Permalänk

Finns det något sätt man kan tvinga på mjukvaran? Har testat flera restarts på olika tidpunkter på mit CG3100 men den ligger fortfarande och pyter på 3.9.21.7.mp1beta3.V0017

Mitt riktiga problem är att jag bara lyckas få ut 22-35/1 på mitt XXL och ja, har testat att inaktivera NAT / inaktivera alla olika services på modemet, testat att ändra eth-port på modemet på husets datorer, testat runt med olika duplex. Ja det mesta nästan, ville gärna se om mjukvaran kan hjälpa något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garrygoth:

Finns det något sätt man kan tvinga på mjukvaran? Har testat flera restarts på olika tidpunkter på mit CG3100 men den ligger fortfarande och pyter på 3.9.21.7.mp1beta3.V0017

Mitt riktiga problem är att jag bara lyckas få ut 22-35/1 på mitt XXL och ja, har testat att inaktivera NAT / inaktivera alla olika services på modemet, testat att ändra eth-port på modemet på husets datorer, testat runt med olika duplex. Ja det mesta nästan, ville gärna se om mjukvaran kan hjälpa något alls.

Verkar som du har fel config fil. Har du pratat med Comhem om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garrygoth:

Finns olika anledningar till att mjukvaran inte kan tas ner. Antingen fel på modemet, fel på servern den hämtas ifrån eller så störs modemet av för dåliga signalnivåer i kabelnätet lokalt i huset eller längre bort. Tror det är samma upgradeserver för i princip hela sverige så felet sitter nog inte där. Om du inte redan felanmält till comhem så gör det så de får kolla.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

har problem med min cg3100... har en annan trådlös router som jag kör som klient till cg3100 så just nu ser det ut så här:
cg3100 = 192.168.0.1
annan router = 192.168.1.1
båda subnäten har tillgång till internet men datorer på ena routern hittar inte dom på den andra, får o fixa det måste jag ställa in routingen?
hittar fan inte detta i menyn på cg3100? kan den va så rutten att det saknas??

Visa signatur

31337

Permalänk

Netgear CG3100, kass uppkoppling!!

Tjena!!

Fick mit com hem 100/10 förra veckan,tillsammans med modemet Netgear CG3100, och sedan dess har jag inte kommit upp i mer än 40 mb/s ner....Har pratat med dom 4 ggr, och en tekniker har vart här, och han fick ut 94 mb/s på sin dator....

Jag har rätt nätverkskort, så nu undrar jag:
Vad kan felet vara? Kan det vara någon inställning i modemet/routern?
HEMSKT tacksam för svar!!!!!

Danne

Permalänk
Medlem

Om han fick så hög hastighet när han var över och kollade så verkar det som din PC/Nätverkskort/Driver är problemet. Vad har du för nätverkskort? Kollat om det finns nyare driver till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

har problem med min cg3100... har en annan trådlös router som jag kör som klient till cg3100 så just nu ser det ut så här:
cg3100 = 192.168.0.1
båda subnäten har tillgång till internet men datorer på ena routern hittar inte dom på den andra, får o fixa det måste jag ställa in routingen?

Det klart de inte hittar varandra, de är ju på olika nät, det sa du ju tom själv

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

cg3100 = 192.168.0.1

är det inte enklare att slå av DHCP på den externa routern ? då hamnar alla maskiner på *.0.1 nätet

Skrivet av Oneone:

Det klart de inte hittar varandra, de är ju på olika nät, det sa du ju tom själv

om kravet vore att man måste ligga på samma nät för att hitta varandra hur tror du då att du kan läsa det här

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielbergstrand:

Tjena!!

Fick mit com hem 100/10 förra veckan,tillsammans med modemet Netgear CG3100, och sedan dess har jag inte kommit upp i mer än 40 mb/s ner....Har pratat med dom 4 ggr, och en tekniker har vart här, och han fick ut 94 mb/s på sin dator....

