Intern hårddisk istället för optisk enhet

Permalänk

Intern hårddisk istället för optisk enhet

Jag behöver mer lagringsutrymme i min laptop. Kom på att jag aldrig använder min dvd-läsare, och tänkte ta ut enheten och stoppa dit en ytterligare 2.5" HDD. Tanken är att denna hårddisk ska fungera som en ytterliga intern disk, är trött på externa usb-diskar man ska släpa runt på.

Problemet är att sata-kontakten i hårddisken skiljer sig från den som datorn förväntar sig från den optiska enheten.

Behöver en konverterare som i ena änden är standard sata hona och går in här i hårddisken:

Och i andra änden ser ut så här, en slimline sata hane:

Det närmsta jag hittat är denna, som jag tycker ser ut att vara exakt motsatsen till det jag behöver.

Målet är att allt ska på plats i optiska enhetens låda där det är något trångt

Någon som har någon idé hur man kan lösa detta?

//robert

Permalänk
Avstängd

jo, köper en vagga som är gjord för att ersätta DVD spelaren med en HDD, kostar inte värst mycket.

Jag har batteri, floppy och HDD som går att sätta i DVD platsen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

googla på optibay så hittar du det du söker

Permalänk

Visste inte att detta fanns. Borde ha stött på det i mitt googlande.. Optibay verkar ju ha rätt sata men är gjort för mac, funkar det till pc också?

Dessutom $60 är inte direkt billigt för en plåtlåda med sata converter...

eBay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwertyman1
Visste inte att detta fanns. Borde ha stött på det i mitt googlande.. Optibay verkar ju ha rätt sata men är gjort för mac, funkar det till pc också?

Dessutom $60 är inte direkt billigt för en plåtlåda med sata converter...

eBay

Tänk på att dollarn fortfarande är skamligt låg.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

håller med om att 60$ är lite mycket ja.........

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Sökte lite snabbt på ebay och hittade denna för 20 dollares inkl frakt,

2nd HDD caddy Apple OptiBay SuperDrive Replacement SATA - eBay (item 180524269893 end time Jul-22-10 19:25:31 PDT)

men är det fel modell?

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

Eller skiter man i och bygga om datorn. istället köper man en 2.5" disk med fetare kapacitet än de 2 diskarna tillsammans istället.

Visa signatur

STP: Quad core i7/8 GB RAM XMS3, Sabertooth 55i. 2 st 5700 CF and Eyefinity, G2222HDL X 4, Noctua NH-U12P SE2, Intel SSD 25M postville, SATA 1 TB, Silverstone Pro 750W,MERC stealth,Saiph 1800 NZXT Tempest Evo

Permalänk
Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-Eugen:

Eller skiter man i och bygga om datorn. istället köper man en 2.5" disk med fetare kapacitet än de 2 diskarna tillsammans istället.

Eller så bryr man sig inte om kapacitet och istället köper två diskar för att kunna köra bakups eller möjligvis en ssd för mycket "fetare" prestanda......PUNKT.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-Eugen:

Eller skiter man i och bygga om datorn. istället köper man en 2.5" disk med fetare kapacitet än de 2 diskarna tillsammans istället.

Exakt!!

Trådskapare du vet om att ju mer mekandisk lagring osv desto högre värme i datorn en större hårdisk kanske ger bättre kapasitet en många små hårdiskar eller så köper du hårdiskar externa, för det skulle som ha tänkt på detta då du valde att köpa en bärbar. EN bärbar är ingen dator som du ska ha som filserver

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Ni som inte kan se fördelarna med att ha två diskar i en laptop, och den ända förlusten är en optisk enhet. Tänk utanför er skyddade lilla låda.

1. Mer utrymme (han kanske redan har den största möjliga storleken på den inbyggda hddn, eller en ssd). Externa diskar är jobbigt att bära runt på särskilt om man reser eller liknande.
2. Backuper.
3. Hastighetsökning, temp filer och annat gott på en icke-systemdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado2251:

Ni som inte kan se fördelarna med att ha två diskar i en laptop, och den ända förlusten är en optisk enhet. Tänk utanför er skyddade lilla låda.

1. Mer utrymme (han kanske redan har den största möjliga storleken på den inbyggda hddn, eller en ssd). Externa diskar är jobbigt att bära runt på särskilt om man reser eller liknande.
2. Backuper.
3. Hastighetsökning, temp filer och annat gott på en icke-systemdisk.

Tack!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Vilken storlek har hårdisken som sitter i nu ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]