Brygga 2 nätverkssladdar för snabbare upload?

Permalänk
Medlem

Brygga 2 nätverkssladdar för snabbare upload?

Min topic behövs nog förklaras lite. Jag har 100/10 från bredbandsbolaget. Jag har 5 IP adresser totalt utåt och varje IP adress får 10 upload själv, dock så måste alla dela på min download. På sätt och vis kan man säga att jag har 100/50, men kan bara ladda upp i 10Mbit per dator som är kopplad till bredbandsswitchen.

Vad jag undrar är, finns det något sätt att koppla 2 eller mer sladdar till en och samma dator? Vad jag läst så görs upload-begränsningen genom datorns MAC-adress.

Jag har kollat om det stämmer med uploaden genom att ladda upp samtidigt på min dator, min laptop och min brors dator. Var dator laddade upp i ca 1.2MB/s var, vilket blir ca 30Mbit . Om endast 1 dator laddar upp själv så kommer den bara upp i 1MB/s.

Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag är inte särskilt bra på nätverk alls så jag vet inte hur jag ska göra. Har varje nätverkskort en egen MAC adress? Går dom att brygga och typ emulera 1 nätverkskort i en dator?

Kortfattat:

Var dator hemma genom BBB får 10Mbit i upload (genom bredbandsswitchen, upp till totalt 5 datorer).
Går det att koppla flera nätverkssladdar från bredbandsswitchen till en dator och sedan brygga nätverkskorten för att ge den datorn upp till 50Mbit i upload?
Vad jag läst begränsar BBB uploaden till var dator genom att kolla på MAC adressen från datorn. Går det att spoofa MAC adresserna per nätverkskort eller liknande för att sedan kombinera nätverkskorten?

Permalänk
Medlem

Detta låter intressant, jag läste själv en tråd för en tid sedan då man skulle ha många nätverkskort i en dator som fick agera router och genom ett program styra dessa 4-5 ip adresser vidare till ens burk. Skriver här så att jag hittar tillbaka och får läsa vidare i ämnet, ska bli intressant att se vad någon sakkunnig har att berätta.

Permalänk
Medlem

Varje nätverkskort har en unik mac-adress.
Det går att koppla in flera nätverkskort i datorn, men om det går att få programmet du uploadar i att maxxa dessa vågar jag inte svara på.

Intressant fråga dock. Nyfiken själv på hur det skulle fungera

Permalänk
Medlem

Det finns ett par lösningar på ditt problem ett heter pfsense på en egen dator med 6st nätverkskort så kör man multiwan loadbalancing ja kör så på min BBB lina. Här har du en guide om det är något som du undrar över så kan du skicka pm till mig Bygg din egen router med pfSense.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

Det finns ett par lösningar på ditt problem ett heter pfsense på en egen dator med 6st nätverkskort så kör man multiwan loadbalancing ja kör så på min BBB lina. Här har du en guide om det är något som du undrar över så kan du skicka pm till mig Bygg din egen router med pfSense.

Hmmm mycket intressant. Skall testa om ca 1 timma och se hur det går. har en dator som bara ligger och skräpar och har nog omkring 3 nätverkskort liggande jag kan testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

Det finns ett par lösningar på ditt problem ett heter pfsense på en egen dator med 6st nätverkskort så kör man multiwan loadbalancing ja kör så på min BBB lina. Här har du en guide om det är något som du undrar över så kan du skicka pm till mig Bygg din egen router med pfSense.

Ursäkta dubbelpost, men måste skriva att det fungerade. Ett litet fel dock, vilket ni lär märka på bilden:

(tips: kolla download-hastigheten)

Tidigare resultat som bäst var väl runt 16Mbis upload. Vanligtvis runt 12Mbit.

Dock använder jag endast 3 nätverkskort, där 1 är för LAN och de andra 2 WAN, till skillnad från vad som rekommenderas (6 nätverkskort, varav 5 för WAN). Bör tillägga att nätverkskorten är nog lite mer än 5 år gamla, om inte äldre, så de håller mig nog tillbaka.
I µTorrent går det just nu i 2.3MB/s, till skillnad från 1.2 som jag vanligtvis har haft som max.

