"How Nvidia blacklists sites like Hardware Secrets"

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det visar väl bara hur några här tänker. Mitt favvo märke har blivit påkommen med fingrarna i syltburken - ja då måste vi även påpeka att konkurrenten är av samma skrot och korn. Och vips har vi kommit ifrån ämnet och hamnat i det sedvanliga "vi mot de andra" diskussionen (även kallat nuuurd wars).

Jo, så tänker nog en del. En del verkar dock tänka att: "Något liknande skulle minsann aldrig mitt favoritföretag göra!". Ville visa att det kan dom visst, men förlåt för OT, lämnar tråden nu.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Skrivet av minimaiser:

En länk till fusket med Radeon 8500s driver: How ATI's drivers 'optimize' Quake III - The Tech Report - Page 1. Stor humor Inse nu att båda företagen är ungefär lika "smutsiga".

Men hur orkar ni?
Är det värt att dra upp ett fusk för 10år sedan? Om vi ska dra upp alla fuskande drivisar sen 2000-talet kommer den här tråden bli över 300 sidor.

Ta upp det som är aktuellt, och håll er gärna någorlunda till topic.

Båda företagen har fuskat med det ena och det andra, och båda har bättrat sig, men det finns bara en jag kan lita på i dagsläget.
Jag tycker det är synd för jag har alltid gillat nvidia, men dom har satt krokben för sig själva.
Geeforce 1, 2, 3, 4, dock inte 5, 6 har jag haft och tyckt om. Men sen kom 9700p och förändrade allting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Börjar bli smått löjligt med denna smutskastning av nvidia. nvidia är definitivt inte samma bov vad det gäller att nyttja patent till att mer eller mindre ha monopol på marknaden.
Nvidia har många tekniker och innovationer och konkurrenskraftiga produkter. Att ATI för tillfället har en mycket lyckad serie kort för entusiaster är i praktiken en liten marknad jämfört med vad företag som nvidia inbringar från storföretag som köper Quadro och Teslakort och övriga tekniska lösningar och support nvidia handanhåller till sina produkter.
Vet inte hur många vinklade artiklar jag läst på olika sidor numera av skribenter som uppenbarligen favoriserar visa företag. Blir så urbotat trött på sånt. Vill man läsa en review eller artikel ska det var objektivt.

ATI har fuskat med när dom låg efter. Dom fuskade med 8000 seriens kort med drivrutinsfusk, tror nog dom fuskade med nåt vid 2000 seriens kort med. Dom fick mö skit för det då. Roligaste var väl att nvidia precis hade åkt på samma sak och AMD's VD gjorde nåt uttalande och sedan fick han smaka på det själv.

Där blev det nvidia/ati igen. Det är trist att sandlådan är så frestande så att pajkastning är det naturliga alternativet.

Nu dras det upp 10 år gamla händelser gällande nvidi/ati när diskussionen handlar om nvidia/konsumenterna.

Är det bara för att blanda bort korten som du gör det till en ati/nvidia fråga?

Taktiken är klassisk men bortsett från det:
Var har egentligen nvidia smutskastats i den här tråden? Kan du peka på var?
Och vem är viktigast, nvidia eller grafikkortssköparna?

Förresten:

pcworld.fr har tydligen också satts på nvidias ignore list. Tydligen hade de gjort en review på värmeutveckling och energiåtgång för GTX480.

Test de la Nvidia GeForce GTX 465

[H]ardocp har inte hört något om GTX465 från nvidia
Hardware Secrets blev helt avklippta
pcworld.fr har blivit lovade GTX470 sen släppet men de försenas hela tiden. Det kvittar vilken AIP de vänder sig till.

Det är inga hobbysidor vi talar om. Det är dessutom sidor som är kända som objektiva.
Vi talar inte om Tom's, Brightsideofnews eller semiaccurate här.

Är det smutskastning att informera om detta detta eller är det av intresse för konsumenterna?

