Saker man stör sig på i filmer

Permalänk
Medlem

Saker man stör sig på i filmer

Finns mycket att störa sig på i filmer om man går in för det.
Vad brukar ni tänka på och irritera er på ?

En sak jag ofta tänker på i Science-fiction filmer är hur de tex förlägger handlingen till säg år 2030 och samtidigt målar upp en vision där allt är superavancerat och vi har koloniserat stora delar av galaxen.
Kom igen...På 20 år har vi kanske typ hunnit bygga ut tunnelbanan en del, vi kommer inte att färdas genom teleportation och warpdrift..
Ok, jag kan möjligen acceptera all fantasifull teknik som visas, men förlägg det då rejält långt fram i tiden.

En annan sak jag stör mig en del på som matematiker är när det ska visas några viktiga avancerade beräkningar i filmer. Ofta ser man då symboler och ekvationer tagna helt ur sitt sammanhang från någon grundkursbok från universitetet. Det ser väldigt löjligt ut och förtar mycket av realismen i filmen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

kan med störa mig på sånt eller att allting ska vara så hypat. bilar som sprängs för minsta lilla och att motorn är bortplockad och massa tabbar och skit. om inte tala om dåliga repliker eller väldigt förutsägbart vad en person ska säga

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på är filmer där hela handlingen byggs på att de inte kan kommunicera över avstånd utan de måste alltid träffas. Var någon film jag såg för någon dag sedan där jag satt och tänkte "Jaha och om du tar upp din telefon och ringer nu så kan filmen sluta"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stör mig på samma sak som er..
Väldigt irriterande med kassa repliker, kameravinklar och handling.. sen är filmen antingen för kort eller för lång..

Sen kan vi ta det där igen med vapen och explosioner.......

Permalänk
Medlem

Stör mig på att det inte är en dokumentär eller naturfilm.
Lixom, jag hade gärna velat se "Livet och skogen hos Na'vi; En resa i nordamerika".

Stör mig på att hjältinnan inte är lesbisk, att hjälten inte är nazist eller att de goda alltid vinner för att de är goda och har rätt och skyddas av en högre makt.

Stör mig på filmer med för mycket dialog som förklarar för mycket, som om tittaren behövde hjälp på traven.

Stör mig på filmer som baseras på spel som fullständigt missat att det kan finnas en story bakom. Inget illa om Doom. När får vi se Baldurs Gate?

Stör mig på att vibrationer fortplantar sig igenom närainpå vakuum. Inget illa om Star Wars.

Stör mig på snabba klipp. Kan man inte göra fler långsamsnabba filmer som Tarantino?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Casemod-mästare

jag stör mig väldigt mycket på dåligt inspelade filmer, med andra ord jag kollade på en B-film någon gång och kameran "skakade" så mycket så jag blev yr i huvudet, kunde dom inte ens använt en de-shaker

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mr 3D:

jag stör mig väldigt mycket på dåligt inspelade filmer, med andra ord jag kollade på en B-film någon gång och kameran "skakade" så mycket så jag blev yr i huvudet, kunde dom inte ens använt en de-shaker

Eller använt en kameraman som kunde hålla kameran still vore bättre.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av tcntad:

Eller använt en kameraman som kunde hålla kameran still vore bättre.

ja, det oxå

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

Det känns som att om man stör sig på en film eller inte beror inte bara på filmen, utan även på ens eget humör. Ibland är det lätt att haka upp sig på saker, och ibland kan man bara släppa allt, och se filmen utan att störa sig på saker.
Det finns gått om saker som jag ibland kan störa mig på, men oftast tycker att det är bättre på alla sätt att försöka acceptera. Exempelvis overkliga vapen, där kulor ger gnistor där de träffar, vilket är helt overkligt, men används för att visa var kulorna träffar, vilket annars är svårt. Ibland går det dock till så stor överdrift dock så att det bara inte går att koppla bort. Jag tål fortfarande inte de flesta av Bond-filmerna.
Även Sci-Fi finns det ofta saker som inte känns som så troliga, men det är oftast bättre att bara strunta i det, och försöka acceptera. Det finns undantag när det är svårt, men det är oftast jag tycker att det går att koppla bort, och då är filmen inte så dålig ändå, vilket man inte alls hade tyckt om man låtit sig irriteras på småsaker som oftast inte ens är viktiga för filmen, utan bara sidosaker.

Det jag däremot har svårt att inte störa mig på är när handlingen är neddummad. När man medvetet försöker minimera handling och förmedlandet av känslor, och istället försöker maximera mängden tuttar och explosioner i filmen. Allt för att den som ser filmen ska helt kunna stänga av hjärnan, och låta specialeffekterna ösa in, och inte bli hindrade av triviala saker som handling eller karaktärsutveckling.

Det är så synd att den vanliga filmindustrin inte längre försöker göra så bra filmer som möjligt, utan enbart försöker tjäna så mycket pengar som möjligt. De bryr sig inte om filmen suger pung eller inte, så länge det går att göra en bra trailer, och man kan hypa den extremt mycket så kommer många vilja se filmen oavsett hur dålig den är.
Skönt att indie-filmer finns iaf.