Har nog 3 saker att klaga på, vilket förmodligen dock är pga gamla nätverkskort:

1. Internet försvinner till och från med kanske 5 minuters mellanrum. På Pfsense-datorn får jag "watchdog timeout" på kortet som agerar som optional. µTorrent fortsätter ladda upp samt saker som MSN fungerar, men att öppna något som google eller SweC fungerar ej. Måste inaktivera och sedan aktivera nätverkskortet igen för att allt ska funka. Hastigheten i upload sänks till mellan 500-1000Kb/s
2. Så fort jag gör någon ändring i pfsense så måste jag inaktivera och aktivera nätverkskortet. Annars fungerar inte internet alls på min dator.
3. Jag kanske gjorde fel första gången, men när pfsense kördes från hårddisk istället för skiva (skiva just nu) så fungerade inte lastbalanseringen.

EDIT: Efter att ha fått allt att fungera efter att ha installerat pfsense på hårddisk så är nedladdningshastigheten normal igen, runt 92Mbit. Får dock samma fel på kortet som agerar OPT. Antar att det är inkompatibilitet/för gammalt kort (verkar endast hända vid LOAD).

Skrev pfsence istället för pfsense...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

UEDIT: Efter att ha fått allt att fungera efter att ha installerat pfsense på hårddisk så är nedladdningshastigheten normal igen, runt 92Mbit. Får dock samma fel på kortet som agerar OPT. Antar att det är inkompatibilitet/för gammalt kort (verkar endast hända vid LOAD).

Lyckost, själv sitter man i Boden och får 59.8 ner samt 15.75 upp.
Återkom gärna med resultat om du prövar byta kort till ett nyare, jag är själv intresserad av att göra ett liknande bygge.

Mvh

Permalänk
Medlem

sjukt intressant! Ska skaffa telia 100/10 om en månad. är deras fiber uppbyggt på samma sätt med 5 ip adresser?
behöver man en extra dator som man sätter in alla extra nätverkskort i, eller kan man köra det i sin vanliga pc?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Majora;10225679"]Ursäkta dubbelpost, men måste skriva att det fungerade. Ett litet fel dock, vilket ni lär märka på bilden:

(tips: kolla download-hastigheten)

Tidigare resultat som bäst var väl runt 16Mbis upload. Vanligtvis runt 12Mbit.

Dock använder jag endast 3 nätverkskort, där 1 är för LAN och de andra 2 WAN, till skillnad från vad som rekommenderas (6 nätverkskort, varav 5 för WAN). Bör tillägga att nätverkskorten är nog lite mer än 5 år gamla, om inte äldre, så de håller mig nog tillbaka.
I µTorrent går det just nu i 2.3MB/s, till skillnad från 1.2 som jag vanligtvis har haft som max.

Har nog 3 saker att klaga på, vilket förmodligen dock är pga gamla nätverkskort:

1. Internet försvinner till och från med kanske 5 minuters mellanrum. På Pfsense-datorn får jag "watchdog timeout" på kortet som agerar som optional. µTorrent fortsätter ladda upp samt saker som MSN fungerar, men att öppna något som google eller SweC fungerar ej. Måste inaktivera och sedan aktivera nätverkskortet igen för att allt ska funka. Hastigheten i upload sänks till mellan 500-1000Kb/s
2. Så fort jag gör någon ändring i pfsense så måste jag inaktivera och aktivera nätverkskortet. Annars fungerar inte internet alls på min dator.
3. Jag kanske gjorde fel första gången, men när pfsense kördes från hårddisk istället för skiva (skiva just nu) så fungerade inte lastbalanseringen.

EDIT: Efter att ha fått allt att fungera efter att ha installerat pfsense på hårddisk så är nedladdningshastigheten normal igen, runt 92Mbit. Får dock samma fel på kortet som agerar OPT. Antar att det är inkompatibilitet/för gammalt kort (verkar endast hända vid LOAD).[/QUOTE

Det där felet beror ibland på både på nätverkskort och moderkort och irq nummer. Innan ja kunde få igång 6st nätverkskort så fick ja byta moderkort 3 gånger och gå igenom 10st nätverkskort innan ja hittade en kombination som fungerar och det är lite som att spela flipper kan funka hur fint som helst i ett par dagar sen brakar det ihop eller fungerar som det ska.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

sjukt intressant! Ska skaffa telia 100/10 om en månad. är deras fiber uppbyggt på samma sätt med 5 ip adresser?
behöver man en extra dator som man sätter in alla extra nätverkskort i, eller kan man köra det i sin vanliga pc?