Det här är vad Kyle Bennett, Chief Editor på [H] hade att säga efter att ha läst en del av de smörande recensionerna:

[H]ard|Forum - View Single Post - GTX 465 reviews out

Citat:

I just read the conclusion to some of those reviews. Some of those guys should be ashamed of themselves. I don't comment on other editors many times, but I really have to wonder about those reviews.

Smutskastar han också?
(Nu kommer väl all heder och ära tas ifrån Kyle stackaren ;./)

Ati må brinna i helvetet för allt vad jag bryr mig men de har inget att göra med det här ämnet.

pcworld.fr, inte hardware.fr airhead
Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Nvidia har kontaktat Hardware Secrets och förklarat att de rörde sig om interna strul och inge blacklist
NVIDIA breaks up with Hardware Secrets (Problem Solved!) | Hardware Secrets

Tror dom flesta företag har riktlinjer för hur testerna ska gå till

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Nvidia har kontaktat Hardware Secrets och förklarat att de rörde sig om interna strul och inge blacklist
NVIDIA breaks up with Hardware Secrets (Problem Solved!) | Hardware Secrets

Tror dom flesta företag har riktlinjer för hur testerna ska gå till

Aha, och så blev det en höna av en fjäder

Men ett flamewar är alltid uppfriskande ...

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB

Permalänk
Medlem

Nu är kanske jag är ute och cyklar:-)

Men är det inte ganska uppenbart att inte ens författaren Gabriel Torres tror på nVidias förklaring?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

Är det någon som tror på en sådan förklaring?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Sant eller ej så bryr ja mig inte. Sånt här förekommer ofta. Och de är väl inte så konstigt om Nvidia som GER ut ett kort som inte släppts än och recensenten väljer att inte ta med de unika med Geforce, nämligen PhysX och CUDA. Säg vad ni vill men detta är gratis marknadsföring, och så tänker ALLA företag när dom lämnar ut testprodukter.

Hardware Secret's svar på varför dom inte tog med PhysX och CUDA i sin 260GTX review va för att de va inte relevant för användaren, vad kan dom bestämma vad som är relevant för mig? Jag kanske ville veta mer om PhysX. Som recensent har man ansvar att förmedla vad hela produkten innehåller, de behövs ingen krönika om enbart PhysX, men nämn de iaf. En recension är till för att underlätta en köpares val, och då underlättar de om recensenten tar upp allt i sin egen skala och inte känna vad han tycker och tänker om vad som är relevant.

Läser jag en recension om t.ex. en TV så vill jag ju veta alla funktioner, dom kan ju inte skita i att berätta om att de har 3D-funktion bara för att de knappt finns några filmer i 3D eller inte en enda TV-kanal i 3D, de är jävligt oprofessionellt enligt mig.

Har Nvidia som krav att nämna några ord om PhysX, skriv vad fan som helst, vad är problemet? I de här fallet så vet jag inte om det finns något rätt eller fel. Det är rätt av Nvidia att ställa krav på testsidan att de här och de här ska ni ta upp om våran produkt då de representerar de vi gör, spelar ingen roll vad ni tycker om de, skriv något iaf, när dom dessutom inte betalar ett öre för kortet, men de är samtidigt fel att ha en blacklist, säg de till deras ansikte i stället.

Det är många sidor som ratat Nvidias produkter, Geforce FX ansågs ju som en av dom största flopparna i grafikkortets historia, men då har dom iaf tagit upp alla punkter om kortet i recensionen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hardware Secret's svar på varför dom inte tog med PhysX och CUDA i sin 260GTX review va för att de va inte relevant för användaren, vad kan dom bestämma vad som är relevant för mig? Jag kanske ville veta mer om PhysX. Som recensent har man ansvar att förmedla vad hela produkten innehåller, de behövs ingen krönika om enbart PhysX, men nämn de iaf. En recension är till för att underlätta en köpares val, och då underlättar de om recensenten tar upp allt i sin egen skala och inte känna vad han tycker och tänker om vad som är relevant.

Har Nvidia som krav att nämna några ord om PhysX, skriv vad fan som helst, vad är problemet?

Det är en recension. Därför kan de säga vad de tycker är viktigt för en användare.

