Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Saker man stör sig på i filmer

Permalänk
Medlem

Såg en mätare på TV som visade följande (och som var otroligt viktig...)

Citat:

Percentage of psi per cc

Så, när PSI är nere i 50%, vad består de anda 50% av? Gram, kg, meter?

/Viktor

Permalänk
Medlem

Allt utan för elden i explosioner överlever.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av SwedishPshyco:

Filmer och seriers totala inkompetens när det gäller att verklighetstroget visa hur datorer och datorprogram fungerar.

Utmärkt och absolut skrattretande exempel:

YouTube - Numb3rs' description of IRC

Hahaha, den var ju sjukt skrattretande

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Att folk alltid ska fly uppåt, upp för trappor, stegar, till tak, etc. Komplett efterblivet. Och saker som exploderar i allmänhet när de inte ska. Bilar, broar, bomber, allting är tydligen gjort av ren bensin och thermit och de exploderar av minsta lilla.

Just explosioner var faktiskt i allmänhet mer realistiska förr, av den enkla anledningen att skulle en dynamitgubbe smälla, så smällde man just en dynamitgubbe i stället för fånig CGI.

Det som stör mig allra mest är dock när felaktiga och idiotiska beslut är viktiga för handlingen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Killer_AB:

Att alla stora lastbilar _alltid_ tutar när de kör förbi, med det typiska lastbilsljudet "Tut-tuuuuuuuuuuuttt....." Ja, ni vet såklart vad jag menar. Slår aldrig fel.

Att det blir ett utdraget sista tut i lägre ton beror ju dock på Dopplereffekt - Wikipedia
Fast att dom måste tuta hela tiden känns ju som sagt konstigt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Att det blir ett utdraget sista tut i lägre ton beror ju dock på Dopplereffekt - Wikipedia
Fast att dom måste tuta hela tiden känns ju som sagt konstigt

Ja det är klart att det beror på doppler effekten, det visste nog han också, men det handlar inte om det ^^
Det är ju som du sa konstigt att alla lastbilar tutar i precis rätt ögonblick när de kör förbi, liksom VARFÖR tutar de? Finns ingen anledning ^^

Permalänk

Heat Wave 2009

samma 3-4 bilder rullar på en sisodär 45 datorer stupa löst och forskare ser hela tiden ny data och förundras. alla datorer byter bild samtidigt och flera är inte ens inkopplade

Även så ser man kameramän i reflektioner och allmänt dåligt och B film

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför skulle tåget tuta i tomma intet?

Tåg brukar ju tuta när de närmar sig vissa ställen med dold sikt osv. Så de kan ju var så att de närmar sig just ett sånt ställe.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tåg brukar ju tuta när de närmar sig vissa ställen med dold sikt osv. Så de kan ju var så att de närmar sig just ett sånt ställe.

Inte passagerartåg allafall, och jag har svårt att föreställa mig att "varutåg" eller vad de nu heter gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Inte passagerartåg allafall, och jag har svårt att föreställa mig att "varutåg" eller vad de nu heter gör det.

Det spelar ingen roll vad det är för tåg. Det finns regler för sånt. T.ex svarta triangelskyltar vid spåret säger åt lokföraren att tuta i minst 3 sekunder vid den punkten. Sånt ser man oftast vid samhällen som tåget kör igenom osv. Måste tuta för att varna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

En sak som stör mig är när det är bilkö i filmer så tutar i pricnip varenda bil en massa. Som om det skulle få kön att röra sig fortare ^^
I verkligheten är det väldigt få som tutar i en stor bilkö. Man tutar bara om det verkligen finns en anledning att tuta.

Jag skulle vilja höra dig säga det efter ett besök i Kairo.

Permalänk
Medlem

Såg The Human Centipade - First Sequence förra veckan. Sjukt B film med dåliga skådisar etc. Men det jag i efterhand har stört mig på mest är början... Hur sannolikt är beslutet att bege sig ut i skogen för att hitta hjälp när det:
- är mörkt
- regnigt
- i ett land där man inte förstår språket
- 10min tidigare blivit påträffad av ett snuskigt psyko

Att söka hjälp kan jag förstå, men att avvika från vägen och dra in i skogen?!