Nej telia ger dig bara 1 st ip och deras switchar är configurade på ett annat sätt än BBB så du kommer inte få ut något extra.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

Nej telia ger dig bara 1 st ip och deras switchar är configurade på ett annat sätt än BBB så du kommer inte få ut något extra.

Suck...

Men varför får "apamedvapen" bara 11,54 mbit/s ner?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Suck...

Men varför får "apamedvapen" bara 11,54 mbit/s ner?

Han drog ju till med en edit sen:

Citat:

EDIT: Efter att ha fått allt att fungera efter att ha installerat pfsense på hårddisk så är nedladdningshastigheten normal igen, runt 92Mbit.

TS:
Angående problemet med disconnects... Det var nu rätt många år sedan jag joxxade med detta (inte direkt nån "ny" upptäckt att detta fungerar på BBB )

Nu har jag ingen koll på hur det funkar inom just pfsense, men när jag körde "manuellt" under debian+iptables så fick man problem med ett fenomen som jag har för mig kallades för "ip flux".

Lösningen var att köra följande för varje nätverkskort:
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/conf/eth0/arp_filter

Sen om detta gäller även pfsense (tänkte att dom kanske sett till att lösa det redan), eller om det finns nån mer fancy "setting" i webguit, det lämnar jag osagt..

EDIT: Läste lite i tråden som det länkades till och misstänker att detta kan vara samma grej jag jarat om:

Citat:

Det sista vi ska göra innan vi är klara är att kryssa i "This will suppress ARP messages when interfaces share the same physical network" som återfinns under System->Advanced. Detta minskar den ARP storm som kan uppstå när flera nätverksportar ligger på samma fysiska nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Lyckost, själv sitter man i Boden och får 59.8 ner samt 15.75 upp.
Återkom gärna med resultat om du prövar byta kort till ett nyare, jag är själv intresserad av att göra ett liknande bygge.

Mvh

Lal, får ut 97/35 på mitt 100/10 i kalix =D

OT: Det finns liknande funktion i ClearOS.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Han drog ju till med en edit sen:
TS:
Angående problemet med disconnects... Det var nu rätt många år sedan jag joxxade med detta (inte direkt nån "ny" upptäckt att detta fungerar på BBB )

Nu har jag ingen koll på hur det funkar inom just pfsense, men när jag körde "manuellt" under debian+iptables så fick man problem med ett fenomen som jag har för mig kallades för "ip flux".

Lösningen var att köra följande för varje nätverkskort:
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/conf/eth0/arp_filter

Sen om detta gäller även pfsense (tänkte att dom kanske sett till att lösa det redan), eller om det finns nån mer fancy "setting" i webguit, det lämnar jag osagt..

EDIT: Läste lite i tråden som det länkades till och misstänker att detta kan vara samma grej jag jarat om:

Hade visst glömt kryssa i det om ARP. Än så länge verkar det ha löst sig lite med disconnects iallafall Tackar för att du pekade ut denna inställning! Ibland blir internet rejält slött dock. Kanske beror på lastbalanseringen dock.
Jag har bättre resultat nu i bredbandskollen, dock så går det inte mycket snabbare än 1.4 i µTorrent för någon anledning. Har inte kommit över 1.4MB/s någon gång sen jag kryssade i rutan om ARP. Vet ej vad det kan bero på. Har kommit över 2.2MB/s förut (förut som i för 5 minuter sen) utan att ha rutan om ARP ikryssad.

Watchdog timeout får OPT-kortet fortfarande. Ett nytt error har dessutom kommit upp nu:
vr_stop: rx shutdown error
Kan inte mer än gissa på att det är nätverkskortet som är alldeles för gammalt. Ingen aning om vad för kort det är men gammal är den iallafall.

Notera att jag fortfarande endast kör med 2 nätverkskort för WAN. Skulle nog kunna få bättre resultat med 3 till. Kommer dock inte börja använda detta fullt ut förrän om ca 1 månad, då jag kommer sno min brors dator då han kommer få tillbaka- samt gå över till sin laptop. Gammalt socket A-moderkort och en 1800+ Kallare och tystare än nuvarande som är 939 och en 3800+.

Fråga för de som vet, stöds dessa kort av freeBSD (som pfsense bygger på, och har samma krav som)?
https://www.inet.se/artikel/5409120/realtek-10-100-1000mbit-p...