Problemet ligger i att Nvidia vill att deras produkter ska nämnas- för att på så sätt bli ett vedertaget begrepp. Jag kommer inte ihåg vad detta kallas, men det är lite som coca cola försöker göra här i Sverige under jultid- bryta julmustens grepp som juldrycken.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det är en recension. Därför kan de säga vad de tycker är viktigt för en användare.

Problemet ligger i att Nvidia vill att deras produkter ska nämnas- för att på så sätt bli ett vedertaget begrepp. Jag kommer inte ihåg vad detta kallas, men det är lite som coca cola försöker göra här i Sverige under jultid- bryta julmustens grepp som juldrycken.

Är det ett problem att Nvidia vill att funktionerna hos deras kort skall nämnas? Verkligen inte.

De har investerat massor med $$$ och mantimmar i att utveckla dessa funktioner, det är tämligen självklart att man efter denna ansträngning inte vill att det skall gå förbi onoterat.

Ett grafikkortsföretag är vare sig ett självändamål eller någon slags välgörenhetsinrättning, det är ett företag. Ett vinstdrivande företag. Skall det vara så svårt att förstå?

Därmed inte sagt att det rättfärdigar vilka metoder som helst, det finns corporate ethics, och det finns lagar. Det finns tom konsumenträttsorgansisationer, i alla fall i andra länder än lama Sverige. Men en viss överlevnadsinstinkt hos företaget får man faktiskt acceptera.

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB

Permalänk
Medlem

Som sagt, ni fastnar hela tiden i det moral-etiska. Släpp lagflaggan. Försök vara pragmatiska.

Klart att man kan förstå varför nvidia gör det men här det är inte Ati som blir lidande. Det är dig som konsumen.

Det har uppenbarligen räckt med att fokusera för mycket på kortens temperaturer och ljudtryck för att inte få GtX465. Inte bara att låta bli att göra gratisreklam i recensionerna. De här sidorna fungerar som avskräckande exempel för att hålla övriga i nvidias koppel. Det är den mest oroande effekten.

Litar ni på övriga tester av GTX465 efter det här?
Varför försökte så många sidor få korten att låta bra?
Är diskussionen onödig och vi mår bättre om vi inte vet att nvidia kontrollerar testsidorna så gott det går?

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tannat:

Som sagt, ni fastnar hela tiden i det moral-etiska. Släpp lagflaggan. Försök vara pragmatiska.

Klart att man kan förstå varför nvidia gör det men här det är inte Ati som blir lidande. Det är dig som konsumen.

Det har uppenbarligen räckt med att fokusera för mycket på kortens temperaturer och ljudtryck för att inte få GtX465. Inte bara att låta bli att göra gratisreklam i recensionerna. De här sidorna fungerar som avskräckande exempel för att hålla övriga i nvidias koppel. Det är den mest oroande effekten.

Litar ni på övriga tester av GTX465 efter det här?
Varför försökte så många sidor få korten att låta bra?
Är diskussionen onödig och vi mår bättre om vi inte vet att nvidia kontrollerar testsidorna så gott det går?

Men är det inte recensenterna man bör vara missnöjd med då? Har de något ansvar för att ge tester man kan lita på?

Denna miss tycker jag är lika stor som den "moral-etiska" om hur nvidia bör agera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Men är det inte recensenterna man bör vara missnöjd med då? Har de något ansvar för att ge tester man kan lita på?

Denna miss tycker jag är lika stor som den "moral-etiska" om hur nvidia bör agera.

Är det inte lite det han säger?
Jag håller med det är hög tid att vara kritisk mot testarna.
Som Tannat skrev tidigare.

Skrivet av tannat:

Det här är vad Kyle Bennett, Chief Editor på [H] hade att säga efter att ha läst en del av de smörande recensionerna:

[H]ard|Forum - View Single Post - GTX 465 reviews out

I just read the conclusion to some of those reviews. Some of those guys should be ashamed of themselves. I don't comment on other editors many times, but I really have to wonder about those reviews.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad jag försöker betona är att problem sällan löses av att fiska i vems felet är. Lösningen är att identifiera vad felet är och åtgärda det.

