Dell XPS M1330 - död bildskärm/grafikkort?

Permalänk

Dell XPS M1330 - död bildskärm/grafikkort?

Hej,

De senaste dagarna har min Dell XPS M1330 krånglat något ofantligt. Till att börja med har den blivit ohyggligt varm och fläktarna har gått på fullvarv nästan hela tiden. Ibland har jag varit tvungen att ställa den i fönstret för att den överhuvudtaget ska ge någon respons.

Till detta har den dessutom de senaste dagarna börjat blinka med bildskärmen. Det ter sig som att bildskärmen helt plötsligt blir svart och när den sedan kommer tillbaka så visar Windows Vista en meddelandebubbla nere vid klockan där det står något i stil med att "grafikkortet stötte på problem och har startats om". En av gångerna kom jag inte tillbaka hit utan möttes efter en tid av en bluescreen varpå datorn startades om. Idag när jag skulle börja använda datorn gick allt åt helvete:

Skulle bara skriva ett mail när skärmen helt plötsligt börjar flimra, det kommer upp som svarta streck på den och tillslut så blir hela skärmen kritvit. Försöker starta om datorn men det löser ingenting. Varje gång jag nu sätter på datorn så går skärmen igång kritvit från första början. Ingenting förändras efter ett tag förutom att det ju längre tid från uppstart som går så kommer mer och mer konstiga mönster i olika ljusa färger upp på den vita bakgrunden.

Vad har hänt??? Går det att rädda? HJÄLP!

Permalänk

Har också en 1330, Detta du råkat ut för är ett väldigt vanligt fel på denna modellen, eller var i början när jag köpte min för 2 och ett halvt år sen i varje fall. Mängder av inlägg på massa olika forum, fick felet första gången efter ett halvår, dell kom och bytte moderkort, samma sak efter ytterligare ett halvår, byte av moderkort igen... men sen har den faktiskt fungerat! mao har du ingen garanti kvar är den nog tyvärr körd...

Permalänk

Okej, så det är inte nödvändigtvis fel på grafikkortet eller bildskärmen, utan det kan snarare vara moderkortet som krånglar? Datorn är inköpt i september 2008, så den är ju inte mer än 2 år gammal och borde väl därför falla in under garantin i konsumentköplagen? Serviceavtalet (där en tekniker kommer hem till en inom 24h) gick dock ut efter 1 år...

Permalänk
Medlem

De kommer och byter om det är under 2år. Alla datorer från DELL med 8400M GS det såkallade chip of death fick ett års utökad garanti.

Det är grafikkortet som pajar som sitter på moderkortet. Går ej att byta separat.

Räkna med att det pajar igen dock. Min gick isönder så många gånger att den blev utbytt helt.

Permalänk
Skrivet av Eik:

De kommer och byter om det är under 2år. Alla datorer från DELL med 8400M GS det såkallade chip of death fick ett års utökad garanti.

Det är grafikkortet som pajar som sitter på moderkortet. Går ej att byta separat.

Räkna med att det pajar igen dock. Min gick isönder så många gånger att den blev utbytt helt.

Detta var ett mycket glädjande besked! Ringde Dells XPS support tidigare idag och efter att han konstaterat att det var just detta problem så, mycket riktigt, bokade han in en tekniker till imorgon. Nu kommer de även fixa mitt krånglande Bluetooth-kort och dvd-brännaren som vägrar ge tillbaka den skiva som jag tryckte in för några månader sedan. Något de inte velat fixa tidigare