Permalänk
Inaktiv

Behöver hjälp med två val!

Tjena!

Har försökt och få hjälp med min uppgradering på olika håll men inte fått ett klart svar, så därför ber jag om sweclockarnas hjälp!

Anledningen till att jag ska uppgradera är för att processorn jag har passerat sitt "bäst före datum" enligt mig. Jag tänkte först skaffa en ny processor men så sa någon att jag har för gammalt moderkort för att kunna uppgradera.
Så det blir nytt moderkort, processor och minnen.

Det jag behöver hjälp med är att välja moderkort just nu eftersom jag har fått beslutsångest mellan 2 stycken.

Sakerna kommer att användas till spel mest och ska kunna prestera bra fast det behöver inte vara elite eftersom jag inte har en stor budget.

Dessa sakerna hade jag tänkt mig;

Processor: http://www.inet.se/artikel/5308646/a...945-3-0ghz-am3
AMD Phenom2 X4 945 3,0GHz, AM3

Minnen: http://www.inet.se/artikel/5315032/c...t-ddr3-1333mhz
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz (Om det skulle finnas några billigare är jag gärna villig att ta dem)

Sen kommer moderkorten som jag har beslutsångest för som jag skulle behöva hjälp med att välja,

Moderkort: Asus M4A785TD-V EVO [M4A785TD-V EVO] - 871.73SEK : B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik
Asus M4A785TD-V EVO
Just nu ska jag inte köra CF, men om jag gör det i framtiden är detta moderkortet bra för det isf?

http://www.inet.se/artikel/1901020/g...a-ma78lmt-us2h
Gigabyte GA-MA78LMT-US2H

Är det några stora skillnader mellan dessa mobo (prestanda mässigt)? Om båda inte skulle vara något bra så tipsa gärna om något nytt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Först och förnämst. Är du medveten om att det är ett ATX kort och ett mATX kort du plockat fram?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TJstrife:

Först och förnämst. Är du medveten om att det är ett ATX kort och ett mATX kort du plockat fram?

Ja?

Permalänk
Medlem

Det är väl mest formfaktorn som skiljer, Gigabyte-kortet är ju mATX som sagt och har bara en full-längds PCIe. Så länge som du inte är ute efter något särskilt så spelar det nog ingen roll vilket du väljer, men Asus-kortet håller nog lite högre kvalitet med tanke på priset. Båda moderkorten är dock något föråldrade, och för en hundralapp mer så får du t.ex. ett Gigabyte GA-870A-UD3 med stöd för de senaste standardena USB 3.0 och SATA 6Gb/s.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Det är väl mest formfaktorn som skiljer, Gigabyte-kortet är ju mATX som sagt och har bara en full-längds PCIe. Så länge som du inte är ute efter något särskilt så spelar det nog ingen roll vilket du väljer, men Asus-kortet håller nog lite högre kvalitet med tanke på priset. Båda moderkorten är dock något föråldrade, och för en hundralapp mer så får du t.ex. ett Gigabyte GA-870A-UD3 med stöd för de senaste standardena USB 3.0 och SATA 6Gb/s.

Jo, jag behöver just nu bara en PCIe längd eftersom jag bara kör med 1 grafikkort.

Du kan skulle inte kunna säga hur mycket dem är föråldrade? Är det så att dem kommer och vara "dåliga" om 1-2 år eller ligger dem i "föråldrade" prestanda klasser?
Eller är det usb 3.0 plasterna och sata 6Gb/s som du menar?

Förutom det moderkortet du tipsade om, skulle detta också funka bättre?
Gigabyte GA-790XTA-UD4 - Inet.se

Tack för ett snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon149931:

Du kan skulle inte kunna säga hur mycket dem är föråldrade? Är det så att dem kommer och vara "dåliga" om 1-2 år eller ligger dem i "föråldrade" prestanda klasser?
Eller är det usb 3.0 plasterna och sata 6Gb/s som du menar?

Med föråldrade menar jag att de använder gamla chipset från AMDs 700-serie, som t.ex. inte har inbyggt stöd för SATA 6Gb/s. SATA 6Gb/s och USB 3.0 är givetvis inte livsviktiga att ha, men jag tycker att det kan vara bra att få med dem om man köper ett nytt moderkort i dagsläget.

Skrivet av anon149931:

Förutom det moderkortet du tipsade om, skulle detta också funka bättre?
Gigabyte GA-790XTA-UD4 - Inet.se

Jo, det där är ett välbeprövat moderkort som fungerar bra. Det har fortfarande ett äldre chipset, men har stöd för SATA 6Gb/s och USB 3.0 via externa kretsar.

Ärligt talat så påverkar moderkortet inte prestandan på datorn särskilt mycket. Det man får om man betalar mer är oftast bättre kvalitet på moderkortet samt mer anslutningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Med föråldrade menar jag att de använder gamla chipset från AMDs 700-serie, som t.ex. inte har inbyggt stöd för SATA 6Gb/s. SATA 6Gb/s och USB 3.0 är givetvis inte livsviktiga att ha, men jag tycker att det kan vara bra att få med dem om man köper ett nytt moderkort i dagsläget.

Okej, tack för det!

Skrivet av perost:

Jo, det där är ett välbeprövat moderkort som fungerar bra. Det har fortfarande ett äldre chipset, men har stöd för SATA 6Gb/s och USB 3.0 via externa kretsar.

Ärligt talat så påverkar moderkortet inte prestandan på datorn särskilt mycket. Det man får om man betalar mer är oftast bättre kvalitet på moderkortet samt mer anslutningar.

Aa, okej. Det svaret svarade på mina flesta frågor. Så nu är jag nöjd

Tack för hjälpen Perost!