivande företag så innebär det inte att man kan lämna moralen hemma. Det går utmärkt att tjäna pengar och inte tumma på sin moral. Det finns stora multinationella svenska företag som klarar av detta alldeles utmärkt.

Med detta sagt så innebär det inte att AMD/ATi, Intel, Leffes korvkiosk eller Kebabvagnen runt hörnet är bättre än nVidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, det är konstigt att så många vill göra det här till en nVidia/Ati diskussion.
Vad som diskuteras är dessa aktuella händelser mellan nvidia och testsidorna.
Och detta är riktigt viktigt för konsumenterna.

Om det visar sig att Ati gör likadant så är det självklart lika illa och lika viktigt att det diskuteras.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är ju självklart att man ska få ställa krav när man skickar ut testkort, man kan ju inte bara skicka kort till random testsiter och säja "gör vad ni vill med kortet".

Det är inte alls det diskussionen handlar om, men det vet du va?

Skrivet av Orici:

Sen är det "roligt" att ni länkar till Charlie, då han kanske är datorvärldens mest extrema AMD fanatiker.

Verkar som att du har dålig koll på Charlie, Han ogillar nvidia, det är minst sagt tydligt, men han han har ingen större kärlek för AMD heller.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331