Man kan verkligen ifrågasätta både recensenternas och nvidias agerande här men vi tjänar som sagt ingenting genom att försöka överrösta varandra om vems fel det mest är.

Däremot om vi vet att det går till på det här sättet har vi blivit mer upplysta som konsumenter. Varje individ kan göra sina egna värderingsbedömningar och vet mer hur kritiskt han/hon bör förhålla sig till tester.

Det är mina ögon det enda effektiva motmedlet som vi har för att göra sådan här press mindre givande för nvidia (i de här fallen).

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE="Ratatosk;10142252"]Är det inte lite det han säger?
Jag håller med det är hög tid att vara kritisk mot testarna.
Som Tannat skrev tidigare.

Hmm. nu när jag läser inlägget igen ser jag på det helt annorlunda. Jo, det är det han säger i stora drag och jag missade faktiskt hela poängen när jag läste det först. Feltolkat från min sida.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk

Ett större problem är tycker jag som jag påpekat tidigare den otroligt stora variationen man ser i de olika testerna i MIN FPS samt AVG FPS mellan korten. Ibland varierar det krafigt i samma applikationer med till synes snarilk hårdvara..
folk kanske sitter och läser ett test eller flera och drar slutsasten att GTX 470 skulle va bäst gemtemot ett 5870 när det i verkligheten i dennes dator med dennes mjuk-hårdvaruupsättning egentligen skulle passa bäst med ett 5870... Ni hajar nog vad jag menar..

oerhört svårt att dra några slutsaster vilker kort som är bäst just för mig..
Tycker att alla test-siter och recensenter borde komma upp med en harmoniserad testmetod som uppdateras när hårdvaran updateras..
dvs testförfarandet görs så lika som möjligt tex den och den hårdvarans ska burken va uppygd med med ett cleant installed Windows, använda default inställningarna i NCP samt Catalyst etc etc..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Är det ett problem att Nvidia vill att funktionerna hos deras kort skall nämnas? Verkligen inte.

De har investerat massor med $$$ och mantimmar i att utveckla dessa funktioner, det är tämligen självklart att man efter denna ansträngning inte vill att det skall gå förbi onoterat.

Ett grafikkortsföretag är vare sig ett självändamål eller någon slags välgörenhetsinrättning, det är ett företag. Ett vinstdrivande företag. Skall det vara så svårt att förstå?

Därmed inte sagt att det rättfärdigar vilka metoder som helst, det finns corporate ethics, och det finns lagar. Det finns tom konsumenträttsorgansisationer, i alla fall i andra länder än lama Sverige. Men en viss överlevnadsinstinkt hos företaget får man faktiskt acceptera.

Det är inget problem. Det du svarade på är något helt annat. Det jag skrev var att recensenten kan i sitt (subjektiva) utlåtande säga vad denna tror är viktigt. I detta fall något som ett företag har pushat ganska hårt för- utan någon större genomslagskraft. Om denna inte får göra detta utan att behöva känna sig hotade (på något) av de företag de granskar så är recensionerna meningslösa och enbart reklampelare för företagen. Jag skulle sluta läsa hårdvarusidor om jag märkte att recensionerna var ytterst bias.

Och varför känner du dig tvungen att förklara att företagens syfte är att gå med vinst? Har jag skrivit något som pekar på att jag tror att de är välgörenhetsinrättningar?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av pierretox:

Det var inte meningen att göra dig upprörd Dinoman,
och jag säger inte på något sätt att jag tycker det är OK det Nvidia har gjort eller det jag skrev som du citerade.
men som svar på din fråga, ja jag har egna erfarenheter om detta från företagsvärlden, inte multinationella företag då men medelstora...
Som du ser så är jag Toxikolog till yrket och i den branchen jag jobbade i så tummades det på säkerheten med motiveringen att så har vi alltid gjort samt de här kemikalierna har alltid använts etc etc..
Människan har alltid använt tobak också, men det gör det inte till något som är fritt från hälsorisker..
Sen satt jag med på otaliga brancföreningsmöten där svansföringen var hög gentemot media mm, dock så visste alla att det slarvades med produktsäkerheten och det påstådda miljöarbetet. Här kan det mycket väl vara så att multinationella företag är bättre då de har mer att förlora...

det där med textilerna tog jag bara upp för att det var ett välkänt exempel, det kan ha skett en del arbete nu på den fronten,, men detta först efter att det uppdadgades, tror inte H&M tex brydde sig ett skit i att ta reda på förhållandena innan de blev tvungna...