Visa signatur

AMD Phenom II x4 @ 3,42GHz | Gigabyte GA-770TA-UD3 | A-Data DDR3 1333MHz 2x2GB | HD5750 1GB | WD CaviarBlack 640GB | FD Tesla 450W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Inte passagerartåg allafall, och jag har svårt att föreställa mig att "varutåg" eller vad de nu heter gör det.

Jovisst tutar man. Finns t.o.m. regler och skyltar som reglerar det. Godståg är för övrigt termen du söker.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Inte passagerartåg allafall, och jag har svårt att föreställa mig att "varutåg" eller vad de nu heter gör det.

Bor du långt ifrån närmsta tågspår eller? För det är inte ovanligt för varken passagerar tåg eller godståg att tuta.

Men för att skriva om änmet handlar om så gör jag det nu.

Jag irriterar mig som många andra på att man offta kan förutse att de goda (ofta amerikaner) vinner och de onda (ofta tyska eller central amerikaner) dör hur mörkt de än ser ut för den "goda".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bor du långt ifrån närmsta tågspår eller? För det är inte ovanligt för varken passagerar tåg eller godståg att tuta.

Bor några hundra meter från ett flertal järnvägsspår, och jag har åkt mycket med tåg, och det är väldigt, väldigt sällan som man hör tåget tuta, eftersom tåg-tutan är extremt högljudd så kan man höra ljudsingalen väldigt tydligt inifrån tåget.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Bor några hundra meter från ett flertal järnvägsspår, och jag har åkt mycket med tåg, och det är väldigt, väldigt sällan som man hör tåget tuta, eftersom tåg-tutan är extremt högljudd så kan man höra ljudsingalen väldigt tydligt inifrån tåget.

som sagt regler för olika tåg och inte alltid man är hemma när de testar sånt. tex den där krigstutan de drar igåg var 3dje? månad första måndagen i månaden kl 3? i 15minuter det är inte alltid man tänker på den.

Vissa personer klarar av att sova med en tickande klocka om nätterna medans andra blir galna. dvs man vänjer sig och klarar att solla bort olika ljud.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Fordon som hoppar fel är störande, t.ex.filmen speed med busshoppet:
YouTube - Speed Movie Bus Scene (framspolat 1m29sek)

Visst om bron har rätt lutning så kan bussen hoppa över en saknad sektion, men inte tusan får bussen en skutt uppåt i framvagnen direkt då den kommer till denna. Likaså ser man tydligt att bussen kommer typ 1/2m över vägen när den kommer till den andra sidan så den slår i.

Annars extremt korkade personer i filmer är störande, vilket väl är mest vanligt i gamla skräckfilmer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Geeks
SweClockers

Barn (i grundskoleåldern då) som tydligen alltid beter sig helt orationellt i stressade situationer. Sitter i ett hörn och lipar istället för att springa ut från ett brinnande hus exempelvis.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Bor några hundra meter från ett flertal järnvägsspår, och jag har åkt mycket med tåg, och det är väldigt, väldigt sällan som man hör tåget tuta, eftersom tåg-tutan är extremt högljudd så kan man höra ljudsingalen väldigt tydligt inifrån tåget.

När jag åker ifrån kristianstad>karlshamn/bromölla så finns det ett ställe precis innan man kommer ut/in ifrån tågstationen i kristianstad då tåget ALLTID tutar.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det som stör mig allra mest är dock när felaktiga och idiotiska beslut är viktiga för handlingen.

ja när offret slår ned gärningsmannen löst och istället för att slå ett par extra gånger på huvvet så han/hon svimmar så flyr offret vidare och gärningsmannen ställer sig snabbt upp lite omtöcknad och kan fortsätta jakten. ibland händer det flera gånger i en film på ett nästan komiskt sätt. vissa filmer skulle nog inte bli så långa OM offret slog ned gärningsmannen rejält.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.