Billiga gigabit-kort. Det enda jag kan hitta om realtek 8110 chipsets är "Gigabyte GA-7N400 Pro2t" vilket använder ett integrerat realtek 8110 chipset.
FreeBSD 7.2-RELEASE Hardware Notes (CTRL + F, 8110)

Permalänk
Medlem

FreeBSD 7.0-RELEASE Hardware Notes

Där har du hårdvaran som freebsd stödjer.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

FreeBSD 7.0-RELEASE Hardware Notes

Där har du hårdvaran som freebsd stödjer.

Exakt samma länk som jag postade i slutet av mitt inlägg. Eftersom det nätverkskort jag frågade om endast finns i listan som integrerad (med samma chipset, 8110) på ett gigabyte-moderkort undrar jag om det separata (8110) nätverkskortet också skulle fungera.

Permalänk
Vila i frid

Hm... men det bör ju även funka virtuellt om man drar igång pfSense under vmware där man skapar tre VMnet som pekar på samma anslutning (som då använder fyra unika mac-adress dvs inklusive host-adressen) och anger att ens egna ska gå via den virtuella routern. Iofs inget jag själv har kunnat testa då min ISP inte gör på samma sätt som BBB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hm... men det bör ju även funka virtuellt om man drar igång pfSense under vmware där man skapar tre VMnet som pekar på samma anslutning (som då använder fyra unika mac-adress dvs inklusive host-adressen) och anger att ens egna ska gå via den virtuella routern. Iofs inget jag själv har kunnat testa då min ISP inte gör på samma sätt som BBB.

Skall testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Exakt samma länk som jag postade i slutet av mitt inlägg. Eftersom det nätverkskort jag frågade om endast finns i listan som integrerad (med samma chipset, 8110) på ett gigabyte-moderkort undrar jag om det separata (8110) nätverkskortet också skulle fungera.

Om det är samma chipset, så borde det nog fungera..

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Om det är samma chipset, så borde det nog fungera..

Hittade trådar om just de korten och chipsen och dessa gamla chipsets var visst inget de rekommenderade. I princip endast Intel nätverkskort rekommenderas tydligen för de stöds som bäst.

Fråga till de som vet:
Vad för nätverkskort som inte kommer kosta skjortan av mig om jag köper 5st kan ni rekommendera för pfsense? Har suttit sen runt kl 21:30 tills nu och googlat på nätverkskort, Vmware-lösningar, routrar med lastbalanserings-förmåga (vilket dock kostar som in i helvete) och annat, men pfsense verkar vara den enklaste lösningen jag kan hitta.

Kommer bli denna lösning med största sannolikhet så datorn som kommer agera router även kommer gå att användas till annat med
Multi WAN Load Balancing under Windows with PfSense | Bora's Place

Permalänk
Medlem

apamedvapen: Intel PRO/1000 MT för ca 95:- och Intel PRO/1000 MT Dual Port Server för ca 190:- på ebay.com
Jag valde att köpa två kort av varje, en trevlig investering enligt mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Sådär, men uppåt ska vara cirka 60 - 70mbits, testade flera gånger om, men vill inte funka. Får väl testa senare igen någon gång,

Det där med att ha två nätverkskort. Jag har som sagt också BBB med 5 externa ip's.
Jag testade smälla in 2 nätverkskort i en dator en gång, fick inte till det. Trixade med MAC adresserna osv, sökte lite och tydligen så gillar inte Win7 flera olika ip adresser (eftersom varje kort får en). Så, testade på en xp burk och funkade utmärkt. Ett tag, sen tappade jag connection helt o hållet på alla datorerna, då läste jag lite och hittade att ISP'n .. alltså BBB hade uptäckt det som ett "intrång i deras system". Så, ett snabbt samtal till support, förklarade, och 2 min senare hade jag fått min kära bandbredd tillbaka, och dagen / kvällen såg ljus ut igen.

Men, frågan är, tjänar men verkligen så mycket på att ha flera nätverkskort?
Men ska tillägga att på min webbserver kör jag 2 kablar samtidigt, men med xp. Och då funakde det utmärkt, och gör fortfarande. Den tickar på fint där i ett par månader nu och har aldrig tappat internet.
Möjligen om det varit någon allmän störning.