Men ja, kan företag fuska med etik/moral och tror att de kan komma undan med det så tror jag iaf att det görs i större utsträckning än vi skulle vara bekväma med att veta...

jag vill noga påpeka att jag INTE på något sätt tycker det är ok, men så sker, och att tro något annat är enligt min åsikt, bara naivt..

dagens sanning, det är väl det vi gör här på forumet även fast de urartar till Flame wars ibland

Skönt att du gav lite klarhet i dina uttalande för ditt första inlägg var lite olyckligt ur min synvinkel för det gav en annan bild av dina åsikter. Jag håller med dig i det du säger och man bör verkligen inte tro blåögt att allting går schysst till i sådana tighta marknader som den vi diskuterar nu.

Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår inte varför du är så arg på vinkling i media. All reklam i media bygger ju på just detta, ellerhur?
Det är ju snedvridna recensioner du egentligen är missnöjd med, inte sant? Så det är väl snarare testpatrullerna du borde vara sne på som ger dig vinklade tester, eller?
Vinklade tester kan man få oavsett om företag har krav vid utskick eller ej. Samtidigt leder inte eventuella krav garanterat till vinklade recensioner. Så det är verkligen recensenterna som borde grillas i min mening. Det är här skon egentligen klämmer.

Det är väl inte konstigt att man blir förbannad. Reklam är en sak, men om man är insatt i (till exempel) Sveriges lagstiftning så finns det tydliga ramar för vad som är tillåtet och inte tillåtet, mycket av den reklam som finns idag är på gränsen och det är förvånande ibland hur vissa reklamer kommer undan med tvivelaktiga påståenden.

Men det är en sak, journalistik är en annan sak och där finns också många oskrivna regler och uppfattningen av etik och moral är ganska stark, vanligtvis. En journalist är tänkt att ge en balanserad och objektiv bild av det han illustrerar eller återberättar. Visst blir jag även förbannad på de testsiter som sväljer skit som serveras och sen kräks ur sig en massa propaganda som den oerfarne eller blåögde tar till sitt hjärta och tar som sanningar. Men mest blir jag förbannad på företag som sysslar med en sådan typ av verksamhet och utövar påtryckningar, om än väldigt subtila påtryckningar. Satsa på att göra produkter som inte behöver snackas upp istället.

Skrivet av Andreas D:

Vad det gäller SweClockers har vi inte märkt av några udda krav från Nvidia. Vi kör testerna vi finner lämpliga.

Skrivet av Andreas D:

Det är väldigt ovanligt att företag kommer med knepiga krav. Det enda jag kan minnas på rak arm är några små asiatiska företag som försökt med fulingar, men det har mer eller mindre berott på kulturkrockar (asiatisk media fungerar inte på samma sätt som västerländsk).

Kommer ett större grafikkortstest om ett litet tag.

Fast det är en sak att diskutera udda krav och pratar om riktlinjer. Skulle du påstå att nVidia aldrig gett er "rekommendationer" på vilka spel att testa eller vilka specifikationer att diskutera.

Det vi diskuterar här är ju faktiskt sidor som blivit svartlistade för att de INTE följt rekommendationer.