Jag har rätt nätverkskort, så nu undrar jag:
Vad kan felet vara? Kan det vara någon inställning i modemet/routern?
HEMSKT tacksam för svar!!!!!

Danne

Troligen ingen inställning om det fungerade för tekniker. Kan lika gärna vara datorn som inte orkar just bredbandskollen. Det är ju trots allt flashbaserat skit. Testa tanka nån snabb linux dist från unbuntu via en torrentklient tex så får du se.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Uppdateringen har gjort att jag får färre "laggtillfällen", men ibland håller den på och är i "koma-läge" i upp till 5 minuter fortfarande.. och även små laggspikar på 1-20 sekunder kan uppstå då och då.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Uppdateringen har gjort att jag får färre "laggtillfällen", men ibland håller den på och är i "koma-läge" i upp till 5 minuter fortfarande.. och även små laggspikar på 1-20 sekunder kan uppstå då och då.

"koma-läge"? alltså du kan inte göra något alls på nätet i 5min? Surfa/spela/tanka? Är det bara vissa protokoll som tex surf kan det ju vara annat som DNSproblematik. Såg nån som skrev tidigare att han fick acess denied i modeminterfacet ibland men sedan fick jag ingen mer info. Kommer du åt modemet så kolla om det står så för dig med i så fall när fel inträffar. Om så är fallet kan du gärna PM'a mig din macadress så ska jag se om nån kan kika på det.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Denna gången sa comhems support åt mig att stänga av "farewall-wall funktionen" i routern. Vilket skåpmongo, som om jag inte har testat det?!

Skrev 1 A4 full med text och styckesindelat över vad jag gjort och att problemet är deras, så får jag det till svar. Har supporten läst mitt meddelande ens. :s

Tja. Jag hade samma problem i många månader och Comhem rådde mig till både det ena och andra. När jag sedan skulle flytta så tänkte jag kräva en fix eller uppsägning av kontrakt (hänvisa till kontraktsbrott så blir det bra, dom bryter nämligen kontraktet om dom inte kan leverera tjänsten som dom säljer).

I supporten första samtalet så hamnade jag hos en kunnig kille (som den berömda nålen) som helt enkelt konstaderade följande:

Comhem hade registrerat 24Mbit/s i hastighet till modemet från deras servrar. Däremot så var Modemet inställt på 10Mbit/s. Detta gjorde att den fick felmeddelande och slog av/fastnade/gick ap-segt.
2 dagar senare var det fixat och har varit nöjd än så länge (även om jag måste starta om modemet 1 gång i veckan), men inte alls i samma frekvens som innan.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
SpelClockers

Vet någon om det går att ställa in valfri DNS i CG3100 Modemet/Routern.
Verkar som det bara går med Dynamic IP.

Några tips?

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Tele2
Skrivet av Garrygoth:

Hej,

Detta kan tyda på ett signalrelaterat problem, vilket i sin tur kan leda till fel i nedladdningen av mjukvara. Även den hastighet du nämner tyder på att ditt modem inte jobbar över alla kanaler. Vi rekommenderar dig att kontakta vår support för felsökning av denna problematik för att se vad som har gått snett.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Siméla Lidén

Permalänk
Medlem

hej,
Har nyss fått Netgear cg3100 och XXL, bäst jag får är mellan 49 och 52Mbit ned 10 till 11Mbit upp (har provat flera datorer med gbit, kabel, inställningar m.m . Kan detta också vara signalproblem (vi har haft problem med signalstrykan generellt i områden och tv bild som hackar ofta). Värt att kolla med support eller bedöms det som acceptabelt?

tackar

Permalänk

D-link DIR-655 dålig nerladdningshastighet?

Hej, först och främst glad midsommar på er!

Först och främst vill jag säga att jag inte har den djupaste kunskapen om datorer och programvaror. Men nu till mitt problem som jag har. Nu är det så att jag sitter på Comhem 24/1(osäker på uppladdningshastigheten, den kan vara högre) och laddar ner max i 3 MiB, har testat de mest populära torrents och även DC. Jag kommer aldrig högre än 2.8 MiB. På Bredbandskollen får jag ut enligt deras sida 22.45/0.92. Min fråga är vad jag bör göra för att kunna få ut så mycket så möjligt av min hastighet? För det känns som om jag kastar ut pengar i sjön när jag inte kan använda bredbandet fullt ut.

Jag sitter även på routern DIR-655 med 2 andra datorer och 1 Ps3 inkopplad.

Med vänliga hälsningar UchihaItachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av UchihaItachi:

Hej, först och främst glad midsommar på er!

Först och främst vill jag säga att jag inte har den djupaste kunskapen om datorer och programvaror. Men nu till mitt problem som jag har. Nu är det så att jag sitter på Comhem 24/1(osäker på uppladdningshastigheten, den kan vara högre) och laddar ner max i 3 MiB, har testat de mest populära torrents och även DC. Jag kommer aldrig högre än 2.8 MiB. På Bredbandskollen får jag ut enligt deras sida 22.45/0.92. Min fråga är vad jag bör göra för att kunna få ut så mycket så möjligt av min hastighet? För det känns som om jag kastar ut pengar i sjön när jag inte kan använda bredbandet fullt ut.

Jag sitter även på routern DIR-655 med 2 andra datorer och 1 Ps3 inkopplad.

Med vänliga hälsningar UchihaItachi

De hastigheter du skriver stämmer bra med en 24/1Mbit lina . Du får inte ut mer.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Skrivet av mayo:

De hastigheter du skriver stämmer bra med en 24/1Mbit lina . Du får inte ut mer.

Det kan väl inte stämma? Ifall jag har betalat för en 24/1 lina bör jag väl inte "endast" kunna ladda ner i 2.8? Ifall det är så får du gärna förklara varför det är så, så att jag förstår varför jag betalar för 24 men endast kan ladda ner i 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UchihaItachi:

Det kan väl inte stämma? Ifall jag har betalat för en 24/1 lina bör jag väl inte "endast" kunna ladda ner i 2.8? Ifall det är så får du gärna förklara varför det är så, så att jag förstår varför jag betalar för 24 men endast kan ladda ner i 3.

3MB/s = 24Mbit
24MB/s = 192Mbit

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av matte56:

3MB/s = 24Mbit
24MB/s = 192Mbit

Då förstår jag, får tacka så mycket för förtydligandet av svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darel:

hej,
Har nyss fått Netgear cg3100 och XXL, bäst jag får är mellan 49 och 52Mbit ned 10 till 11Mbit upp (har provat flera datorer med gbit, kabel, inställningar m.m . Kan detta också vara signalproblem (vi har haft problem med signalstrykan generellt i områden och tv bild som hackar ofta). Värt att kolla med support eller bedöms det som acceptabelt?

tackar

Ups det var något i windows som strulade.. provade med Linux och fick 97 Mbit ned, 12Mbit upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi har släppt en ny mjukvara till Netgear CG3100 som nu nått hela vårt nät.

Tidigare mjukvaruversion: 3.9.21.8.V0020
Ny mjukvaruversion: 3.9.21.8.V0021

Ny mjukvara fås efter omstart av modemet. Det tar cirka 8 - 10 minuter att uppdatera modemet och det kan under dessa minuter upplevas som att hastigheten har försämrats om ni testar att surfa under tiden som uppdateringen pågår.

Vi har förbättrat modemets funktionalitet på ett flertal punkter. De saker du som kund kan ha haft problem med, men nu ska vara lösta, är:

1. I några av våra kunders modem var alternativ för val av krypteringstypen WPA-PSK utgråad. Den nya mjukvaran har löst detta problem.

