Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny version av MSI Afterburner

Permalänk
Melding Plague

Ny version av MSI Afterburner

Taiwanesiska MSI släpper lös version 1.6.0 av grafikkortsverktyget Afterburner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

får nog tanka ner och testa "kompaniliteten" med mitt kort då

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Vad innebär bättre stöd för DX11? Inte märkt några problem direkt.

Och sparas inställningar om man uppgraderar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra program faktiskt. Jag har kört Afterburner med mitt HD5850 sedan jag köpte det och kan styra både spänningar, fläkt och överklocka med programmet. Jag kommer även förbi 775MHz spärren i mitt BIOS utan att behöva flasha om kortet.

Permalänk
Medlem

Inställningar och profiler sparades när man uppdaterade, man behöver inte avinstallera heller - bara att installera över gamla versionen. Nice! Skönt med att kunna ta prints enkelt också så man slipper ha fraps/screenshoter igång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tycker att afterburner funkar sådär, nåt jag saknar dock är möjlighet att reglera minnes spänningen

Permalänk
Avstängd

Gillar AfterBurner, synd bara att mitt grafikkort inte låter mig ställa spänningen på det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av InluZion:

Gillar AfterBurner, synd bara att mitt grafikkort inte låter mig ställa spänningen på det

Starta programmet och gå in i "Settings, General" och bocka i "Unlock voltage control".
Kan vara värt ett försök.

Vad har du för grafikkort?

För Radeon-kort kan följande vara värt att kolla: How to unlock MSI Afterburner - Overclock.net - Overclocking.net

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anders.149:

Starta programmet och gå in i "Settings, General" och bocka i "Unlock voltage control".
Kan vara värt ett försök.

Vad har du för grafikkort?

För Radeon-kort kan följande vara värt att kolla: How to unlock MSI Afterburner - Overclock.net - Overclocking.net

"Unlock voltage control" finns inte för mig :/ sitter på ett HD4890 och kan inte heller komma över den gräns som finns i programmet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders.149:

Starta programmet och gå in i "Settings, General" och bocka i "Unlock voltage control".
Kan vara värt ett försök.

Vad har du för grafikkort?

För Radeon-kort kan följande vara värt att kolla: How to unlock MSI Afterburner - Overclock.net - Overclocking.net

Har Testat med PowerColor har använt sig utav några Muppiga VoltKontroller så det går bara att ändra om man gör det VIA BIOS och det vill jag inte göra igen... Kort i fråga är ett PowerColor HD5850 PCS+ 1GB..

Kan ju kolla lite mer ikv visserligen!

MVH

Permalänk
Medlem

Går inte att ändra volt på mitt 5750 heller, även om man gör "unofficial overclocking" och "unlock voltage control", ett XFX 512 mb för övrigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newklear:

"Unlock voltage control" finns inte för mig :/ sitter på ett HD4890 och kan inte heller komma över den gräns som finns i programmet.

Skrivet av InluZion:

Har Testat med PowerColor har använt sig utav några Muppiga VoltKontroller så det går bara att ändra om man gör det VIA BIOS och det vill jag inte göra igen... Kort i fråga är ett PowerColor HD5850 PCS+ 1GB..

Kan ju kolla lite mer ikv visserligen!

MVH

Skrivet av Werdes:

Går inte att ändra volt på mitt 5750 heller, även om man gör "unofficial overclocking" och "unlock voltage control", ett XFX 512 mb för övrigt.

AFAIK fungerar spänningskontrollen med referenskort av HD5800-serien samt MSI's egna kort. Hur det står till med HD5970 samt HD5700 och under är jag osäker på.

Powercolors kort är av egen design vad jag förstått och då har de troligen snålat in på kontrollern. Alternativt stödjer inte Afterburner denna ännu. Har Powercolor något eget program för att kontrollera deras kort där detta kanske är möjligt? XFX har inget, själv kollat då det är just ett sådant kort jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

AFAIK fungerar spänningskontrollen med referenskort av HD5800-serien samt MSI's egna kort. Hur det står till med HD5970 samt HD5700 och under är jag osäker på.