Ta Cameron's Avatar exempelvis. Om man läser om den på nätet så var den tänk att vara vinklad ganska annorlunda. Men mycket av förklaringarna som hade behövts och de icke-banala känslor som var tänkta slopades medvetet för att det bedömdes att filmen skulle sälja bättre då. De valde helt enkelt medvetet att göra en sämre film för att den då skulle sälja bättre.
Visst, visuellt är den ett mästerverk, och känns som den mest visuellt revolutionerande filmen som Cameron gjort. Men den är också den film från Cameron jag sett med sämst och dummast handling.
Tänk er vad bra den filmen hade kunna bli med både riktigt bra visuella effekter, och en vettig handling...

Permalänk

Att många filmer ska vara så extremt politisk korrekta.
Allt ifrån andra världskrigsfilmer där de "glömmer" av att visa att hjältarna även lärde kvinnorna i det invaderade landet vad "tåget" är för någon lek.

Annars ta filmen Unthinkable där en terrorist hotar med att den har 3 stycken atombomder placerade i olika städer i usa som kommer detonera inom några få dagar, och det finns flera orsaker att tro honom. Ja då ska Carrie-Anne Moss (Trinity i matrix) gnälla om att han har rättigheter som rätt att tiga etc.

Det finns mycket mer, men just P.K är det jag mest stör mig på. Sedan har jag även stört mig mycket på serier att skådespelarna ska vara snorungar, vilket säkerligen kommer avspegla sig till filmerna snart. Nu finns det i o.f.s. bra filmer med ungdomar som kick-ass, så det är inte nödvändigtvis fel med ungdomar. Men jag vill inte se James Bond som en 15årig pojke.

Annars så stör jag mig inte så mycket, jag gillar inte filmtypen där de springer runt med en kamera, men det anser jag mer tillhöra en liten genre som jag ej behöver se på.

Överdrifter kan jag faktisk bra acceptera och jag stör mig inte så mycket på dessa om de inte blir för extrema. Som filmer där en sportbil har svårt att köra ifrån en gammal lastbil, finns flera. Wanted är en av dessa. (Viper, mot en gammal skåpbil)

*edit*
Fler filmer där hjälten dör på slutet och skurken går som vinnare skulle behövas för att lyfta upp spänningen bland filmer, jag kan dock förstå att detta slutet negativt kan påverka populariteten hos vissa filmer och att de därför undviker dem om det inte är en ren thriller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Mycket handlar om inställning som någon skrev tidigare. Går man in och tänker "Aww, den här filmen har jag hört ska suga!" så kommer dina önskningar troligtvis slå in.

Är man sugen på ren underhållning med mycket action bör man undvika längre dramafilmer och vice versa.

Sen finns det givetvis mycket jag stör mig på ändå, vilket delvis beror på att jag överanalyserar filmer omedvetet. I en film med mycket detaljer förstärker det upplevelsen för mig, medans i en film med flera småfel så kan det bli katastrofalt.

Rent generellt stör jag mig på "vanliga" plottwists och alla möjliga kombinatoner av föregående som man ser i var och varannan film. En twist ska såklart vara lurig, man ska visas små "ledtrådar" omedvetet under filmens gång men för det mesta är det extremt synligt och ogenomtänkt så det blir pinsamt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

GI Joe.
Ingen direkt scen, utan hela filmen typ.
allt från de tråkiga stereotyperna (vit ninja svart ninja, god tjej slås mot ond tjej osv.), till ren faktafel (is sjunker inte tex.), till att snubben som sprängde raketen i rymden och fick den där metalätande gegan på sig kunde använda en fallskärm med 3 rings lås (metalringar).
Den hade bra handling trotts allt och vissa bra stunder men helt klart urusel film

Permalänk
Medlem

Att alla djävla datorer ska låta stup i kvarten.
piiiip, dripp tuut, blippFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Att alla djävla datorer ska låta stup i kvarten.
piiiip, dripp tuut, blippFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

Oftast också när de skriver ut saker på skärmen efter att ha sökt i en databas eller liknande

Jag kan störa mig på översättningar ganska ofta, givetvis inget att göra med en viss film, men speciellt på översättningar angående vikter eller längder t.ex. då miles blir mil...

Permalänk
Medlem

Stör mig på att nästan alla jävla hollywood-filmer har en färgskala som består nästan enbart av orange och turkost.

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz:

Stör mig på att nästan alla jävla hollywood-filmer har en färgskala som består nästan enbart av orange och turkost.

