Nya rykten om Intel Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Nya rykten om Intel Sandy Bridge

I slutet av året är det dags för en ny processorarkitektur från Intel. Redan nu viskas det om möjliga specifikationer och modellnamn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Core i7 2600 såg ut att bli rätt trevlig trots allt

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk

Socketbyte

Permalänk
Medlem

vrf redan byta socket? idiotiskt enligt mig :S

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Känns väldigt dumt att byta socket redan...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Efter som detta är uppföljaren till budget serien P55 så antar jag att bättre Sandy Bridge kommer att lanseras som passar till X68 ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Så framtidssäkert var s1156m lol ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

vrf redan byta socket? idiotiskt enligt mig :S

För att Intel byter socket 15 gånger per år som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Så framtidssäkert var s1156m lol ^^

Ja eller 1366 för den delen.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Kan de i alla fall ha vett till att använda samma monteringshål som 1366 eller 1156? Snälla Intel...?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Avstängd

Tji får ni, alla som kör Intel-baserade system, detta är en av fördelarna med att äga ett AMD-baserat system och man vill hålla sig uppdaterad, nog för att Intel leder prestandamässigt men ack så dumt att inte tänka på prestanda per krona och vad man får för tekniker med AMD;s billigare processorer som först kommer med i Intels dyrare processorer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Tji får ni, alla som kör Intel-baserade system, detta är en av fördelarna med att äga ett AMD-baserat system och man vill hålla sig uppdaterad, nog för att Intel leder prestandamässigt men ack så dumt att inte tänka på prestanda per krona och vad man får för tekniker med AMD;s billigare processorer som först kommer med i Intels dyrare processorer.

intel ligger dock ett par år före prestandamässigt...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Funderar faktiskt på att gå över till AMD vid nästa datorbyte. Tycker det är sjukt att att byta sockel hela tiden. Visst för att AMD inte är vassast på marknaden. Men de tvingar än inte att byta sockel hela tiden och processorerna har ändå ett bra pris/prestanda ratio.

Permalänk
Skrivet av femkantig:

Bara om du köper dom dyraste modellerna. AMD är minst lika bra i det övriga sortimentet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

Vad menar du med det?

Visserligen ligger Intel's toppresterande före, men amd's 6kärniga för 2000 spänn är en jävligt het kandiat!
Så som jag har ser det har intel fortfarande inte lyckats få ut en 6kärning processor för konsumentmarknaden. 10000 vilket skämt, dubbelt så mycket som hela min nuvarande bärbara dator kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad menar du med det?

Visserligen ligger Intel's toppresterande före, men amd's 6kärniga för 2000 spänn är en jävligt het kandiat!
Så som jag har ser det har intel fortfarande inte lyckats få ut en 6kärning processor för konsumentmarknaden. 10000 vilket skämt, dubbelt så mycket som hela min nuvarande bärbara dator kostar.

Dock så kör de flesta som köper mellanklassprocessorer spel och då är 6-kärniga inte tillämpade lika bra som t.ex. i5.

Permalänk
Medlem

Det var väll inte helt okänt att Intel skulle byta socket tidigt.

To bad för alla som inte läste på innan datorköpet.

Har egentligen bara en sak att klaga på här och det är dessa förbannade modellnamn, dom borde väll åtminstone döpt quadsen till 4xxx...vilket hade underlättat.

Permalänk
Medlem

dom byter väl sockel pga den inbyggda grafikdelen om jag fattat det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

dom byter väl sockel pga den inbyggda grafikdelen om jag fattat det rätt?

Har väl inte direkt nåt med sockeltypen att göra väl?

Permalänk
Medlem

Nog för att jag alltid köper nytt mobo när jag bytar cpu (mobo blir ju också bättre hela tiden) men detta kommer lite väl snabbt.
Hoppas de inte kommer att släppa fler 1156 cpu nu då så folk slipper ha 3 intel socklar att hålla reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Har väl inte direkt nåt med sockeltypen att göra väl?

jag vet inte, bara antog att det behövdes några extra pins för att typ "plocka ut" grafiken genom.