Skrivet av pa1983:

Börjar bli smått löjligt med denna smutskastning av nvidia. nvidia är definitivt inte samma bov vad det gäller att nyttja patent till att mer eller mindre ha monopol på marknaden.
Nvidia har många tekniker och innovationer och konkurrenskraftiga produkter. Att ATI för tillfället har en mycket lyckad serie kort för entusiaster är i praktiken en liten marknad jämfört med vad företag som nvidia inbringar från storföretag som köper Quadro och Teslakort och övriga tekniska lösningar och support nvidia handanhåller till sina produkter.
Vet inte hur många vinklade artiklar jag läst på olika sidor numera av skribenter som uppenbarligen favoriserar visa företag. Blir så urbotat trött på sånt. Vill man läsa en review eller artikel ska det var objektivt.

ATI har fuskat med när dom låg efter. Dom fuskade med 8000 seriens kort med drivrutinsfusk, tror nog dom fuskade med nåt vid 2000 seriens kort med. Dom fick mö skit för det då. Roligaste var väl att nvidia precis hade åkt på samma sak och AMD's VD gjorde nåt uttalande och sedan fick han smaka på det själv.

Nu kommer du in på exakt samma sak som vi redan innan diskuterat, vi pratar inte om ATi eller att ATI är en värre bov i dramat. Helt orelevant i sammanhanget. Vi diskuterar det nVidia faktiskt håller på med, svartlistning av test-siter för att de inte gör som nVidia "rekommenderar".

Skrivet av teckim:

Är väl inte så konstigt om detta stämmer, klart Nvidia vill styra o ställa så mycket som möjligt, det är därför dom är så framgångsrika.

Problemet är här att vissa personer verkar tycka att denna sortens beteende är helt ok, det är helt främmande för mig. Det kanske är en generationsfråga, vad vet jag, men ur min synvinkel så är det helt oacceptabelt att man som ett stort företag utövar påtryckningar på den media som rapporterar om ens produkter.

Bara för att det sker och tydligen blivit kotym så är det väl för fan inte ursäkt till att det skall vara tillåtet. Om alla hoppar knuffar ner obekväma människor för berget, ska du också göra det då? Jag menar det är väl inte så konstigt, du vill ju inte att folk ska ifrågasätta dig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är inget problem att Nvidia vill nå ut med sina tekniker - dock är det ett problem när dom tvingar recensenter att flagga med tekniken oavsett om personen ser tekniken som annat än ett lamt försäljningsargument eller en bagatell. För oavsett om vi har massor med pengar och personal inblandade i utveckling i ett program, en tjänst eller produkt så gör ju detta inte produkten eller tjänsten mer nyttofull.

Det finns en hel del organisationer som värdesätter konsumentens möjlighet att få rätt och att ha rätten till att få fram information - både reglerade på Svensk mark och reglerade genom EU. Men detta betyder inte att det är helt felfritt och att det finns en magisk aura som gör att företag inte vill marknadsföra sina tjänster och produkter på oetiska eller vilseledande sätt.

Över huvud taget tycker jag ditt argument är ganska platt. Det låter precis som att i din värld kan man rättfärdiga näst intill utpressning och vilseledande av konsumenter med några fina plastbrädor, ett gäng klistermärken och massor med PR.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Dinoman:

Fast det är en sak att diskutera udda krav och pratar om riktlinjer. Skulle du påstå att nVidia aldrig gett er "rekommendationer" på vilka spel att testa eller vilka specifikationer att diskutera.

Det vi diskuterar här är ju faktiskt sidor som blivit svartlistade för att de INTE följt rekommendationer.

Nvidia brukar skicka ut dokumentation om tester (ex. hur man testar CUDA), nya patchar, benchmarkprogram etc. men det gör även AMD. I vilket fall som helst är det inget som påverkar våra tester eller dess utformning.

Edit: Kan se om jag hittar något gammalt dokument.

Edit 2: Här

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Det är väl inte konstigt att man blir förbannad. Reklam är en sak, men om man är insatt i (till exempel) Sveriges lagstiftning så finns det tydliga ramar för vad som är tillåtet och inte tillåtet, mycket av den reklam som finns idag är på gränsen och det är förvånande ibland hur vissa reklamer kommer undan med tvivelaktiga påståenden.

