Ska uppgradera från AMD Althon 7750 till AMD Phenom X2 550 eller AMD Althon II X4 630

Permalänk

Ska uppgradera från AMD Althon 7750 till AMD Phenom X2 550 eller AMD Althon II X4 630

Ska uppgradera från AMD Althon 7750 till AMD Phenom X2 550 eller AMD Althon II X4 630.
Ska främst användas för gaming. Lite andra applikationer som photoshop .etc kommer också förekomma.
Vad tros? Jag har sökt lite och tittat på så kallade charts men jag har inte kunnat dra några större slutsatser när det gäller gaming

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Den 4-kärniga är väl säkraste valet för gaming. Annars en Phenom II X2 som faktiskt har 4-kärnor också men avstängda av en anledning. Det går att låsa upp de, dock inte garanterat att det kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Min Phenom x2 550 Var en rev.C3 (NetOnNet) och gick att låsa upp till en x4 B50 körde i 3,5Ghz.
Den kändes stabilare än min Phenom II x4 965BE Rev.C2 i samma klock
Dotterns Athlon II x4 630 (NetOnNet)Var av nyare model så det gick inte att låsa upp Level 3 cashen på den
Däremot Athlon II x3 435 (Alina) kunde man låsa upp till x4 B35 med cache och allt men den 4:e kärnan var ostabil, men upplåst cache funka bra i X3utan Överklock.
Men om du inte ska låsa upp kärnor eller överklocka så beror det på vad man ska använda den till.
Priset är ju nästan samma men Level 3 cashen och eventuell upplåsning har ju en fördel.
Jag tror att 2 kärnor är bättre i spel än så länge men det kommer ju mera spel som kräver flera kärnor.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Athlon X2 7750 - Enable and unlock four cores
Det här visste jag verkligen inte att man kunde låsa upp kärnor på 7750:an. Prova så får du kanske 4 kärnor.