2. I vissa delar av vårt nät har vi haft problem med att modem av typen Netgear CG3100 haft svårt att komma igång. Med den nya mjukvaran har detta åtgärdats så att modemen snabbare får startar och får korrekt kontakt med vårt nät.

3. En del kunden har upplevt att Netgear CG3100 varit instabilt. Med den nya mjukvaruversionen kommer
stabiliteten i modemet att förbättras över tiden.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Johan Åström

Så om jag inte har dessa problem finns ingen anledning för mig att uppdatera modemet just nu?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

"koma-läge"? alltså du kan inte göra något alls på nätet i 5min? Surfa/spela/tanka? Är det bara vissa protokoll som tex surf kan det ju vara annat som DNSproblematik. Såg nån som skrev tidigare att han fick acess denied i modeminterfacet ibland men sedan fick jag ingen mer info. Kommer du åt modemet så kolla om det står så för dig med i så fall när fel inträffar. Om så är fallet kan du gärna PM'a mig din macadress så ska jag se om nån kan kika på det.

Har blivit mycket mycket bättre senaste veckan. Har dock ett supportärende hos comhem som ska ses igenom osv.

Det är inte dns då jag använder google-dns.

Vet att modemet säger nåt i stil med "connected to internet" eller så, precis som vanligt.. så den märker inte riktigt när det händer :s

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

.. när man har en rätt inställt dator verkar det fungerar mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av darel:

.. när man har en rätt inställt dator verkar det fungerar mycket bättre

http://www.speedtest.net/result/860953242.png

Vad behövde du ändra eller är detdär i linux?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det där var 64 bitars Linux med google chrome som browser (även när jag hållade på streama HD flash film samtidig som provet kördes på en 5 år gammal dator ) - .. har fortfarande inte lokaliserat felet i 'doze. Återkommer om jag hitta problemet. (har stängt av brandvägen, dödat all servrar program, kollat efter trojan m.m). När man läsa forumet, verkar det som många har samma problem just med Windows (XP iaf). Kanske bara så att nätverks drivrutinen klara inte måttet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av darel:

Det där var 64 bitars Linux med google chrome som browser (även när jag hållade på streama HD flash film samtidig som provet kördes på en 5 år gammal dator ) - .. har fortfarande inte lokaliserat felet i 'doze. Återkommer om jag hitta problemet. (har stängt av brandvägen, dödat all servrar program, kollat efter trojan m.m). När man läsa forumet, verkar det som många har samma problem just med Windows (XP iaf). Kanske bara så att nätverks drivrutinen klara inte måttet..

Är det XP kan man testa att köra http://www.bredbandskollen.se/download/bbtrim.exe

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag kommer ner i max 50Mbit nu med mitt XXL 100 vilken server jag en testar, har vart så över en vecka nu, jag låg på 98-105 Mbit förut. Vad kan det vara för fel, har även den senaste firmwaren v0021.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har fått hem mitt Höghastighetsmodem från er på Comhem (CG3100).

Det fungerar hur fint som helst till datorn genom kabel och även trådlöst.

Meeen.. När jag försöker hitta mitt nätverk genom mitt Xbox (kör trådlös adapter) så hittar den inte routern.. Vad ska jag göra?! Har sökt som en dåre men utan resultat.

Tacksam för Hjälp

Permalänk
Skrivet av khyber:

Hej!

Har fått hem mitt Höghastighetsmodem från er på Comhem (CG3100).

Det fungerar hur fint som helst till datorn genom kabel och även trådlöst.

Meeen.. När jag försöker hitta mitt nätverk genom mitt Xbox (kör trådlös adapter) så hittar den inte routern.. Vad ska jag göra?! Har sökt som en dåre men utan resultat.

Tacksam för Hjälp

Kolla så du har senaste mjukvaran till CG3100 som är 3.9.21.8.V0021, om inte så dra ur o sätt i strömkabeln så skall den uppdateras.