Men det är en sak, journalistik är en annan sak och där finns också många oskrivna regler och uppfattningen av etik och moral är ganska stark, vanligtvis. En journalist är tänkt att ge en balanserad och objektiv bild av det han illustrerar eller återberättar. Visst blir jag även förbannad på de testsiter som sväljer skit som serveras och sen kräks ur sig en massa propaganda som den oerfarne eller blåögde tar till sitt hjärta och tar som sanningar. Men mest blir jag förbannad på företag som sysslar med en sådan typ av verksamhet och utövar påtryckningar, om än väldigt subtila påtryckningar. Satsa på att göra produkter som inte behöver snackas upp istället.

Ja, näe det är inte så konstigt att man blir förbannad egentligen.

Skrivet av Dinoman:

Men nu handlade det ju inte om en svartlistning. Istället är det så att företag kan bli bortplockade från "VIP"listan. Det är ju inte samma sak. Svartlistning är ett slagkraftigt ord, men passar inte här.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Har aldrig varit med om, varken från Nvidia eller ATi att det skulle begås på sådana här sätt. Tidigare hade jag rätt mycket kontakt med några "internet" - polare som råkar jobba för diverse företag som till exempel Sweclockers, för att recensera med mera.

Var tror du jag har fått all insider information de tre åren som tidigare har varit?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Andreas D:

Nvidia brukar skicka ut dokumentation om tester (ex. hur man testar CUDA), nya patchar, benchmarkprogram etc. men det gör även AMD. I vilket fall som helst är det inget som påverkar våra tester eller dess utformning.

Edit: Kan se om jag hittar något gammalt dokument.

Edit 2: Här

Det där var väl inte så mycket att bråka om egentligen, ganska generisk information. Men visst innehöll det så kallade rekommendationer och att man gärna framhåller att AMD "erkänt" att deras drivrutiner innehåller optimeringar, inget att gå i taket för men visst försöker man, om än väldigt subtilt, att vinkla till sin fördel.

Men som sagt, detta är väl inget att vara ilsken över. Tack för infon.

+1

Skrivet av Söderbäck:

Ja, näe det är inte så konstigt att man blir förbannad egentligen.

Men nu handlade det ju inte om en svartlistning. Istället är det så att företag kan bli bortplockade från "VIP"listan. Det är ju inte samma sak. Svartlistning är ett slagkraftigt ord, men passar inte här.

Nej visst, och nVidia har väl all rätt i världen att välja själva vilka de vill skicka ut testexemplar till, dock så kan man ju sköta detta på mindre ljusskyggt sätt.

Skrivet av AlbinLoan:

Har aldrig varit med om, varken från Nvidia eller ATi att det skulle begås på sådana här sätt. Tidigare hade jag rätt mycket kontakt med några "internet" - polare som råkar jobba för diverse företag som till exempel Sweclockers, för att recensera med mera.

Var tror du jag har fått all insider information de tre åren som tidigare har varit?

Insiderinformation? Haha, ledsen med det har jag faktiskt inte tänkte på, no offense. Nej, det är väl mest en uppfattning man fått med åren att det pågår vissa påtryckningar och rekommendationer. Det har ju förvisso inget med denna diskussionen att göra och Swec. har ju lagt korten på bordet och visat hur det ser ut så jag är rätt lugn.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Insiderinformation? Haha, ledsen med det har jag faktiskt inte tänkte på, no offense. Nej, det är väl mest en uppfattning man fått med åren att det pågår vissa påtryckningar och rekommendationer. Det har ju förvisso inget med denna diskussionen att göra och Swec. har ju lagt korten på bordet och visat hur det ser ut så jag är rätt lugn.

Hehe, skulle vara lite rolig. Nej jag "förutspådde" massa saker som många undrade hur det gick till.

Har lagt korten på bordet? Nu tappade du mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AlbinLoan:

Hehe, skulle vara lite rolig. Nej jag "förutspådde" massa saker som många undrade hur det gick till.

Har lagt korten på bordet? Nu tappade du mig.

Njae alltså att de visade hur det kan se ut när nVidia skickar ett testkort. Vad det är för rekommendationer de får t.ex.

Visa signatur