Cpu fläkt får för lite ström ? AC Freezer 7 Rev.2

Permalänk

Cpu fläkt får för lite ström ? AC Freezer 7 Rev.2

Köpte nyligen en Arctic cooling Freezer 7 pro rev.2 att ersätta orginalfläkten på min burk.

Men, den verkar har lite svårt med att spinna igång.
Ibland ter den sig som ett av de gamla propellerplanen där man behöver dra igång bladen innan den börjar spinna.

Detta resulterar ju i Cpu fan error..

Så.. vad kan vara problemet här ?

Jag kör med system:

Corsair vx450 nätagg
ASUS M4A79XTD EVO MB
2x Kingston hyperx 1600mhz minnen
Phenom II 550BE @ upplåst x4
2st XFX Radeon 4770

övrigt har jag 2 st 120 fläktar i chassit.

Har båda Cool'n quiet, och Q-Fan function enabled i BIOS..

Om jag petar till den så den börjar spinna så kör allt igång som det ska.

Permalänk
Medlem

disable Q-fan så kanske den funkar bättre..i bios alltså..
Freezern går ju redan med låga varvtal..kanske det som blir problemet..

testa det..:)

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

Aki får prova det

Permalänk
Avstängd

om vi säger som så att amd x2 orna dom startar inte upp fläkten om inte tempsen uppnår över 40-45 grader så kolla tempsen innan du aktiverar qfan i bios är processorn 45-50 grader och fläkten inte snurrat igång då då kan du börja ana oro. angående Cpu fan error. Har du stoppat cpu fläkten i CPu-Fan på moderkortet för om inte så gör detta.

Angående din fläkt så kan det vara så att det är en 3pins kontakt på den men den passar åxå i cpu utaget som har 4pins (dock har jag för mig att den jag hade hade stöd för 4pinns)

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
om vi säger som så att amd x2 orna dom startar inte upp fläkten om inte tempsen uppnår över 40-45 grader så kolla tempsen innan du aktiverar qfan i bios är processorn 45-50 grader och fläkten inte snurrat igång då då kan du börja ana oro. angående Cpu fan error. Har du stoppat cpu fläkten i CPu-Fan på moderkortet för om inte så gör detta.

Angående din fläkt så kan det vara så att det är en 3pins kontakt på den men den passar åxå i cpu utaget som har 4pins (dock har jag för mig att den jag hade hade stöd för 4pinns)

Förstår inte riktigt vad du menar, är det så att cpu'n inte blir varm nog, och att fläkten då inte går igång @ Fan error (Fan error kommer bara då den inte lyckas starta)? Det låter ju som en väldigt korkad funktion..

Jo jag kikade på det ett par ggr igår, och den sitter där den ska.. 4pins är det.

Det finns ju någon inställning @ q-fan som heter PW/DC fan, där de med 4 ska vara av varianten PW (vilket jag osså kör med).. kan det vara något där måntro?

E ju som sagt lite skummt, då fläkten ibland kör igång och ibland inte... random.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Förstår inte riktigt vad du menar, är det så att cpu'n inte blir varm nog, och att fläkten då inte går igång @ Fan error (Fan error kommer bara då den inte lyckas starta)? Det låter ju som en väldigt korkad funktion..

Jo jag kikade på det ett par ggr igår, och den sitter där den ska.. 4pins är det.

Det finns ju någon inställning @ q-fan som heter PW/DC fan, där de med 4 ska vara av varianten PW (vilket jag osså kör med).. kan det vara något där måntro?

E ju som sagt lite skummt, då fläkten ibland kör igång och ibland inte... random.

Jag har samma problem med en likadan fläkt, fick du ngn lösning på problemet?

Visa signatur

MA

Permalänk
Medlem

Jag är också lite nyfiken på hur der går. Har nämligen också precis installerat en Freezer 7 där fläkten inte vill starta. Hade uppe tempen i 80 grader utan att den startade.
Jag provade koppla in fläkten till min gamla kylare medans datorn var igång och den satte igång direkt (kanske inte så smart men ändå). Det jag märkte när jag skulle stoppa tillbaks fläkten lill Freezern så snurrade den till just när jag nuddade kontakten men så for jag trykte fast den så stannade den.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Hedersmedlem

Rev2 är väl PWM-styrd (de jag sett har iaf varit det+min är det), så nummer ett är att ställa in PWM-läge i BIOS. Kör man automatisk reglering efter temp ska de fungera. Gör det inte det är det väl bara att konstatera att just den fläktens karakteristik inte passar moderkortet. Eller så har ni helt enkelt fått en defekt fläkt.

DC-läge styr som det heter, med spänningsändring inom ett visst intervall, precis som en fläktkontroller.
PWM (Pulse Width Modulation) är mycket mer avancerat och bättre. Styr genom att "pulsa/hacka" strömmen istället för att sänka den. Blir mer precis och effektivare styrning om fläkten har stöd för det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Rev2 är väl PWM-styrd (de jag sett har iaf varit det+min är det), så nummer ett är att ställa in PWM-läge i BIOS. Kör man automatisk reglering efter temp ska de fungera. Gör det inte det är det väl bara att konstatera att just den fläktens karakteristik inte passar moderkortet. Eller så har ni helt enkelt fått en defekt fläkt.

DC-läge styr som det heter, med spänningsändring inom ett visst intervall, precis som en fläktkontroller.
PWM (Pulse Width Modulation) är mycket mer avancerat och bättre. Styr genom att "pulsa/hacka" strömmen istället för att sänka den. Blir mer precis och effektivare styrning om fläkten har stöd för det.

Ställde in PWM i BIOS, den stod på auto. Det hjälpte inte. Fläkten hoppar till lite och snurrar ett par varv just när man startar datorn men det är allt.
Orginalfläkten är väl också PWM-styrd? Den har ju en 4-pinnars kontakt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kan stänga av är CPU FAN Fail Warning i bios, men då får du hålla koll på tempen inne i Windows + höra om din fläkt snurrar igång ordentligt när du belastar prollen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)