Hjälp! Flytta OS till SSD!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Flytta OS till SSD!

God kväll!

Nu har jag lagt händerna på en SDD, nämligen en Corsair P64 (64GB).

För tillfället har jag 2 st hårddiskar, en på 250GB som innehåller OS, program, spel och HD-filmer (ca 210GB är uppfyllt), och en till hårddisk på 500GB, som innehåller tonvis med spel, filmer och diverse program. Jag fick börja fylla OS-hårddisken pga att 500gigaren blev full.

Nu till mitt problem, jag vill flytta, kopiera eller klona OS:et (Windows 7) till SSDn, och _endast_ OS:et utan att förlora några filer på hårddisken, så den kan användas som lagringsdisk efteråt. Är detta möjligt att genomföra relativt smärtfritt?

Har tyvärr ingen extern lagringsenhet att använda mig av.

Ursäktar min okunnighet och uppskattar all hjälp jag kan få!

/Alexander

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

har försökt med liknande tidigare... inte lyckats dock. det bästa du kan göra är att försöka spara så mkt som möjligt och installera om ditt OS på SSDn. men vänta ett tag, kan hända att någon annan har en bättre idé.

är ingen expert

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe305:

har försökt med liknande tidigare... inte lyckats dock. det bästa du kan göra är att försöka spara så mkt som möjligt och installera om ditt OS på SSDn. men vänta ett tag, kan hända att någon annan har en bättre idé.

är ingen expert

Hehe ja, det är nog min sista utväg om inget smidigare kommer upp.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

Att bara klona över OS och inte resten går inte.
Antingen banta ner så att det upptagna utrymmet på disken är mindre än SSD:n eller installera om på SSD:n.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att det är dags för dig att investera i en Samsung F3 1TB. Annars så får du nog göra en ny installation på SSD:n.

Permalänk
Medlem

Innan du gör något så ta en backup av allt. Nu är du varnad iaf.

1. Flytta filerna till en annan disk. Låna en av en kompis eller dyl om du inte har. När du har under ~50 GB utrymme upptaget så är du klar.
2. Ladda ner något utillity som kan "resize" din primära partition till en som är mindre än 64 GB. Kör programmet och minska storleken på partitionen. Du måste eventuellt defragmentera disken innan, läs anvisningarna för programmet, en gammal favorit är Partitionmanager. Men det finns flera gratis alternativ.
3. Ladda ner Clonezilla. Gör en "bit för bit" kopiering från den förminskade partitionen till den nya SSD disken.
4. Prova boota den nya disken. Ska fungera.

Eller också tar du det hela som en anledning att äntligen installera om ditt OS.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tro du kan klona hddn till ssdn relativt enkelt med Acronis TrueImage (eller Clonezilla för den delen, även om jag själv inte har testat det). Men som nämnts kan du inte bara klona win-7 utan måste banta partitionen så att den ryms. Haken om du klonar är dock att du kanske går miste om en del prestandaoptimeringar som win7 skulle gjort om du instalerat det frächt direkt på ssdn, eller måste krångla med dessa i efterhand. Kör du diskarna i ide-mode och inte ACHI (som är att rekomendera förr ssd) så kommer du desutom antagligen behöva göra en fräch installation, eller krångla massa med raid-drivar för att få win7 att boota om du ställer om. Mitt råd är därför att bita i det sura äpplet och installera Windows på nytt på ssdn (i ACHI-mode).

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har sommarjobbat lite så ska ta och köpa en hårddisk på 1TB och sedan prova att klona disken när det är tillräckligt rymlig eller helt enkelt installera om Win 7.

Peace

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]