Jag kan använda Core Voltage (mV) i Afterburner med mitt 5970 sapphire. Dock måste jag ändra i .ini filen för att inte datorn ska låsa sig till blåskärm.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag kan använda Core Voltage (mV) i Afterburner med mitt 5970 sapphire. Dock måste jag ändra i .ini filen för att inte datorn ska låsa sig till blåskärm.

hur och vart ändrar man de? när jag har klockat mitt kort så hänger det sig rätt ofta när jag startar om datorn innan jag fått upp afterburner eftersom mhz ligger kvar men volten e orginal :S
nån som vet hur man fixar de ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyffhunt:

hur och vart ändrar man de? när jag har klockat mitt kort så hänger det sig rätt ofta när jag startar om datorn innan jag fått upp afterburner eftersom mhz ligger kvar men volten e orginal :S
nån som vet hur man fixar de ?

(1) Gå till mappen du har installerat MSI afterburner. (2) Leta reda på filen "MSI afterburner.cfg" och öppna den med anteckningar. (3) Leta reda på raden "
[ATIADLHAL]
EnableUnofficialOverclocking = 0
AccessibilityCheckingPeriod = 0"

och ändra den till (4)

"
[ATIADLHAL]
EnableUnofficialOverclocking = 1
AccessibilityCheckingPeriod = 0"

Om inte detta fungerar så finns det lite andra ändringar man kan göra, men då måste man ändra registret.

edit; vet någon om auto inställningarna för 2d/3d är buggad? Jag har försökt ställa in så att afterburner klockar ner kortet till minimum när jag surfar och klockar upp fanskapet när jag lirar spel. Men jag måste fortfarande hålla på och trycka på knappar (ctrl, och ctrl.) för att växlar mellan de olika inställningarna :/

edit2: efter att ha lekt lite med profilerna i Afterburner fick jag samma problem som du tyffhunt. Fick fixa med inställningarna i en kvart innan jag fick igång burken igen. Afterburner och 5970;an verkar inte gå bra ihop

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

När jag installerade detta så fuckade de till så att fläkten står och flåsar på 100% på grafikkortet vad jag än gör.

Har kört drivesweeper och installerat samma drivrutin som funkade innan (197.45) och ändå så ligger de på MAX hela tiden.

Bara i BIOS den är som vanligt sen så fort den laddar windows så maxar den.

När jag kollar i afterburner så står den på auto så som den gjorde innan stock. och om jag aktiverar User defined fläkt kurva så flyttar sig reglaget men fläkten ändrar inte hastighet.

de ENDA jag inte har gjort än är att formatera. men ska jag verkligen behöva de?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ant3:

När jag installerade detta så fuckade de till så att fläkten står och flåsar på 100% på grafikkortet vad jag än gör.

Har kört drivesweeper och installerat samma drivrutin som funkade innan (197.45) och ändå så ligger de på MAX hela tiden.

Bara i BIOS den är som vanligt sen så fort den laddar windows så maxar den.

När jag kollar i afterburner så står den på auto så som den gjorde innan stock. och om jag aktiverar User defined fläkt kurva så flyttar sig reglaget men fläkten ändrar inte hastighet.

de ENDA jag inte har gjort än är att formatera. men ska jag verkligen behöva de?

Har du provat avinstallera MSI Afterburner för att se om problemet försvinner? Lite oklart om du gjort det men det borde ju lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Har du provat avinstallera MSI Afterburner för att se om problemet försvinner? Lite oklart om du gjort det men det borde ju lösa problemet.

De va de FÖRSTA jag gjorde... -.-

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Programmet funkar som de ska.

För när jag gör en egen fläkt kurva så visar programmet att den ligger på 38% tills jag klockar kortet och temperaturen stiger för då höjer programmet fläkten till 60%.

Problemet är att fläkten IRL ligger på 100% HELA TIDEN!!! även om kortet ligger på 40 grader. Vad är de som har blivit fel???

Kortet är detta...

Leadtek - We make dreams a reality

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är knas med nuvarande afterburner. Många seriösa datoranvändare har problem med programmet. Finns det något alternativ då jag gillar denna typ av program.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt...

Körde en sväng med DriverSweeper i felsäkert läge och rensade bort ALLA gammla drivrutiner och sen startade jag om och körde igenom Registret efter fel och saknade filer osv med CCleaner och sen en städning innan jag installerade Drivrutinen 257.15 och sen installerade Afterburner 1.6.0 och efter allt detta så kunde jag klocka 5% högre än innan med lägre fläkthastighet och samma temp ( C:710-S:1528-M:1200-Vcore: 1.125-Fan 50% temp under 24/7 foldande ( 70-90% konstant Load ) 70 graders temp. )

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag löste mitt...

Löst mitt genom att avinstallera 1.6.0 och gå tillbaka till 1.5 (final). Men huja vilket bekymmer programmet ställde till med.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm