Permalänk
Medlem

utnyttjas all processorkraft?

Hej! Har en fråga...

Skulle packa upp en .rar fil idag med en iso i på ca 7Gb. Tog nästan 20min
Ändå så verkade det inte som datorn jobbade särskilt hårt.

Kan på nått sätt göra så man utnyttjar mer av processorkraften eller är jag ute och cyklar.

Jag har en Phenom 9850BE @ 3.0ghz på ett MSI k9a2 platinum

Permalänk

va använder du för uppacknings program?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kör du 32 bitars på 64 bitars så kan du få sämre prestanda det stog det när jag installerade 32 bitars på 64 bitars.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av CnQ när du gör detta det kan hjälpa. Om detta är igång vill säga?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

va använder du för uppacknings program?

Kör med winrar

Skrivet av nfskillen:

Kör du 32 bitars på 64 bitars så kan du få sämre prestanda det stog det när jag installerade 32 bitars på 64 bitars.

Har 64bitars win7

Skrivet av Jalle64:

Stäng av CnQ när du gör detta det kan hjälpa. Om detta är igång vill säga?!

CnQ är av...

Kan det ha att göra med disken? Har en 500gb 7200rpm i uppdelad i två partitioner.

Permalänk
Skrivet av TankarN:

Kör med winrar

Har 64bitars win7
CnQ är av...

Kan det ha att göra med disken? Har en 500gb 7200rpm i uppdelad i två partitioner.

Tänkte precis skriva det Jag tror personligen att det krävs mer av disken än processorn. Jag menar att ofta måste kanske disken både skriva och läsa samtidigt när man packar upp, vilket självklart drar ner prestandan. Ett annat exempel är Corsairs reklam på swec Där visar dom hur mycket fortare det går att packa upp med en SSD.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Tänkte precis skriva det Jag tror personligen att det krävs mer av disken än processorn. Jag menar att ofta måste kanske disken både skriva och läsa samtidigt när man packar upp, vilket självklart drar ner prestandan. Ett annat exempel är Corsairs reklam på swec Där visar dom hur mycket fortare det går att packa upp med en SSD.

En sdd är lite för dyrt för mig tyvärr. Tycker iofs inte att raptor diskar är särskilt billiga heller för jag vill gärna ha lite utrymme. Får kanske vänja mig vid att brygga kaffe under tiden...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det borde gå snabbare från en "riktig" disk till en annan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)