+

EDIT: OnT: Det faktum att folk aldrig blir avbrutna när de pratar. All dialog rinner ur folk med perfekt timing. Kan väl inte påstå att jag stör mig på det ofta, men ibland.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Förutom vissa saker som har sags i denna tråd så stör jag men på när det tas "fel" beslut/handling i filmerna, ibland visar det sig vara bra i slutet men ofta hakar jag lätt upp mej på saker som jag tycker dom kunde ha gjort bättre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

På tal om detta kan ni kolla in freddie wong's youtubesida.. youtube.com/freddiew

Han vet hur man gör sånt här

Permalänk
Medlem

mer eller mindre allt som har med datorer att göra i filmer, det är inte svårt att göra så det ser verkligt och vettigt ut... men nej
där de sumpat en skitbra historia bara för att de är lata (eller motsvarande skitorsak)
att de aldrig kan inse att det är ganska många böcker som de gör film av inte direkt passar in i ett 100min format,
utan kanske mer 4x60min miniserie istället

de måste våga göra mer okonventionella slut, ta Seven eller Usual suspects och jämför med Heat

/Daniel

Permalänk

Nu när jag slutat röka stör jag mig något så förbannat på hur mycket folk röker i alla filmer man ser
Tycker Hollywood ska sluta göra smygreklam för skiten nu.

Sen är "Shaky cam" något jag aldrig förstått mig på. Vad fan ska det vara bra för? Tycker bara det distraherar en från filmen och gör en illamående.

Permalänk
Medlem

Jag var nog den enda i världen som inte störde mig på förstapersonsvyn i Doom.

Att man i film bara kan navigera datorer med tangentbordet är ganska störigt. Kan man inte få se åtminstone en film där hackern har en hand på musen och den andra på kuken flyttandes skräpfiler i Windows ME?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Att man i film bara kan navigera datorer med tangentbordet är ganska störigt.

??
Vad menar du? Att man måste ha mus till en dator?
Kanske dags att lära sig hur en dator fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

??
Vad menar du? Att man måste ha mus till en dator?
Kanske dags att lära sig hur en dator fungerar?

Vilken film rekommenderar du?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

- Korta klipp när allt bara swishar mellan 30.000 olika kameravinklar varje sekund i action scener.

- När t.ex tyskar pratar engelska med tysk brytning istället för att prata TYSKA som dom ska göra, är det ett annat språk TEXTAR man.

- Små dåliga humor inslag i filmer som inte är komedier som får alla jon i publiken att gapskratta i en bra film (t.ex nya Robin Hood)

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Vilken film rekommenderar du?

Jurassic Park: "It's a UNIX system! I know this!".

I övrigt tycker jag Antitrust har hyffsat realistisk datoranvändning, dock linuxsystem och kodknackande så inte jättemycket "flytta trash med musen i ME"

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av matte54:

- Korta klipp när allt bara swishar mellan 30.000 olika kameravinklar varje sekund i action scener.

Det mest extrema epilepsi framkallande stör jag mig rejält på, nu har jag generellt inga problem med blinkande ljus. Men bildsekvenser ur enstaka nya filmer kan vara extrema. Jag vill minnas att nyaste James Bond är en sådan film.

Om vi bortser från det mest extrema, så stör jag mig även på överdriven kameravinkel-bytning, liksom det ska kännas naturligt avkopplande när man ser på en film och man ska ej tänka på att det är en massa kamera-brytningar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av matte54:

- Korta klipp när allt bara swishar mellan 30.000 olika kameravinklar varje sekund i action scener.

- När t.ex tyskar pratar engelska med tysk brytning istället för att prata TYSKA som dom ska göra, är det ett annat språk TEXTAR man.

- Små dåliga humor inslag i filmer som inte är komedier som får alla jon i publiken att gapskratta i en bra film (t.ex nya Robin Hood)

Får mig att tänka på "I'll be back"

Permalänk

Filmer och seriers totala inkompetens när det gäller att verklighetstroget visa hur datorer och datorprogram fungerar.

Utmärkt och absolut skrattretande exempel:

YouTube - Numb3rs' description of IRC

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Testpilot

Vapen/bomber brukar ju ofta vara felaktiga. Ett exempel är början av Demolition Man (för övrigt en av mina favoritfilmer) där en byggnad full av C4 exploderar på grund av att det brinner när C4 har just den egenskapen att det inte ska explodera hur som helst.

En annan film med samma typ av fel är Atomic Train (ingen höjdarfilm) där en atombomb utlöses av att det brinner, ett kärnvapen utlöses inte alls på det sättet utan kräver en mycket mer avancerad utlösningsmetod.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det mest extrema epilepsi framkallande stör jag mig rejält på, nu har jag generellt inga problem med blinkande ljus. Men bildsekvenser ur enstaka nya filmer kan vara extrema. Jag vill minnas att nyaste James Bond är en sådan film.

Om vi bortser från det mest extrema, så stör jag mig även på överdriven kameravinkel-bytning, liksom det ska kännas naturligt avkopplande när man ser på en film och man ska ej tänka på att det är en massa kamera-brytningar.

En av dom bästa exemplen tycker jag är när jag som stort star trek fan såg den nya star trek filmen.
Serierna har ju alltid varit ganska enkel och dom har fått tänka på budget osv men dator effekterna där ute i rymden är oftast typ man får se en längre sekvens när ett skepp flyger runt å skjuter lr vad det nu gör.

Sen i den nya.. jösses jag vet inte ens om jag såg hela skeppet en gång, bara typ swishande 0,0001sekunders kameravinklar av olika detaljer om och om igen där satt man verkligen och störde sig på det.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!