Permalänk

visst byter intel sockel ofta, men grejen är ju att det inte gör särskilt mycket, du blir inte tvingad att byta sockel varje gång det kommer en ny. min 775 håller skitbra i spel fortfarande och kommer göra så när nästa sockel kommer, vill ja upgradera min processor så kan jag köpa en billig 775 quad och få bättre prestanda i de spel som körs bättre på quad.

skönt att AMD inte byter sockel hela tiden, men 1156/1366 kommer ju hålla grymt länge ändå, ni behöver inte upgradera er om ni nu inte har för mycket pengar och har ett rabiesliknande krävande för det allra bästa.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Har säkert 2 år kvar innan jag uppgraderar men då har väl ännu fler spelutvecklare gått över till konsol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

jag vet inte, bara antog att det behövdes några extra pins för att typ "plocka ut" grafiken genom.

Finns cpuer till socket 1156 som har grafik i dagsläget...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

ända intel gjort är att uppgradera DMI bussen som består av 4st PCi-E lains. 1156 hade föråldrade 2.5GT/s, förbrylalr mig än i dag varför men så var det. Nu ska det bli 5GTs alltså PCI-E 2.0.
Sedan har intel enligt den finormation som funnits tidigare ändrat på elektriska specefikationerna. Dom ahr elt enkelt bytt plasering på pinsen i sockeln. Dom har samma fuktion so mtidigare bar bytt lite plats så att en 1156 cpu inte pasar ett 1155 moderkort och tvärt om.

Sedan förvånar det mig då att swec säger at H55 ska passa? ALLA gammla chipset har ju DMI bus V1.0 medans P67, P6 osv har 2.0 alltså PCI-E 2.0 igentligen och ersättaren till H55 skulle väl bli H61 tror jag. P67, P61, H61 vill jag minnas klart kan ju ha ändrats.

Igentligen fisn det väl igen rimlig anledning till att en CPU med DMI 2.0 inte skulle fugnera med ett chipset med 1.0 då det är PCI-E lains det rör sig om i med ett annat namn så bakåtkomtabiliteten borde fugnerat båda vägarna. Men som sagt intel har rört om med sleven i socklen för att göra det omöjligt att mixa rent fysiskt. Dom gjorde samma sak med Tualatin pentium 3 och celeron med sockel 370. Men då var det relativt enkelt att modda CPu och sockel för att få samma pin out som gammla socket 370 prollar. Gick fint att köra 1.2Ghz Celeron i pentium 2 mobos med 100Mhz buss

Men men intel i ett nötskal. Som sagt ha vart känt läge att det blir ny sockel. Men nya 1155 är vad 1156 SKULLE varit. Kan inte begripa varför intel envisas med att ligga en generation efter på en stor del av PCI-E banorna typ.

Som sagt 1155 får 2.0 rakt igenom medans 2011 får PCI-E 3.0.

Permalänk
Medlem

Längtar, det här kommer bli min uppgradering. Min stackars Q6600 har gjort sitt snart.

Permalänk
Medlem

pa1983: Nu pratade du nog bort dig själv, lite svårt att hänga med i vad du vill få fram.
1156 moderkort har också PCIe 2.0.
H55 nämns inte ens i artiklen, med reservation för att jag kanske läste artiklen lite väl snabbt första gången och att den nu är ändrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB76:

Nog för att jag alltid köper nytt mobo när jag bytar cpu (mobo blir ju också bättre hela tiden) men detta kommer lite väl snabbt.
Hoppas de inte kommer att släppa fler 1156 cpu nu då så folk slipper ha 3 intel socklar att hålla reda på.

tycker no de kan trycka ut nåra 32 nm quad på >3.2 Ghz till 1156. så kanske man kan göra en uppgraderingen från i5 750 innan man måste köpa ny planka.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Socketbyte, vad ovanligt!

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Det låter på er som att det är världens undergång att man måste byta socket..
Jag bryr mig inte att de byter socket, för medans man uppdaterar processorn så kan man passa på att uppdatera moderkortet också, ett fin fint system att hålla sin dator up to date.